abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 19 maart 2003 @ 00:11:28 #1
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_9221042
Ik zit er echt al jaren mee in m'n gedachten om zodra ik m'n diploma's enzv heb gewoon te vertrekken naar het buitenland.
Op de een of andere manier trekt Amerika me enorm en tja misschien zal de American dream hier wel in meespelen maar het is toch nogal een stap om alles achter te laten.

Zijn er hier mensen die geemigreerd zijn en misschien kunnen jullie iets vertellen over hoe het bij jullie ging en hoe het jullie niet vergaat.

of misschien zijn er nog meer mensen die met dit idee lopen.

alvast bedankt!

pi_9221084
fokker ' vampier' is ook naar usa vertrokken toch?
pi_9221132
-edit- Doe ff normaal wil je.

[Dit bericht is gewijzigd door Bluezz op 19-03-2003 00:18]

Zet `s nachts je prostaat op tenminste 16 graden, dan bevriezen je leidingen niet.
  woensdag 19 maart 2003 @ 00:20:50 #4
25878 MOD
Hee!! Bob is aan het kotsen!!
pi_9221218
Emigreren lijkt me kut..

je thuisland, je vrienden en familie verlaten.

Hier heb je een bestaan opgebouwd, daar moet je helemaal opnieuw beginnen...

Met het zelfde gemak, woon je in de afvalbak!
  woensdag 19 maart 2003 @ 00:21:45 #5
7010 Dagobert
I'm the Benjamin
pi_9221230
Ben dan wel niet ge-emigreerd, maar toch langdurig verhuisd. Zit hier nu een half jaartje in Canada. Tis even wennen, maar ik kan me best voorstellen dat er mensen hier graag voor goed heen komen.

Verder duurt het even voordat je alles mag en voordat je een officiele immigrant bent. Maar adt moet je er voor over hebben denk ik. Je moet denken aan duurdere verzekering voor een tijdje, je zal opnieuw je rijbewijs moeten halen (als je dat al hebt) en het duurt ws ook totdat je officieel burger bent voordat je voordelen krijgt mbt pensioen en verzekeringen.

Ik weet trouwens ook niet of je zomaar kan immigreren, voor Canada kan dat bv alleen als je een baan die ze hier nodig hebben. Dokters zijn van harte welkom, maar extra houthakkers hoeven ze niet evenals extra werklozen.

Civielers uit Twente, wij zijn geniaal
pi_9221238
Yup, Vampier is ook naar de USA vertrokken.
Zit in California dacht ik (spreek hem wel eens op msn)

Zelf trekt Nieuw-Zeeland en Australië mij erg...

α & Ω
Yaaaaaamaaaaaaaaahaaaaaaaaaaaaaaaa
pi_9221261
quote:
Op woensdag 19 maart 2003 00:20 schreef MOD het volgende:
Emigreren lijkt me kut..

je thuisland, je vrienden en familie verlaten.

Hier heb je een bestaan opgebouwd, daar moet je helemaal opnieuw beginnen...

Dat lijkt mij ook kut.
Maar aan de andere kant is het wel een enorme uitdaging. Ik denk dat je voor jezelf moet bepalen wat zwaarder weegt, de uitdaging of je thuishaven.

ik zit er ook wel eens aan te denken, maar ik zal denk ik mijn vrienden niet zal kunnen missen. Maar wie weet, ooit...

Il faut mieux vivre avec des remorts qu'avec des regrets
pi_9221346
Riep iemand mij?

volgende keer moet Plae me maar gewoon aanspreken ;-)

[12:50:23] * Quits: plae_gone (erikbroer@ipxxxde8d1.speed.planet.nl) (Quit: )

Vicz/Maartena (aka Digz op fok IRC)/Perlman en stay_fun (die denk ik boos op me is) zitten allemaal in de US.

[Dit bericht is gewijzigd door Vampier op 19-03-2003 00:48]

Free people own guns! Slaves do not!
pi_9221368
ik ben ook naar amerika vertrokken, en zolang je weet dat wat ze hier vertellen leugens zijn valt het goed uit te houden. Alleen een jointje roken mis ik hier weleens....

Maar voor de rest is het zeer goed uit te houden in Miami, de rest van het land trekt me niet zo aan.

pi_9221399
Heb zelf lange tijd in Florida gewoont en ben er, zoals nu, nog heel vaak over de vloer.

Amerika is heerlijk om te wonen, maar vergis je niet, het is totaal anders dan in Nederland. Betaalde vakantie kennen de meeste bedrijven niet, net als heel veel andere benefits die in Nederland heel gewoon zijn. het lijkt alsof je door de lage bealsting heel veel meer overhoudt, maar je hebt ook veel meer kosten.

Persoonlijk zorg ik dat mijn zaakjes altijd in orde zijn, maar je zult wel bergen moeten verzetten om alles te krijgen zoals JIJ het wilt.

Daar komt nog eens bij dat er maar twee manieren zijn waarop je in de US een werkvergunnig krijgt, de wel bekende Greencard lotery, kwestie van inschrijven en elk jaar maar hopen dat je 'm toegewezen krijgt,

Of zorgen dat een bedrijf geinteresseerd is. Dit zou voor mij persoonlijk de beste oplossing zijn,omdat het A. gegarandeerd is en B. betekend dat ik direct aan de slag kan.

Ik heb de mazzel dat ik een behoorlijk netwerk opgebouwd heb de laatste jaren, deze week heb ik dan ook bewust heel wat handjes geschud van de mensen die binnen SeaWorld en Anheuser Busch de beslissingen nemen.

Kortom, start networken right now!!!

pi_9221416
quote:
Op woensdag 19 maart 2003 00:28 schreef Vampier het volgende:
Riep iemand mij?

volgende keer moet Plae me maar gewoon aanspreken ;-)

[12:50:23] * Quits: plae_gone (erikbroer@ip503de8d1.speed.planet.nl) (Quit: )

Vicz/Maartena (aka Digz op fok IRC)/Perlman en stay_fun (die denk ik boos op me is) zitten allemaal in de US.

Whahaha ik boos, welnee, houd wel van een scherpe discussie. De mods vonden 'm wat al te scherp geloof ik

Oh ja trouwen met een Amerikaan(se) is ook nog een optie, en helemala niet zo'n gekke.

woensdag 19 maart 2003 @ 00:38:40 #12
45975 Tr3Mm0r
Inactive account
pi_9221508
Ik ben zondag terug gekomen van een weekje ijsland....wauw

wat een ruimte, wat een natuur, zo rustig. een land dat 3 keer zo groot is als nederland met maar 350.000 inwoners. Het lijkt me zo tof om daar een paar jaar te leven. die rust die dat land uitstraalt, geweldig gewoon.

zoals onze gids daar zei... "ijsland een mooi land zijn om te afstressen" geweldig gewoon

*wil terug*

Inactive account
pi_9221566
Ik ben rond de kerst 3 weken in Thailand geweest, en dan ga je toch automatisch erover nadenken om er *ooit* echt te gaan wonen...
Het klimaat, de mensen, de natuur, de cultuur, het trekt allemaal enorm en lijkt veel beter dan hier in Nederland.

Maar aan de andere kant blijft het natuurlijk toch een land in ontwikkeling, dus je hebt bijna geen sociale zekerheid.
Dus waarschijnlijk zal het een droom blijven, hoewel het idee toch aantrekkelijk is!

-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-
pi_9221759
Er op vakantie gaan is echt wel een stuk anders dan er wonen.
  woensdag 19 maart 2003 @ 00:58:27 #15
46305 succubus
helhoer in het nederlands
pi_9221801
Ik ben potentiële emigrant. Heb het helemaal gehad in dit land. Laat ik maar niet beginnen want ik vertel meer slechts over Nederland dan dat er goeds in me op komt. Met name de laatste paar jaar voel ik me hier echt 'gevangen'. Het is dat ik nog even aan mijn studie vast zit maar daarna ga ik toch echt weg.

