abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 20 maart 2003 @ 11:39:44 #1
8369 speknek
Another day another slay
pi_9254966
Ik loop hier al een paar dagen op te broeden, maar het is de eerste keer dat ik het opschrijf, dus er zal nog wel wat fout aan zijn. Maar he, daar zijn discussies voor.

Ik zal pogen formeel te bewijzen dat de bijbel irrelevant is, om het sluitend te maken. Daar niet iedereen thuis is in de formele wetenschappen zal ik het zo wel zo informeel mogelijk opschrijven. Ik ga in ieder geval uit van de volgende case split:

1. God is almachtig => de Bijbel is irrelevant.
2. God is niet almachtig => de Bijbel is irrelevant.

waarbij iedereen waarschijnlijk meteen kan zien dat hier de volledige input wereld beschreven wordt.

(ad 1) Beginnend bij de eerste premisse, god is almachtig.
Dit impliceert direct dat god de mogelijkheid heeft antitheses te overwinnen. Een bekend voorbeeld hiervan is de filosofische vraag, 'als god almachtig is, kan deze dan in een ondeelbaar kort tijdsmoment een steen maken die hijzelf niet op kan tillen'. Daar de vraag draait om het al dan niet kunnen van god, moet hij direct bevestigend beantwoord worden (het verdere gedeelte van de vraag is in deze eigenlijk overbodig). God kan immers alles (volgt uit de premisse). Maar het kunnen doen van iets tegelijkertijd met kunnen doen van het tegenovergestelde is wat men noemt een tegenstelling. Voor ons logisch gezien een onmogelijkheid.

De eerste premisse blijft echter staan, waardoor we deduceren dat god de mogelijkheid heeft tot onlogisch handelen. Dit hadden we door de premisse van almachtigheid ook meteen kunnen stellen, maar het eerste stuk was even ter verduidelijking. Laten we nu stellen dat god ook logisch kan handelen. Het maakt niet uit of het daadwerkelijk zo is, maar dat zullen we later zien.

Want wat impliceert dit? In de bijbel staan regels over hoe de mens zich dient te gedragen, alswel een beschrijving over wat god gedaan heeft. God heeft die regels opgesteld voor de mens om zich aan te houden, waarna deze mogelijkerwijs in de hemel zou komen. Het zou logisch zijn voor de mens om zich aan deze regels te houden. Maar we hadden reeds eerder gededuceerd dat god helemaal niet logisch hoeft te handelen. Het onderscheid of god in deze logisch beredeneert heeft of niet, kunnen wij niet maken. Voor ons is de disjunctie van logica en onlogica nog altijd onlogica. Wat kunnen we dan beredeneren vanuit onlogica?

Helemaal niets.

Bedenk maar eens, als we vanuit onlogica zouden nadenken over een gebod, zouden we ons er misschien juist niet aan moeten houden. Maar dit is een logische beredenatie van onlogica, wat zich niet logisch laat beredeneren. We zouden ons dus niet niet aan het gebod moeten houden. Maar ook dit is logisch, ad infinitum. Wovon man nicht sprechen kann, daruber muss man schweigen.
Hetzelfde kan gezegd worden over de verhalen die god overgebracht heeft op zijn onderdanen, het zou logisch zijn als die waar waren. Maar god is niet logisch. De bijbel is irrelevant.

(ad 2) Het tweede bewijs is wat minder sluitend (en minder lang), het zegt alleen dat de bijbel niet de absolute waarheid is en derhalve een dubieuze bron is.
Ten eerste kan vanuit de aanname dat god niet almachtig is, afgeleid worden dat de bijbel liegt. Als de rest van de bijbel vanuit deze aanname verder geschreven is, dan is de hele theorie (als je het al als dusdanig kunt beschrijven), fout. De bijbel is irrelevant.

Stel anders, dat de almachtigheid van god slechts een metafoor is, om 'bijna' almachtigheid aan te duiden. Dit impliceert dat er voor alle x een z is, zodanig dat x<z. Met x is de macht van god en z de almacht. Dit impliceert weer dat er een andere entiteit y kan zijn, waarvoor geldt dat voor alle x er een y is zodanig dat er een z is waarvoor geldt dat x < y <= z. Met andere woorden, god is mogelijk niet het machtigste wezen. Gegeven de grootsheid van het universum is dit zelfs heel waarschijnlijk. Het aanhangen van zijn bijbel is irrelevant.

Case merge van 1. en 2. levert: de bijbel is irrelevant.

Fire away.

They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_9255027
gymnocalycium saglione in m'n hol
  donderdag 20 maart 2003 @ 11:43:47 #3
26467 raphidae
...antichrist...
pi_9255039
GENERATION 9: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and add 1 to the generation. Social experiment.
محمّد هو خنزي | "All that we are is the result of what we have thought." [Buddha] | http://ra.phid.ae/
  donderdag 20 maart 2003 @ 11:44:32 #4
45649 kobold
Challenge rating: 1/4
pi_9255059
3. God bestaat niet

Naja, in dat geval is de bijbel ook irrelevant.

En alle andere heilige boeken trouwens ook! Geen discriminatie hè!

This humanoid is about the size of a gnome or halfling. It has a scaly hide, a naked tail like that of a rat, and a doglike head with two small horns.
pi_9255071
Relativitieit is irrelevant.
pi_9255090
quote:
Op donderdag 20 maart 2003 11:39 schreef speknek het volgende:

overbodig). God kan immers alles (volgt uit de premisse). Maar het kunnen doen van iets tegelijkertijd met kunnen doen van het tegenovergestelde is wat men noemt een tegenstelling. Voor ons logisch gezien een onmogelijkheid.

God is almachtig houdt in dat God alles kan en doet wat naar zijn aard is.

Ik denk persoonlijk niet dat het God zijn aard is om leuke testjes te doen zoals stenen maken die hij vervolgens niet op kan tillen.

donderdag 20 maart 2003 @ 11:46:01 #7
12505 deGVR
Tussen schrijf en kramp..
pi_9255095
quote:
Op donderdag 20 maart 2003 11:45 schreef Maud_Dib het volgende:
Relativitieit is irrelevant.
Irrelevantie is relatief
Midden in dat bos woont een kleine, rode aap.
Kijk daar zit 'ie, in die boom. Hij doet een reuzegrote gaap.
http://www.chrishantzen.nl
http://www.onbeschreven.nl
pi_9255139
quote:
Op donderdag 20 maart 2003 11:46 schreef deGVR het volgende:

[..]

Irrelevantie is relatief

donderdag 20 maart 2003 @ 11:49:45 #9
8369 speknek
Another day another slay
pi_9255175
quote:
Op donderdag 20 maart 2003 11:45 schreef Mariel het volgende:
God is almachtig houdt in dat God alles kan en doet wat naar zijn aard is.

Ik denk persoonlijk niet dat het God zijn aard is om leuke testjes te doen zoals stenen maken die hij vervolgens niet op kan tillen.

Dat maakt in deze totaal niets uit. God is almachtig of hij is het niet.

En de aard van god is voor jou net zo'n gesloten boek als voor mij.

They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_9255261
Stelling: God is niet almachtig.

Dit volgt uit je vraag onder ad 1 gemaakt (Kan God een steen maken die hij zelf niet op kan tillen?). Als God die steen niet kan maken, dan is hij niet almachtig (sim-pel), kan God de steen wel maken, dan kan hij hem niet optillen (zit in de voorwaarde inbesloten) en is hij dus nog steeds niet almachtig (sim-pe-ler).

Conclusie: de aldanniet almachtigheid van God is irrelevant.

God is het onderwerp van religie, oftwel 'geloof'. Relevantie is in deze irrelevant, want het gaat om geloven, niet om feiten of logica. In deze is logica dus oor irrelevant.

De beste willen zijn wil niet zeggen dat je het ook bent.
  donderdag 20 maart 2003 @ 11:55:01 #11
8369 speknek
Another day another slay
pi_9255300
quote:
Op donderdag 20 maart 2003 11:53 schreef Tor het volgende:
Dit volgt uit je vraag onder ad 1 gemaakt (Kan God een steen maken die hij zelf niet op kan tillen?). Als God die steen niet kan maken, dan is hij niet almachtig (sim-pel), kan God de steen wel maken, dan kan hij hem niet optillen (zit in de voorwaarde inbesloten) en is hij dus nog steeds niet almachtig (sim-pe-ler).
Ja heel simpel, want beredeneert vanuit logica. .
Daarbij kun je stellen dat, ja god kan een steen maken die hij niet meer op kan tillen vanaf welk moment hij niet meer almachtig is.
  donderdag 20 maart 2003 @ 11:59:28 #12
8369 speknek
Another day another slay
pi_9255398
quote:
Op donderdag 20 maart 2003 11:53 schreef Tor het volgende:
God is het onderwerp van religie, oftwel 'geloof'. Relevantie is in deze irrelevant, want het gaat om geloven, niet om feiten of logica. In deze is logica dus oor irrelevant.
Als je goed leest noem ik de religie of het bestaan van god niet irrelevant, maar de opvolging van regels. Deze worden wel degelijk vanuit logica gedaan. "als ik de regels opvolg, dan kom ik in de hemel". Dat bestrijd ik.
pi_9255552
quote:
Op donderdag 20 maart 2003 11:59 schreef speknek het volgende:

[..]

Als je goed leest noem ik de religie of het bestaan van god niet irrelevant, maar de opvolging van regels. Deze worden wel degelijk vanuit logica gedaan. "als ik de regels opvolg, dan kom ik in de hemel". Dat bestrijd ik.

En terecht . Wanneer men iets beter kijkt in de bijbel, ziet men ook dat er duidelijk staat dat niemand door daden in de hemel kan komen, maar alleen door geloof. Zo staat er o.m. ook "Gij zult niet oordelen". Zijn een aantal misvattingen die er bij velen leven. Zegt alleen verder niets over hun geloof. imho is de bijbel zeer relevant, mits je maar niet naar de letter leest, en ook ziet in welke tijd je leeft.
  donderdag 20 maart 2003 @ 12:08:46 #14
8369 speknek
Another day another slay
pi_9255581
quote:
Op donderdag 20 maart 2003 12:07 schreef Mariel het volgende:
dat niemand door daden in de hemel kan komen, maar alleen door geloof.
dat is een regel.
quote:
Zo staat er o.m. ook "Gij zult niet oordelen".
dat ook.
  donderdag 20 maart 2003 @ 12:09:02 #15
46988 Bounce
Komt tijd, komt spijt
pi_9255589
ten eerste geloof ik niet in god, maar daar gaat het ff niet om. ff over de redenatie.

Ad1 vind ik wel aardig, behalve het betoog over logica/nonlogica... onthoud alleen:
'kan god een steen maken, die hij zelf niet kan tillen' ... met logica bestaat almachtigheid niet, dus kijk verder bij ad 2.

Ad 2 vind ik toch wel redelijk sluitend.

moet een gelovig mens aan het denken zetten over almachtigheid van god zou ik zeggen.

Laat je niets wijsmaken!!
pi_9255599
quote:
Op donderdag 20 maart 2003 12:07 schreef Mariel het volgende:
En terecht . Wanneer men iets beter kijkt in de bijbel, ziet men ook dat er duidelijk staat dat niemand door daden in de hemel kan komen, maar alleen door geloof. Zo staat er o.m. ook "Gij zult niet oordelen". Zijn een aantal misvattingen die er bij velen leven. Zegt alleen verder niets over hun geloof. imho is de bijbel zeer relevant, mits je maar niet naar de letter leest, en ook ziet in welke tijd je leeft.
Dus als je de "geest" van de bijbel volgt, dan kom je logischerwijs in de hemel volgens jou..??
  donderdag 20 maart 2003 @ 12:14:06 #17
46988 Bounce
Komt tijd, komt spijt
pi_9255694
quote:
Op donderdag 20 maart 2003 12:09 schreef Frenkie het volgende:

[..]

Dus als je de "geest" van de bijbel volgt, dan kom je logischerwijs in de hemel volgens jou..??

très bien, ik geloof niet in god, maar leef redelijk binnen de regels van de bijbel denk ik. dus mocht ie wel bestaan, dan kom ik er wel , hehehe
  donderdag 20 maart 2003 @ 12:15:45 #18
8369 speknek
Another day another slay
pi_9255727
Nee niet.

Zou er wat meer ontopic gereageerd kunnen worden?

pi_9255851
quote:
Op donderdag 20 maart 2003 12:15 schreef speknek het volgende:
Ik was on topic bezig
Als je namelijk "de richtlijnen" van de bijbel neemt, dan gaat stelling twee niet op. De bijbel is dan een boek met metaforen en leefregels, die je niet letterlijk hoeft te nemen, maar waar niet letterlijk de regels in staan (het is geen wetboek).

Jouw zinnetje uit de bijbel (God is Almighty) moet je dan niet letterlijk nemen, maar God is dan diegene die zou moeten beslissen wie er wel in de hemel komt en wie niet...

ofzoiets.

donderdag 20 maart 2003 @ 12:26:45 #20
8369 speknek
Another day another slay
pi_9255945
quote:
Op donderdag 20 maart 2003 12:22 schreef Frenkie het volgende:
Ik was on topic bezig
Als je namelijk "de richtlijnen" van de bijbel neemt, dan gaat stelling twee niet op. De bijbel is dan een boek met metaforen en leefregels, die je niet letterlijk hoeft te nemen, maar waar niet letterlijk de regels in staan (het is geen wetboek).

Jouw zinnetje uit de bijbel (God is Almighty) moet je dan niet letterlijk nemen, maar God is dan diegene die zou moeten beslissen wie er wel in de hemel komt en wie niet...

ofzoiets.

Ik had het ook niet over jou, maar over die andere one-liners . Ik weet niet precies of ik begrijp wat je bedoelt. (ik zei ook al dat dat gedeelte niet geheel overtuigend was, mijn bewijs is beter voor mensen die geloven dat god almachtig is)
Is god volgens jouw analogie een soort poortwachter? Dat zou namelijk best kunnen, maar nog steeds is er dan vrij mogelijk een machtigere god dan hij.
pi_9256049
quote:
Op donderdag 20 maart 2003 12:26 schreef speknek het volgende:
Is god volgens jouw analogie een soort poortwachter? Dat zou namelijk best kunnen, maar nog steeds is er dan vrij mogelijk een machtigere god dan hij.
Zo zou je het kunnen noemen. Er zijn mensen genoeg die christelijk zijn, maar die zeggen dat ze de bijbel niet letterlijk nemen. Ze zien de bijbel als uitgangspunt voor hun (lichtelijk achterhaalde) normen en waarden.

Zodoende is de bijbel wel relevant, terwijl de almachtigheid van God niet eens aan de orde komt.

Tis een moeilijk onderwerp, omdat je niet te maken hebt met ratio maar met emotie.

Maar ik denk dat een beetje wetenschapper jouw stelling zo onderuit schopt.

donderdag 20 maart 2003 @ 12:51:53 #22
38096 Sloef
Wally Wally
pi_9256449
quote:
Stel anders, dat de almachtigheid van god slechts een metafoor is, om 'bijna' almachtigheid aan te duiden. Dit impliceert dat er voor alle x een z is, zodanig dat x<z. Met x is de macht van god en z de almacht. Dit impliceert weer dat er een andere entiteit y kan zijn, waarvoor geldt dat voor alle x er een y is zodanig dat er een z is waarvoor geldt dat x < y <= z. Met andere woorden, god is mogelijk niet het machtigste wezen. Gegeven de grootsheid van het universum is dit zelfs heel waarschijnlijk. Het aanhangen van zijn bijbel is irrelevant.
z=oneindig (=almachtig), x(<y)<=z;

x (en y) is kleiner of gelijk aan oneindig, maar significant gezien oneindig

Kortom God is niet almachtig, maar significant almachtig, wetenschappelijk gezien dan .

pi_9256535
quote:
Op donderdag 20 maart 2003 12:31 schreef Frenkie het volgende:

Zodoende is de bijbel wel relevant, terwijl de almachtigheid van God niet eens aan de orde komt.

Dus religie heeft in feite alleen maar tot doel zichzelf in stand te houden, als een soort 'systeem' zeg maar?
  donderdag 20 maart 2003 @ 12:58:03 #24
46988 Bounce
Komt tijd, komt spijt
pi_9256593
een onofficieel bewijs:

Hoe kan een almachtige god zoveel verdriet en onrecht toestaan? kleine aanpassingen in de hersenen van mensen, et voilà. Of ie bestaat of niet lijkt me duidelijk dat ie niet almachtig is... zie ook reactie ontopic eerder

pi_9256718
quote:
Op donderdag 20 maart 2003 12:56 schreef Nuoro het volgende:

[..]

Dus religie heeft in feite alleen maar tot doel zichzelf in stand te houden, als een soort 'systeem' zeg maar?

ik beschouw religie meer als een leefwijze.
één vanm de vele
pi_9257067
quote:
Op donderdag 20 maart 2003 12:08 schreef speknek het volgende:

[..]

dat is een regel.
[..]

dat ook.

Wat beschouw je als een regel? Het eerste geval is denk ik eerder een feit dan een regel. Het 2e gaf ik als voorbeeld dat over het algemeen degenen die hameren op regels er zelf eentje overslaan.
pi_9257113
quote:
Op donderdag 20 maart 2003 12:09 schreef Frenkie het volgende:

[..]

Als je gelooft in Jezus, en dat hij gestorven is voor onze zonden, dan zul je in de hemel komen.
  donderdag 20 maart 2003 @ 13:34:25 #28
8369 speknek
Another day another slay
pi_9257446
quote:
Op donderdag 20 maart 2003 12:51 schreef Sloef het volgende:
z=oneindig (=almachtig), x(<y)<=z;

x (en y) is kleiner of gelijk aan oneindig, maar significant gezien oneindig

Kortom God is niet almachtig, maar significant almachtig, wetenschappelijk gezien dan .

Nee x is zeker niet gelijk aan oneindig. Y kan dat eventueel wel zijn, het gaat me er meer om dat er nog iets tussen die x en de z in kan zitten. De term significant oneindig ken ik niet. Is dat statistiek?
  donderdag 20 maart 2003 @ 13:34:47 #29
8369 speknek
Another day another slay
pi_9257460
quote:
Op donderdag 20 maart 2003 13:20 schreef Mariel het volgende:
Als je gelooft in Jezus, en dat hij gestorven is voor onze zonden, dan zul je in de hemel komen.
Hoe weet je dat?
pi_9258361
quote:
Op donderdag 20 maart 2003 12:15 schreef speknek het volgende:

Goed.

Niet alleen de bijbel is irrelevant (als het gaat om geloof (in God) tenminste) maar religie, ELKE religie is voor wat betreft het geloof in God dus compleet irrelevant.

