abonnement Unibet Coolblue
pi_9165258
Gut gut dat de overheid nog steeds niet ziet waarom mensen geen techniek meer gaan studeren. En maar hopeloze pogingen doen om dat te veranderen. Het bedrijfsleven ook, klagend dat er geen ingenieurs te vinden zijn, zet speciale fora in om toch maar uit te zoeken hoe dat komt...

laat ik het eens simpel analyseren:


Waarom zou je zweten om een moeilijke studie te doen als je ook een makkelijke studie kunt volgen en net zo veel, zo niet meer, zal verdienen?

Bijvoorbeeld: electrotechniek en bedrijfskunde... nou, ik weet heus wel wat er moeilijker is hoor, zowel kwa studie als kwa werk, maar ik weet zeker dat de beloning omgekeerd evenredig is hieraan. Bij mijn bedrijf iig wel. Belachelijk gewoon dat mensen van bijvoorbeeld werving en selectie meer verdienen dan de mensen bij research en development.

Alle jopie popie brallers van mijn VWO zijn rechten, bedrijfskunde e.d. gaan studeren, en verdienen nu veel geld met wat ze toen ook al deden: lullen maar niets kunnen. Ballonnetjes-mensen noemen we ze op mijn afdeling, van die mensen die de hele dag powerpoint presentaties maken.

Ik werk inmiddels 3.5 jaar als ingenieur (informatica) en technici worden in Nederland echt slecht behandeld. Je bent maar een domme uitvoerder, werk met je handen is immers vies. Je bent geen snelle HEAO'er of consultant die veel lult (maar uiteindelijk wel bij jou terecht komt om het werk te laten doen). Vergelijk dat eens met andere landen, daar heb je als ingeneur veel meer status.

Advies aan alle aankomende studenten: ga lekker een makkelijke studie doen, dan krijg je ook een makkelijke baan en kun je die domme technici managen. Uiteraard tegen een veel hoger salaris.

Advies aan de overheid en het bedrijfsleven: als jullie willen dat meer mensen de beta kant opgaan, dan moet je dat (veel) beter belonen dan de gemiddelde andere HBO/ universitair afgestudeerde. Het werk is veel moeilijker en zonder ingenieurs staat alles stil. Zonder ballonnetjes-mensen gaat alles gewoon door, dat werkt zelfs makkelijker.

edit: m.a.w. wat je ook studeert, het salaris zal niet veel afwijken van andere studierichtingen. Er is in het bedrijfsleven gewoon een HBO schaal en een WO schaal, en verder maakt het geen ruk uit of je nu een dertien-in-een-dozijn P&O'er bent of een ing/ir.

[Dit bericht is gewijzigd door StefanP op 16-03-2003 21:57]

"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
  zondag 16 maart 2003 @ 21:51:15 #2
41885 kless
morgen? waarom niet overmorgen
pi_9165388
HELEMAAL MEE EENS!!!

( idem voor biologen, farmaceuten, en meer van die beta mensen)

Vrouwen moeten niet zeiken over hun uiterlijk. Met hun innerlijk is veel meer mis.
iGEM
pi_9165505
I fully agree.
pi_9165506
quote:
Waarom zou je zweten om een moeilijke studie te doen als je ook een makkelijke studie kunt volgen en net zo veel, zo niet meer, zal verdienen?
omdat je dat leuk vind.
maar ben het met je eens voor het geld hoef je het niet te doen, niet dat je een shitsalaris krijgt maar je kunt idd net zo goed iets anders doen.
Metal Up Your Ass!! Bouque de Pheauteau
pi_9165536
En het verschil tussen de studies is:
Uit je hoofd leren of inzicht werven en hebben en daarbij ook nog leren.. nou wat zou het moeilijkste zijn.
pi_9165638
volledig mee eens!
enig technisch inzicht werkt alleen maar tegen je.
  zondag 16 maart 2003 @ 21:59:23 #7
7091 punchdrunk
The occasional acid flashback.
pi_9165650
wat een bullshit. ik studeer zelf ook (commerciele) informatica (5e jaar..)
en ik kan je wel vertellen dat een groot aantal van die "ballonnetjes mensen" verantwoordelijkheden dragen en politieke spelletjes moeten spelen waar de "operationele" groep geen enkel weet van heeft.