Familie is op zich niet zo erg, als mijn broer is afgestudeerd gaan onze ouders ook mee. De rest van de familie hebben we niet of nauwelijks contact mee dus zullen we ook niet missen. Vrienden is erg jammer, maar ik heb ook vrienden in het land waar ik naar toe ga. En hoop toch nog wel contact te houden met een select aantal vrienden hier. Dan zie je pas wie je echte vrienden zijn. Wat thuisland betreft. Nederland is mijn thuis niet meer. Ik deel veel gewoontes en ook taal met de mensen hier maar leef hier tegen mijn zin en dat is (imho) geen gezonde situatie.

Ik ben in zoverre mijn bestaan cq leven hier zo goed als aan het afbouwen. Zo min mogelijk acties hier uitvoeren waardoor ik aan Nederland vast zit. Geen leningen, studieschuld opbouwen of een hypotheek nemen. Een goeie start is bijvoorbeeld al om een bankrekening te openen in het land waar je naar toe gaat zodat je geen lastige financiële transacties hoeft te volbrengen.

Als je binnen de EU emigreert heb je het sowieso stukken makkelijker wat wetgeving betreft. Vaak kun je je rijbewijs direct omruilen (zonder examens), en tellen je in Nederland behaalde diploma's net zo zwaar.
(Moet er wel even bijvertellen dat als je ooit terug mocht willen keren naar NL het CBR niet zo makkelijk is in het weer terug geven van een NL rijbewijs!! Dan moet je namelijk wel weer aan het examen )

Je moet trouwens wel goed voor ogen houden dat je geen roze bril moet opzetten over het 'beloofde land' waar je naar toe gaat. In dat geval kan het namelijk nog wel eens tegen vallen. Het kan helpen om het land voortijdig vaak te bezoeken en contact te zoeken met mensen daar. Als je al kenissen of vrienden daar hebt is het een plus.

Bovendien is het handig (als het een niet-Engelstalig land betreft) om op voorhand hier de taal al te leren. Dan wordt je ook wat makkelijker wegwijs in alle paperassen die je toegestuurd krijgt.

woensdag 19 maart 2003 @ 01:08:28 #16
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_9221971
Ik woon inderdaad ook in de USA

Ik ben op 11 April 2002 aangekomen, dus ik woon hier nu bijna een jaar. Mijn complete ervaringen die ergens in September 2001 begonnen (was toen al 3 keer naar de USA geweest) kun je op mijn website terugvinden: http://www.dutchusa.com

Je kunt daar o.a. het visum proces doorlezen (voor als je met een Amerikaanse getrouwd bent of wilt trouwen), mijn voorbereidingen op de verhuizing (zie move log) en mijn ervaringen in de Verenigde Staten (zie Dutchie in the USA), plus nog een hoop andere verhaaltjes

De USA zijn in ieder geval erg leuk

Net als Vampier woon ik trouwens in het zuiden van California, hier ook wel bekend als SoCal.
9 maanden zomer, 1 maand herfst, 2 maanden lente. Geen winter.

Wel een als President, maar het volk en het land zijn geweldig.

Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  woensdag 19 maart 2003 @ 01:10:26 #17
50720 Wrong
Blinded by the lights..
pi_9222001
Plannen voor Noorwegen, Engeland of Italië
Dizzy new heights..
pi_9222031
Ja ja.... en vergeet mij effe niet

Ik woon sinds 26 maart 2002 in de USA...

woensdag 19 maart 2003 @ 01:21:49 #19
15406 BigWillyDerSuperSpender
You choo-choo-choose me?
pi_9222187
De mensen die in de USA wonen... wie van jullie hebben een diploma en watvoor soort vooropleiding en hoe zijn jullie daar terecht gekomen enzo?
Words... nothing but sweet, sweet words that turn into bitter orange wax in my ears
pi_9222510
quote:
Op woensdag 19 maart 2003 01:21 schreef BigWillyDerSuperSpender het volgende:
De mensen die in de USA wonen... wie van jullie hebben een diploma en watvoor soort vooropleiding en hoe zijn jullie daar terecht gekomen enzo?
Nou ik heb dus een zwem diploma....

Ik heb HBO Informatica gedaan en via mijn afstudeerstage daar een vaste baan gekregen! Vooropleiding is Havo....

woensdag 19 maart 2003 @ 02:08:53 #21
8502 BAZZA
Was de dader een Marokkaan?
pi_9222971
Ik ga naar de VS emigreren als ik zin heb

Met andere woorden: als de economie daar aantrekt en ik een baan kan vinden want heb weinig trek in een baantje bij de Pizza Hut voor 6/$ en amper een ziektekostenverzekering

"Arabs: apart from oil - which was discovered, is produced and is paid for by the West - what do they contribute?" "Can you think of anything? Anything really useful?... No, nor can I..."
  woensdag 19 maart 2003 @ 05:18:35 #22
You choo-choo-choose me?
pi_9223310
Hey, hoe moet je in de VS je naam opschrijven op officiele papieren enzo, waarbij dus je achternaam eerst moet... bijv. mijn naam is Kees de Boer... wordt dat dan:
de Boer, Kees
of
Boer, Kees de

iemand een idee?
Lijkt mij, omdat het op alfabet gesoorteerd moet worden, dat het Boer, Kees de moet zijn, maar zelf hiero in Nederland schrijf ik als het zo moet altijd de Boer, Kees.

Words... nothing but sweet, sweet words that turn into bitter orange wax in my ears
pi_9223331
quote:
Op woensdag 19 maart 2003 05:18 schreef BigWillyDerSuperSpender het volgende:
Hey, hoe moet je in de VS je naam opschrijven op officiele papieren enzo, waarbij dus je achternaam eerst moet... bijv. mijn naam is Kees de Boer... wordt dat dan:
de Boer, Kees
of
Boer, Kees de

iemand een idee?
Lijkt mij, omdat het op alfabet gesoorteerd moet worden, dat het Boer, Kees de moet zijn, maar zelf hiero in Nederland schrijf ik als het zo moet altijd de Boer, Kees.

Je achternaam is 'de Boer' (doe het alstjeblieft niet andersom... je wordt gek) als je post krijgt zullen ze je naam vaak niet goed schrijven.... zo kun je namen krijgen als Kees Debroah, Kess DeBoor, Kees DeBoer etc etc. Ze snappen hier ook helemaal niets van mijn achternaam.

Enige voorbeelden

zen Arkel
Can Abkel (door de overheid)
von Arcle
Venerkel

en nog wat variaties

woensdag 19 maart 2003 @ 06:17:27 #24
You choo-choo-choose me?
pi_9223338
Hmmm maar hoe zit het dan als ze dingen op alfabetische volgorde doen? Kom ik dan ineens bij de D? Ik ben liever een Boer dan een Deboer
pi_9223348
quote:
Op woensdag 19 maart 2003 06:17 schreef BigWillyDerSuperSpender het volgende:
Hmmm maar hoe zit het dan als ze dingen op alfabetische volgorde doen? Kom ik dan ineens bij de D? Ik ben liever een Boer dan een Deboer
Dat boeit ze hier voor geen meter je achternaam ;-)
pi_9223413
Op een dag vertrekken ik en mijn geliefde naar Australië..
ik geloof echt dat die dag ervan komt.

Beide zijn best makkelijk in dit soort dingen.
Ikzelf ben totaal niet een "plek"gebonden type.. en heb het hier eigenlijk al een hele tijd wel gezien.

Ik denk trouwens wel dat als we gaan dat we daar even mee wachten tot de kindertjes groot zijn. En dan HOPPA ons boeltje pakken...

Ik geloof zeker dat veel mensen een dergelijke stap/ beslissing moeilijk zouden vinden.. waarschijnlijk zouden velen helemaal hun draai niet kunnen vinden en hun
" thuis " missen...