Of je moet geloven dat 'God' slechts (kan) bestaa(n)t bij de gratie van religie. Maar dan heb je volgens mij wel een enorm probleem..

De bijbel is dus alleen relevant als het gaat om de religie (het christendom in dit geval) als 'systeem' vorm te geven, en in stand te houden.

pi_9258483
Ik wil nog wel een puntje toevoegen, speknek.

Stel dat God almachtig is, en stel dat de bijbel wel relevant is, waarom zijn er dan na 2000 jaar nog steeds mensen die niet weten wat de bijbel is? Die er nog nooit van gehoord hebben? Die zouden dan in de hel komen, terwijl ze er zelf niks aan kunnen doen?

Dat zijn dingen die niet rijmen. Die almacht had er voor kunnen (moeten) zorgen dat iedereen op zijn minst over de bijbel en Jezus zou horen, dat is niet gebeurd, dus of God is niet almachtig (en dus zouden er leugens in de bijbel staan, dat punt heb jij al netjes behandeld) of de bijbel is idd niet relevant.

Ik gok op het laatste. Want naast de bijbel zijn er nog veel meer heilige boeken die niet relevanter of irrelevanter dan de bijbel zijn.

Tevens moet dit bijna wel impliceren dat geloven in Jezus en zijn kruisiging ook geen absolute vereiste is om in de hemel te komen (aannemende dat er zoiets als een hemel bestaat). Anders is het ook niet echt eerlijk... hoe kan je ergens in geloven waar je nog nooit van hebt gehoord, en dus niet weet dat het uberhaupt gebeurd is, omdat de kennis over de bijbel jou land simpelweg nooit heeft bereikt? Hoe kun je gestraft worden voor iets dat zich volledig buiten jouw invloed bevindt?

Unox, the worst operating system.
  donderdag 20 maart 2003 @ 17:19:16 #32
8369 speknek
Another day another slay
pi_9263187
Ja, ik ben het wel met je eens, maar je hangt een iets andere semantiek aan irrelevant heb ik het gevoel, zoals meer mensen in het topic. Wellicht had ik beter kunnen zeggen 'de bijbel zegt niets'.

Waar het mij in irrelevant om gaat is niet dat het onwaarschijnlijk is, of dat het minder relevant is dan andere boeken (lees: subjectief irrelevant). Maar dat je per definitie niets uit de bijbel kunt destilleren, omdat je logische gevolgtrekkingen maakt uit een onlogische input. Dat maakt het formeel en dus veel definitiever dan vage argumenten.

Maar ik ben natuurlijk altijd blij met extra argumenten .

pi_9263299
quote:
Op donderdag 20 maart 2003 17:19 schreef speknek het volgende:
Waar het mij in irrelevant om gaat is niet dat het onwaarschijnlijk is, of dat het minder relevant is dan andere boeken (lees: subjectief irrelevant). Maar dat je per definitie niets uit de bijbel kunt destilleren, omdat je logische gevolgtrekkingen maakt uit een onlogische input. Dat maakt het formeel en dus veel definitiever dan vage argumenten.
In dat geval moet ik helaas zeggen dat ik het niet met je eens ben. Ik denk wel dat je geen logische gevolgtrekkingen kan doen adhv de bijbel, dus geen keiharde wetten eruit kan destilleren. Dat maakt de bijbel echter niet volledig irrelevant. Iets is toch op zijn minst een beetje relevant als mensen er waarde aan hechten en er iets aan hebben. Als het je tot nadenken stemt, je wereldbeeld op een positieve manier kan veranderen. Dan hoef je de logische waarheidswaarde er helemaal niet in te betrekken. Het is die logische waarheidswaarde die irrelevant is, niet de bijbel op zich.
  donderdag 20 maart 2003 @ 17:29:27 #34
8369 speknek
Another day another slay
pi_9263385
Oh op die manier ben ik het ook met je eens. Maar dan maakt het in principe niet uit of je de bijbel hebt of willekeurig ander religieus boek. Of een mooi geillustreerde versie van roodkapje wat dat betreft. Zolang je er maar iets uit put.

Het zegt alleen niets over de (je) werkelijkheid.

pi_9263606
quote:
Op donderdag 20 maart 2003 17:29 schreef speknek het volgende:

Het zegt alleen niets over de (je) werkelijkheid.

Nee, het zegt juist alles over je/jouw werkelijkheid, maar inderdaad niets over de werkelijkheid.

Laat staan dat het iets zegt over 'God'.

donderdag 20 maart 2003 @ 17:44:10 #36
8369 speknek
Another day another slay
pi_9263685
Tsja dat is een beetje een vervelende discussie, want ook vanuit een anti-realistisch standpunt kun je zeggen dat het niets aan de werkelijkheid verandert, daar het niet waar is. Is een fata morgana echt? Hangt inderdaad van je paradigma af, daarom had ik het ook tussen haakjes gezet. En het is bovendien offtopic.
Zolang we maar consensus hebben dat het in ieder geval niets (zinnigs) over de werkelijkheid zegt .
pi_9263850
quote:
Op donderdag 20 maart 2003 17:44 schreef speknek het volgende:
Zolang we maar consensus hebben dat het in ieder geval niets (zinnigs) over de werkelijkheid zegt .
Zelfs daar valt over te discussieren; want bestaat er wel een werkelijkheid buiten je eigen werkelijkheid?
Maar daar kom je toch niet uit en is ook off topic.
pi_9263863
Ik heb wat moeite met de formule: kan God een steen maken die hij niet kan optillen...? Ja, dat kan hij en op het moment dat duidelijk is dat hij die steen dus niet kan optillen is hij tevens niet meer almachtig.

Mijn vraag is: hoe zwaar moet die steen zijn? 10 kg? Lijkt me niet. 20 kg dan...? Mm, nee ook niet. 10 ton? Lijkt me niet, waarom zou hij dat niet kunnen tillen. 20 ton dan? Dacht het niet? Net zo zwaar als de wereld dan, of alle planeten in dit zonnestelsel...? Nog steeds, ik zou niet kunnen bedenken waarom hij die niet zou op kunnen tillen...

Oneindig -1 kg zwaar? Oneindig zwaar? Oneindig 3 zwaar (wat ook allemaal gewoon oneindig is natuurlijk) zwaar...? Waarom niet? Kortom: ik ben niet zeker van de premisse...

[Dit bericht is gewijzigd door Ryan3 op 20-03-2003 18:05]

I´m back.
pi_9263930
quote:
Op donderdag 20 maart 2003 17:52 schreef Ryan3 het volgende:
Ik heb wat moeite met de formule: kan God een steen maken die hij niet kan optillen...? Ja, dat kan hij en op het moment dat duidelijk is dat hij die steen dus niet kan optillen is hij tevens niet meer almachtig.

Mijn vraag is: hoe zwaar moet die steen zijn? 10 kg? Lijkt me niet. 20 kg dan...? Mm, nee ook niet. 10 ton? Lijkt me niet, waarom zou hij dat niet kunnen tillen. 20 ton dan? Dacht het niet? Net zo zwaar als de wereld dan, of alle planten in dit zonnestelsel...? Nog steeds, ik zou niet kunnen bedenken waarom hij die niet zou op kunnen tillen...

Oneindig -1 kg zwaar? Oneindig zwaar? Oneindig 3 zwaar (wat ook allemaal gewoon oneindig is natuurlijk) zwaar...? Waarom niet? Kortom: ik ben niet zeker van de premisse...

Dat is nou juist het punt; dit is een logische paradox. God heeft dus de macht om buiten de logische wetten te stappen. Dit ondermijnt alle logische uitspraken die je zou willen doen aan de hand van de bijbel.
pi_9264031
quote:
Op donderdag 20 maart 2003 17:56 schreef Schorpioen het volgende:

[..]

Dat is nou juist het punt; dit is een logische paradox. God heeft dus de macht om buiten de logische wetten te stappen. Dit ondermijnt alle logische uitspraken die je zou willen doen aan de hand van de bijbel.

Almachtigheid zelf is onlogisch, misschien. Maar speknekkus beweert dat ie almachtig en niet almachtig is, doordat ie een oneindig zware steen die hij zelf creëert niet kan tillen, en dat daardoor die paradox ontstaat. Ik echter hou vol dat die almachtig - niet almachtig as niet klopt, omdat er geen reden is om aan te nemen waarom hij een oneindig zware steen niet zou kunnen tillen...
I´m back.
pi_9264106
quote:
Op donderdag 20 maart 2003 17:44 schreef speknek het volgende:
Tsja dat is een beetje een vervelende discussie, want ook vanuit een anti-realistisch standpunt kun je zeggen dat het niets aan de werkelijkheid verandert, daar het niet waar is. Is een fata morgana echt? Hangt inderdaad van je paradigma af, daarom had ik het ook tussen haakjes gezet. En het is bovendien offtopic.
O..? Maarre, daar draait het in wezen toch allemaal om? Een religie (of liever gezegd; de volgeling van een willekeurige religie, oftewel; hij/zij die bepaalde op schrift gestelde 'afspraken' eerbiedigt) creëert namelijk, a.d.h.v. een zgn 'heilig' schrift, een geheel eigen 'werkelijkheid'. Dit is dus een 'systeem'. Een 'denkraam'. Een 'concept' van een 'mogelijke' werkelijkheid. Met 'God', als in: geloven in/kennen/ervaren -van, heeft het in feite niets meer te maken.
pi_9264158
quote:
Op donderdag 20 maart 2003 18:05 schreef Nuoro het volgende:

[..]

O..? Maare, daar draait het in wezen toch allemaal om? Een religie (of liever gezegd; de volgeling van een willekeurige religie, oftewel; hij/zij die bepaalde op schrift gestelde 'afspraken' eerbiedigt) creëert namelijk, a.d.h.v. een zgn 'heilig' schrift, een geheel eigen 'werkelijkheid'. Dit is dus een 'systeem'. Een 'denkraam'. Een 'concept' van een 'mogelijke' werkelijkheid. Met 'God', als in: geloven in/kennen/ervaren -van, heeft het in feite niets meer te maken.

Speknekkus probeert vanuit de logica te bewijzen dat de uitgangspunten van het spelletje (het systeem) niet kloppen. Op zich is dit legitiem, want het spelletje pretendeert weldegelijk gebruik te maken van de logica (van buiten het spelletje) en hiermee ook de werkelijkheid buiten het spelletje te voorspellen...
I´m back.
pi_9264298
Wat wou je nou zeggen?
Dat God zo almachtig is dat Hij onlogisch kan handelen? Vast wel.
Maar is daardoor de Bijbel irrelevant? Nee.
In de Bijbel staan leefregels voor mensen en ongeacht of wij die nou logisch of onlogisch vinden, het is voorgeschreven dat we daar ons aan houden. Of dat nou logisch of onlogisch te stand gekomen is.

En daarbij: misschien is onlogica wel een vorm van logica die wij niet kunnen begrijpen...

pi_9264937
quote:
Op donderdag 20 maart 2003 18:17 schreef ChrisJX het volgende:
Wat wou je nou zeggen?
Dat God zo almachtig is dat Hij onlogisch kan handelen? Vast wel.
Maar is daardoor de Bijbel irrelevant? Nee.
In de Bijbel staan leefregels voor mensen en ongeacht of wij die nou logisch of onlogisch vinden, het is voorgeschreven dat we daar ons aan houden. Of dat nou logisch of onlogisch te stand gekomen is.
ja maar logisch is het dat als je je houdt aan de leefregels in de bijbel dat je in de hemel komt. Als God onligisch handelt, dan is het weer niet logisch dat je in de hemel komt als je de leefregels van de bijbel volgt.
quote:
En daarbij: misschien is onlogica wel een vorm van logica die wij niet kunnen begrijpen...
dat is mij iets te makkelijk..
pi_9265243
quote:
Op donderdag 20 maart 2003 18:49 schreef Frenkie het volgende:

[..]

ja maar logisch is het dat als je je houdt aan de leefregels in de bijbel dat je in de hemel komt. Als God onligisch handelt, dan is het weer niet logisch dat je in de hemel komt als je de leefregels van de bijbel volgt.

Ligt eraan imo heeft speknekkus niet noodzakelijkerwijs het bewijs geleverd voor de stelling dat de term "almachtig" een paradox oplevert...
I´m back.
pi_9266173
quote:
Op donderdag 20 maart 2003 18:49 schreef Frenkie het volgende:

Handelt God onlogisch dan?
quote:
dat is mij iets te makkelijk..
Dies juist heel moeilijk hoor!
pi_9267511
quote:
Op donderdag 20 maart 2003 19:39 schreef ChrisJX het volgende:
Handelt God onlogisch dan?
volgens de stelling wel.
pi_9267689
quote:
Op donderdag 20 maart 2003 13:34 schreef speknek het volgende:

[..]

Hoe weet je dat?

Geloof
pi_9268033
quote:
Op donderdag 20 maart 2003 20:34 schreef Frenkie het volgende:

[..]

volgens de stelling wel.

Is niet bewezen imo...
I´m back.
  donderdag 20 maart 2003 @ 21:37:06 #50
8369 speknek
Another day another slay
pi_9269634
quote:
Op donderdag 20 maart 2003 18:01 schreef Ryan3 het volgende:
Almachtigheid zelf is onlogisch, misschien. Maar speknekkus beweert dat ie almachtig en niet almachtig is, doordat ie een oneindig zware steen die hij zelf creëert niet kan tillen, en dat daardoor die paradox ontstaat. Ik echter hou vol dat die almachtig - niet almachtig as niet klopt, omdat er geen reden is om aan te nemen waarom hij een oneindig zware steen niet zou kunnen tillen...
Nee, die hele paradox doet niet terzake, het was enkel een illustratie. Ik zei ook dat met de gedachte dat god alles kan, het niet uitmaakt dat het een paradox is, want hij kan alles en dus ook paradoxen. De uitwerking hiervan hoef je je hoofd in het geheel niet over te breken.
  donderdag 20 maart 2003 @ 21:38:23 #51
8369 speknek
Another day another slay
pi_9269684
quote:
Op donderdag 20 maart 2003 19:01 schreef Ryan3 het volgende:
Ligt eraan imo heeft speknekkus niet noodzakelijkerwijs het bewijs geleverd voor de stelling dat de term "almachtig" een paradox oplevert...
Dat hoeft ook niet dus.
Denk er eens boven man .
  donderdag 20 maart 2003 @ 21:39:16 #52
8369 speknek
Another day another slay
pi_9269719
quote:
Op donderdag 20 maart 2003 19:39 schreef ChrisJX het volgende:
Dies juist heel moeilijk hoor!
Helemaal niet, het bewijst juist precies mijn punt.
pi_9269785
quote:
Op donderdag 20 maart 2003 21:37 schreef speknek het volgende:

[..]

Nee, die hele paradox doet niet terzake, het was enkel een illustratie. Ik zei ook dat met de gedachte dat god alles kan, het niet uitmaakt dat het een paradox is, want hij kan alles en dus ook paradoxen. De uitwerking hiervan hoef je je hoofd in het geheel niet over te breken.

En paradoxen opheffen...? Ik breek m'n hoofd er btw niet over, ten minste wel over hoe zwaar die steen moet zijn om hem niet opgetild te kunnen krijgen door jeweetwelwie...
I´m back.
pi_9269800
quote:
Op donderdag 20 maart 2003 21:38 schreef speknek het volgende:

[..]

Dat hoeft ook niet dus.
Denk er eens boven man .

Er boven denken...?
I´m back.
  donderdag 20 maart 2003 @ 21:49:41 #55
8369 speknek
Another day another slay
pi_9269993
quote:
Op donderdag 20 maart 2003 21:41 schreef Ryan3 het volgende:
En paradoxen opheffen...?
'opheffen' niet per se, een tegenstelling (want hij is niet eens schijnbaar) kan niet logisch opgeheft worden me dunkt. Dus zou zo'n term misleidend zijn. Maar omdat god alles kan moet hij geen last hebben van tegenstellingen.

Met "erboven" bedoelde ik abstracter denken, je bent nu bezig met details:

quote:
Ik breek m'n hoofd er btw niet over, ten minste wel over hoe zwaar die steen moet zijn om hem niet opgetild te kunnen krijgen door jeweetwelwie...
De steen zou logischerwijs misschien niet kunnen bestaan, maar het hoeft ook geen gewicht te hebben, als hij een steen van 1 gram maakt die hij niet op kan tillen, dan kan dat ook.
Details gaat het hier niet om, als het formeel niet kan, dan hoef je ook niet naar details te kijken.
pi_9270318
quote:
Op donderdag 20 maart 2003 21:49 schreef speknek het volgende:

[..]

'opheffen' niet per se, een tegenstelling (want hij is niet eens schijnbaar) kan niet logisch opgeheft worden me dunkt. Dus zou zo'n term misleidend zijn. Maar omdat god alles kan moet hij geen last hebben van tegenstellingen.

Ik denk in deze dat de term "schijnbaar" misleidend is...
quote:
Met "erboven" bedoelde ik abstracter denken, je bent nu bezig met details:
Ik ben nu eenmaal een vrij concreet denker. In abstracties verliezen mensen zich zo vaak. Idd was mijn eerste gedachte, ook als de practicus die ik ben: hoe zwaar is die steen dan...? Toch aan de andere kant niet geheel insignificant... De stelling moet nl. wel in de praktijk ook waar zijn imo...
quote:
De steen zou logischerwijs misschien niet kunnen bestaan, maar het hoeft ook geen gewicht te hebben, als hij een steen van 1 gram maakt die hij niet op kan tillen, dan kan dat ook.
Maar bij almachtigheid kent God geen fysieke beperkingen, een hernia geldt gewoon niet, dus 1 gram = oneindig -1kg (voor God)...
quote:
Details gaat het hier niet om, als het formeel niet kan, dan hoef je ook niet naar details te kijken.
Nogmaals bij dit soort zaken ga ik altijd terug naar de praktijk waarnaar de formele uitspraak verwijst. Doe ik ook vaak in andere discussies. Overigens is de term "almachtig" almachtig interessant, hoewel het formeel gesproken een vorm van vals spelen is. Ik laat het aan jou om hierover een apart topic te openen...
I´m back.
  donderdag 20 maart 2003 @ 23:38:44 #57
8369 speknek
Another day another slay
pi_9273161
quote:
Op donderdag 20 maart 2003 22:00 schreef Ryan3 het volgende:
Ik ben nu eenmaal een vrij concreet denker. In abstracties verliezen mensen zich zo vaak. Idd was mijn eerste gedachte, ook als de practicus die ik ben: hoe zwaar is die steen dan...? Toch aan de andere kant niet geheel insignificant... De stelling moet nl. wel in de praktijk ook waar zijn imo...
Maar waarom dan? Het is maar een voorbeeld voor crying out loud, al gaat het om lieveheersbeestjes. Zolang je ergens een tegenstelling vindt (en zelfs dat hoeft niet eens, we hebben het immers over tegenstellingen, dus die zijn er) is het goed.
quote:
Maar bij almachtigheid kent God geen fysieke beperkingen, een hernia geldt gewoon niet, dus 1 gram = oneindig -1kg (voor God)...
Ja dus? Dat bedoel ik, het gewicht is irrelevant het gaat erom dat god hem zo maakt dat hij hem niet op kan tillen. Als hij zichzelf beperkt tot de kracht van een aardworm, dan is het al goed.
quote:
Nogmaals bij dit soort zaken ga ik altijd terug naar de praktijk waarnaar de formele uitspraak verwijst. Doe ik ook vaak in andere discussies.
Zonde, de formele wetenschappen zijn niet voor niets de "echte" wetenschappen.
quote:
Overigens is de term "almachtig" almachtig interessant, hoewel het formeel gesproken een vorm van vals spelen is. Ik laat het aan jou om hierover een apart topic te openen...
Ik heb het al genoeg besproken in m'n openingspost . Almachtig kan logisch gezien niet. Dat is alles wat je hoeft te weten.
pi_9273545
Maar als we het toch over onlogisch hebben:
we gaan ergens van uit (dat zo kan zijn, maar waarschijnlijk niet is) en daar gaan we moeilijk over zitten doen?