tuurlijk is de techniek vaak moeilijker, maar wel lekker rechtoe-rechtaan: als je het goed doet zegt iedereen prima, als je het verloot krijg je op jeflikker. de meeste mensen in de management en BPR hoek zouden een moord doen voor zo'n simpel systeem.

If you can lie on the floor without holding on, you're not really drunk
  zondag 16 maart 2003 @ 22:00:08 #8
10233 Peewee
Introducing 'me'
pi_9165672
* Peewee mee eens is,..

Daar horen de zorg en de direct lesgevenden eigenlijk ook een beetje bij, ondanks dat ze geen 'vuile' handen krijgen.

Bumperklever - nietsnut - af en toe gelukkig
Du Riechst So Gut
pi_9165820
Daarom studeer ik rechten!
Lenen bij Frisia Financieringen betekent profiteren van zeer lage rentes!
  zondag 16 maart 2003 @ 22:07:20 #10
41885 kless
morgen? waarom niet overmorgen
pi_9165887
de zorg is anders op vwo niveau anders nogsteeds aardig populair.
Vrouwen moeten niet zeiken over hun uiterlijk. Met hun innerlijk is veel meer mis.
iGEM
pi_9165961
heef to.a. te maken met verantwoordelijkeheden e.d.

zo'n iemand met bedrijfskunde is voro een deel veratnwoordelijk voor de omzet(groei) terwijl een ingenieur eigenlijk gewoon een loonslaaf is die ervoor hoort te zorgen dat zijn ontwerp niet in elkaar donderd cru gezegd, iemand die powerpoint presentaties maakt brengt geld in het laadje, jullie niet

Bij Disneykand sluit alles, behalve de souvenirwinkels
  zondag 16 maart 2003 @ 22:10:54 #12
46960 StefanP
polemicist
pi_9165991
quote:
Op zondag 16 maart 2003 21:59 schreef punchdrunk het volgende:
wat een bullshit. ik studeer zelf ook (commerciele) informatica (5e jaar..)
en ik kan je wel vertellen dat een groot aantal van die "ballonnetjes mensen" verantwoordelijkheden dragen en politieke spelletjes moeten spelen waar de "operationele" groep geen enkel weet van heeft.
Je studeert nog maar toch meen je te weten hoe het er in het bedrijfsleven aan toe gaat?

Laat ik je een voorbeeld geven.

In het project dat ik momenteel draai, zitten 5 technici, een testleider en een projectmanager. De technici zijn allemaal ingenieur, en de testleider is een zeer ervaren ingenieur. De projectmanager, een bedrijfskundige, kan zijn PC nog niet opstarten zonder dat hij de testleider om bevestiging vraagt, zo weinig weet en kan hij. Hij strijkt wel met alle eer en gedraagt zich alsof hij heel wat is, maar voert helemaal niks uit. Zelfs de planning en wordt door de testleider gedaan, en de vergaderingen ook.

Ik heb nu bij 2 bedrijven gewerkt, en het is in meerdere projecten bij meerdere opdrachtgevers altijd zo geweest.

quote:
tuurlijk is de techniek vaak moeilijker, maar wel lekker rechtoe-rechtaan: als je het goed doet zegt iedereen prima, als je het verloot krijg je op jeflikker. de meeste mensen in de management en BPR hoek zouden een moord doen voor zo'n simpel systeem.
Doe me een lol zeg... 75% van het management is 'dead weight'. Een gemiddelde HAVO'er die vlot lult kan een management/P&O functie vervullen.