Als ik voor mezelf praat.. " ik kan overal mijn " thuis " van maken... dus waarom niet op de plaats die mij ontzettend trekt ? "
Waarschijnlijk heeft er mee te maken dat ik al méérdere malen naar totaal andere regio´s in Nederland verhuisd ben.. ( noord naar oost naar zuid en west... )
en dat ik deze stappen allemaal in mijn eentje heb genomen..
Tegenwoordig heb ik een metgezel/ soulmate... wat heb ik verder nog nodig ?? ( LOVE YOU ! )

Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
Sir Winston Churchill
  woensdag 19 maart 2003 @ 07:50:25 #27
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_9223468
Naar Spanje emigreren gaat.

8 maanden zomer .

Maar ja, de EU vind ik toch al 1 land in wording, je houdt dezelfde valuta etc .

Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
Gegen die Mauer und Abschießen
pi_9223486
quote:
Op woensdag 19 maart 2003 07:50 schreef X-Ray het volgende:

8 maanden zomer .

Maar ja, de EU vind ik toch al 1 land in wording, je houdt dezelfde valuta etc .

zwartkijker !

Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
Sir Winston Churchill
  woensdag 19 maart 2003 @ 08:08:58 #29
49472 dasto
is een dromer
pi_9223551
quote:
Op woensdag 19 maart 2003 07:50 schreef X-Ray het volgende:

8 maanden zomer .

hoe zit het daar eigenlijk met de ziektenkosten verzekering enz.?
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts
pi_9223699
Ik ben ook een somewhat emigrant. Ik woon voor minimaal 2 jaar in Finland. Na die 2 jaar heb ik mijn studie afgerond, en mijn degrees binnen. Ik krijg hier nu gedurende mijn studietijd al erg leuke banen aangeboden. Na mijn studietijd willen ze me hier graag houden. De kans is redelijk groot dat ik hier nog minimaal een aantal jaar blijf wonen.

Het is nu eenmaal een heerlijk land, zo schoon, rustig, vredelievend en geweldig. Ik ben verliefd op Finland, tis er zeer goed vertoeven!

Het was in het begin even wennen om hier te wonen, de mensen zijn anders, de taal sprak ik niet, het "leeftempo" van de mensen ligt een stuk lager, het weer is 200% anders. Nu ik er een maand of 7 zit, heb ik het er perfect naar mijn zin. Ik denk dat ik weer heel erg zou moeten wennen als ik in Nederland zou wonen. Al dat gestress, asociale gedrag van velen, bah...

Voor mij is het dus

woensdag 19 maart 2003 @ 09:17:06 #31
49472 dasto
is een dromer
pi_9224196
quote:
Op woensdag 19 maart 2003 08:29 schreef ToBe het volgende:
Ik ben ook een somewhat emigrant. Ik woon voor minimaal 2 jaar in Finland. Na die 2 jaar heb ik mijn studie afgerond, en mijn degrees binnen. Ik krijg hier nu gedurende mijn studietijd al erg leuke banen aangeboden. Na mijn studietijd willen ze me hier graag houden. De kans is redelijk groot dat ik hier nog minimaal een aantal jaar blijf wonen.

Het is nu eenmaal een heerlijk land, zo schoon, rustig, vredelievend en geweldig. Ik ben verliefd op Finland, tis er zeer goed vertoeven!

Het was in het begin even wennen om hier te wonen, de mensen zijn anders, de taal sprak ik niet, het "leeftempo" van de mensen ligt een stuk lager, het weer is 200% anders. Nu ik er een maand of 7 zit, heb ik het er perfect naar mijn zin. Ik denk dat ik weer heel erg zou moeten wennen als ik in Nederland zou wonen. Al dat gestress, asociale gedrag van velen, bah...

Voor mij is het dus

klinkt ook onwijs leuk! ben er nog nooit geweest maar lijkt me super, zoals je erover verteld enzo. maar (daar denk ik ook aan) hoe zit het met verzekeren enz. (in amerika mag je je blauw dokken als je een keertje in het ziekenhuis komt, is dat daar ook zo??) en huur je nu een appartement daar? of op kamers oid?
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts
  woensdag 19 maart 2003 @ 09:36:18 #32
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_9224467
quote:

Voor mij is het dus

Voor mij is het ook !
Ik ben net 3 dagen terug uit Finland. Heerlijk 3 weken bij m'n lieve vriend geweest (ToBe indeed). En t zou maar zo kunnen dat ik volgend jaar naar Finland ga en niet meer terug naar Nederland kom

* Natalie houdt ook van Finland! Moeilijke taal, maar geweldig landschap, de mensen zijn enorm aardig en geen gestress. Alleen maar rust. Geweldig!

(Un)masking for the greater good.
pi_9224627
Hoi,
Ik ben pas terug gekomen in Nederland, als je emigreerd dan je verlies je wel al je vrienden die je had, moet je alles opnieuwe beginnen enzo....kost veel energie

Niet naar amerika gaan, is echt kut nu !, ze zijn heel anti-european "jullie zijn laaf", ik raad je Switzerland aan, daar kan je heel veel geld winnen -en leraar krijgt daar 5000E- en daarna ergens anders heen gaan, australia, new zeeland canada, of UK dichterbij is ook leuk....

success

woensdag 19 maart 2003 @ 09:46:32 #34
34384 Destroyer2000
Saddam may be bombed...
pi_9224697
Mijn ouders zijn 23 jaar geleden vanuit Moskou, Rusland naar Nederland ge-emigreerd. (5 jaar voor mijn geboorte). M'n ouders leefden er in een grauwe stadswijk in het noordwesten van Moskou. Het was meer een achterbuurt. En het leven opzich in de 'communistische tijd' in Rusland was sowieso niet schitterend. (Nu ook niet helemaal). Anno 2003 zijn ze goed geïntegreerd en spreken uitstekend Nederlands, en ik ook, want ik ben ook hier geboren. Voorlopig emigreren we niet. Daar is het leefklimaat hier in Nederland (nog) te goed voor.
"Al-Sahaf, the men that cheers everyone up!"
pi_9225281
is het nu makellijker om te emigreren naar een land als bijv. de USA of de UK als je een Brits paspoort hebt? ik mag nl. op mijn 18e een Brits paspoort aanvrgen naast mijn nederlands paspoort
The reason grandparents and grandchildren get along so well is that they have a common enemy. | Bluelight.RU | Echte vrijheid? - Vrijmetselarij.NL
  woensdag 19 maart 2003 @ 10:18:56 #36
49472 dasto
is een dromer
pi_9225310
quote:
Op woensdag 19 maart 2003 09:36 schreef Natalie het volgende:

[..]

Voor mij is het ook !
Ik ben net 3 dagen terug uit Finland. Heerlijk 3 weken bij m'n lieve vriend geweest (ToBe indeed). En t zou maar zo kunnen dat ik volgend jaar naar Finland ga en niet meer terug naar Nederland kom

* Natalie houdt ook van Finland! Moeilijke taal, maar geweldig landschap, de mensen zijn enorm aardig en geen gestress. Alleen maar rust. Geweldig!

klinkt echt onwijs lekker.
ik moet daar naartoe... lekker rust, was minder gestress, mooie natuur, super! (ik vroeg net ookal aan tobe, heeft hij daar een huisje of een appartement? hoe leeft ie daar?) En toen je daar was, wat hebben jullie gedaan? Kan je daar leuk stappen en winkelen enz.?
pi_9225361
quote:
Op woensdag 19 maart 2003 10:17 schreef Rexonium het volgende:
is het nu makellijker om te emigreren naar een land als bijv. de USA of de UK als je een Brits paspoort hebt? ik mag nl. op mijn 18e een Brits paspoort aanvrgen naast mijn nederlands paspoort
Niet vergeten dat je een europese passport hebt, daar kan je makkelijk naar alle EU landen emigreren
pi_9225550
quote:
Op woensdag 19 maart 2003 09:17 schreef dasto het volgende:

[..]

klinkt ook onwijs leuk! ben er nog nooit geweest maar lijkt me super, zoals je erover verteld enzo. maar (daar denk ik ook aan) hoe zit het met verzekeren enz. (in amerika mag je je blauw dokken als je een keertje in het ziekenhuis komt, is dat daar ook zo??) en huur je nu een appartement daar? of op kamers oid?