Pff... tis laat hoor...

vrijdag 21 maart 2003 @ 00:02:00 #59
8369 speknek
Another day another slay
pi_9273634
Ja. Maar dat is logiesj.
pi_9274010
Nee, God kan geen steen maken die hij niet kan tillen, want hij kan elke steen die hij maakt tillen !

God is zo almachtig dat niks onmogelijk is...alles is mogelijk !

fokschaap
  vrijdag 21 maart 2003 @ 09:43:54 #61
8369 speknek
Another day another slay
pi_9277420
quote:
Op vrijdag 21 maart 2003 00:28 schreef Viola_Holt het volgende:
Nee, God kan geen steen maken die hij niet kan tillen, want hij kan elke steen die hij maakt tillen !

God is zo almachtig dat niks onmogelijk is...alles is mogelijk !

.
pi_9277739
quote:
Op vrijdag 21 maart 2003 09:43 schreef speknek het volgende:

[..]

.

ja, ik geloof het ook niet hoor !
fokschaap
  vrijdag 21 maart 2003 @ 10:09:07 #63
8369 speknek
Another day another slay
pi_9277845
Eerst de beginpost nog maar eens lezen.
pi_9278350
Almachtig betekent ook dat iets tegelijkertijd waar en niet waar is...
I´m back.
pi_9278796
quote:
Op donderdag 20 maart 2003 23:38 schreef speknek het volgende:
Ik heb het al genoeg besproken in m'n openingspost . Almachtig kan logisch gezien niet. Dat is alles wat je hoeft te weten.
Dus god is niet almachtig (aldus aangetoond immers hij kan geen steen maken die hij zelf niet kan tillen, ik ben overtuigd) dan zegt dat op zich nog niets over de relevantie van de bijbel.
Elke overeenkomst tussen jouw realiteit en de mijne berust op zuiver toeval
  vrijdag 21 maart 2003 @ 11:11:23 #66
2365 Frenkie
ALLES GOED?
pi_9278829
quote:
Op vrijdag 21 maart 2003 11:09 schreef thoth het volgende:

[..]

Dus god is niet almachtig (aldus aangetoond immers hij kan geen steen maken die hij zelf niet kan tillen, ik ben overtuigd) dan zegt dat op zich nog niets over de relevantie van de bijbel.

las er letterlijk in de bijbel staat dat god almachtig is, en uit deze stelling blijkt van niet. Dan staan er dus onwaarheden in de bijbel.
pi_9279049
quote:
Op vrijdag 21 maart 2003 11:11 schreef Frenkie het volgende:

[..]

las er letterlijk in de bijbel staat dat god almachtig is, en uit deze stelling blijkt van niet. Dan staan er dus onwaarheden in de bijbel.

Ik ben ervan overtuigd dat er onwaarheden in de bijbel staan maar dat betekent niet per defintie dat de bijbel irreleant is. Dat betekent alleen maar dat er onwaarheden in de bijbel staan.
pi_9279510
quote:
Op vrijdag 21 maart 2003 11:11 schreef Frenkie het volgende:

[..]

Voor ongelovigen maakt het de bijbel niet irrelevanter. De bijbel was voor hen al irrelevant. Voor gelovigen maakt het waarschijnlijk ook niet uit. Die hebben vast een verklaring, of vinden de onwaarheden irrelevant.
fokschaap
pi_9282950
De bijbel is gewoon geen boek dat je alleen met logica kan benaderen. Er was laatst hier ook zo'n topic waar iemand met alleen puur logische beredenatie wilde "bewijzen" dat God niet kon bestaan. Zag er op het eerste gezicht best valide uit, maar het was met dezelfde premisses net zo hard te ontkrachten. Met dezelfde premisses kon je zelfs "bewijzen" dat God wel bestaat.

Waar het om gaat is, dat wanneer je over dingen als almachtigheid, oneindigheid, en eeuwigheid gaat praten, de logica geen zeggenschap meer heeft. Concluderen dat, omdat er logische tegenstellingen ontstaan, de bijbel dus niet kan kloppen, is dan ook niet valide. Maar ook het omgekeerde dus niet.

vrijdag 21 maart 2003 @ 14:07:41 #70
45786 Mirties
Mischief, Mayhem, Soap
pi_9283206
quote:
Op vrijdag 21 maart 2003 13:58 schreef Schorpioen het volgende:
De bijbel is gewoon geen boek dat je alleen met logica kan benaderen. Er was laatst hier ook zo'n topic waar iemand met alleen puur logische beredenatie wilde "bewijzen" dat God niet kon bestaan. Zag er op het eerste gezicht best valide uit, maar het was met dezelfde premisses net zo hard te ontkrachten. Met dezelfde premisses kon je zelfs "bewijzen" dat God wel bestaat.

Waar het om gaat is, dat wanneer je over dingen als almachtigheid, oneindigheid, en eeuwigheid gaat praten, de logica geen zeggenschap meer heeft. Concluderen dat, omdat er logische tegenstellingen ontstaan, de bijbel dus niet kan kloppen, is dan ook niet valide. Maar ook het omgekeerde dus niet.

Dit vind ik wel slim gezegd.

Ik wil hier dit nog aan toevoegen:
De bijbel is gebaseerd op geloof. Zoals de bijbel zelf zegt: Geloven is een zaak van de dingen die men niet ziet. Daarom vind ik niet dat je de relevantie van de bijbel met logica moet beredeneren.

You're the all-dancing, all-singing crap of the world!
pi_9283541
het bestaan van God op zich is al niet logisch, dus alle zaken daaromtrent kunnen ook niet logisch verklaard worden !
fokschaap
pi_9283895
quote:
Op vrijdag 21 maart 2003 14:07 schreef Mirties het volgende:
Ik wil hier dit nog aan toevoegen:
De bijbel is gebaseerd op geloof. Zoals de bijbel zelf zegt: Geloven is een zaak van de dingen die men niet ziet. Daarom vind ik niet dat je de relevantie van de bijbel met logica moet beredeneren.
Alleen leuk en aardig, maar realiseer je dan wel dat het niet meer of minder waar is dan welk ander willekeurig mythologisch geschrift.
"Buckle your seatbelt Dorothy, because Kansas is going bye-bye"
  vrijdag 21 maart 2003 @ 14:47:17 #73
45786 Mirties
Mischief, Mayhem, Soap
pi_9284154
quote:
Op vrijdag 21 maart 2003 14:35 schreef Koerok het volgende:

[..]

Alleen leuk en aardig, maar realiseer je dan wel dat het niet meer of minder waar is dan welk ander willekeurig mythologisch geschrift.

Eh ja. Dat realiseer ik me. Ik kan alleen heel goed begrijpen dat christenen meer in de bijbel zien dan welk ander willekeurig mythologisch geschrift.
You're the all-dancing, all-singing crap of the world!
pi_9284356
quote:
Op vrijdag 21 maart 2003 14:47 schreef Mirties het volgende:
Eh ja. Dat realiseer ik me. Ik kan alleen heel goed begrijpen dat christenen meer in de bijbel zien dan welk ander willekeurig mythologisch geschrift.
Ik vind het allemaal best, alleen vraag ik me wel af waarom ze dan altijd net doen alsof ze de waarheid in pacht hebben.
pi_9284576
quote:
Op vrijdag 21 maart 2003 14:54 schreef Koerok het volgende:

[..]

Ik vind het allemaal best, alleen vraag ik me wel af waarom ze dan altijd net doen alsof ze de waarheid in pacht hebben.

persoonlijke waarheid <> absolute waarheid
pi_9285064
quote:
Op vrijdag 21 maart 2003 15:01 schreef Schorpioen het volgende:
persoonlijke waarheid <> absolute waarheid
Laat ik wel nog even stellen dat eigenlijk elk idee van de waarheid een persoonlijke en subjectieve waarheid is, omdat de beginselen altijd subjectief zijn. Mijn probleem met het voorgaande is alleen dat het wel heel erg subjectief wordt als je het niet eens logisch en rationeel mag of kunt benaderen. Dan predik je toch echt de volslagen willekeur.
pi_9285490
quote:
Op vrijdag 21 maart 2003 15:19 schreef Koerok het volgende:

[..]

Laat ik wel nog even stellen dat eigenlijk elk idee van de waarheid een persoonlijke en subjectieve waarheid is, omdat de beginselen altijd subjectief zijn. Mijn probleem met het voorgaande is alleen dat het wel heel erg subjectief wordt als je het niet eens logisch en rationeel mag of kunt benaderen. Dan predik je toch echt de volslagen willekeur.

Ga jij het begrip oneindigheid maar eens logisch benaderen. Pas als je logica gaat gebruiken, kom je op volslagen chaos en willekeur uit.

Iets als oneindigheid legt een bom onder de fundamenten van logica. Daarom kun je zaken als de almacht, eeuwigheid en oneindigheid niet logisch benaderen. Dat staat volledig los van de bijbel. Probeer het maar, je zal de ene bizarre tegenstelling na de andere tegenkomen, en je zal er werkelijk alles uit kunnen concluderen, ook compleet tegengestelde dingen. Dat zegt weinig over de waarde van de bijbel, maar meer over de natuur van de logica.

pi_9286404
quote:
Op vrijdag 21 maart 2003 15:35 schreef Schorpioen het volgende:

Ga jij het begrip oneindigheid maar eens logisch benaderen. Pas als je logica gaat gebruiken, kom je op volslagen chaos en willekeur uit.

het ligt er maar net aan in welke context je dat logisch wilt benaderen. numeriek is het best te verklaren allemaal. bij ieder getal kan je wel weer 1 optellen. dat zulke grote getallen buiten ons begrip vallen is wat anders denk ik.

of het heelal oneindig is is nog maar afwachten natuurlijk, dat weten we niet. misschien dat er aan het eind van ons universum wel een tweede universum begint.

fokschaap
pi_9287071
quote:

[..]

Iets als oneindigheid legt een bom onder de fundamenten van logica. Daarom kun je zaken als de almacht, eeuwigheid en oneindigheid niet logisch benaderen. Dat staat volledig los van de bijbel. Probeer het maar, je zal de ene bizarre tegenstelling na de andere tegenkomen, en je zal er werkelijk alles uit kunnen concluderen, ook compleet tegengestelde dingen. Dat zegt weinig over de waarde van de bijbel, maar meer over de natuur van de logica.

En toch oneindig - 1kg (voor de steen die God creëert om op te tillen) is eik. mogelijk. Dus almachtig -1 ook wel.
I´m back.
pi_9287075
quote:
Is dit zomaar een willekeurige opmerking of........heb je hier toch stiekem logica bij gebruikt.
Nou? Jaaaaaaa, zie je wel, ook jij ontkomt er niet aan.
quote:
Dat staat volledig los van de bijbel. Probeer het maar, je zal de ene bizarre tegenstelling na de andere tegenkomen, en je zal er werkelijk alles uit kunnen concluderen, ook compleet tegengestelde dingen. Dat zegt weinig over de waarde van de bijbel, maar meer over de natuur van de logica.
Integendeel. Als je uitkomt op een paradox, dan waren je basisaannames blijkbaar niet goed.
Lees dit eens:
de volgende zin is waar
de vorige zin is niet waar
Tsja, dat is een paradox en dus moet je deze zinnen simpelweg niet achter elkaar zetten. Heb je ook geen problemen meer.
M.a.w.: de logica is niet verkeerd, dat zijn hooguit je uitgangspunten.
pi_9287503
Lees nou nog eens wat ik schrijf.
Ik val nergens de logica aan, zeg nergens dat de logica 'verkeerd' is. Ik zeg niet dat je helemaal geen logica mag gebruiken. Ik zeg alleen: zodra je over zaken als oneindigheid en almachtigheid gaat praten, heb je niks meer aan de pure logica, want die is op dat gebied niet geldig. Je kan er per definitie geen enkele zinnige conclusie meer mee trekken.
pi_9287542
quote:
Op vrijdag 21 maart 2003 16:46 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

En toch oneindig - 1kg (voor de steen die God creëert om op te tillen) is eik. mogelijk. Dus almachtig -1 ook wel.

Oneindig - 1 = oneindig
oneindig - 1000000 = oneindig
oneindig - oneindig = oneindig
oneindig - oneindig2 = oneindig
pi_9287844
quote:
Op vrijdag 21 maart 2003 17:09 schreef Schorpioen het volgende:
Ik val nergens de logica aan, zeg nergens dat de logica 'verkeerd' is. Ik zeg niet dat je helemaal geen logica mag gebruiken.
Goed goed, ik wilde alleen even benadrukken dat zodra je iets gaat uitleggen, je de logica al gebruikt en dat geen mens er dus buiten kan.
quote:
Ik zeg alleen: zodra je over zaken als oneindigheid en almachtigheid gaat praten, heb je niks meer aan de pure logica, want die is op dat gebied niet geldig. Je kan er per definitie geen enkele zinnige conclusie meer mee trekken.
Ok, maar mijn ander punt staat dan nog steeds. Ook nu zeg ik weer dat je het dan beter niet over oneindigheid en almachtigheid kunt hebben. Misschien zijn die begrippen in zichzelf al wel paradoxaal en onbestaanbaar. En dat illustreer je zelf al heel mooi met je laatste post:
Oneindig - 1 = oneindig
(al dient opgemerkt te worden dat je hier de aanname doet dat er bij oneindig iets op te tellen of af te trekken valt. Misschien mag dat helemaal niet.
M.a.w.: Je basisaannames zijn mogelijk verkeerd en dan is er voorlopig weer hoop voor het begrip oneindigheid).
pi_9287891
quote:
Op vrijdag 21 maart 2003 17:11 schreef Schorpioen het volgende:

[..]

Oneindig - 1 = oneindig

Je moet het zien als een limiet en daar 1 van aftrekken... Is iets mentaals dus imo. Ik accepteer almachtigheid met 1 weeffoutje, bij wijze van spreken...
I´m back.
pi_9288039
quote:
Op vrijdag 21 maart 2003 17:30 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Je moet het zien als een limiet en daar 1 van aftrekken... Is iets mentaals dus imo. Ik accepteer almachtigheid met 1 weeffoutje, bij wijze van spreken...

Het is geen limiet, het *kan* geen limiet zijn. Oneindig is hetzelfde als limietloos. Ook dus in je gedachten. Anders zou je de werkelijkheid geweld aandoen.
  vrijdag 21 maart 2003 @ 17:48:30 #86
8369 speknek
Another day another slay
pi_9288187
quote:
Op vrijdag 21 maart 2003 13:58 schreef Schorpioen het volgende:
Concluderen dat, omdat er logische tegenstellingen ontstaan, de bijbel dus niet kan kloppen, is dan ook niet valide. Maar ook het omgekeerde dus niet.
Maar dat zeg ik ook niet! De bijbel kan kloppen. Je kunt alleen met geen mogelijkheid zeggen dat het zo is.
Vandaar mijn irrelevantie, het zegt per definitie niets.
pi_9288242
quote:
Op vrijdag 21 maart 2003 17:48 schreef speknek het volgende:

[..]

Maar dat zeg ik ook niet! De bijbel kan kloppen. Je kunt alleen met geen mogelijkheid zeggen dat het zo is.
Vandaar mijn irrelevantie, het zegt per definitie niets.

Daarom komt er ook geloof bij kijken.
  vrijdag 21 maart 2003 @ 17:51:32 #88
8369 speknek
Another day another slay
pi_9288248
quote:
Op vrijdag 21 maart 2003 11:40 schreef Viola_Holt het volgende:
Voor ongelovigen maakt het de bijbel niet irrelevanter. De bijbel was voor hen al irrelevant. Voor gelovigen maakt het waarschijnlijk ook niet uit. Die hebben vast een verklaring,
Ik wacht nog steeds
quote:
of vinden de onwaarheden irrelevant.
Het gaat me niet om de onwaarheden.
Als god niet almachtig is, ja dan enigzins. Maar het gaat er meer om dat je dan een door z'n eigen wereld gelimiteerd persoon aanbidt die niet de machtigste is.
Maar dat is meer onzinnig, inderdaad voor anderen misschien wel relevant.
  vrijdag 21 maart 2003 @ 17:52:53 #89
8369 speknek
Another day another slay
pi_9288273
quote:
Op vrijdag 21 maart 2003 17:51 schreef Schorpioen het volgende:
Daarom komt er ook geloof bij kijken.
Klopt. Ik zeg alleen dat er geen fundament voor is.
pi_9288639
quote:
Op vrijdag 21 maart 2003 17:52 schreef speknek het volgende:

[..]

Klopt. Ik zeg alleen dat er geen fundament voor is.