De afgelopen 2 jaar zijn er bij mijn bedrijf (in de telecom) 500 ontslagen gevallen, en dat waren voor 80% technici. De managers dekten zichzelf in, en maakten de beslissingen natuurlijk. Ergo: technici exit. Hele afdelingen werden opgedoekt maar het management daarvan bleef gewoon in dienst. Inmiddels stort het bedrijf zowat in, omdat er niemand meer is die het werk kan doen.

Mijn punt blijft staan: als je makkelijk werk en een goed salaris wil, dan ga je gewoon geen techniek studeren. Er is geen enkele reden om de beta hoek in te gaan tegenwoordig.

"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
  zondag 16 maart 2003 @ 22:18:45 #13
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_9166267
quote:
Op zondag 16 maart 2003 21:46 schreef StefanP het volgende:
Bijvoorbeeld: electrotechniek en bedrijfskunde...
Kijk daarom neem ik het zekere voor het onzekere: Ik ben nu bijna klaar met de eerste (HBO) en ga hierna de tweede (WO) doen.
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
  zondag 16 maart 2003 @ 22:19:23 #14
41885 kless
morgen? waarom niet overmorgen
pi_9166293
het ging om het idee dat beta mensen worden ondergewaardeerd.

en ja .. dat klopt.
en helaas... het zal het niet snel veranderen. ( dat bepalen de mensen die het geld verdelen binnnen een bedrijf )

Vrouwen moeten niet zeiken over hun uiterlijk. Met hun innerlijk is veel meer mis.
iGEM
  zondag 16 maart 2003 @ 22:20:04 #15
46960 StefanP
polemicist
pi_9166318
quote:
Op zondag 16 maart 2003 22:00 schreef Peewee het volgende:
* Peewee mee eens is,..

Daar horen de zorg en de direct lesgevenden eigenlijk ook een beetje bij, ondanks dat ze geen 'vuile' handen krijgen.


Mee eens... ook mensen die werk doen, in plaats van alleen ballonnetjes te tekenen en doen alsof ze belangrijk zijn. Ook zwaar onderbetaald helaas.
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
  zondag 16 maart 2003 @ 22:22:12 #16
41885 kless
morgen? waarom niet overmorgen
pi_9166383
van lesgeven(basis school en middelbaar) is het ook nog eens "vervelend" dat er geen carriere mogelijk heden zijn ( nouja directeur van een school worden, maar daar moet een manneger zitten en niet een leraar)
Vrouwen moeten niet zeiken over hun uiterlijk. Met hun innerlijk is veel meer mis.
iGEM
  zondag 16 maart 2003 @ 22:22:22 #17
2365 Frenkie
ALLES GOED?
pi_9166388
De jaloezie druipt er van af.
Nou jongen als jij normale communicatieve vaardigheden zou hebben, dan zou je ook zo veel verdienen.
pi_9166397
Helemaal mee eens. Alleen zie ik de oplossing niet zozeer in geld, maar vooral in het niveau. Zorg er maar voor dat de alfa en gamma-vakken op de middelbare school en de studies in het hoger onderwijs net zo moeilijk worden als de betavakken/studies dan wordt de betarichting al een stuk populairder.
pi_9166418
das precies het punt waarom ik nooit bij een bedrijf zou gaan werken als loonslaaf, ik verkoop mijn ziel niet.
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadîs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
  zondag 16 maart 2003 @ 22:23:51 #20
2365 Frenkie
ALLES GOED?
pi_9166445
quote:
Op zondag 16 maart 2003 22:22 schreef Kordotium het volgende:
Helemaal mee eens. Alleen zie ik de oplossing niet zozeer in geld, maar vooral in het niveau. Zorg er maar voor dat de alfa en gamma-vakken op de middelbare school en de studies in het hoger onderwijs net zo moeilijk worden als de betavakken/studies dan wordt de betarichting al een stuk populairder.
Betavakken zijn toch niet moeilijk..??
pi_9166499
quote:
Op zondag 16 maart 2003 22:22 schreef Frenkie het volgende:
De jaloezie druipt er van af.
Nou jongen als jij normale communicatieve vaardigheden zou hebben, dan zou je ook zo veel verdienen.
Inderdaad, alle technische bedrijven hebben liever ingenieurs op managment posities. Maar veel techneuten hebben een redelijk hoog betweterige nerd gehalte, en er is geen bedrijf dat deze mensen naar klanten zal sturen.
Mijn ervaring is dat technische mensen, met de jusite kwaliteiten zonder veel problemen doorgroeien naar leidinggevende posities.
Clowns to the left of me, jokers to the right, here I am, stuck in the middle with you.
What a day for a daydream.
pi_9166526
quote:
Op zondag 16 maart 2003 22:23 schreef Frenkie het volgende:

[..]

Betavakken zijn toch niet moeilijk..??


Clowns to the left of me, jokers to the right, here I am, stuck in the middle with you.
What a day for a daydream.
pi_9166531
quote:
Op zondag 16 maart 2003 22:23 schreef Frenkie het volgende:

[..]

Betavakken zijn toch niet moeilijk..??


moet zeggen dat natuurkunde1,2 ietjes pitiger is dan ak en gs samen...
Bij Disneykand sluit alles, behalve de souvenirwinkels
  zondag 16 maart 2003 @ 22:27:15 #24
41885 kless
morgen? waarom niet overmorgen
pi_9166558
tegen woordig wel ( als ik zie dat er bijna alleen vragen verscheinen op fora over wis,bio en na/sk, en mensen vooral hoor schelden op WIS toesten tentamens enzo)
moa.. dan vind ik dat ik mag stellen dat BETA pittiger is dan alfa en gamma (waar veel op hun smoel gaan bij de studie ivm statistiek enzo)
Vrouwen moeten niet zeiken over hun uiterlijk. Met hun innerlijk is veel meer mis.
iGEM
  zondag 16 maart 2003 @ 22:28:41 #25
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_9166582
quote:
Op zondag 16 maart 2003 22:25 schreef julekes het volgende:

[..]

Inderdaad, alle technische bedrijven hebben liever ingenieurs op managment posities. Maar veel techneuten hebben een redelijk hoog betweterige nerd gehalte, en er is geen bedrijf dat deze mensen naar klanten zal sturen.
Mijn ervaring is dat technische mensen, met de jusite kwaliteiten zonder veel problemen doorgroeien naar leidinggevende posities.


Exact...kijk maar eens wat topmensen van grote bedrijven in NL zijn: voornamelijk Ir. of Ing. (stond in de laatste "Memory Magazine"
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
  zondag 16 maart 2003 @ 22:29:12 #26
2365 Frenkie
ALLES GOED?
pi_9166594
quote:
Op zondag 16 maart 2003 22:26 schreef mabit het volgende:
moet zeggen dat natuurkunde1,2 ietjes pitiger is dan ak en gs samen...
Abstracter, wellicht.
Moeilijker

Maar het is appels met peren vergelijken.