Land is perfect. Ik ben ook een tijdje columnist geweest voor de fp en schreef daar over Finland. Misschien wel leuk voor je om te lezen wat ik hier zoal doe:

http://frontpage.fok.nl/column.fok?author=124

Ik ben nog gewoon in Nederland verzekerd, is veel makkelijker. Daarnaast is het medische gebeuren in Finland erg goed. Je betaalt per consult 11 euro, maakt niet uit wat er aan de hand is. (moest laatst foto's laten nemen van mijn hand ivm beschadiging van een aantal spieren, werd geholpen door 2 doktoren, 3 zusters en ze hebben me meer dan 2,5 uur zoet gehouden en dat kostte slechts 11 euro). Je hoeft ook maar 3 consults per jaar te betalen de rest wordt door de overheid gefinancierd.

Ik huur hier een kamer in een studenten appartement. De kamers in Finland zijn erg goed. De kamer is niet al te groot, 4 bij 4, maar heeft wel een permanente 100mbit aansluiting voor inet. Daarnaast is er een keuken die ik met 2 anderen deel en een douche en een toilet. Verder heeft ieder complex een eigen sauna waar een aantal dagen per week gebruik van te maken is en een goede was en droog voorziening. (wij hebben hier grote wasmachine, droogtrommel en mega groot drooghok).

Het leven is een stuk rustiger dan in Nederland. Iedereen heeft meer tijd voor alles en men is niet zo precies op tijd gericht als in Nederland. Als je met iemand afspreekt dan spreek je af dat je 's middags komt, zonder een precieze tijd te noemen. Het maakt dan ook niet uit wanneer je precies langs komt.

Ik woon in een klein plaatsje 13k inwoners, maar voor Finland is dat al heel wat. Het ligt heerlijk centraal tussen een aantal grotere steden in en met de trein (die overigens geweldig is) ben je overal zo, en voor de afstanden die je maakt is de trein erg goedkoop. In de plaats waar ik woon zijn alle winkels te vinden die je nodig hebt voor je levensonderhoud, kleding, etc etc en daarnaast nog wat "luxe" winkels als souvenir shops e.d. We hebben hier ook een hele grote locale "Makro" die zelfs voor Nederlandse begrippen inmens groot is. Verder is er ook nog een Lidl zodat je ook de Nederlandse en Duitse artikelen hier nog te pakken kan krijgen.

Stappen kan hier wel aardig (ben zelf niet zo'n stapper, maar goed). We hebben hier in het dorp iets van 4 cafe's en 2 "disco's". Verwacht geen Rotterdam/Amsterdam met stappen, maar het si altijd gezellig druk (behalve in vakanties) en er is genoeg te doen. In de verschillende plaatsen treden heel vaak livebands, die je kan beluisteren voor een aantal Euro. Ook de grotere bands (Nightwish, The 69 Eyes, TikTak) treden in dit soort gelegenheden op voor een lage prijs.

Als je nog meer wilt weten, feel free to post.

woensdag 19 maart 2003 @ 10:43:29 #39
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_9225835
Als je in Finland bent geweest.. dan vraag je je bij thuiskomst in Nederland af waarom je in hemelnaam terug bent gevlogen.. Alles is hier zo gehaast. Finland is veel mooier en heerlijk onthaast. Als ik de keus had dan vloog ik meteen weer naar Finland. De kou neem ik dan maar voor lief (al wen je daar ook snel aan).
Naar de sauna gaan is daar heel normaal (zelf nog niet gedaan, trouwens) & als je van sneeuw, ijs, mooie natuur, aardige mensen en rust houdt dan is Finland zeker aan te bevelen. Verder spreekt de jongere generatie ook Engels. Dus qua taal heb je als Nederlander weinig problemen. Daarnaast is het openbaar vervoer (trein) erg goed en vooral luxe vergeleken met onze stoptreinen, koplopers en sprinters. En ze roepen alle plaatsen standaard om in 3 talen, waaronder Engels. Dus wederom is taal geen probleem.

Ja, ik hou van Finland & ja, ik ga terug!

Voor Dasto:
We hebben vooral leuke stadjes bezocht. Prima te bereiken per trein. Maar omdat het land zo groot is zijn de reizen niet kort. Ons dagje naar Kemi (sneeuwkasteel bezocht) was 3 uur reizen. En dan dus ook nog 3 uur terug. De reis van Helsinki naar de woonplaats van m'n vriend duurde bijv. bijna 6 uur. Daarnaast hebben we nog een paar andere stadjes bezocht. Veel gelopen. (stevige schoenen zijn in de winter een must!) En koppig zijn en geen muts meenemen is ook niet verstandig. Want koude oren krijg je zeker! Vooral als bij de kust in de buurt bent. De mensen zijn erg vriendelijk, waar je ook komt. Heel hartelijk & behulpzaam. Drukte kennen ze niet. Zelfs Helsinki vond ik rustig.

[Dit bericht is gewijzigd door Natalie op 19-03-2003 10:51]

woensdag 19 maart 2003 @ 10:45:45 #40
49472 dasto
is een dromer
pi_9225890
Betreft de verzekering enz. klinkt het goed. Ik ben zelf ook niet zo'n elke-week-uitgaan tiepje. Maar was just asking. En je bent daar nu met je studie bezig? Hoe betaal je je kamer, heb je een bijbaan gevonden? Het 'kriebelt' al een tijd bij mij, om (voor voorlopig bijvoorbeeld een jaar) in het buitenland te gaan wonen/werken. Zo te horen is Finland echt fantastisch. Ja, je moet het natuurlijk niet te mooi maken, maar zo lekker rustig, niet zo gestresst leven en mooie natuur, echt super! Hoe ben je op het idee gekomen? En hoe heb je het toen aangepakt? (zal zo even je topic lezen, staat prolly ook nog wat info) Alvast bedankt voor je uitleg!
pi_9226625
quote:

Voor mij is het dus

Hyvää huomenta

woensdag 19 maart 2003 @ 11:22:54 #42
49472 dasto
is een dromer
pi_9226801
quote:
Op woensdag 19 maart 2003 10:43 schreef Natalie het volgende:
Als je in Finland bent geweest.. dan vraag je je bij thuiskomst in Nederland af waarom je in hemelnaam terug bent gevlogen.. Alles is hier zo gehaast. Finland is veel mooier en heerlijk onthaast. Als ik de keus had dan vloog ik meteen weer naar Finland. De kou neem ik dan maar voor lief (al wen je daar ook snel aan).
Naar de sauna gaan is daar heel normaal (zelf nog niet gedaan, trouwens) & als je van sneeuw, ijs, mooie natuur, aardige mensen en rust houdt dan is Finland zeker aan te bevelen. Verder spreekt de jongere generatie ook Engels. Dus qua taal heb je als Nederlander weinig problemen. Daarnaast is het openbaar vervoer (trein) erg goed en vooral luxe vergeleken met onze stoptreinen, koplopers en sprinters. En ze roepen alle plaatsen standaard om in 3 talen, waaronder Engels. Dus wederom is taal geen probleem.

Ja, ik hou van Finland & ja, ik ga terug!

Voor Dasto:
We hebben vooral leuke stadjes bezocht. Prima te bereiken per trein. Maar omdat het land zo groot is zijn de reizen niet kort. Ons dagje naar Kemi (sneeuwkasteel bezocht) was 3 uur reizen. En dan dus ook nog 3 uur terug. De reis van Helsinki naar de woonplaats van m'n vriend duurde bijv. bijna 6 uur. Daarnaast hebben we nog een paar andere stadjes bezocht. Veel gelopen. (stevige schoenen zijn in de winter een must!) En koppig zijn en geen muts meenemen is ook niet verstandig. Want koude oren krijg je zeker! Vooral als bij de kust in de buurt bent. De mensen zijn erg vriendelijk, waar je ook komt. Heel hartelijk & behulpzaam. Drukte kennen ze niet. Zelfs Helsinki vond ik rustig.