Wat je niet snapt, kun je geloven (of niet), dat is het fundament...
I´m back.
pi_9289042
Waar is wel een fundament voor? Alles is toch gebaseerd op aannames. Niks is zeker, maar voor het gemak nemen we toch dingen aan als waar.
pi_9289411
quote:
Op vrijdag 21 maart 2003 17:51 schreef speknek het volgende:
Ik wacht nog steeds
Ja, ik ook.
quote:
Het gaat me niet om de onwaarheden.
Als god niet almachtig is, ja dan enigzins. Maar het gaat er meer om dat je dan een door z'n eigen wereld gelimiteerd persoon aanbidt die niet de machtigste is.
Maar dat is meer onzinnig, inderdaad voor anderen misschien wel relevant.
Binnen de grenzen van z'n eigen wereld is hij almachtig ? In ieder geval machtiger dan het gepeupel hier op aarde. Misschien moet je almachtig gewoon zien als beeldspraak. Dat gebeurt wel vaker in de bijbel.
fokschaap
pi_9289522
God is niet almachtig.
Dat is eens besloten door de paus en zijn gevolg op een concillie.
Niks met de bijbel te maken.
Klaar.
Al die mooie plekken op aarde, en ik zit hier :N
pi_9289610
quote:
Op vrijdag 21 maart 2003 18:58 schreef Aardwetenschapper het volgende:
God is niet almachtig.
Dat is eens besloten door de paus en zijn gevolg op een concillie.
Niks met de bijbel te maken.
Klaar.
Als de paus kan besluiten dat God niet almachtig is, dan is hij zelf zeker wel almachtig

Als er iemand irrelevant is is het de paus wel.

pi_9289964
quote:
Op vrijdag 21 maart 2003 18:34 schreef Schorpioen het volgende:
Waar is wel een fundament voor? Alles is toch gebaseerd op aannames. Niks is zeker, maar voor het gemak nemen we toch dingen aan als waar.
Uiteindelijk is inderdaad niets te bewijzen, zelfs dat we leven is niet te bewijzen Iedereen neemt een bepaald uitgangspunt, en heeft daar zo redenen voor.
pi_9290050
quote:
Volgens mij is alleen aangenomen dat de paus niet onfeilbaar is, hoor...
I´m back.
  vrijdag 21 maart 2003 @ 19:24:41 #97
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_9290051
Wat een raar verhaal. De Bijbel is een boek die je wellicht inzicht kan geven in zaken die je nog nooit zo bekeken had. Je kunt er dingen uit leren als je daarvoor open staat.

Het is geen handboek "Christen worden voor Dummies" of een "Travelers Guide to Heaven" ofzo. Tis ook een boek van mensen, niet van God.

Maar desalniettemin wel van waarde, als je dat ten minste tot je wil nemen. Niks meer, niks minder.

pi_9290099
quote:
Op vrijdag 21 maart 2003 19:19 schreef Mariel het volgende:

[..]

Uiteindelijk is inderdaad niets te bewijzen, zelfs dat we leven is niet te bewijzen Iedereen neemt een bepaald uitgangspunt, en heeft daar zo redenen voor.

Yep. En de beweegredenen van religieuze leiders om een bepaald standpunt in te nemen ten aanzien van 'God', is simpelweg het verkrijgen van (politieke = wereldlijke) invloed.
pi_9290196
quote:
Op vrijdag 21 maart 2003 19:27 schreef Nuoro het volgende:

[..]

Yep. En de beweegredenen van religieuze leiders om een bepaald standpunt in te nemen ten aanzien van 'God', is simpelweg het verkrijgen van (politieke = wereldlijke) invloed.

Kan ik niet met je oneens zijn. Er wordt heel vaak misbruik gemaakt van geloof idd
pi_9290680
quote:
Op vrijdag 21 maart 2003 19:27 schreef Nuoro het volgende:

[..]

De Rooms-Katholieke was ooit het politieke en bestuurlijke systeem dat orde in de chaos schiep hoor...
I´m back.
  vrijdag 21 maart 2003 @ 21:26:41 #101
8369 speknek
Another day another slay
pi_9292503
quote:
Ik dacht dat je ongeveer de enige was die m'n verhaal begreep?
Je kunt het per definitie niet aannemen als het vanuit onlogica komt.
pi_9293005
quote:
Op vrijdag 21 maart 2003 21:26 schreef speknek het volgende:

[..]

Ik begrijp het ook. Als God een steen kan maken die hij niet kan optillen is hij niet meer almachtig o.g.v. het feit dat ie die steen niet kan optillen. Als hij echter geen steen kan maken die hij niet kan optillen dan is hij niet almachtig o.g.v. het feit dat ie zo'n steen niet kan maken. God verliest altijd... Lijkt mij niet een wetenschappelijk spelletje dus... In een spelletje moet je de kans hebben om te winnen, anders zou ik er niet aan beginnen...
I´m back.
pi_9293018
quote:
Op vrijdag 21 maart 2003 21:26 schreef speknek het volgende:

[..]

Ja, ik begrijp je, maar volgens mij is de hele werkelijkheid niet gebaseerd op logica. Dus het geldt niet alleen voor de bijbel maar overal voor (hoewel misschien in mindere mate).
  vrijdag 21 maart 2003 @ 21:57:33 #104
8369 speknek
Another day another slay
pi_9293060
quote:
Op vrijdag 21 maart 2003 21:54 schreef Ryan3 het volgende:
Ik begrijp het ook. Als God een steen kan maken die hij niet kan optillen is hij niet meer almachtig o.g.v. het feit dat ie die steen niet kan optillen. Als hij echter geen steen kan maken die hij niet kan optillen dan is hij niet almachtig o.g.v. het feit dat ie zo'n steen niet kan maken. God verliest altijd... Lijkt mij niet een wetenschappelijk spelletje dus... In een spelletje moet je de kans hebben om te winnen, anders zou ik er niet aan beginnen...
Hij kan die steen wel maken, want hij kan nou eenmaal alles. Hij kan het alleen logisch niet. Dat maakt niet uit, want als iemand almachtig is zou hij al per definitie niet aan regels gebonden moeten zijn. God kan dus zowel logische als onlogische zaken doen.
pi_9293181
quote:
Op vrijdag 21 maart 2003 21:57 schreef speknek het volgende:

[..]

Hij kan die steen wel maken, want hij kan nou eenmaal alles. Hij kan het alleen logisch niet. Dat maakt niet uit, want als iemand almachtig is zou hij al per definitie niet aan regels gebonden moeten zijn. God kan dus zowel logische als onlogische zaken doen.

Almachtigheid betekent idd dat waar en onwaar tegelijkertijd kan voorkomen... Maar misschien is almachtigheid -1, om het zo maar even uit te drukken, de redding en valt wel alles op zijn plaats...
I´m back.
  vrijdag 21 maart 2003 @ 22:04:08 #106
8369 speknek
Another day another slay
pi_9293186
quote:
Op vrijdag 21 maart 2003 21:55 schreef Schorpioen het volgende:
Ja, ik begrijp je, maar volgens mij is de hele werkelijkheid niet gebaseerd op logica. Dus het geldt niet alleen voor de bijbel maar overal voor (hoewel misschien in mindere mate).
Nihilist .
Het zou kunnen, maar daar is nog geen definitief bewijs voor geleverd zoals ik het gevoel heb ik wel heb gedaan (niet eens een empirisch argument trouwens).
  vrijdag 21 maart 2003 @ 22:04:59 #107
8369 speknek
Another day another slay
pi_9293202
quote:
Op vrijdag 21 maart 2003 22:03 schreef Ryan3 het volgende:
Almachtigheid betekent idd dat waar en onwaar tegelijkertijd kan voorkomen... Maar misschien is almachtigheid -1, om het zo maar even uit te drukken, de redding en valt wel alles op zijn plaats...
Nouja dan is hij per definitie niet almachtig meer en kom je uit bij punt 2.
pi_9293209
quote:
Op vrijdag 21 maart 2003 22:04 schreef speknek het volgende:

[..]

Nihilist .
Het zou kunnen, maar daar is nog geen definitief bewijs voor geleverd zoals ik het gevoel heb ik wel heb gedaan (niet eens een empirisch argument trouwens).

Empirisch idd niet, dat vooral niet, wil ik zeggen...
I´m back.
pi_9293231
quote:
Op vrijdag 21 maart 2003 22:04 schreef speknek het volgende:

[..]

Nouja dan is hij per definitie niet almachtig meer en kom je uit bij punt 2.

Dan is tie zo ontzettend bijna almachtig dat er bijna, op die steen paradox na, geen verschil is met echte almachtigheid... Hij nadert almachtigheid, die limiet die ik bedoel dus...
I´m back.
  vrijdag 21 maart 2003 @ 22:12:11 #110
8369 speknek
Another day another slay
pi_9293304
quote:
Op vrijdag 21 maart 2003 22:06 schreef Ryan3 het volgende:
Dan is tie zo ontzettend bijna almachtig dat er bijna, op die steen paradox na,
Ik kan oneindig veel paradoxen bedenken hoor.
quote:
geen verschil is met echte almachtigheid... Hij nadert almachtigheid, die limiet die ik bedoel dus...
Maar dan is hij het niet.
  vrijdag 21 maart 2003 @ 22:14:03 #111
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_9293330
Ik denk dat God zich kapot lacht over onze gelimiteerde taal waardoor we onszelf vastlullen en dingen zo kunnen omschrijven dat ze niet bestaan etc
  vrijdag 21 maart 2003 @ 22:19:12 #112
8369 speknek
Another day another slay
pi_9293430
Gelimiteerde taal? Logica laat zichzelf wiskundig erg goed verwoorden hoor. Alles daarbinnen hoeven we onszelf niet mee klem te lullen.
pi_9293526
quote:
Op vrijdag 21 maart 2003 22:12 schreef speknek het volgende:

[..]

Ik kan oneindig veel paradoxen bedenken hoor.

Tuurlijk, maar ze zijn niet anders van karakter dan de Steen. Dus de Steen staat even voor alle logische paradoxen...
quote:
Maar dan is hij het niet.
Kijk en dan ben ik weer net iets liberaler. Hij is het dan ontzettend, ontzettend bijna wat dus ontzettend, ontzettend bijna almachtig is...
I´m back.
pi_9293555
quote:
Op vrijdag 21 maart 2003 22:14 schreef Tijn het volgende:
Ik denk dat God zich kapot lacht over onze gelimiteerde taal waardoor we onszelf vastlullen en dingen zo kunnen omschrijven dat ze niet bestaan etc
Of hij gevoel voor humor heeft is weer een andere heel legitieme vraag. Goed voor een topic zelfs...
I´m back.
pi_9301215
quote:
Op vrijdag 21 maart 2003 19:54 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

De Rooms-Katholieke was ooit het politieke en bestuurlijke systeem dat orde in de chaos schiep hoor...

O. Maar beweerde ik dan het tegendeel?
  zondag 23 maart 2003 @ 17:48:35 #116
49296 ds_polleke
Apostel Paulus de boskabouter
pi_9320571
God staat boven de Paradox, Boven ons begrip zelfs boven de natuurwtten boven de wiskunde.

In de wiskunde (een beschrijvende wetenschap) Is God de regelgever.
We hebben te doennaar zijn regels. de limieten die God in zijn schepping gesteld heeft . onder andere aan ons begrip

If my answers scare you.. stop asking scary questions.
pi_9322245
quote:
Op zondag 23 maart 2003 17:48 schreef ds_polleke het volgende:
God staat boven de Paradox, Boven ons begrip zelfs boven de natuurwtten boven de wiskunde.

We hebben te doennaar zijn regels. de limieten die God in zijn schepping gesteld heeft . onder andere aan ons begrip

En dat is zo omdat het in de bijbel staat ? Of denk jij dat het zo is ? Of stond dat in jouw studieboekjes ?
fokschaap
pi_9322778
quote:
Op zondag 23 maart 2003 17:48 schreef ds_polleke het volgende:

Tja, op deze manier kan je elke discussie doodslaan
Wil iedereen die in telekinese gelooft nu mijn hand op steken?
| Foto's van toen en nu | Icons | Whatpulse keyboard | .NET developer? |
pi_9323244
quote:
Op zondag 23 maart 2003 19:39 schreef SuperRembo het volgende:

[..]

Tja, op deze manier kan je elke discussie doodslaan

Moch, een punt lijkt me wel dat we zelf logica verzinnen, en vervolgens krampachtig alles aan die logica willen laten voldoen, terwijl die logica niet noodzakelijkerwijs allesomvattend hoeft te zijn.
pi_9324904
quote:
Op zondag 23 maart 2003 19:57 schreef Mariel het volgende:

[..]

Moch, een punt lijkt me wel dat we zelf logica verzinnen, en vervolgens krampachtig alles aan die logica willen laten voldoen, terwijl die logica niet noodzakelijkerwijs allesomvattend hoeft te zijn.

Kom op zeg! Zeg dan gewoon dat je je nooit zal laten overtuigen door enige logica dat er niet zoiets als een god bestaat. Dat scheelt een hoop nutteloos geouwehoer.
pi_9325134
quote:
Op zondag 23 maart 2003 19:57 schreef Mariel het volgende:

[..]

Sterker nog: per definitie niet allesomvattend *kan* zijn.
pi_9325246
quote:
Op zondag 23 maart 2003 21:03 schreef SuperRembo het volgende:

[..]

Kom op zeg! Zeg dan gewoon dat je je nooit zal laten overtuigen door enige logica dat er niet zoiets als een god bestaat. Dat scheelt een hoop nutteloos geouwehoer.

Het feit of God wel of niet bestaat is niet relevant hier. De mens maakt logica om alles voor zichzelf begrijpelijk te houden, en wordt bang wanneer die logica niet werkt. In dat geval zal de mens ofwel zijn kop in het zand steken (Wat ik niet kan verklaren bestaat niet), of onderzoek doen om de logica een graadje te verfijnen (wetenschap). Beschouw het als dat je een oog kwijtraakt. Je zult dan geen diepte meer zien. Zeg je dan dat diepte niet bestaat, of zeg je dan dat er onderzoek moet worden gedaan om diepte aan te tonen?
pi_9325285
quote:
Op zondag 23 maart 2003 21:12 schreef Schorpioen het volgende:

[..]

Denk dat je groot gelijk hebt. Hoewel ik eigenlijk nog nooit iets heb zien ontkomen aan de logica dat oorzaak wordt opgevolgd door gevolg..
  zondag 23 maart 2003 @ 21:23:14 #124
8369 speknek
Another day another slay
pi_9325430
quote:
Op zondag 23 maart 2003 21:12 schreef Schorpioen het volgende:
Haha en nu wacht ik op jouw beredenatie !
  zondag 23 maart 2003 @ 21:23:46 #125
8369 speknek
Another day another slay
pi_9325445
quote:
Op zondag 23 maart 2003 21:18 schreef Mariel het volgende:
Denk dat je groot gelijk hebt. Hoewel ik eigenlijk nog nooit iets heb zien ontkomen aan de logica dat oorzaak wordt opgevolgd door gevolg..
Dat heeft niets met logica te maken.
  zondag 23 maart 2003 @ 21:25:57 #126
8369 speknek
Another day another slay
pi_9325517
quote:
Op zondag 23 maart 2003 21:16 schreef Mariel het volgende:
Het feit of God wel of niet bestaat is niet relevant hier. De mens maakt logica om alles voor zichzelf begrijpelijk te houden, en wordt bang wanneer die logica niet werkt. In dat geval zal de mens ofwel zijn kop in het zand steken (Wat ik niet kan verklaren bestaat niet), of onderzoek doen om de logica een graadje te verfijnen (wetenschap). Beschouw het als dat je een oog kwijtraakt. Je zult dan geen diepte meer zien. Zeg je dan dat diepte niet bestaat, of zeg je dan dat er onderzoek moet worden gedaan om diepte aan te tonen?
Ik denk dat je een beetje verkeerd beeld hebt van de logica. Je stelt nu dat de wereld logisch is. Logica beschrijft alleen beredenatie processen.
pi_9325653
quote:
Op zondag 23 maart 2003 21:25 schreef speknek het volgende:

[..]

Ik denk dat je een beetje verkeerd beeld hebt van de logica. Je stelt nu dat de wereld logisch is. Logica beschrijft alleen beredenatie processen.

Die beredenatie-processen worden uitgevoerd met in het achterhoofd repliceerbare processen. Ik bestrijd alleen dat alles wat beredeneerd kan worden (En hiervoor heb je repliceerbare processen nodig) alles is wat bestaat. Deze logica valt of staat met het bestaan van repliceerbare processen, wanneer een voorheen repliceerbaar proces plotseling afwijkend verloopt is alle logica die daarop gebaseerd is niet meer geldig.
pi_9325829
quote:
Op zondag 23 maart 2003 21:16 schreef Mariel het volgende:

[..]

Het feit of God wel of niet bestaat is niet relevant hier. De mens maakt logica om alles voor zichzelf begrijpelijk te houden, en wordt bang wanneer die logica niet werkt.

Hoe bepaal je dan wanneer iets boven de logica, de wiskunde, de natuurwetten of op een andere manier boven ons begrip staat? Jouw manier van discussieren lijkt er uit te bestaan dat je de regels aanpast als de uitkomst je niet zint. En dan wordt discussieren vrij zinloos, of op z'n minst erg vermoeiend.
  zondag 23 maart 2003 @ 21:37:52 #129
8369 speknek
Another day another slay
pi_9325879
Ja dat klopt, maar het zal een rare wereld zijn als p impliceert q niet meer equivalent is aan niet p of q. Dat strekt zich verder dan een enkele ontdekking, dan zouden we ineens allemaal niet meer denken zoals we nu denken. Dat lijkt me een onmogelijkheid.
  zondag 23 maart 2003 @ 21:39:25 #130
8369 speknek
Another day another slay
pi_9325930
Dat heeft namelijk niets met een eventuele ontdekking te maken Mariel, het zou betekenen dat we allemaal ineens schizofreen moeten worden.
pi_9326029
quote:
Op zondag 23 maart 2003 21:36 schreef SuperRembo het volgende:

[..]

Hoe bepaal je dan wanneer iets boven de logica, de wiskunde, de natuurwetten of op een andere manier boven ons begrip staat?

Laat ik als voorbeeld geven het begrip oneindig. Oneindig voldoet afaik niet aan welke logica dan ook.
quote:
Jouw manier van discussieren lijkt er uit te bestaan dat je de regels aanpast als de uitkomst je niet zint. En dan wordt discussieren vrij zinloos, of op z'n minst erg vermoeiend.
Ik weet niet waar je dit vandaan haalt. Het helpt misschien ook als je beter leest wat ik neerpoot ipv iets anders te lezen dan ik neerzet.
pi_9326110
quote:
Op zondag 23 maart 2003 21:39 schreef speknek het volgende:
Dat heeft namelijk niets met een eventuele ontdekking te maken Mariel, het zou betekenen dat we allemaal ineens schizofreen moeten worden.
Daar heb je weer zo'n punt. Onze logica is om op zijn minst te zeggen dat iemand die schizofreen is een beetje gek is. Maar stel nou eens dat wat een schizofreen ziet er werkelijk is, en dat wij dat door een "afwijking" niet zien?
pi_9326166
quote:
Op zondag 23 maart 2003 21:43 schreef Mariel het volgende:

[..]

Laat ik als voorbeeld geven het begrip oneindig. Oneindig voldoet afaik niet aan welke logica dan ook.