  zondag 16 maart 2003 @ 22:31:10 #27
2365 Frenkie
ALLES GOED?
pi_9166636
quote:
Op zondag 16 maart 2003 22:27 schreef kless het volgende:
tegen woordig wel ( als ik zie dat er bijna alleen vragen verscheinen op fora over wis,bio en na/sk, en mensen vooral hoor schelden op WIS toesten tentamens enzo)
moa.. dan vind ik dat ik mag stellen dat BETA pittiger is dan alfa en gamma (waar veel op hun smoel gaan bij de studie ivm statistiek enzo)
Is dat je standplaatsgebondenheid en perceptie of is het met cijfers onderbouwd..??
  zondag 16 maart 2003 @ 22:32:56 #28
41885 kless
morgen? waarom niet overmorgen
pi_9166689
kan zijn dat mijn niet beta vrienden allemaal ernorme harken zijn met wiskunde ( vind wel erg dan dat dat dan op 10 vd 10 staat)
Vrouwen moeten niet zeiken over hun uiterlijk. Met hun innerlijk is veel meer mis.
iGEM
pi_9166708
quote:
Op zondag 16 maart 2003 22:23 schreef Frenkie het volgende:
Betavakken zijn toch niet moeilijk..??
Dat is niet wat ik zei. In vergelijking met alfa en beta-vakken zijn ze alleen wel veel moeilijkER.
  zondag 16 maart 2003 @ 22:33:42 #30
2365 Frenkie
ALLES GOED?
pi_9166710
quote:
Op zondag 16 maart 2003 22:32 schreef kless het volgende:
kan zijn dat mijn niet beta vrienden allemaal ernorme harken zijn met wiskunde ( vind wel erg dan dat dat dan op 10 vd 10 staat)
kwestie van perceptie dus.
  zondag 16 maart 2003 @ 22:34:36 #31
2365 Frenkie
ALLES GOED?
pi_9166731
quote:
Op zondag 16 maart 2003 22:33 schreef Kordotium het volgende:
Dat is niet wat ik zei. In vergelijking met alfa en beta-vakken zijn ze alleen wel veel moeilijkER.
Is dat zo..??
pi_9166850
quote:
Op zondag 16 maart 2003 22:34 schreef Frenkie het volgende:
Is dat zo..??
Ja
  zondag 16 maart 2003 @ 22:39:51 #33
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_9166873
quote:
Op zondag 16 maart 2003 22:34 schreef Frenkie het volgende:
Is dat zo..??
Misschien wel......Het verschil tussen alfa en beta is dat je alfa in in principe grotendeels kan leren terwijl beta veel meer begrijpen is. Ik denk dat ook dat je voor een gemiddelde alfa-studie minder intelligentie nodig hebt dan voor de gemiddelde beta-studie. (Misschien dat je voor een alfa-studie wel meer doorzettingsvermogen nodig hebt)
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
pi_9166883
quote:
Op zondag 16 maart 2003 22:39 schreef Kordotium het volgende:

[..]

Ja


Jij vindt ze moeilijker. Dat is wat anders. Persoonlijk vond ik Frans bijvoorbeeld een stuk moeilijker dan wiskunde.
Clowns to the left of me, jokers to the right, here I am, stuck in the middle with you.
What a day for a daydream.
pi_9166910
quote:
Op zondag 16 maart 2003 22:39 schreef Kaalhei het volgende:
(Misschien dat je voor een alfa-studie wel meer doorzettingsvermogen nodig hebt)
Omdat het zo ontzettend saai is bedoel je?
Clowns to the left of me, jokers to the right, here I am, stuck in the middle with you.
What a day for a daydream.
  zondag 16 maart 2003 @ 22:43:16 #36
2365 Frenkie
ALLES GOED?
pi_9166973
quote:
Op zondag 16 maart 2003 22:39 schreef Kordotium het volgende:
Ja
Nou ik vind dat onzin.
Je hebt er een ander inzicht voor nodig, maar beterzou ik het niet noemen. Bovendien de mooie meisjes eindigen zelden bij de Informaticanerds, dus het is maar de vraag wat belangrijker is
pi_9166997
quote:
Op zondag 16 maart 2003 22:40 schreef julekes het volgende:
Jij vindt ze moeilijker. Dat is wat anders. Persoonlijk vond ik Frans bijvoorbeeld een stuk moeilijker dan wiskunde.
  zondag 16 maart 2003 @ 22:44:25 #38
2365 Frenkie
ALLES GOED?
pi_9167005
quote:
Op zondag 16 maart 2003 22:39 schreef Kaalhei het volgende:
Misschien wel......Het verschil tussen alfa en beta is dat je alfa in in principe grotendeels kan leren terwijl beta veel meer begrijpen is. Ik denk dat ook dat je voor een gemiddelde alfa-studie minder intelligentie nodig hebt dan voor de gemiddelde beta-studie. (Misschien dat je voor een alfa-studie wel meer doorzettingsvermogen nodig hebt)
Als je alfa kan leren, waarom ontbreekt dan bij veel van de informatici het vermogen op goede communicatie?