Natalie, dankjewel voor het antwoord. Lijkt me echt zo leuk om daar een baan te zoeken en het land enz. te leren kennen. Maarehm... wat heeft Niels dan voor (bij)baan daar in Finland? Is daar bijvoorbeeld behoefte aan ICT'ers? En voor Niels (als ie nog meeleest) klopt het niet dat je maar een maximale tijd (aantal maanden) in het buitenland mag blijven als je in Nederland verzekerd wilt blijven?
pi_9226868
quote:
Op woensdag 19 maart 2003 10:45 schreef dasto het volgende:
Betreft de verzekering enz. klinkt het goed. Ik ben zelf ook niet zo'n elke-week-uitgaan tiepje. Maar was just asking. En je bent daar nu met je studie bezig? Hoe betaal je je kamer, heb je een bijbaan gevonden? Het 'kriebelt' al een tijd bij mij, om (voor voorlopig bijvoorbeeld een jaar) in het buitenland te gaan wonen/werken. Zo te horen is Finland echt fantastisch. Ja, je moet het natuurlijk niet te mooi maken, maar zo lekker rustig, niet zo gestresst leven en mooie natuur, echt super! Hoe ben je op het idee gekomen? En hoe heb je het toen aangepakt? (zal zo even je topic lezen, staat prolly ook nog wat info) Alvast bedankt voor je uitleg!
Korte tijd om wat te tikken, ga zo naar het zwembad (gratis zwemmen vandaag).

Yupz ik doe de laatste twee jaar van mijn studie Multimedia Design and Technology hier in Ylivieska (ergens halverwege Finland). Ik heb al vele leuke baantjes gehad op het gebied van computers, netwerken en applicatie ontwikkeling, daar verdien ik erg goed mee en kan makkelijk in mijn levensonderhoud voorzien. Daarnaast heb ik nog een lening lopen bij de IBG die ik nog steeds stop moet zetten. Daarnaast heb ik met mijn eigenbedrijf in de laatste 2 jaar best wat verdient wat ook ervoor zorgt dat ik mijn leventje hier goed kan financieren.

Hoe ik erop gekomen ben om naar Finland te gaan? Stom toeval. Het enige wat ik van Finland wist, was dat Helsinki de hoofdstad was.

We kregen gedurende mijn studie in Nederland een vak van een aantal Finse docenten. Ik wilde graag voor een korte stage naar het buitenland en er was een samenwerkingsverband tussen de instelling van de docenten en mijn eigen school. Ik heb tijdje staan praten met een van hen en gevraagd wat ik allemaal in Finland zou kunnen doen aan hun instelling. Ik kon daar zoveel leuke dingen doen dat ik besloten had dat ik daar misschien zelfs wel af wilde studeren.

Ik ben toen in april 2002 naar Ylivieska gereisd (met een tweetal docenten van mijn school) om eens te kijken hoe Finland en de instelling er hier uit zag (docenten moesten er voor lesgeven heen dus ik ben maar met ze mee gegaan). Het land was zo prachtig, de mensen zo aardig, en de studie mogelijkheden zo aantrekkelijk dat ik gelijk verkocht was. Ik besloot hier te gaan studeren. Vanaf dat moment veel contact gehad met ouders, docenten in Nederland, docenten in Finland om het allemaal mogelijk te maken. Halverwege Augustus ben ik toen naar Finland verhuisd en sindsdien woon ik nu hier.

moet er nu van door, blijf maar vragen posten hoor!

-edit-
typo in Ylivieska

[Dit bericht is gewijzigd door ToBe op 19-03-2003 11:35]

pi_9226896
quote:
Op woensdag 19 maart 2003 11:17 schreef sebaz het volgende:

[..]

Hyvää huomenta

Kiitos, mitä kuuluu?
  woensdag 19 maart 2003 @ 11:40:45 #45
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_9227307
quote:
Op woensdag 19 maart 2003 11:22 schreef dasto het volgende:

Natalie, dankjewel voor het antwoord. Lijkt me echt zo leuk om daar een baan te zoeken en het land enz. te leren kennen. Maarehm... wat heeft Niels dan voor (bij)baan daar in Finland? Is daar bijvoorbeeld behoefte aan ICT'ers? En voor Niels (als ie nog meeleest) klopt het niet dat je maar een maximale tijd (aantal maanden) in het buitenland mag blijven als je in Nederland verzekerd wilt blijven?

Ik denk dat Niels daar beter antwoord op kan geven Dus even geduld.
Qua verzekering ligt het eraan hoe je verzekerd bent. (tenminste, zover ik weet nav mijn eigen polis) Zelf kan ik voor 3 maanden in het buitenland verblijven en 100 % dekking hebben. Er bestaan ook verzekeringen die het hele jaar door 100% dekking geven. Maar zoals je gelezen hebt is de gezondheidzorg daar erg goed.

(enne, als je ToBe Niels noemt, mag je mij wel Chantall noemen )

woensdag 19 maart 2003 @ 12:11:13 #46
49472 dasto
is een dromer
pi_9228190
quote:
Op woensdag 19 maart 2003 11:40 schreef Natalie het volgende:

[..]

Ik denk dat Niels daar beter antwoord op kan geven Dus even geduld.
Qua verzekering ligt het eraan hoe je verzekerd bent. (tenminste, zover ik weet nav mijn eigen polis) Zelf kan ik voor 3 maanden in het buitenland verblijven en 100 % dekking hebben. Er bestaan ook verzekeringen die het hele jaar door 100% dekking geven. Maar zoals je gelezen hebt is de gezondheidzorg daar erg goed.

(enne, als je ToBe Niels noemt, mag je mij wel Chantall noemen )

ok, Chantall, (dat wist ik niet.. van een andere naam)
Ja, ik verbaasde me al over wat Niels aan het uitleggen was, van die standaardprijzen bij consulten. Maargoed das alleen maar positief
Ik wist niet dat je, terwijl je voor onbepaalde tijd in het buitenland zit, gewoon in Nederland verzekerd kan blijven. Goed nieuws dus.
  woensdag 19 maart 2003 @ 12:16:17 #47
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_9228332
Officeel ben je (ondanks dat je in het buitenland verblijft) wel Nederlandse. Het zal daar wel mee te maken hebben. Maar als je erover denkt om een tijdje naar het buitenland te gaan, dan kan ik je Finland van harte aanbevelen.
pi_9229332
finland is niet leuk.... je betaalt je blauw aan belasting.

En voor te motorrijden moet je daar helemaal niet zijn, mijn pa's motor kost hier 14.000 nieuw en daar 26.000

Mij niet gezien.. je bent dan eigenlijk een soort van dief van je eigen portomonnee..

Het land zelf kan natuurlijk wel heel mooi zijn, en de cultuur zelf, maar het geld he.. is niet meer reeël

woensdag 19 maart 2003 @ 13:06:10 #49
49472 dasto
is een dromer
pi_9229453
quote:
Op woensdag 19 maart 2003 13:00 schreef Rietvaerder het volgende:

En voor te motorrijden moet je daar helemaal niet zijn, mijn motor kost hier 14.000 nieuw en daar 26.000

Mij niet gezien.. je bent dan eigenlijk een soort van dief van je eigen portomonnee..

Het land zelf kan natuurlijk wel heel mooi zijn, en de cultuur zelf, maar het geld he.. is niet meer reeël

Oke, motorrijden, maar dat is waarschijnlijk zo duur omdat ze gewoon niet graag vervuiling hebben, je hoort hoe mooi de natuur daar is. En ja, waarschijnlijk betaal je wel e.e.a. maar kijk bijvoorbeeld hoe de medische voorzieningen geregeld zijn!
Het is volgens mij een onwijs mooi land, van wat ik nu gehoord heb.
Ik ben nu al verkocht!! En ik ben er nog niet eens geweest!
  Overall beste user 2022 woensdag 19 maart 2003 @ 13:10:46 #50
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_9229554
Ik woon in Zwitserland, en het bevalt me prima.