Oneindig is wiskundig gezien een vrij simpel begrip.
quote:
Ik weet niet waar je dit vandaan haalt. Het helpt misschien ook als je beter leest wat ik neerpoot ipv iets anders te lezen dan ik neerzet.
Ok, het ging idd meer over ds_polleke met z'n "God staat boven de Paradox, Boven ons begrip zelfs boven de natuurwtten boven de wiskunde."
  zondag 23 maart 2003 @ 21:48:48 #134
8369 speknek
Another day another slay
pi_9326184
quote:
Op zondag 23 maart 2003 21:43 schreef Mariel het volgende:
Ah ik snap het, je probeert de wiskunde in logische proposities te vertalen. Dit kan niet, dat is begin 20ste eeuw bewezen (ik kan even niet opkomen door wie), het is een disjunctie van logica en verzamelingenleer. Maar daar gaat het hier niet om. Je kunt niet alles in de wereld naar logica vertalen.

Maar dat is ook volledig beside the point, het gaat hier om menselijke redenering die enkel aan de hand van logica kan gebeuren.

pi_9326203
quote:
Op zondag 23 maart 2003 21:37 schreef speknek het volgende:
Ja dat klopt, maar het zal een rare wereld zijn als p impliceert q niet meer equivalent is aan niet p of q. Dat strekt zich verder dan een enkele ontdekking, dan zouden we ineens allemaal niet meer denken zoals we nu denken. Dat lijkt me een onmogelijkheid.
Je beschouwt hier p en q als entiteiten. Als er afwijkingen plaatsvinden, kan het zijn dat we p en q niet goed genoeg hebben bekeken, en het in onze ogen niet meer p en q is. Bijv. feit dat er water is, impliceert dat de temperatuur tussen de 273 en 373 K is. Als er een (H2O)nevel is, impliceert dat dat de temperatuur hoger is dan 373K. Ben je het eens met die stelling?
  zondag 23 maart 2003 @ 21:49:46 #136
8369 speknek
Another day another slay
pi_9326207
quote:
Op zondag 23 maart 2003 21:46 schreef Mariel het volgende:
Daar heb je weer zo'n punt. Onze logica is om op zijn minst te zeggen dat iemand die schizofreen is een beetje gek is. Maar stel nou eens dat wat een schizofreen ziet er werkelijk is, en dat wij dat door een "afwijking" niet zien?
Nogmaals, dat zegt niets over logica zelf. Alleen over verkeerde aannames.
  zondag 23 maart 2003 @ 21:52:16 #137
8369 speknek
Another day another slay
pi_9326281
quote:
Op zondag 23 maart 2003 21:49 schreef Mariel het volgende:
Je beschouwt hier p en q als entiteiten. Als er afwijkingen plaatsvinden, kan het zijn dat we p en q niet goed genoeg hebben bekeken, en het in onze ogen niet meer p en q is. Bijv. feit dat er water is, impliceert dat de temperatuur tussen de 273 en 373 K is. Als er een (H2O)nevel is, impliceert dat dat de temperatuur hoger is dan 373K. Ben je het eens met die stelling?
Nee, water kan niet heter dan 373 K worden. Maar natuurlijk gaat het erom dat p en q gelijk blijven, anders zou je een andere variabele in moeten voeren. Je praat dan immers niet meer over p.
pi_9326367
quote:
Op zondag 23 maart 2003 21:48 schreef SuperRembo het volgende:

[..]

Oneindig is wiskundig gezien een vrij simpel begrip.

Wiskundig gezien is het (redelijk) eenvoudig. Maar wat is oneindig dan?
quote:
[..]

Ok, het ging idd meer over ds_polleke met z'n "God staat boven de Paradox, Boven ons begrip zelfs boven de natuurwtten boven de wiskunde."

Ik ben niet ds polleke . Ik ben het wel eens met ds polleke hier dat God boven onze logica staat en ook boven natuurwetten, zij het al omdat God die natuurwetten zelf gemaakt heb. Het is echter niet vanzelfsprekend dat God gebruik maakt van het feit dat hij er boven staat. God kent namelijk alle natuurwetten, en de mens kent misschien nog maar een heel klein deel van het geheel. God kan net zo goed gebruik maken van natuurwetten die ons nog niet bekend zijn.
pi_9326411
quote:
Op zondag 23 maart 2003 21:48 schreef speknek het volgende:

[..]

Ah ik snap het, je probeert de wiskunde in logische proposities te vertalen. Dit kan niet, dat is begin 20ste eeuw bewezen (ik kan even niet opkomen door wie), het is een disjunctie van logica en verzamelingenleer. Maar daar gaat het hier niet om. Je kunt niet alles in de wereld naar logica vertalen.

Maar dat is ook volledig beside the point, het gaat hier om menselijke redenering die enkel aan de hand van logica kan gebeuren.

Die zijn inderdaad beiden met elkaar verbonden. Feit is dus dat we oneindigheid niet als logisch ervaren, terwijl het voor God waarschijnlijk iets natuurlijks is.
pi_9326446
quote:
Op zondag 23 maart 2003 21:55 schreef Mariel het volgende:

[..]

Wiskundig gezien is het (redelijk) eenvoudig. Maar wat is oneindig dan?
[..]

Ik ben niet ds polleke . Ik ben het wel eens met ds polleke hier dat God boven onze logica staat en ook boven natuurwetten, zij het al omdat God die natuurwetten zelf gemaakt heb heeft. Het is echter niet vanzelfsprekend dat God gebruik maakt van het feit dat hij er boven staat. God kent namelijk alle natuurwetten, en de mens kent misschien nog maar een heel klein deel van het geheel. God kan net zo goed gebruik maken van natuurwetten die ons nog niet bekend zijn.

En zo maak je een discussie dus onmogelijk.
pi_9326476
quote:
Op zondag 23 maart 2003 21:52 schreef speknek het volgende:

[..]

Nee, water kan niet heter dan 373 K worden. Maar natuurlijk gaat het erom dat p en q gelijk blijven, anders zou je een andere variabele in moeten voeren. Je praat dan immers niet meer over p.

Water kan echter wel gaan koken bij lagere temperaturen wanneer er een drukverschil is. Hierdoor zal er een nieuwe variabele (Laten we zeggen r) moeten worden ingevoerd. De logica dat water kookt bij 373K vervalt hierdoor echter.
  zondag 23 maart 2003 @ 22:06:10 #142
8369 speknek
Another day another slay
pi_9326614
quote:
Op zondag 23 maart 2003 22:00 schreef Mariel het volgende:
Water kan echter wel gaan koken bij lagere temperaturen wanneer er een drukverschil is. Hierdoor zal er een nieuwe variabele (Laten we zeggen r) moeten worden ingevoerd. De logica dat water kookt bij 373K vervalt hierdoor echter.
Je bent nu echt vreselijk offtopic aan het gaan, want ik zeg nergens dat dit niet zo is, ook niet in mijn bewijsvoering. Als je de logica aanvalt moet je niet stellen dat er verkeerde implicaties gemaakt worden, maar het feit dat er implicaties gemaakt worden. En dan wil ik zeggen, kom maar met een steekhoudend betoog dat steekhoudende betogen niet bestaan, je zou namelijk jezelf ontkennen. Een onmogelijkheid.
pi_9326723
quote:
Op zondag 23 maart 2003 21:58 schreef SuperRembo het volgende:

[..]

En zo maak je een discussie dus onmogelijk.

Welke discussie maak ik volgens jou onmogelijk, en motiveer plz?
pi_9327022
quote:
Op zondag 23 maart 2003 22:06 schreef speknek het volgende:

[..]

Je bent nu echt vreselijk offtopic aan het gaan, want ik zeg nergens dat dit niet zo is, ook niet in mijn bewijsvoering. Als je de logica aanvalt moet je niet stellen dat er verkeerde implicaties gemaakt worden, maar het feit dat er implicaties gemaakt worden. En dan wil ik zeggen, kom maar met een steekhoudend betoog dat steekhoudende betogen niet bestaan, je zou namelijk jezelf ontkennen. Een onmogelijkheid.

You sure scored points . Met logica logica ontkennen LIJKT onmogelijk, maar is dit daadwerkelijk zo?
pi_9327043
Deze discussie gaat nergens naar toe natuurlijk.
Dit is een van die punten waar je nooit uitkomt. Daar kun je over blijven discussieren. Je kan met alleen pure logica geen bewijs genereren voor een ongeldigheid van diezelfde logica. Dan zou de hele logica instorten, volgens mij is dat de sleutel tot een flinke psychose. Of de satori van zen monniken.

Logica is de taal voor dingen buiten ons. Alles waar we zelf geen relatie mee hebben, waar wij dus een onafhankelijke toeschouwer zijn, kunnen we beschrijven met, en voldoet aan logica. Maar zodra we zelf betrokken raken raakt de logica in de war. Wat is de logica achter onze acties? Waarom zeggen wij het een, maar doen we het ander? Geef eens een logisch bewijs waarom je wel op het ene, maar niet op het andere meisje verliefd wordt? Bewijs eens onweerlegbaar dat jij bier lekker vindt! Dan schiet logica opeens hopeloos te kort. Dat is het vlak waar logica niet geldt, daar gelden andere wetten. Maar dat zijn wetten die niet in woorden zijn te vangen, die moet iedereen zelf ontdekken en ervaren.

pi_9327110
quote:
Op zondag 23 maart 2003 22:26 schreef Schorpioen het volgende:
Deze discussie gaat nergens naar toe natuurlijk.
Dit is een van die punten waar je nooit uitkomt. Daar kun je over blijven discussieren. Je kan met alleen pure logica geen bewijs genereren voor een ongeldigheid van diezelfde logica. Dan zou de hele logica instorten, volgens mij is dat de sleutel tot een flinke psychose. Of de satori van zen monniken.

Logica is de taal voor dingen buiten ons. Alles waar we zelf geen relatie mee hebben, waar wij dus een onafhankelijke toeschouwer zijn, kunnen we beschrijven met, en voldoet aan logica. Maar zodra we zelf betrokken raken raakt de logica in de war. Wat is de logica achter onze acties? Waarom zeggen wij het een, maar doen we het ander? Geef eens een logisch bewijs waarom je wel op het ene, maar niet op het andere meisje verliefd wordt? Bewijs eens onweerlegbaar dat jij bier lekker vindt! Dan schiet logica opeens hopeloos te kort. Dat is het vlak waar logica niet geldt, daar gelden andere wetten. Maar dat zijn wetten die niet in woorden zijn te vangen, die moet iedereen zelf ontdekken en ervaren.

Mooi verwoord , hoewel je wel stikumpjes mijn arrogantie blootlegt .
  zondag 23 maart 2003 @ 23:14:03 #147
8369 speknek
Another day another slay
pi_9328094
quote:
Op zondag 23 maart 2003 22:26 schreef Schorpioen het volgende:
Geef eens een logisch bewijs waarom je wel op het ene, maar niet op het andere meisje verliefd wordt? Bewijs eens onweerlegbaar dat jij bier lekker vindt! Dan schiet logica opeens hopeloos te kort. Dat is het vlak waar logica niet geldt, daar gelden andere wetten. Maar dat zijn wetten die niet in woorden zijn te vangen, die moet iedereen zelf ontdekken en ervaren.
Misschien dat je hier gelijk hebt Schorpioen, maar ik vind het wel boude aannames. Dat we nog niet weten waarom het zo is, wil niet zeggen dat je daar niet achter kunt komen.

Daarbij ben ik in mijn eerste betoog natuurlijk geen gevoelens aan het analyseren. Ik ben definities aan het uitwerken. Als je vindt dat die definities niet kloppen, dan houd ik mij aanbevolen. De logische stappen daarna zijn mijn insziens niet omver te schoffelen.

pi_9328193
Ik heb alleen het laatste deel van deze discussie gelezen, d.w.z. pag. 6, dus ik hoop niet dat ik nu open deuren intrap of dingen zeg die op de voorgaande pagina's al vermeld zijn; vergeef mij, ik heb maar een klein telefoonmodempje...

Het probleem van logica als taal en logica als betrekking hebbend op de werkelijke wereld is al vreselijk oud toch; daar zaten ze vanaf de middeleeuwen al mee. Kuhn heeft daarover wel verstandige dingen gezegd, lees 'strenge wissenschaft' (uit mijn blote hoofd) er anders eens op na.

Maar je mainvraag houdt alleen stand als je aanneemt dat God bestaat. Bedoel je dan trouwens de God vanuit het moderne christelijke denken?
Of meer de onbewogen beweger, God als allereerste begin, omdat mensen alles graag zou heerlijk causaal bekijken?

pi_9328330
quote:
Op zondag 23 maart 2003 23:14 schreef speknek het volgende:

[..]

Misschien dat je hier gelijk hebt Schorpioen, maar ik vind het wel boude aannames. Dat we nog niet weten waarom het zo is, wil niet zeggen dat je daar niet achter kunt komen.

Je kan er wel achter komen, maar niet zonder de logica los te laten.
quote:
Daarbij ben ik in mijn eerste betoog natuurlijk geen gevoelens aan het analyseren. Ik ben definities aan het uitwerken. Als je vindt dat die definities niet kloppen, dan houd ik mij aanbevolen. De logische stappen daarna zijn mijn insziens niet omver te schoffelen.
Volgens mij hebben we nu wel de achilleshiel in je betoog gevonden. De logische stappen kloppen allemaal wel, maar je ziet iets over het hoofd: de bijbel gaat niet over dingen buiten je. De bijbel gaat over jezelf. Over je leven, je acties, over hoe je in het leven kan staan. En die dingen vallen dus buiten de logica. Formeel gezien kun je dus absoluut niks beweren over de bijbel, net zo min dat je je emoties formeel kan definieren of beredeneren.

Als jij nou gewoon hierop antwoordt dat dit een flauw ontwijkingstruukje is, dan kunnen we gezellig de hele discussie nog een keer overdoen!

maandag 24 maart 2003 @ 03:50:56 #150
8369 speknek
Another day another slay
pi_9331897
quote:
Op zondag 23 maart 2003 23:17 schreef Nemephis het volgende:
Maar je mainvraag houdt alleen stand als je aanneemt dat God bestaat. Bedoel je dan trouwens de God vanuit het moderne christelijke denken?
Of meer de onbewogen beweger, God als allereerste begin, omdat mensen alles graag zou heerlijk causaal bekijken?
God als almachtig persoon. Ik beschrijf niets uit de wereld, dat is het hem juist.
  maandag 24 maart 2003 @ 03:55:55 #151
8369 speknek
Another day another slay
pi_9331932
quote:
Op zondag 23 maart 2003 23:23 schreef Schorpioen het volgende:
Formeel gezien kun je dus absoluut niks beweren over de bijbel, net zo min dat je je emoties formeel kan definieren of beredeneren.
Ik ben er niet van overtuigd dat je emoties niet kunt beredeneren, maar als je stelt dat je niets over de bijbel kunt zeggen en er dus niets uit kunt halen, dan ga ik er niet tegenin .
pi_9333598
quote:
Je kan er wel achter komen, maar niet zonder de logica los te laten.
Maar dat KAN dus gewoon niet. Ergens achter komen wil zeggen dat je wilt weten wat de redenen zijn. Oorzaak en gevolg dus en dat is onlosmakelijk verbonden met logica. Je kunt dus ook niet betogen dat je de logica los moet laten, want 'betogen' en 'redeneren' zijn al logisch in zichzelf. Als je de logica los zou laten dan KUN je niet meer beredeneren om die los te laten. Woorden als 'want', 'omdat' en 'waarom' drukken oorzakelijkheid uit en dat is een van de belangrijkste aspecten van de logica. Probeer ze maar eens niet te gebruiken in een discussie. Lukt je gewoon niet.
pi_9337340
quote:
Op maandag 24 maart 2003 09:59 schreef Koerok het volgende:

[..]

Maar dat KAN dus gewoon niet. Ergens achter komen wil zeggen dat je wilt weten wat de redenen zijn. Oorzaak en gevolg dus en dat is onlosmakelijk verbonden met logica. Je kunt dus ook niet betogen dat je de logica los moet laten, want 'betogen' en 'redeneren' zijn al logisch in zichzelf. Als je de logica los zou laten dan KUN je niet meer beredeneren om die los te laten. Woorden als 'want', 'omdat' en 'waarom' drukken oorzakelijkheid uit en dat is een van de belangrijkste aspecten van de logica. Probeer ze maar eens niet te gebruiken in een discussie. Lukt je gewoon niet.

quote:
Als jij nou gewoon hierop antwoordt dat dit een flauw ontwijkingstruukje is, dan kunnen we gezellig de hele discussie nog een keer overdoen!
Ik bedoelde dit eigenlijk als een grapje, Koerok.
pi_9337416
Ok Schorpioen, en ik wilde het nog maar eens benadrukken.
  maandag 24 maart 2003 @ 15:29:11 #155
48643 MikeDJ
Leegte is het vasten vd geest
pi_9340036
quote:
Een vraag in deze is onder andere hoe defineer je almachtig? Indien je almachtigheid hier ziet als "voorbestemd" dan is het de Bijbel wel relevant, omdat het "voorbestemd" is. En om nu te stellen, dat God niet almachtig en dus de Bijbel irrelevant is niet juist. God kan dan wel almachtig zijn, maar er is een verschil tussen het zijn en almactigheid gebruiken. Het is niet zo, dat het naleven van de Bijbel Gods almacht aantoont.
quote:
'als god almachtig is, kan deze dan in een ondeelbaar kort tijdsmoment een steen maken die hijzelf niet op kan tillen'.
Dit is een contradictie, oftewel het spreekt zichzelf tegen. Want God is almachtig om de steen te kunnen maken, maar hoe kan het dan zijn dat Hij hem ook niet kan optillen. Indien Hij de steen niet kan optillen toont dit aan dat God niet almachtig is.

De conclusie die hier vanuit de premisse getrokken wordt is niet juist, het al dan niet almachtig zijn van God toont nog niet aan dat de Bijbel irrelevant is.