Ik denk dat het met karakter te maken heeft en niet met moeilijker of niet

  zondag 16 maart 2003 @ 22:44:33 #39
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_9167011
quote:
Op zondag 16 maart 2003 22:40 schreef julekes het volgende:
Jij vindt ze moeilijker. Dat is wat anders. Persoonlijk vond ik Frans bijvoorbeeld een stuk moeilijker dan wiskunde.
De statenbijbel uit je kop stampen is ook moeilijk, maar heb je er intelligentie voor nodig.
Ik denk dat de hogere beloning voor TBK'ers voornamelijk komt door de zelfzame, maar gewilde, combinatie van een hoog IQ en EQ.
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
  zondag 16 maart 2003 @ 22:45:14 #40
2365 Frenkie
ALLES GOED?
pi_9167032
quote:
Op zondag 16 maart 2003 22:44 schreef Kaalhei het volgende:
De statenbijbel uit je kop stampen is ook moeilijk, maar heb je er intelligentie voor nodig.
Ik denk dat de hogere beloning voor TBK'ers voornamelijk komt door de zelfzame, maar gewilde, combinatie van een hoog IQ en EQ.

* Frenkie is afgestudeerd TBK-er
  zondag 16 maart 2003 @ 22:46:41 #41
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_9167066
quote:
Op zondag 16 maart 2003 22:44 schreef Frenkie het volgende:
Als je alfa kan leren, waarom ontbreekt dan bij veel van de informatici het vermogen op goede communicatie?
Het vermogen tot communicatie is een onderdeel van het EQ (zoals ruimtelijk inzicht van het IQ is). Je kan het wel bijschaven, maar wie voor een dubbeltje geboren is.......
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
pi_9167100
quote:
Op zondag 16 maart 2003 22:44 schreef Kaalhei het volgende:

[..]

De statenbijbel uit je kop stampen is ook moeilijk, maar heb je er intelligentie voor nodig.
Ik denk dat de hogere beloning voor TBK'ers voornamelijk komt door de zelfzame, maar gewilde, combinatie van een hoog IQ en EQ.


En doordat dat zij zowel kennis van de bedrijfskundige aspecten van een bedrijf hebben, en ook niet bij de eerste de beste formule afhaken bij de engineers. Maar die bedrijfskundige aspecten kan iedere techneut ook leren in trainingen cursussen etc.
Maar met mensen omgaan kan je niet leren.
Clowns to the left of me, jokers to the right, here I am, stuck in the middle with you.
What a day for a daydream.
  zondag 16 maart 2003 @ 22:49:04 #43
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_9167124
quote:
Op zondag 16 maart 2003 22:45 schreef Frenkie het volgende:

* Frenkie is afgestudeerd TBK-er
En, startsalaris ¤28.000 en tevens kans op promotie?
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
  zondag 16 maart 2003 @ 22:49:44 #44
2365 Frenkie
ALLES GOED?
pi_9167149
quote:
Op zondag 16 maart 2003 22:46 schreef Kaalhei het volgende:
Het vermogen tot communicatie is een onderdeel van het EQ (zoals ruimtelijk inzicht van het IQ is). Je kan het wel bijschaven, maar wie voor een dubbeltje geboren is.......
Idd kortom Betavakken zijn niet moeilijker. Maar anders.
  zondag 16 maart 2003 @ 22:51:18 #45
2365 Frenkie
ALLES GOED?
pi_9167190
quote:
Op zondag 16 maart 2003 22:49 schreef Kaalhei het volgende:

[..]