Als ik echt moet kan ik binnen een paar uur in Amsterdam zijn. Ik probeer elke drie maanden of zo een kleine week terug te komen.

Het is jammer dat er in Zürich niet zoiets is als bruine cafés. Maar allá, een van de redenen dat ik vertrok was dat ik in Amsterdam nogal ongezond aan het leven was, en ik daar even weg van wilde zijn.

I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_9230128
En de vrouwen schijnen in Finland erg mooi te zijn!

* Dylan Dog zou van zijn levensdagen niet willen emigreren, en als het toch zou gebeuren, dan alleen naar Italia...

What we do in life echoes in eternity
Just relax - It's what Jesus would do
Wat een vrouw!
spits!
  woensdag 19 maart 2003 @ 13:39:50 #52
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_9230345
quote:
Op woensdag 19 maart 2003 13:06 schreef dasto het volgende:

Oke, motorrijden, maar dat is waarschijnlijk zo duur omdat ze gewoon niet graag vervuiling hebben, je hoort hoe mooi de natuur daar is.

Ze strooien daar ook geen zout op de weg omdat het slecht voor de grond is. In plaats van zout gooien ze kleine zwarte steentjes op het ijs/sneeuw zodat je meer grip hebt.
  woensdag 19 maart 2003 @ 13:44:17 #53
49472 dasto
is een dromer
pi_9230433
quote:
Op woensdag 19 maart 2003 13:39 schreef Natalie het volgende:

[..]

Ze strooien daar ook geen zout op de weg omdat het slecht voor de grond is. In plaats van zout gooien ze kleine zwarte steentjes op het ijs/sneeuw zodat je meer grip hebt.

haha, erg praktisch... maarja weet je, er zit toch altijd een drempel bij het ondernemen van zo'n stap. Ik heb hier mn werk, gedeeltelijk nog mn opleiding. En daarnaast de familie die je toch maar moeilijk kan opzoeken (in de zin van, kost veel tijd en geld) Maar jij overweegt toch permanent richting Niels te gaan? Lijkt het je niet lastig, je situatie hier helemaal verlaten..?
  woensdag 19 maart 2003 @ 14:10:13 #54
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_9231023
quote:
Op woensdag 19 maart 2003 13:44 schreef dasto het volgende:

haha, erg praktisch... maarja weet je, er zit toch altijd een drempel bij het ondernemen van zo'n stap. Ik heb hier mn werk, gedeeltelijk nog mn opleiding. En daarnaast de familie die je toch maar moeilijk kan opzoeken (in de zin van, kost veel tijd en geld) Maar jij overweegt toch permanent richting Niels te gaan? Lijkt het je niet lastig, je situatie hier helemaal verlaten..?

Finland heeft alles wat ik in Nederland mis. Ik houd niet van drukte, van al dat stressen en ben gek op de natuur, de schoonheid van Finland. Weinig criminaliteit etc. etc. Ik merk dat ik Niels en het land meer mis dan ik destijds mijn ouders en Nederland miste. 't Voelde meteen als mijn thuis. Dus ja, ik denk erover om -gedurende de tijd dat Niels in Finland is- ook naar Finland te gaan.
pi_9231809
Dasto: voor mijn reactie over hoe ik het hier financier en mijn banen en studie zie: Door ToBe - woensdag 19 maart 2003 11:25

Ik denk dat je er overheen gelezen hebt.

Net terug uit het zwembad. Was geweldig! Nog nooit zo'n zwembad meegemaakt in Nederland. Verschillende sauna's e.d. heerlijk!!!

Das wel het beste van Finland, SAUNA! (of een van de betere dingen).

De belastingen zijn erg hoog, maar de huizen e.d. zijn erg goedkoop.

Chantall en ik hadden een huis hier gezien:

Oppervlakte huis: 217m2
4 slaapkamers, keuken, bijkeuken, zitkamer, woonkamer, 3 toiletten, sauna, eetmaker, washok, douche en nog 2 kamers die ik niet kan vertalen
Oppervlakte van de tuin 2000m2

prijs: 115.000 euro. Ja je leest het goed honderdvijftienduizend euro.

pi_9232463
quote:
Op woensdag 19 maart 2003 13:00 schreef Rietvaerder het volgende:

En voor te motorrijden moet je daar helemaal niet zijn, mijn pa's motor kost hier 14.000 nieuw en daar 26.000

Goh... lijkt wel een beschrijving van Nederland
pi_9234848
quote:
Op woensdag 19 maart 2003 14:43 schreef ToBe het volgende:

Net terug uit het zwembad. Was geweldig! Nog nooit zo'n zwembad meegemaakt in Nederland. Verschillende sauna's e.d. heerlijk!!!

Das wel het beste van Finland, SAUNA! (of een van de betere dingen).

Ik heb het geluk gehad om nog eens met wilgentakjes afgeslapt te zijn door mijn finse vriendin in die tijd
  woensdag 19 maart 2003 @ 17:03:22 #58
14672 Marc_mga
Cherry Blossom Girl
pi_9235717
Ik zelf heb mn herrineringen en familie hier, zou wel misschien een half jaar of misschien zelfs een jaar weggaan maar echt emmigreren? Neuj..
pi_9240293
Ik zit al een tijdje ook serieus na te denken om in de toekomst te emigreren. Zeer waarschijnlijk naar een plek ergens in Scandinavie, en met name Zweden of Noorwegen.
Mocht ik daadwerkelijk miljonair worden zoals ik denk te gaan worden, koop ik ook nog een huisje/villa in Nieuw-Zeeland.

Ik ben een beetje verliefd geworden op die landen. De nuchterheid, weinig criminaliteit, de rust, de sereniteit, de olijke en frisse taal, de muziek, de vrouwen, de natuur, de cultuur etc. Dit geldt natuurlijk alleen voor Zweden, Noorwegen en Finland.

Ja, ik ga daar wonen en een gezin stichten. Ben ik bijna zeker van.

woensdag 19 maart 2003 @ 21:22:39 #60
1542 Ludo
Still YF&S
pi_9242940
quote:
Op woensdag 19 maart 2003 00:11 schreef PLAE@ het volgende:
Ik zit er echt al jaren mee in m'n gedachten om zodra ik m'n diploma's enzv heb gewoon te vertrekken naar het buitenland.

yep, sinds 27 oktober 1999 loop ik ook met dat idee.
als het zover is kom ik je uitzwaaien
<a href="http://www.clinicantwerp.com/movie.htm" rel="nofollow" target="_blank"><a href="http://www.clinicantwerp.com/movie.htm<" rel="nofollow" target="_blank">http://www.clinicantwerp.com/movie.htm<</a>;/a>
pi_9245994
Ik heb ooit in Azie gwoond, omdat mn ouders er gingen werken. Dat was gewoon goed kut omdat ik hierdoor bijna driekwart van mn vriendenkring ben verloren, bovendien vond had ik het totaal niet naar mn zin in dat land waar ik woonde
Its an Emotional Thing...one that you can lose yourself with in total euphora, its hard to describe..you have to experience it, feel it
pi_9246324
quote:
Op woensdag 19 maart 2003 23:03 schreef Trance4Ever het volgende:
Ik heb ooit in Azie gwoond, omdat mn ouders er gingen werken. Dat was gewoon goed kut omdat ik hierdoor bijna driekwart van mn vriendenkring ben verloren, bovendien vond had ik het totaal niet naar mn zin in dat land waar ik woonde
De Filippijnen? Mwah, genoeg jeugdvriendinnetjes iig voor weinig geld.
  woensdag 19 maart 2003 @ 23:16:03 #63
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_9246396
quote:
Op woensdag 19 maart 2003 21:22 schreef Ludo het volgende:

[..]