Het al dan niet kloppen van de Bijbel wil nog niet zeggen dat het geen goed voor je kan doen om deze regels die er als leidraad in staan niet na te leven. Als God almachtig is, dan heeft God ook de logica uitgevonden en kan Hij dus staat dus boven deze wetten der logica, omdat Hij de beperkingen van dit heeft opgesteld.

quote:
Bedenk maar eens, als we vanuit onlogica zouden nadenken over een gebod, zouden we ons er misschien juist niet aan moeten houden. Maar dit is een logische beredenatie van onlogica, wat zich niet logisch laat beredeneren. We zouden ons dus niet niet aan het gebod moeten houden. Maar ook dit is logisch, ad infinitum. Wovon man nicht sprechen kann, daruber muss man schweigen.
Hetzelfde kan gezegd worden over de verhalen die god overgebracht heeft op zijn onderdanen, het zou logisch zijn als die waar waren. Maar god is niet logisch. De bijbel is irrelevant.
In deze is onlogica niet juist toegepast, het wordt hier toegepast als zijnde een tegenhanger van logica, maar onlogica komt pas kijken op het moment dat het met de logica niet te verklaren is.
quote:
Wovon man nicht sprechen kann, daruber muss man schweigen
Dit is van Wittgenstein en is voor het aantonen van de logica onjuist, omdat deze zin in een volledig andere context gezien moet worden, namelijk alles wat een mens niet kan beredeneren, moet men niet zo lang over doorblijven gaan.
quote:
(ad 2) Het tweede bewijs is wat minder sluitend (en minder lang), het zegt alleen dat de bijbel niet de absolute waarheid is en derhalve een dubieuze bron is.
Ten eerste kan vanuit de aanname dat god niet almachtig is, afgeleid worden dat de bijbel liegt. Als de rest van de bijbel vanuit deze aanname verder geschreven is, dan is de hele theorie (als je het al als dusdanig kunt beschrijven), fout. De bijbel is irrelevant.
Wanneer je uitgaat van het feit dat God niet almachtig is, dan hoeft het per definitie niet zo te zijn dat de hele Bijbel onjuist is en derhalve niet relevant zou zijn. In de stelling zoals die hier gegeven is, worden er argumenten aangedragen waarmee de stelling altijd juist is.
quote:
In deze kan je het vergelijken met cijfers, Gods almachtigheid is 1 en x < 1. Bijv: x < z, maakt 0,99999 < 1 klopt. Vervolgens is x < y < z, 0,99999 < 0,99999999 < 1, dat nog steeds klopt. Hierdoor kan je uitleggen dat God y is, dus almachtig ten opzichte van x, maar niet almachtig ten opzichte van z. Maar in de belevingswereld van x is y almachtig. Iets wat ten opzichte van de mens met God ook zo is. Ten opzichte van een dier is de mens ook almachtig, maar is de mens daarmee als een god voor de dieren?
Wie anderen overwint, is sterk; wie zichzelf overwint machtig. [Lao-tse]
pi_9340231
Hebben we het hier nog steeds over?
  maandag 24 maart 2003 @ 15:55:51 #157
48643 MikeDJ
Leegte is het vasten vd geest
pi_9340654
quote:
Op donderdag 20 maart 2003 23:38 schreef speknek het volgende:
Dat bedoel ik, het gewicht is irrelevant het gaat erom dat god hem zo maakt dat hij hem niet op kan tillen. Als hij zichzelf beperkt tot de kracht van een aardworm, dan is het al goed.
Op het moment dat God zich een beperking kan opleggen als zijnde die van een aardworm, dan toon je daarmee eigenlijk al aan dat God almachtig is.

Verder is het deze extra definitie van de contradictie al een bewijs dat de stelling niet klopt. Om aan de contradictie te voldoen worden er nu al randvoorwaarden bijgehaald.

Wie anderen overwint, is sterk; wie zichzelf overwint machtig. [Lao-tse]
  maandag 24 maart 2003 @ 16:20:47 #158
8369 speknek
Another day another slay
pi_9341171
quote:
Op maandag 24 maart 2003 15:29 schreef MikeDJ het volgende:
Een vraag in deze is onder andere hoe defineer je almachtig? Indien je almachtigheid hier ziet als "voorbestemd" dan is het de Bijbel wel relevant, omdat het "voorbestemd" is. En om nu te stellen, dat God niet almachtig en dus de Bijbel irrelevant is niet juist. God kan dan wel almachtig zijn, maar er is een verschil tussen het zijn en almactigheid gebruiken. Het is niet zo, dat het naleven van de Bijbel Gods almacht aantoont.
Ik definieer almachtig als alles kunnend.
quote:
Dit is een contradictie, oftewel het spreekt zichzelf tegen. Want God is almachtig om de steen te kunnen maken, maar hoe kan het dan zijn dat Hij hem ook niet kan optillen. Indien Hij de steen niet kan optillen toont dit aan dat God niet almachtig is.
JOH!
quote:
De conclusie die hier vanuit de premisse getrokken wordt is niet juist, het al dan niet almachtig zijn van God toont nog niet aan dat de Bijbel irrelevant is.
Jawel hoor, want onlogica
quote:
Het al dan niet kloppen van de Bijbel wil nog niet zeggen dat het geen goed voor je kan doen om deze regels die er als leidraad in staan niet na te leven. Als God almachtig is, dan heeft God ook de logica uitgevonden en kan Hij dus staat dus boven deze wetten der logica, omdat Hij de beperkingen van dit heeft opgesteld.
Dat zeg ik ook!!
quote:
In deze is onlogica niet juist toegepast, het wordt hier toegepast als zijnde een tegenhanger van logica, maar onlogica komt pas kijken op het moment dat het met de logica niet te verklaren is.
Een tegenhanger? Een supplement eerder, een overkoepelend iets misschien zelfs. En onlogica komt hier kijken omdat het met de logica niet te verklaren is. Dus nogmaals, je zegt precies hetzelfde als ik.
quote:
Dit is van Wittgenstein en is voor het aantonen van de logica onjuist, omdat deze zin in een volledig andere context gezien moet worden, namelijk alles wat een mens niet kan beredeneren, moet men niet zo lang over doorblijven gaan.
Nou en waar heb ik het hier over? Iets wat een mens niet kan beredeneren (onlogica) waar je dus niet oneindig over door moet blijven gaan. Zo moeilijk is het niet hoor.
quote:
Wanneer je uitgaat van het feit dat God niet almachtig is, dan hoeft het per definitie niet zo te zijn dat de hele Bijbel onjuist is en derhalve niet relevant zou zijn.
Ja daar heb je gelijk in, ik zei ook al dat deze niet helemaal sluitend is. Wat wel zo is, is dat je niet meer met zekerheid kunt stellen wat wel en niet waar is (want, sommige dingen zijn blatant niet waar), dat maakt het 'in principe' irrelevant.
quote:
In de stelling zoals die hier gegeven is, worden er argumenten aangedragen waarmee de stelling altijd juist is.
.
quote:
In deze kan je het vergelijken met cijfers, Gods almachtigheid is 1 en x < 1. Bijv: x < z, maakt 0,99999 < 1 klopt. Vervolgens is x < y < z, 0,99999 < 0,99999999 < 1, dat nog steeds klopt. Hierdoor kan je uitleggen dat God y is, dus almachtig ten opzichte van x, maar niet almachtig ten opzichte van z.
Je doet nu net alsof almacht iets relatiefs is, compleet tegen de definitie in.
quote:
Maar in de belevingswereld van x is y almachtig. Iets wat ten opzichte van de mens met God ook zo is. Ten opzichte van een dier is de mens ook almachtig, maar is de mens daarmee als een god voor de dieren?
Spreek voor jezelf, iemand die niet almachtig is, is voor mij niet almachtig.
pi_9341985
quote:
In deze kan je het vergelijken met cijfers, Gods almachtigheid is 1 en x < 1. Bijv: x < z, maakt 0,99999 < 1 klopt. Vervolgens is x < y < z, 0,99999 < 0,99999999 < 1, dat nog steeds klopt. Hierdoor kan je uitleggen dat God y is, dus almachtig ten opzichte van x, maar niet almachtig ten opzichte van z. Maar in de belevingswereld van x is y almachtig. Iets wat ten opzichte van de mens met God ook zo is. Ten opzichte van een dier is de mens ook almachtig, maar is de mens daarmee als een god voor de dieren?
Ben ik mee eens. Is mijn almachtigheid -1...
I´m back.
  maandag 24 maart 2003 @ 18:08:01 #160
8369 speknek
Another day another slay
pi_9343614
quote:
Op maandag 24 maart 2003 15:39 schreef ChrisJX het volgende:
Hebben we het hier nog steeds over?
Waarom niet?
pi_9344126
quote:
Op maandag 24 maart 2003 18:08 schreef speknek het volgende:

[..]

Waarom niet?

Het is toch allemaal irrelevant man.
pi_9344149
quote:
Op maandag 24 maart 2003 18:32 schreef Schorpioen het volgende:

pi_9345215
quote:
Op maandag 24 maart 2003 18:32 schreef Schorpioen het volgende:

[..]

Maar daarom een niet minder interessant verschijnsel !
fokschaap
  maandag 24 maart 2003 @ 20:21:07 #164
49296 ds_polleke
pi_9347271
quote:
David schreef

Uw woord is een lamp voor mijn voet en een licht op mijn pad

pi_9350231
quote:
Op maandag 24 maart 2003 20:21 schreef ds_polleke het volgende:

[..]

(-2 - Irrelevant)
  dinsdag 25 maart 2003 @ 23:36:55 #166
49296 ds_polleke
pi_9376798
quote:
Op maandag 24 maart 2003 22:04 schreef SuperRembo het volgende:

[..]

(-2 - Irrelevant)

discussie = dood
jammer had leuk kunnen worden
pi_9378060
quote:
Op dinsdag 25 maart 2003 23:36 schreef ds_polleke het volgende:

[..]

discussie = dood
jammer had leuk kunnen worden

Wat had jij dan nog in dit kader willen bediscussieren?
pi_9380496
quote:
Op donderdag 20 maart 2003 12:56 schreef Nuoro het volgende:

[..]

uhm.. religie is een ophoping van wetjes en tradities die door mensen in het leven geroepen is..
Dus ja.. religie is een systeem, van de mensen..

beetje jammer..

woensdag 26 maart 2003 @ 09:32:20 #169
49296 ds_polleke
pi_9380620
quote:
Op woensdag 26 maart 2003 09:26 schreef delay het volgende:

[..]

uhm.. religie is een ophoping van wetjes en tradities die door mensen in het leven geroepen is..
Dus ja.. religie is een systeem, van de mensen..

beetje jammer..

kunnen we alsjeblieft niet steeds dezelfde discussie herhalen...
Delay.. lees eerst de discussie voor je domweg je blote mening post
  woensdag 26 maart 2003 @ 10:10:34 #170
34949 MacMeester
MacMini schopt kont!
pi_9381308
quote:
Op woensdag 26 maart 2003 09:32 schreef ds_polleke het volgende:

[..]

kunnen we alsjeblieft niet steeds dezelfde discussie herhalen...
Delay.. lees eerst de discussie voor je domweg je blote mening post

Als jij zo je medemens aanspreekt, hoe wil jij later dan nog een kerk volkrijgen om jou betoog nog aan te horen als zij je tegenspreken of niet jou mening willen volgen meteen wil bannen of anderzijds onderuit haalt?
Ik zie hier geen pastoor of dominee in spé....
Waar is jouw respect?
De gene die probeert te bewijzen dat zijn geloof beter is dan dat van een ander, begrijpt de betekenis van religie niet.
meer esotherisch
  woensdag 26 maart 2003 @ 14:59:36 #171
49296 ds_polleke
pi_9388029
quote:
Op woensdag 26 maart 2003 10:10 schreef MacMeester het volgende:

[..]

Als jij zo je medemens aanspreekt, hoe wil jij later dan nog een kerk volkrijgen om jou betoog nog aan te horen als zij je tegenspreken of niet jou mening willen volgen meteen wil bannen of anderzijds onderuit haalt?
Ik zie hier geen pastoor of dominee in spé....
Waar is jouw respect?

niet aanstellen Macmeestertje.
een dominee is ook maar een mens.
Ik erger me er een beetje aan dat mensen zoameer reageren op een toppic zonder de voorgeschiedenis te lezen. dan ga je de boel herhalen. In liefde heb ik mijn broeder vermaand..
dat is met alle respect gebeurd...
  woensdag 26 maart 2003 @ 19:09:56 #172
8369 speknek
Another day another slay
pi_9394106
quote:
Op woensdag 26 maart 2003 00:31 schreef Schorpioen het volgende:
Wat had jij dan nog in dit kader willen bediscussieren?
Ik heb nog steeds geen (ontopic) tegenargument voor m'n eerste gedeelte van het bewijs gehoord. Ik ben me er dan wel terdege van bewust dat ik gelijk heb, maar ik zou toch graag willen horen waarom mensen vol blijven houden aan almachtigheid en de bijbel.
pi_9394547
Blijkbaar is die zo erg irrelevant dat het dit topic waard is
  woensdag 26 maart 2003 @ 19:34:41 #174
8369 speknek
Another day another slay
pi_9394656
Ik heb het natuurlijk niet over historische relevantie.
  woensdag 26 maart 2003 @ 20:11:51 #175
34949 MacMeester
MacMini schopt kont!
pi_9395609
quote:
Op woensdag 26 maart 2003 14:59 schreef ds_polleke het volgende:
niet aanstellen Macmeestertje.
een dominee is ook maar een mens.
Dus met dit excuus mag je dus alles zeggen, iedereen veroordelen. Blijf ik toch bij mijn standpunt dat je het niet hebt begrepen.
quote:
Ik erger me er een beetje aan dat mensen zoameer reageren op een toppic zonder de voorgeschiedenis te lezen. dan ga je de boel herhalen.
Er is een andere mede fokker die in vergelijkbare mate zijn lezers en replyers op een felle manier afschrikt en kleineert... Als uitgerekend jij dat ook doet, waar is dan dat respect en Liefde die de Bijbel predikt? Hoe kan jij dan Het Woord verkondigen als jij niet naar Het Woord leeft?
quote:
In liefde heb ik mijn broeder vermaand..
dat is met alle respect gebeurd...
.... dat respect is ver te zoeken, polleke

Kom, laat je goede kant zien, en leer van deze topics. Niet alleen de visies zijn van belang maar ook hun reacties en jouw reacties daarop. Begrijp dat je met een simpel woord een medefokker flink kan pijnigen.

Als toekomstige voorganger is dat niet gepast.

Wij leren hier allemaal.

De gene die probeert te bewijzen dat zijn geloof beter is dan dat van een ander, begrijpt de betekenis van religie niet.
meer esotherisch
  donderdag 27 maart 2003 @ 21:05:23 #176
49296 ds_polleke
pi_9417923
Wie spreekt mij van respect. De God die mij gemaakt heeft. Die hemel en aarde draagt De Almachtige .. DIe wordt uitgemaakt voor stripfiguur en dergelijk.. en dan ben ik respectloos? grapje zeker?
  vrijdag 28 maart 2003 @ 08:29:02 #177
34949 MacMeester
MacMini schopt kont!
pi_9424924
quote:
Op donderdag 27 maart 2003 21:05 schreef ds_polleke het volgende:
Wie spreekt mij van respect. De God die mij gemaakt heeft. Die hemel en aarde draagt De Almachtige .. DIe wordt uitgemaakt voor stripfiguur en dergelijk.. en dan ben ik respectloos? grapje zeker?
Als jij je medemens net zo respectloos behandelt, wat verwacht je dan terug? Waarom wil je die splinter uit iemands oog halen...?
Als iedereen zo zou zijn dat maakt de Bijbel irrelevant, oftewel een hoop papier om je kont mee af te vegen. Het is jouw taak (zeker nu je theologie studeert...) om dat respect te behoeden, deze Bijbel te koesteren. Dat is een harde les.
meer esotherisch
  vrijdag 28 maart 2003 @ 10:31:34 #178
8369 speknek
Another day another slay
pi_9426261
Zeg eh, kunnen jullie je bijbel verhaaltjes overhevelen naar een ander topic, volgens de eerste stelling is de bijbel sowieso waardeloos.
  vrijdag 28 maart 2003 @ 10:54:41 #179
34949 MacMeester
MacMini schopt kont!
pi_9426704
quote:
Op vrijdag 28 maart 2003 10:31 schreef speknek het volgende:
Zeg eh, kunnen jullie je bijbel verhaaltjes overhevelen naar een ander topic, volgens de eerste stelling is de bijbel sowieso waardeloos.
Dus mogen wij deze stelling niet tegenspreken?
meer esotherisch
  vrijdag 28 maart 2003 @ 10:56:34 #180
8369 speknek
Another day another slay
pi_9426744
Graag zelfs, be my guest. Maar dat kan niet vanuit de bijbel gebeuren.
  vrijdag 28 maart 2003 @ 11:07:55 #181
51123 brainSick
mentally ill
pi_9426975
ik ben ook irrelevant
[url=http://users.pandora.be/brainsick]geld verdienen is makkelijk[/url]
  vrijdag 28 maart 2003 @ 11:10:46 #182
25889 Sitethief
Fulltime Flapdrol
pi_9427032
Volgens mijn opinie is de bijbel gewoon een boek vol met een grote verzameling wetten, verhalen, legendes en op een eenvoudige manier bepaalde dingen uit te leggen (regenboog=noach talen=Babel)

Ik neem de bijbel dan ook niet al te serieus, alleen de 10 geboden stellen nog 'iets' waardevols voor.

Stroek: Sitethief, die is heel groot en sterk :Y.
Faat: *zucht* zoals gewoonlijk hoor Sitethief weer in de bocht &gt;:)
  vrijdag 28 maart 2003 @ 11:45:38 #183
8369 speknek
Another day another slay
pi_9427710
Maar niet als god onlogisch handelt.
pi_9427757
De bijbel is onzin. In mijn ogen een groot sprookjesboek. Ik weet niet wie die sterke verhalen heeft verzonnen, maar hij had er beter Octrooi op kunnen aanvragen, dan was hij erg rijk geworden!!!
  vrijdag 28 maart 2003 @ 11:49:47 #185
8369 speknek
Another day another slay
pi_9427791
quote:
Op vrijdag 28 maart 2003 11:48 schreef PIANOMAN het volgende:
De bijbel is onzin. In mijn ogen een groot sprookjesboek. Ik weet niet wie die sterke verhalen heeft verzonnen, maar hij had er beter Octrooi op kunnen aanvragen, dan was hij erg rijk geworden!!!
Tief op.
  vrijdag 28 maart 2003 @ 11:50:31 #186
25889 Sitethief
Fulltime Flapdrol
pi_9427805
quote:
Op vrijdag 28 maart 2003 11:45 schreef speknek het volgende:
Jah maar toch zijn de 10 geboden nog steeds een basis voor de westerse wereld en de meeste grondwetten, zijn die dan ook irrelevant. Ik neem trouwens aan dat die geboden niet van een God komen maar dat die zich in de loop der tijd gekristaliseerd hebben naar de normen en waarden van die tijd, dat die normen en waarden grotendeels nog steeds op de 10 geboden gebaseerd zijn zegt al veel.
Stroek: Sitethief, die is heel groot en sterk :Y.
Faat: *zucht* zoals gewoonlijk hoor Sitethief weer in de bocht &gt;:)
  vrijdag 28 maart 2003 @ 11:53:28 #187
8369 speknek
Another day another slay
pi_9427870
Nogmaals, ik heb het in deze geheel niet over historische relevantie. Dat de bijbel relevant is voor de geschiedenis staat buiten kijf. Het zou het alleen vanuit religieus standpunt niet moeten zijn.
  vrijdag 28 maart 2003 @ 11:57:52 #188
34949 MacMeester
MacMini schopt kont!
pi_9427962
quote:
Op vrijdag 28 maart 2003 11:53 schreef speknek het volgende:
Nogmaals, ik heb het in deze geheel niet over historische relevantie. Dat de bijbel relevant is voor de geschiedenis staat buiten kijf. Het zou het alleen vanuit religieus standpunt niet moeten zijn.
leg uit
meer esotherisch
pi_9427984
quote:
Op vrijdag 28 maart 2003 11:45 schreef speknek het volgende:
Ik dacht dat we dat al wel gehad hadden? De onlogica is irrelevant voor de waarde van de bijbel. De waarde is niet irrelevant door de onlogica.