En, startsalaris ¤28.000 en tevens kans op promotie?


Ik werk al een maand.. en ik heb zelf bedongen dat ik slechts tot November werk (dan word ik skileraar) maar bij dat salaris kom ik wel in de buurt
En ik heb wat betere secundaire arbeisvoorwaarden
pi_9167220
quote:
Op zondag 16 maart 2003 22:40 schreef julekes het volgende:
Jij vindt ze moeilijker. Dat is wat anders. Persoonlijk vond ik Frans bijvoorbeeld een stuk moeilijker dan wiskunde.
2e foute interpretatie. Waar zeg ik dat ik betavakken moeilijker vindt??? Moeilijk he, discussieren zonder mensen steeds van alles in de mond te leggen

Natuurlijk is het mogelijk om betavakken makkelijker te vinden dan alfa/gammavakken, maar dat zegt nog niks over de gemiddelde moeilijkheidsgraad.

  zondag 16 maart 2003 @ 22:54:04 #47
2365 Frenkie
ALLES GOED?
pi_9167260
quote:
Op zondag 16 maart 2003 22:52 schreef Kordotium het volgende:
Natuurlijk is het mogelijk om betavakken makkelijker te vinden dan alfa/gammavakken, maar dat zegt nog niks over de gemiddelde moeilijkheidsgraad.
Gemiddelde moeilijkheidsgraad is ook perceptie.
Het is iets dat bijna niet meetbaar is, dus je kan er niks over zeggen
  zondag 16 maart 2003 @ 22:55:49 #48
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_9167307
quote:
Op zondag 16 maart 2003 22:49 schreef Frenkie het volgende:
Idd kortom Betavakken zijn niet moeilijker. Maar anders.
Misschien ligt de niveau van de WO-opleiding (traditioneel) hoger bij Beta-studies dan bij Alfa. Het lijkt me immers geen toeval dat zoveel topmensen een Beta-opleidingen hebben.
Tevens denk ik dat minder mensen een Beta-opleding kunnen afronden dan mensen een alfa-opleiding. De mensen die allebei kunnen zijn nog zeldzamer.....dus nog duurder.
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
pi_9167326
quote:
Op zondag 16 maart 2003 22:54 schreef Frenkie het volgende:
Gemiddelde moeilijkheidsgraad is ook perceptie.
Het is iets dat bijna niet meetbaar is, dus je kan er niks over zeggen
Dat heeft niks met perceptie te maken. Als je een steekproef neemt en ze een alfatentamen en een betatentamen laat maken, kun je het heel gemakkelijk onderzoeken.
pi_9167328
quote:
Op zondag 16 maart 2003 22:52 schreef Kordotium het volgende:

[..]

2e foute interpretatie. Waar zeg ik dat ik betavakken moeilijker vindt??? Moeilijk he, discussieren zonder mensen steeds van alles in de mond te leggen


Vreemde opmerking, vooral aangezien je iets eerder het volgende postte:
quote:
Op zondag 16 maart 2003 22:33 schreef Kordotium het volgende:
[..]

Dat is niet wat ik zei. In vergelijking met alfa en beta-vakken zijn ze alleen wel veel moeilijkER.


Ik neem aan dat bovenstaande jouw mening is, en niet die van iemand anders?