yep, sinds 27 oktober 1999 loop ik ook met dat idee.
als het zover is kom ik je uitzwaaien

vroeger vond ik je opmerkingen sterker
  donderdag 20 maart 2003 @ 04:12:23 #64
7190 ThaCroosh
Doen we morgen
pi_9251202
Ik zit nu al iets langer dan 10 jaar in USA. Bevalt me goed.
Elke keer als ik weer in NL ben, ben ik blij dat ik daar niet meer woon.
Als verzekeringen en betaalde vrije dagen het belangrijkste zijn in je leven raad ik je aan om in NL te blijven.
De vrijheid en werkgelegenheid die hier zijn zijn niet te evenaren in NL.
pi_9252030
Ik studeer nog en woon nog in Nederland. Maar volgend jaar ga ik in het buitenland (Oostenrijk) studeren, en als dat bevalt ben ik er vrijwel zeker van dat ik na mijn afstuderen Nederland uit ben (tenzij ik hier een hele leuke baan kan krijgen). Ik zou er totaal geen problemen mee hebben om in bijv. Oostenrijk of Scandinavië (Finland) te gaan wonen. Daarbij vind ik Nederland behoorlijk saai, dus mijn plan tot nu toe is, over een paar jaar weg te zijn.
quote:
Finland heeft alles wat ik in Nederland mis.
Je bedoelt: ToBe zit niet in Nederland
  donderdag 20 maart 2003 @ 14:15:52 #66
3647 B.R.Oekhoest
Taalpotpourrist Berend Rinus
pi_9258580
Ben geemigreerd naar Italie en werk voor een Italiaans bedrijf. Het leven bevalt me hier prima, je moet je alleen niet focussen op negatieve details als elektra-aansluitingen die maar niet komen, hypotheken uit het jaar nul etc. etc. En dan praat ik nog niet eens over beperkte carrieremogelijkheden door nepotisme en clientelisme in dit land. Clichés inderdaad, maar o zo waar.

Het heeft weinig zin om het land op te hemelen en NL af te kraken zoals ik dat velen hier zie doen. Elk land heeft zijn voor en tegens, en in Nederland is het helemaal niet slecht toeven. Toch denk ik dat ik wel weer enorm aan het Nederlandse leven zou moeten wennen.

De moraal zit in een crisis, niemand weet meer wat van wie is.
Mijn broer Tinus zeker niet; de minkukel neemt steeds ongevraagd bezit van mijn FOK!account. Beste vent wel verder, overigens: http://fotoboek.fok.nl/Tinus_O..
  donderdag 20 maart 2003 @ 14:58:25 #67
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_9259535
quote:
Op donderdag 20 maart 2003 09:01 schreef ChrisJX het volgende:

Je bedoelt: ToBe zit niet in Nederland

Hoi Chrisje!
Ja, zo zou je het kunnen zeggen. ToBe en ik willen graag bij elkaar zijn. Maar als ik het land niets zou vinden dan weet ik niet of ik zou overwegen Nederland te verlaten. Maar gelukkig is het land prachtig & dat ToBe er is, da's natuurlijk helemaal
pi_9261460
quote:
Op donderdag 20 maart 2003 14:58 schreef Natalie het volgende:

[..]

Hoi Chrisje!
Ja, zo zou je het kunnen zeggen. ToBe en ik willen graag bij elkaar zijn. Maar als ik het land niets zou vinden dan weet ik niet of ik zou overwegen Nederland te verlaten. Maar gelukkig is het land prachtig & dat ToBe er is, da's natuurlijk helemaal

Elkaar voor langere periode niet meer zien is ook een erg moeilijke opgave.
  donderdag 20 maart 2003 @ 16:18:23 #69
34488 Piro
Eikichi Onizuka
pi_9261727
Ik wil ook weg hier, Japan of Italië, wordt waarschijnlijk Japan, omdat ik dat WEL spreek, en Italiaans niet

Toch wel grappig dat er zoveel mensen wegwillen uit Nederland

Bij tweakers zitten er constant 20 kutnerds hun vinger blauw te hengsten aan de F5 knop, om vervolgens alleen maar binnen 30 seconden "deze vraag is ooit al gesteld, UTFS, slotje" te kunnen antwoorden... - Creativemind
  donderdag 20 maart 2003 @ 16:24:52 #70
27257 qwerty_x
Tudo jóia !!
pi_9261932
quote:
Op donderdag 20 maart 2003 16:18 schreef Piro het volgende:

Toch wel grappig dat er zoveel mensen weg willen uit Nederland

ja, totdat puntje, paaltje etc.
zonnig Brasil
pi_9262143
Ik heb ook ruimte nodig, ik denk dat ik naar China ga, eerst even Chinees studeren en de wereld ligt aan m'n voeten...
  donderdag 20 maart 2003 @ 17:31:53 #72
34488 Piro
Eikichi Onizuka
pi_9263431
quote:
Op donderdag 20 maart 2003 16:32 schreef ilona-scuderia het volgende:
Ik heb ook ruimte nodig, ik denk dat ik naar China ga, eerst even Chinees studeren en de wereld ligt aan m'n voeten...
Spreek je over 10 jaar wel

(Chinees is moeilijk, of ben je zelf Chinees?)

Bij tweakers zitten er constant 20 kutnerds hun vinger blauw te hengsten aan de F5 knop, om vervolgens alleen maar binnen 30 seconden "deze vraag is ooit al gesteld, UTFS, slotje" te kunnen antwoorden... - Creativemind
pi_9264120
quote:
Op donderdag 20 maart 2003 16:09 schreef Vampier het volgende:

Het is niet mijn schuld dat jij mij wil niet wil zien!

pi_9275820
quote:

[..]

Als jeelkaar 6 maanden niet ziet lang noemt.... heb er niet zo'n problemen mee gehad eigenlijk.

En ja het gaat nu na 6.5 jaar nog steeds helemaal top met mij en mijn dame, wellicht beter dan ooit.

pi_9275827
quote:
Op donderdag 20 maart 2003 16:24 schreef qwerty_x het volgende:

[..]

ja, totdat puntje, paaltje etc.

Die stap over dat ' puntje en paaltje" heb ik al voor een testrondje (Florida) gezet.

Beviel uitstekend. Heb hier uitgebreid gewerkt en geleefd, geen Nederlanders om me heen. Beviel ook uitsttkend (hier staat dus niet dat ik Nederlanders niet vind bevallen).

Elk land heeft zijn voors en tegens, je zou graag alles willen combineren, maar dat gaat natuurlijk niet. Ik heb hier in Florida de afgelopen weken uitgebreid mijn netwerk weer onderhouden, veel handjes schudden, de nieuwe mensen ontmoeten binnen het bedrijf, bijlketsen over "vroeger" met de oud collega's en managers, op de hoogte worden gebracht van de laaste nieuwtjes etc.

Het draait als je naar het buitenland gaat om het netwerk!!

pi_9275839
quote:
Op vrijdag 21 maart 2003 05:21 schreef stay_fun het volgende:

[..]

Als jeelkaar 6 maanden niet ziet lang noemt.... heb er niet zo'n problemen mee gehad eigenlijk.

En ja het gaat nu na 6.5 jaar nog steeds helemaal top met mij en mijn dame, wellicht beter dan ooit.

12 maanden af en toe mijn beste (tenminste 4x)
  vrijdag 21 maart 2003 @ 08:38:12 #77
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_9276578
quote:

Finland is gelukkig niet heel ver. De gedachte dat het maar tussen de 2 en 2,5 uur vliegen is helpt wel. Maar inderdaad, niet bij elkaar kunnen zijn is niet iets fijns.
pi_9277016
quote:
Op vrijdag 21 maart 2003 08:38 schreef Natalie het volgende:

[..]

Finland is gelukkig niet heel ver. De gedachte dat het maar tussen de 2 en 2,5 uur vliegen is helpt wel. Maar inderdaad, niet bij elkaar kunnen zijn is niet iets fijns.

Maar we komen er wel doorheen lieverd. Met alle communicatie middelen die we hebben is ook de afstand al weer een stuk korter.