Mensen zijn toch ook net zo goed in staat tot onlogisch handelen? Zijn alle postings hier dan ook waardeloos en irrelevant?

vrijdag 28 maart 2003 @ 14:42:49 #190
8369 speknek
Another day another slay
pi_9431538
quote:
Op vrijdag 28 maart 2003 11:58 schreef Schorpioen het volgende:
Ik dacht dat we dat al wel gehad hadden? De onlogica is irrelevant voor de waarde van de bijbel. De waarde is niet irrelevant door de onlogica.
Kennelijk niet.
quote:
Mensen zijn toch ook net zo goed in staat tot onlogisch handelen?
Doe eens?
  vrijdag 28 maart 2003 @ 14:54:43 #191
49296 ds_polleke
pi_9431804
quote:
Op vrijdag 28 maart 2003 14:42 schreef speknek het volgende:

[..]

Kennelijk niet.
[..]

Doe eens?

volgens mij is er een verschil in begrip van logisch en onlogisch
  vrijdag 28 maart 2003 @ 16:15:48 #192
8369 speknek
Another day another slay
pi_9433864
Mja, het gaat toch om de pure vorm. Ik denk dat Schorpioen het hier over afwegingen maken heeft, maar dat kun je niet echt beantwoorden zonder de werking van de hersenen exact te kennen. Als iemand als voorbeeld tot onlogisch handelen plotseling met z'n hand op tafel slaat, doet ie dat ook alleen maar om z'n punt te maken.
De enige manier waarop je het nu zou kunnen bewijzen, lijkt me, is dingen doen die logisch niet kunnen. Op twee plaatsen tegelijk zijn bijvoorbeeld.
pi_9435169
quote:
Op vrijdag 28 maart 2003 14:54 schreef ds_polleke het volgende:

[..]

volgens mij is er een verschil in begrip van logisch en onlogisch

klopt...jij vindt het bestaan van God een logisch gevolg uit de bijbelteksten. anderen zien dat als onlogisch.
fokschaap
pi_9435359
"De enige manier waarop je het nu zou kunnen bewijzen, lijkt me, is dingen doen die logisch niet kunnen. Op twee plaatsen tegelijk zijn bijvoorbeeld."
Volgens Andries Knevel is de heer ,sorry ,de Heer overal. Dus dat kan want als hij het zegt...

[Dit bericht is gewijzigd door Ruby_Wax op 28-03-2003 17:25]

vrijdag 28 maart 2003 @ 17:24:21 #195
8369 speknek
Another day another slay
pi_9435367
quote:
Op vrijdag 28 maart 2003 17:23 schreef Ruby_Wax het volgende:
"De enige manier waarop je het nu zou kunnen bewijzen, lijkt me, is dingen doen die logisch niet kunnen. Op twee plaatsen tegelijk zijn bijvoorbeeld."
Volgens Andries Knevel is de heer sorry Heer overal
Ja dat zeg ik, dat is onlogisch (wel een logisch gevolg uit het feit dat hij alles kan).
pi_9435420
quote:
Op vrijdag 28 maart 2003 17:24 schreef speknek het volgende:

[..]

Ja dat zeg ik, dat is onlogisch (wel een logisch gevolg uit het feit dat hij alles kan).

Hij kan ook een heleboel niet...Ik heb geloofd ben nu orthodox atheist... :)even gelukkig gebleven...
pi_9435475
quote:
Op vrijdag 28 maart 2003 17:28 schreef Ruby_Wax het volgende:

Hij kan ook een heleboel niet...Ik heb geloofd ben nu orthodox atheist... :)even gelukkig gebleven...

Even de proef op de som dan ! Bij welk geloof pas jij ? (klik)
fokschaap
  zaterdag 29 maart 2003 @ 09:53:17 #198
49296 ds_polleke
pi_9446169
quote:
Op vrijdag 28 maart 2003 17:28 schreef Ruby_Wax het volgende:

[..]

Dat is een leuke voor een nieuw toppic...Afval der Heiligen..
otw kun je als christen stoppen met geloven of ben je dan nooit christen geweest..

das een leuke..

pi_9448003
quote:
Op zaterdag 29 maart 2003 09:53 schreef ds_polleke het volgende:

Dat is een leuke voor een nieuw toppic...Afval der Heiligen..
otw kun je als christen stoppen met geloven of ben je dan nooit christen geweest..

das een leuke..

En wie kan dat beoordelen ? Ook een leuke !
fokschaap
  zaterdag 29 maart 2003 @ 13:56:03 #200
49296 ds_polleke
pi_9449181
quote:
Op zaterdag 29 maart 2003 12:35 schreef Viola_Holt het volgende:

[..]

idd.. wacht maar .. ik moet m ff een beetje redlijk formuleren maar hij komt eraan..
pi_9449223
quote:
Op zaterdag 29 maart 2003 12:35 schreef Viola_Holt het volgende:

[..]

Alleen de persoon zelf denk ik.
Dan laat ik een evt God nog buiten beschouwing.
  zaterdag 29 maart 2003 @ 14:09:28 #202
49296 ds_polleke
pi_9449348
het gaat juist om God..
pi_9449514
quote:
Op zaterdag 29 maart 2003 14:09 schreef ds_polleke het volgende:
het gaat juist om God..
Volgens mij gaat het juist meer om totale eerlijkheid tegenover jezelf. Maar misschien is eerlijkheid tegenover God en tegenover jezelf wel hetzelfde.
  zaterdag 29 maart 2003 @ 14:29:38 #204
49296 ds_polleke
pi_9449629
quote:
Op zaterdag 29 maart 2003 14:19 schreef Schorpioen het volgende:

[..]

Volgens mij gaat het juist meer om totale eerlijkheid tegenover jezelf. Maar misschien is eerlijkheid tegenover God en tegenover jezelf wel hetzelfde.

eerlijkheid in het algemeen..
pi_9488788
quote:
Op zaterdag 29 maart 2003 14:19 schreef Schorpioen het volgende:

[..]

Hoe wil je eerlijk zijn tegenover God als je al niet eerlijk kunt zijn tegenover jezelf?
pi_9530405
quote:
Dit impliceert direct dat god de mogelijkheid heeft antitheses te overwinnen. Een bekend voorbeeld hiervan is de filosofische vraag, 'als god almachtig is, kan deze dan in een ondeelbaar kort tijdsmoment een steen maken die hijzelf niet op kan tillen'. Daar de vraag draait om het al dan niet kunnen van god, moet hij direct bevestigend beantwoord worden (het verdere gedeelte van de vraag is in deze eigenlijk overbodig). God kan immers alles (volgt uit de premisse). Maar het kunnen doen van iets tegelijkertijd met kunnen doen van het tegenovergestelde is wat men noemt een tegenstelling. Voor ons logisch gezien een onmogelijkheid.
Je gaat er hierbij vanuit dat de logica van de mens correct is! Logica is voor de mens ook maar een methode om dingen begrijpelijk te maken. Dat zullen wetenschappers miscchien niet met me eens zijn, maar voor mij is het juist een bevestiging voor mijn geloof. Nl. dat God dingen kan die ik niet begrijp. Gelukkig heeft hij zijn woord gegeven (de Bijbel) in een vorm die voor ons mensen wel te begrijpen is, dus geschreven met de logica die wij wel begrijpen. Oftewel, de Bijbel is wel relevant.
pi_9538924
quote:
Op woensdag 2 april 2003 10:33 schreef highs013 het volgende:

Je gaat er hierbij vanuit dat de logica van de mens correct is! Logica is voor de mens ook maar een methode om dingen begrijpelijk te maken.

Maar het komt wel voort uit meetbare zaken.
quote:
Dat zullen wetenschappers miscchien niet met me eens zijn, maar voor mij is het juist een bevestiging voor mijn geloof. Nl. dat God dingen kan die ik niet begrijp.
Alles wat (nog) niet wetenschappelijk verklaard is kan je op die manier aan God toeschrijven totdat het verklaard is.
quote:
Gelukkig heeft hij zijn woord gegeven (de Bijbel) in een vorm die voor ons mensen wel te begrijpen is, dus geschreven met de logica die wij wel begrijpen. Oftewel, de Bijbel is wel relevant.
Blijkbaar niet met een algemeen aanvaarde logica omdat er heel wat discussie bestaat. En zoals eerder geschreven gaat het niet om de historische relevantie van de bijbel.
fokschaap
pi_9562268
quote:
Op woensdag 2 april 2003 16:35 schreef Viola_Holt het volgende:

Maar het komt wel voort uit meetbare zaken.

Die meetbare zaken zijn ook alleen meetbaar volgens menselijke theorieen. Voor God is het meetbare begrip tijd bijv. heel anders: 1 dag is als duizend jaar en duizend jaar is als 1 dag.
quote:
Alles wat (nog) niet wetenschappelijk verklaard is kan je op die manier aan God toeschrijven totdat het verklaard is.
Ja dat kan. Of je kan alles aan God toeschrijven, maar voor sommige dingen hebben we een voor mensen verklaarbare theorie gemaakt.
quote:
Blijkbaar niet met een algemeen aanvaarde logica omdat er heel wat discussie bestaat. En zoals eerder geschreven gaat het niet om de historische relevantie van de bijbel.
Mee eens, er bestaat veel discussie, en helaas houdt dat veel mensen van God af...
  donderdag 3 april 2003 @ 17:00:08 #209
8369 speknek
Another day another slay
pi_9562312
Als je dingen niet begrijpt (i.e. niet via jouw logica kunt verklaren), gaat mijn theorie nog steeds op highs013. Juist, zou ik zelfs zeggen. Zo makkelijk kom je er echt niet vanaf.

[Dit bericht is gewijzigd door speknek op 03-04-2003 17:03]

donderdag 3 april 2003 @ 17:03:11 #210
8369 speknek
Another day another slay
pi_9562385
Intuïtionisten zoals de Nederlandse wiskundige Brouwer hebben getracht meerwaardige logica te introduceren. Dus niet het een of het ander, maar nog een extra waarde. Dit heeft ondermeer tot gevolg dat je geen bewijzen uit het ongerijmde kunt maken. Dit doe ik hier echter ook niet, dus dat gaat niet op.

Daarbij bleek de meerwaardige logica heel goed formaliseerbaar, waardoor het uiteindelijk toch weer op deductieve logica uitkomt.

pi_9563107
quote:
Op donderdag 3 april 2003 17:00 schreef speknek het volgende:
Als je dingen niet begrijpt (i.e. niet via jouw logica kunt verklaren), gaat mijn theorie nog steeds op highs013. Juist, zou ik zelfs zeggen. Zo makkelijk kom je er echt niet vanaf.
Jou theorie gaat alleen op met de logica zoals jij die kent (zoals de mens die kent). Volgens jouw logica kan ik zeggen:
De logica van God is ongelijk aan de logica van mensen -> wat de logica van mensen bewijst hoeft in de logica van God niet te kloppen.
  donderdag 3 april 2003 @ 21:43:53 #212
49296 ds_polleke
pi_9567617
quote:
Op donderdag 3 april 2003 17:38 schreef highs013 het volgende:

[..]

Jou theorie gaat alleen op met de logica zoals jij die kent (zoals de mens die kent). Volgens jouw logica kan ik zeggen:
De logica van God is ongelijk aan de logica van mensen -> wat de logica van mensen bewijst hoeft in de logica van God niet te kloppen.

sterker nog God staat boven de logica
pi_9571949
quote:
Op donderdag 3 april 2003 21:43 schreef ds_polleke het volgende:

[..]

Aha. Dus logica is een gift van God aan de mensen opdat ze het al dan niet bestaan van God dmv logica kunnen beredeneren. Logisch.
fokschaap
pi_9572063
quote:
Op vrijdag 4 april 2003 00:11 schreef Viola_Holt het volgende:

[..]

Aha. Dus logica is een gift van God aan de mensen opdat ze het al dan niet bestaan van God dmv logica kunnen beredeneren. Logisch.

Einstein zei ooit iets in de trant van: "Het rationele verstand is een trouwe hulpvaardige slaaf, en de intuitieve geest is een Goddelijk geschenk; in deze maatschappij vereert men de slaaf en vergeet men het geschenk."
pi_9572126
quote:
Op vrijdag 4 april 2003 00:17 schreef Schorpioen het volgende:

Einstein zei ooit iets in de trant van: "Het rationele verstand is een trouwe hulpvaardige slaaf, en de intuitieve geest is een Goddelijk geschenk; in deze maatschappij vereert men de slaaf en vergeet men het geschenk."

Dat zei hij misschien omdat hij net te horen gekregen had dat hij z'n familie verwaarloosd had in al die jaren onderzoek.
fokschaap
  vrijdag 4 april 2003 @ 09:36:45 #216
49296 ds_polleke
pi_9574360
quote:
Op vrijdag 4 april 2003 00:17 schreef Schorpioen het volgende:

[..]

wow.. das een mooie
pi_9574496
quote:
Op vrijdag 4 april 2003 09:36 schreef ds_polleke het volgende:

[..]

wow.. das een mooie

maar het bewijst helaas niks
fokschaap
pi_9574596
quote:
Dus, wat speknek ook al heeft aangegeven, wij mensen (wiens denken nou eenmaal op logica gebaseerd is) kunnen dus niets zinnigs zeggen over God.

Dus... almachtig, intelligent, liefdevol, etc? Niets van dat. Er is geen enkele reden om dat soort eigenschappen aan God toe te wijzen.

Birthdays are good for you: the more you have, the longer you live.
  vrijdag 4 april 2003 @ 09:51:32 #219
49296 ds_polleke
pi_9574609
quote:
Op vrijdag 4 april 2003 09:45 schreef Viola_Holt het volgende:

[..]

het is wel een argument dat redelijk slimme mensen christen kunnen zijn...
  vrijdag 4 april 2003 @ 09:57:15 #220
8369 speknek
Another day another slay
pi_9574701
quote:
Op donderdag 3 april 2003 17:38 schreef highs013 het volgende:
quote:

Wanneer dringt het nou eens tot jullie door?!

Bij god een mens kan toch niet zo dom zijn?

pi_9575204
quote:
Op vrijdag 4 april 2003 09:45 schreef Viola_Holt het volgende:

[..]

Maar de door de mens gehanteerde logica bewijst feitelijk ook niets.
  vrijdag 4 april 2003 @ 10:31:21 #222
8369 speknek
Another day another slay
pi_9575221
quote:
Op vrijdag 4 april 2003 10:30 schreef thoth het volgende:
Maar de door de mens gehanteerde logica bewijst feitelijk ook niets.
Voor ons wel.
pi_9575231
quote:
Op vrijdag 4 april 2003 10:31 schreef speknek het volgende:

[..]

Voor ons wel.

Wie is ons en waarom?
  vrijdag 4 april 2003 @ 10:32:53 #224
8369 speknek
Another day another slay
pi_9575247
quote:
Op vrijdag 4 april 2003 10:31 schreef thoth het volgende:
Wie is ons en waarom?
De mens. Omdat zaken voor ons sluitend zijn.
pi_9575259
quote:
Op vrijdag 4 april 2003 09:51 schreef ds_polleke het volgende:

[..]

het is wel een argument dat redelijk slimme mensen christen kunnen zijn...

het tegendeel is ook waar
fokschaap
pi_9575292
quote:
Op vrijdag 4 april 2003 10:32 schreef speknek het volgende:

[..]

Dat is niet helemaal waar. Is het niet omdat voor ons de zaken als sluitend beschouwd worden, volledig los van of dat nu echt het geval is of niet. Er is altijd een mogelijkheid om te zeggen; we weten het niet en daar laten we het voor nu even bij.
  vrijdag 4 april 2003 @ 10:42:44 #227
49296 ds_polleke
pi_9575408
quote:
Op vrijdag 4 april 2003 10:33 schreef Viola_Holt het volgende:

[..]

het tegendeel is ook waar

<flauwe grapjes modus>
dat nietchristenen dom zijn </flauwe grapjes modus>
  vrijdag 4 april 2003 @ 10:42:56 #228
8369 speknek
Another day another slay
pi_9575411
Ja, maar dan zul je heel zuiver nihilistisch bezig moeten zijn. In welk geval je de bijbel al in de verste verte niet als waarheidsgetrouw beschouwd. Dat is inderdaad ook een optie voor m'n bewijs, maar ik heb het maar weggelaten omdat het voor zich spreekt.
  vrijdag 4 april 2003 @ 10:55:43 #229
49296 ds_polleke
pi_9575655
quote:
Op vrijdag 4 april 2003 10:42 schreef speknek het volgende:
Ja, maar dan zul je heel zuiver nihilistisch bezig moeten zijn. In welk geval je de bijbel al in de verste verte niet als waarheidsgetrouw beschouwd. Dat is inderdaad ook een optie voor m'n bewijs, maar ik heb het maar weggelaten omdat het voor zich spreekt.
dat de bijbel waar is of niet waar is niet vanzelfsprekend
  vrijdag 4 april 2003 @ 10:58:47 #230
8369 speknek
Another day another slay
pi_9575720
quote:
Op vrijdag 4 april 2003 10:55 schreef ds_polleke het volgende:
dat de bijbel waar is of niet waar is niet vanzelfsprekend
Gamma.
pi_9576258
quote:
Op vrijdag 4 april 2003 10:32 schreef speknek het volgende:

[..]

We komen in een cirkel redeniring terecht, maar ben toch blij dat je met me eens bent dat het op jouw manier voor de mens sluitend is. Impliceert gelijk dat het voor iets anders als de mens (Goden o.i.d.) niet sluitend hoeft te zijn.
  vrijdag 4 april 2003 @ 13:14:23 #232
49296 ds_polleke
pi_9578835
quote:
Op vrijdag 4 april 2003 10:58 schreef speknek het volgende:

[..]

Gamma.