Maar goed, dit was ietwat offtopic.

vrijdag 21 maart 2003 @ 09:29:37 #79
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_9277198
quote:
Op vrijdag 21 maart 2003 09:15 schreef ToBe het volgende:

Maar we komen er wel doorheen lieverd. Met alle communicatie middelen die we hebben is ook de afstand al weer een stuk korter.

Maar goed, dit was ietwat offtopic.

Zekers. 't Gaat prima zo. Ondertitel zegt ook al genoeg.
Lang leve pc's en randapparatuur!
  zondag 23 maart 2003 @ 10:01:10 #80
35786 Rietvaerder
'Ringvaerder'
pi_9313565
quote:
Op woensdag 19 maart 2003 13:10 schreef Ulx het volgende:
Ik woon in Zwitserland, en het bevalt me prima.

Als ik echt moet kan ik binnen een paar uur in Amsterdam zijn. Ik probeer elke drie maanden of zo een kleine week terug te komen.

Het is jammer dat er in Zürich niet zoiets is als bruine cafés. Maar allá, een van de redenen dat ik vertrok was dat ik in Amsterdam nogal ongezond aan het leven was, en ik daar even weg van wilde zijn.

Zwitserland!!
Mijn lievelignsland!! Zo'nnnnnnn mooi land is dat
pi_9313667
Ik ben zeker van plan om een tijdperiode stage te lopen/studeren/werken in het buitenland. Als het me dan bevalt emigreer ik misschien ook wel definitief weg uit nederland.
pi_9970428
Ik woon al 11 jaar (sinds m'n 18e) in de VS, heb in NYC, San Francisco gewoond, en nu woon ik in Los Angeles (5 jaren). Ik vind het hier fantastisch, ik heb heel moeilijke tijden gehad, maar ik wil hier nooit meer weg. Het enige probleem is dat het hier moeilijk is om legaal te emigreren (je wilt hier niet illegaal zijn, ik zelf heb green card die ik hopelijk zal inruilen voor citizenship). Ik heb nooit spijt gehad van mijn keuze om Nederland te verlaten, ik mis het absoluut niet. Ik vind Nederland een goed land, en ben altijd trots wanneer ik lees over de progressieve houdingen, etc. (alhoewel dat ook aan het veranderen is), maar wil nooit meer in NL wonen.
I am an American.
  woensdag 30 april 2003 @ 19:46:50 #83
54325 LookItsme
Its only me.
pi_10117326
Hier nog maar een berichtje van een emigrant. Ik woon sinds een jaar in Dubai, Verenigde Arabische Emiraten. In mijn geval is alles heel snel en makkelijk gegaan. Een weekje vakantie gehad hier, en wel wat interessante mogelijkheden gezien. Dat precies in een periode waar ik niet echt tevreden was met m'n baan in Nederland en een, na 7 jaar, verbroken relatie.
Na 2 1/2 week NL ben ik weer naar Dubai gegaan. Dit keer voor een maand om een baan te zoeken en, om eens heel praktisch naar supermarkten, woningen enz. te kijken.

Na die maand kwam ik terug in NL met een baan aanbod op zak. Met het verzoek dat als ik erop in zou gaan ik een week later zou kunnen beginnen. Ja ho even! dat ging mij toch wel snel. Wat slapeloze nachten later toch ja gezegd. Alles geregeld in NL. Was niet veel moet ik zeggen. Betrokken instanties zoals de belastingen werkten goed mee. 2 1/2 week later zat ik in Dubai. Nu ondertussen een jaar geleden en het bevalt me nog steeds prima.

1 advies voor potientele emigranten: Verbrand niet alle schepen achter je. Zorg dat je je woning nog even aanhoud bijv. Je weet nooit of je na drie maanden er achter komt dat je toch wel heel erge heimwee hebt of dat je niet kunt aarden.

Oh ja, met uitzonderingen van een paar zandstormen per jaar is het hier altijd mooi weer.

It is impossible to make anything foolproof because fools are so ingenious.
  woensdag 13 augustus 2003 @ 01:46:52 #84
57379 Happyness
A dirty mind is a joy Forever.
pi_12396932
emigreren... je hebt het er wel is over maar heb er tot voor kort eigenlijk nooit serieus over gedacht .. wat ik me afvraag is dit: noorwegen of zweden ofzo lijkt me wel wat als ik de verhalen zo hoor om me heen
maar ik weet er eigenlijk te weinig van
en werk hoe kan je checken of ze in noorwegen een te kort hebben aan bijv schilders of dokters en je daar dus makkelijk aan de slag kan ?
kan je ergens zien in welke landen er in jou vakgebied een toekomst ligt
hoe zit het met scholing voor je kind(eren)
ziektekosten ? ga je dat wel redden
heb je altijd een eigen vermogen nodig als je gaat emigreren kortweg gezegd je zal zoveel moeten weten voor je die stap kunt zetten en waar haal je al die wijsheid vandaan ?
hoe kom je aan een huis ? als het je niet bevalt kan je dan weer terug.. je huis hier zeg je op
nou je mischien heeft iemand een idee
pi_12397060
quote:
Op woensdag 19 maart 2003 00:11 schreef PLAE@ het volgende:
Op de een of andere manier trekt Amerika me enorm en tja misschien zal de American dream hier wel in meespelen maar het is toch nogal een stap om alles achter te laten.

Zijn er hier mensen die geemigreerd zijn en misschien kunnen jullie iets vertellen over hoe het bij jullie ging en hoe het jullie niet vergaat.

alvast bedankt!

Ik zit al tijden met hetzelfden alleen ik ga naar Griekenland. En wed maar dat ik ga!

Ook als ik al mijn diplomas heb inderdaad en daar een discotheekje beginnen. heerlijk

*me kan niet wachten!

We hebben het nog steeds leuk
  woensdag 13 augustus 2003 @ 10:27:49 #86
29690 csar
Rock On With Yo Bad Self
pi_12399711
Grappig is dat, ik werk veel met Amerikanen die in Nederland wonen en die je met geen stok ooit weer terug krijgt. Ik hoor van deze mensen dat veel (beter opgeleide) Amerikanen vertrekken richting Canada en Europa. Vluchten voor het gebrek aan een sociaal vangnet en ook het toenemende conservatieve klimaat die vanuit de Zuidelijke Staten heel Amerika in z'n greep begint te krijgen.
Freedom is a road seldom traveled by the multitudes
pi_12410342
kBen nu 18 jaar, over een week 19, en ben onzettend benieuwd naar het emigreren idee. kWoon nu op kamers sinds een half jaar en dat bevalt me uitstekend. Ik zou zo graag alle mooie landen bezoeken door er een jaar of 2 te gaan werken; ijsland, italië, finland klinkt ook wel goed van wat ik lees, argentinie, US et cetera. Aan de 1ne kant hou ik van hectiek maar een deel van mij toch ook van rust enzo..

Ja ik ga zeker emigreren als ik klaar ben met mn opleiding over een jaar Is btw erg jong, met je 19e naar een heel vreemd land gaan...

... te zijn bij die warme, natte, christelijke, lauwe, binnebroekse, rukkerrrr; Rick Felderhof. En dat je 'm dan een paar dagen mag martellen door 'm uit te schelden voor vunzig glijmiddel, gereformeerde kutvoyeur en luizige artiestenvlo...
pi_12722735
Ik loop ook al een hele tijd rond met het idee om voor een jaar of half jaar in het buitenland te werken. Vooral scandinavie en Engeland trekken mij heel erg. Alleen ben ik nog weinig sites tegengekomen met een duidelijk aanbod aan vacatures. Ik heb een HBO opleiding Retailmanagement en ik ben nu bijna een jaar intercedent dus ik wil eigenlijk wel iets met mijn studie doen. Zijn er mensen die mij wat informatie kunnen geven of wat adressen voor deze informatie?

Ik hoor trouwens alleen maar goede verhalen over Finland, Noorwegen en Zweden. Zijn er ook mensen met negatieve ervaringen ten opzichte van werken/ wonen in deze landen?

Bijna 360 bezitter...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')