FREEK WILLEM...

need dat zei je niet

vrijdag 4 april 2003 @ 14:42:35 #233
8369 speknek
Another day another slay
pi_9580677
quote:
Op vrijdag 4 april 2003 11:26 schreef highs013 het volgende:
We komen in een cirkel redeniring terecht, maar ben toch blij dat je met me eens bent dat het op jouw manier voor de mens sluitend is. Impliceert gelijk dat het voor iets anders als de mens (Goden o.i.d.) niet sluitend hoeft te zijn.
Dat zeg ik ook nergens.
Helaas ben jij geen god en beredeneer je logisch.
  vrijdag 4 april 2003 @ 14:43:33 #234
8369 speknek
Another day another slay
pi_9580694
quote:
Op vrijdag 4 april 2003 13:14 schreef ds_polleke het volgende:
need dat zei je niet
Nee ik trok het wat verder door. Dat de bijbel waar of niet waar is is met geen mogelijkheid te achterhalen.
pi_9580856
quote:
Op vrijdag 4 april 2003 14:43 schreef speknek het volgende:

[..]

Nee ik trok het wat verder door. Dat de bijbel waar of niet waar is is met geen mogelijkheid te achterhalen.

Ik heb het idee dat we al veel eerder tot deze conclusie waren gekomen...

Nu is de vraag: wat zijn de implicaties van deze conclusie? Zijn er wel implicaties?

pi_9581244
quote:
Op vrijdag 4 april 2003 14:51 schreef Schorpioen het volgende:

Ik heb het idee dat we al veel eerder tot deze conclusie waren gekomen...

Nu is de vraag: wat zijn de implicaties van deze conclusie? Zijn er wel implicaties?

gelovigen blijven geloven, ongelovigen blijven ongelovig. wat voor implicaties had je in gedachten ?
fokschaap
pi_9581261
quote:
Op vrijdag 4 april 2003 15:07 schreef Viola_Holt het volgende:

[..]

gelovigen blijven geloven, ongelovigen blijven ongelovig. wat voor implicaties had je in gedachten ?

Dat van geschiedenis bekend is dat het zich herhaalt misschien ..
pi_9581348
quote:
Op vrijdag 4 april 2003 15:07 schreef Viola_Holt het volgende:

[..]

Dat hoop ik van speknek te horen. Hij heeft mbv logica bewezen dat een geloof een geloof is, en dus geen zeker weten. Maar dat was volgens mij al lang bekend en algemeen geaccepteerd.
pi_9582587
quote:
Op vrijdag 4 april 2003 15:11 schreef Schorpioen het volgende:

[..]

Dat hoop ik van speknek te horen. Hij heeft mbv logica bewezen dat een geloof een geloof is, en dus geen zeker weten. Maar dat was volgens mij al lang bekend en algemeen geaccepteerd.

Het druipt er ietsje teveel vanaf schorpioen, probeer wat te matigen . On-topic : Wie oren heeft die hore, zegt genoeg denk ik.
  vrijdag 4 april 2003 @ 17:37:33 #240
8369 speknek
Another day another slay
pi_9584958
quote:
Op vrijdag 4 april 2003 15:11 schreef Schorpioen het volgende:
Nouja ik heb daarbij gezegd dat er geen aanleiding tot het geloven hiervan is. En algemeen geaccepteerd? Ik heb al lang genoeg de ontstellende reactie van mensen gelezen dat het voor hen vaststaat. Implicaties? Dat moet iedereen maar voor zichzelf uitzoeken, gezien de vele reacties hier van de gelovigen heb ik het gevoel dat het toch niet doordringt, dat is jammer.
  vrijdag 4 april 2003 @ 18:02:53 #241
8369 speknek
Another day another slay
pi_9585361
Ik hoop er trouwens mee te bereiken dat er als compromis gesteld wordt dat god dan maar niet almachtig is.
pi_9586046
quote:
Op vrijdag 4 april 2003 18:02 schreef speknek het volgende:
Ik hoop er trouwens mee te bereiken dat er als compromis gesteld wordt dat god dan maar niet almachtig is.
Zoals een beetje zwanger zijn? Ik vind het wel erg pretentieus overkomen.
pi_9586110
quote:
Op vrijdag 4 april 2003 18:02 schreef speknek het volgende:
Het oneindig - 1 principe van Ryan3 dus
  vrijdag 4 april 2003 @ 19:37:21 #244
21607 the.moderator
Schapen neuken doe je zo!
pi_9587150
* Sorry dat ik zomaar met de deur in huis kom vallen, want ik wist niet dat dit een topic over wiskunde was.
quote:
Op vrijdag 21 maart 2003 22:19 schreef speknek het volgende:
Gelimiteerde taal? Logica laat zichzelf wiskundig erg goed verwoorden hoor. Alles daarbinnen hoeven we onszelf niet mee klem te lullen.
Deze premisse is onjuist. Vertel mij maar eens of in de wiskunde "de verzameling van alle verzamelingen" bestaat c.q. kan bestaan? Zo ja, dan is die verzameling zelf geen onderdeel van "de verzameling van alle verzamelingen". Dus is die verzameling dan ook niet "de verzameling van alle verzamelingen". Dit betekent dat, in klassieke logische termen, de wiskunde incompleet en onvolledig is en het door jou geponeerde probleem niet noodzakelijkerwijze wiskundig (met klassieke logica) kan worden beantwoord.

Ref: Russell's Paradox

quote:
Op donderdag 3 april 2003 17:03 schreef speknek het volgende:
Intuïtionisten zoals de Nederlandse wiskundige Brouwer "hebben getracht" meerwaardige logica te introduceren. Dus niet het een of het ander, maar nog een extra waarde. Dit heeft ondermeer tot gevolg dat je geen bewijzen uit het ongerijmde kunt maken. Dit doe ik hier echter ook niet, dus dat gaat niet op.

Daarbij bleek de meerwaardige logica heel goed formaliseerbaar, waardoor het uiteindelijk toch weer op deductieve logica uitkomt.

De wiskundige klassieke logica die jij gebruikt is slechts de eerste opvolger van het nog minder wetenschappelijke principe van "Mathematical Pseudo-Empirical Induction".

Mathematische Intuïtionisten hebben natuurlijk gelijk dat de allesomvattende fundamentele logica niet uitsluitend een "true or false" propositie volgens de klassieke wiskundige logica kan zijn. Het is ook niet zo dat bewijzen uit het ongerijmde alleen binnen het wiskundige paradigma van de Intuïtionisten niet universeel geaccepteerd zijn. De Intuïtionisten sluiten nooit het middengebied tussen juist en onjuist uit en de vraag is of je dat in de standaard wiskunde wel altijd mag doen. Er blijft dan een tussenoplossing over die in klassieke logische termen zegt "soms niet wel en gelijktijdig ook niet niet" om de mogelijkheid uit de quantumstatistiek van het "gelijktijdig true and false" maar even buiten beschouwing te laten.

Het is wiskundig bijvoorbeeld volledig geaccepteerd om de vraag of iemand "arm" is te herformuleren tot de ontkennende vraag of iemand "niet rijk" is. Weinig economen en sociologen zullen het echter eens zijn met deze klassieke formele herformulering van het probleem.

Het misbruik van klassieke logica, waar jij je in jouw voorbeelden schuldig aan maakt, is dus juist een rechtvaardiging voor het meeromvattende paradigma van de Intuïtionisten. Je zegt bijvoorbeeld dat je geen bewijs uit het ongerijmde gebruikt, maar dat doe je wel in de door jou gebruikte geherformuleerde "Modus Ponens" probleemvorm tot formele "Modus Tollens" probleemvorm.

Ref: Reductio ad absurdum

* Socrates "Nothing else could well be holy if we won't allow holiness itself to be so".

P.S. Ook intuïtief gezien is de Bijbel uiteraard irrelevant

Dyab Abou Jahjah was van 1988 tot 1991 Hezbollah-strijder in Libanon en is nu opgeklommen tot AEL pooier van Allah ...
pi_9587329
Je zou het begrip "almachtig" ook op kunnen vatten als "kan alles, zolang het niet tot tegenstrijdigheden leidt". Of er dan nog iets van over blijft is dan de vraag.
  vrijdag 4 april 2003 @ 19:53:20 #246
8369 speknek
Another day another slay
pi_9587523
Kijk, hier heb ik wat aan! .
quote:
Op vrijdag 4 april 2003 19:37 schreef the.moderator het volgende:
Deze premisse is onjuist. Vertel mij maar eens of in de wiskunde "de verzameling van alle verzamelingen" bestaat c.q. kan bestaan? Zo ja, dan is die verzameling zelf geen onderdeel van "de verzameling van alle verzamelingen". Dus is die verzameling dan ook niet "de verzameling van alle verzamelingen". Dit betekent dat, in klassieke logische termen, de wiskunde incompleet en onvolledig is en het door jou geponeerde probleem niet noodzakelijkerwijze wiskundig (met klassieke logica) kan worden beantwoord.

Ref: Russell's Paradox

Ik ben bekend met Russell's Paradox, maar die gaat voor zover ik weet over de (naieve) verzamelingenleer en wiskunde is volgens de klassieken toch logica + verzamelingenleer. Dat die verzamelingenleer door Russell's Paradox de genadeklap aan het logicisme gegeven heeft, zegt nog niets over het propositie logica gedeelte. Voor zover ik weet in ieder geval is die wel compleet.
quote:
Het misbruik van klassieke logica, waar jij je in jouw voorbeelden schuldig aan maakt, is dus juist een rechtvaardiging voor het meeromvattende paradigma van de Intuïtionisten. Je zegt bijvoorbeeld dat je geen bewijs uit het ongerijmde gebruikt, maar dat doe je wel in de door jou gebruikte geherformuleerde "Modus Ponens" probleemvorm tot formele "Modus Tollens" probleemvorm.
Waar gebruik ik Modus Tollens? De Modus Ponens die ik heb gebruikt (god is (niet) almachtig -> de bijbel is irrelevant) draai ik volgens mij niet om hoor. Ik heb toch niet gesteld dat de bijbel wel relevant is?
pi_9587679
quote:
Op vrijdag 4 april 2003 19:53 schreef speknek het volgende:
[..]

Ik ben bekend met Russell's Paradox, maar die gaat voor zover ik weet over de (naieve) verzamelingenleer en wiskunde is volgens de klassieken toch logica + verzamelingenleer. Dat die verzamelingenleer door Russell's Paradox de genadeklap aan het logicisme gegeven heeft, zegt nog niets over het propositie logica gedeelte. Voor zover ik weet in ieder geval is die wel compleet.
[..]

Waar gebruik ik Modus Tollens? De Modus Ponens die ik heb gebruikt (god is (niet) almachtig -> de bijbel is irrelevant) draai ik volgens mij niet om hoor. Ik heb toch niet gesteld dat de bijbel wel relevant is?

Russell heeft die paradox opgelost door de typentheorie oid te introduceren imho...
I´m back.
  vrijdag 4 april 2003 @ 20:40:29 #248
21607 the.moderator
pi_9588487
quote:
Op vrijdag 4 april 2003 19:53 schreef speknek het volgende:
[..]

Russell's Paradox

Russell's paradox is the most famous of the logical or set-theoretical paradoxes. The paradox arises within naive set theory by considering the set of all sets that are not members of themselves. Such a set appears to be a member of itself if and only if it is not a member of itself, hence the paradox.
Some sets, such as the set of all teacups, are not members of themselves. Other sets, such as the set of all non-teacups, are members of themselves. Call the set of all sets that are not members of themselves S. If S is a member of itself, then by definition it must not be a member of itself. Similarly, if S is not a member of itself, then by definition it must be a member of itself. Discovered by Bertrand Russell in 1901, the paradox has prompted much work in logic, set theory and the philosophy and foundations of mathematics.

quote:
Je gebruikt een vakkundig gecamoufleerde vorm van Modus Tollens
quote:

[..]

Dit impliceert direct dat god de mogelijkheid heeft antitheses te overwinnen. Een bekend voorbeeld hiervan is de filosofische vraag, 'als god almachtig is, kan deze dan in een ondeelbaar kort tijdsmoment een steen maken* bestaan die hijzelf niet op kan tillen'? * Met als logische antwoord - volgens je hierop volgende toelichting - NEE   > God is almachtig. Daar de vraag draait om het al dan niet kunnen van god, moet hij direct bevestigend beantwoord worden (het verdere gedeelte van de vraag is in deze eigenlijk overbodig).

God kan immers alles (volgt uit de premisse). Maar het kunnen doen van iets tegelijkertijd met kunnen doen van het tegenovergestelde is wat men noemt een tegenstelling. Voor ons logisch gezien een onmogelijkheid.

Ik heb voor het gemak de filosofische camouflage uit je probleem formulering weggelaten, zodat je de verborgen "Modus Tollens" probleemformulering ziet.

Het wordt zelfs erg sneaky als je vervolgens tussen haakjes zegt; "het verdere gedeelte van de vraag is in deze eigenlijk overbodig". Je hebt tot dan toe namelijk alleen je premisse als P = "God is almachtig" dan is Q = "er kan geen steen bestaan die God niet kan tillen" geformuleerd. Dan zeg je vervolgens (nog steeds volgens klassieke propositie logica), maar Q is false   > P is false ERGO God is niet almachtig.

Deze probleemvorm "if P   > Q then if ¬Q   > ¬P" is per definitie Modus Tollens.

[Dit bericht is gewijzigd door the.moderator op 04-04-2003 20:50]

Dyab Abou Jahjah was van 1988 tot 1991 Hezbollah-strijder in Libanon en is nu opgeklommen tot AEL pooier van Allah ...
  vrijdag 4 april 2003 @ 21:52:23 #249
8369 speknek
Another day another slay
pi_9590075
Over dat eerste: ja de logica over de verzamelingenleer is niet compleet, maar ik geloof niet dat dat echt wat zegt over mijn bewijs.

Dat tweede: ouch, je hebt pijnlijk gelijk.
Ik ben niet zo thuis in het intuitionisme. Ik weet dat A \/ ¬A geen tautologie is, maar hoe zit dat met A /\ ¬A? Is dat nog wel een tegenstelling?

vrijdag 4 april 2003 @ 21:57:31 #250
8369 speknek
Another day another slay
pi_9590191
Aargh wie bedenkt dat ook, ik kan me met geen mogelijkheid indenken hoe je modus tollens kunt falsificeren!!

*hoofdpijn heeft .

vrijdag 4 april 2003 @ 22:01:09 #251
21607 the.moderator
pi_9590275
quote:
Op vrijdag 4 april 2003 21:52 schreef speknek het volgende:
Over dat eerste: ja de logica over de verzamelingenleer is niet compleet, maar ik geloof niet dat dat echt wat zegt over mijn bewijs.

Dat tweede: ouch, je hebt pijnlijk gelijk.
Ik ben niet zo thuis in het intuitionisme. Ik weet dat A \/ ¬A geen tautologie is, maar hoe zit dat met A /\ ¬A? Is dat nog wel een tegenstelling?

Dat is in het intuitionisme nog steeds een tegenstelling, anders zou een meerwaardige tussenoplossing ¬(A) /\ ¬(¬A) ook overbodig zijn.
pi_9590879
Russell en Whitehead hadden een manier om uit de paradox te komen via de typentheorie? Het laagste niveau, type 1, bevat alleen afzonderlijke objecten. Type 2 is de verzameling van type 1-objecten. Type 3 is de verzameling type 1- en type 2-objecten en verzamelingen. Type x is de verzameling van type (x-1) objecten en verzamelingen. Een verzameling kan hierdoor alleen behoren tot het type verzamelingen dat hoger ligt en dus niet van het eigen type. Zo is ook de paradox van de liegende Kretenzer op te lossen.
I´m back.
  vrijdag 4 april 2003 @ 22:37:11 #253
8369 speknek
Another day another slay
pi_9591167
quote:
Op vrijdag 4 april 2003 22:01 schreef the.moderator het volgende:
Dat is in het intuitionisme nog steeds een tegenstelling, anders zou een meerwaardige tussenoplossing ¬(A) /\ ¬(¬A) ook overbodig zijn.
Okee laat ik het dan via intuitionistische logica zo formuleren:
Een steen die hij niet op kan tillen: ¬A /\ A, gelijk aan F.
God is almachtig -> F.
Niet (god is almachtig). Want, P -> F is ¬P.

Klopt dit? .

pi_9591246
quote:
Op vrijdag 4 april 2003 22:37 schreef speknek het volgende:

[..]

Okee laat ik het dan via intuitionistische logica zo formuleren:
Een steen die hij niet op kan tillen: ¬A /\ A, gelijk aan F.
God is almachtig -> F.
Niet (god is almachtig). Want, P -> F is ¬P.

Klopt dit? .

Dat weet ik niet, maar dit blijft door mensen verzonnen en daarmee is God helaas niet te verklaren !
fokschaap
  vrijdag 4 april 2003 @ 22:44:18 #255
16284 WhitesoX
let's go bowling
pi_9591308
quote:
Ik loop hier al een paar dagen op te broeden, maar het is de eerste keer dat ik het opschrijf, dus er zal nog wel wat fout aan zijn. Maar he, daar zijn discussies voor.

Ik zal pogen formeel te bewijzen dat de bijbel irrelevant is, om het sluitend te maken. Daar niet iedereen thuis is in de formele wetenschappen zal ik het zo wel zo informeel mogelijk opschrijven. Ik ga in ieder geval uit van de volgende case split:

waarbij iedereen waarschijnlijk meteen kan zien dat hier de volledige input wereld beschreven wordt.

De eerste premisse blijft echter staan, waardoor we deduceren dat god de mogelijkheid heeft tot onlogisch handelen. Dit hadden we door de premisse van almachtigheid ook meteen kunnen stellen, maar het eerste stuk was even ter verduidelijking. Laten we nu stellen dat god ook logisch kan handelen. Het maakt niet uit of het daadwerkelijk zo is, maar dat zullen we later zien.

Want wat impliceert dit? In de bijbel staan regels over hoe de mens zich dient te gedragen, alswel een beschrijving over wat god gedaan heeft. God heeft die regels opgesteld voor de mens om zich aan te houden, waarna deze mogelijkerwijs in de hemel zou komen. Het zou logisch zijn voor de mens om zich aan deze regels te houden. Maar we hadden reeds eerder gededuceerd dat god helemaal niet logisch hoeft te handelen. Het onderscheid of god in deze logisch beredeneert heeft of niet, kunnen wij niet maken. Voor ons is de disjunctie van logica en onlogica nog altijd onlogica. Wat kunnen we dan beredeneren vanuit onlogica?

Helemaal niets.

Case merge van 1. en 2. levert: de bijbel is irrelevant.

Fire away.

Gummbah:

(kerel met de bijbel in z'n hand)

"...en maar wijn zuipen!"

My dirty undies! The laundy, the whites!
pi_9591458
Ja, ho maar...... slotje !
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')