[Dit bericht is gewijzigd door julekes op 16-03-2003 22:58]

Clowns to the left of me, jokers to the right, here I am, stuck in the middle with you.
What a day for a daydream.
  zondag 16 maart 2003 @ 22:58:03 #51
2365 Frenkie
ALLES GOED?
pi_9167361
quote:
Op zondag 16 maart 2003 22:55 schreef Kaalhei het volgende:
Misschien ligt de niveau van de WO-opleiding (traditioneel) hoger bij Beta-studies dan bij Alfa.
Dat zou kunnen, het zijn vaak ook enigsinds oudere vakgebieden. En het is wellicht minder aan verandering onderhevig
quote:
Het lijkt me immers geen toeval dat zoveel topmensen een Beta-opleidingen hebben.
Is dat zo?? Zijn daar cijfers van??
pi_9167371
quote:
Op zondag 16 maart 2003 22:56 schreef julekes het volgende:
Ik neem aan dat bovenstaande jouw mening is, en niet die van iemand anders?
Nee, dat is mijn stelling die ik baseer door de wereld te beschouwen.
  zondag 16 maart 2003 @ 22:59:40 #53
2365 Frenkie
ALLES GOED?
pi_9167398
quote:
Op zondag 16 maart 2003 22:56 schreef Kordotium het volgende:
Dat heeft niks met perceptie te maken. Als je een steekproef neemt en ze een alfatentamen en een betatentamen laat maken, kun je het heel gemakkelijk onderzoeken.

ik hoop dat jij geen onderzoeker wordt

Is zoiets al eens gebeurd dan..?? en wat was daar de uitkomst van?? Liefst even met bron.

Zolang je dat niet kan geven, blijft het perceptie.

  zondag 16 maart 2003 @ 23:00:00 #54
2365 Frenkie
ALLES GOED?
pi_9167407
quote:
Op zondag 16 maart 2003 22:58 schreef Kordotium het volgende:
Nee, dat is mijn stelling die ik baseer door de wereld te beschouwen.
pi_9167409
quote:
Op zondag 16 maart 2003 22:58 schreef Kordotium het volgende:

[..]

Nee, dat is mijn stelling die ik baseer door de wereld te beschouwen.


De hele wereld nog wel? Das behoorlijk beta in elk geval.
Clowns to the left of me, jokers to the right, here I am, stuck in the middle with you.
What a day for a daydream.
  zondag 16 maart 2003 @ 23:01:13 #56
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_9167430
quote:
Op zondag 16 maart 2003 22:58 schreef Frenkie het volgende:
Is dat zo?? Zijn daar cijfers van??
quote:
Op zondag 16 maart 2003 22:28 schreef Kaalhei het volgende:

[..]

Exact...kijk maar eens wat topmensen van grote bedrijven in NL zijn: voornamelijk Ir. of Ing. (stond in de laatste "Memory Magazine"


Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
pi_9167442
quote:
Op zondag 16 maart 2003 22:59 schreef Frenkie het volgende:

ik hoop dat jij geen onderzoeker wordt
Dank je
quote:
Is zoiets al eens gebeurd dan..?? en wat was daar de uitkomst van?? Liefst even met bron.
Geen flauw idee of dat ooit gebeurd is.
quote:
Zolang je dat niet kan geven, blijft het perceptie.
Natuurlijk, dat is zelfs MIJN perceptie. Alleen beweer jij dat het niet meetbaar is en dat weerspreek dus.
  zondag 16 maart 2003 @ 23:02:55 #58
21410 Fliepke
Serieuze waarheid
pi_9167468
* Fliepke is blij met het beste van de twee werelden...
informatiekunde en dan de management variant, ik kan dus met allebei lullen, en ja ondertussen wil ik mn zakken vullen
pi_9167472
quote:
Op zondag 16 maart 2003 23:00 schreef julekes het volgende:
De hele wereld nog wel? Das behoorlijk beta in elk geval.
En de kromme formulering van mijn zin maakt het heel alfa
Ik combineer de 2 vakgebieden gewoon!

[Dit bericht is gewijzigd door Kordotium op 16-03-2003 23:03]

  zondag 16 maart 2003 @ 23:03:25 #60
2365 Frenkie
ALLES GOED?
pi_9167480
quote:
Op zondag 16 maart 2003 23:01 schreef Kordotium het volgende:
Natuurlijk, dat is zelfs MIJN perceptie. Alleen beweer jij dat het niet meetbaar is en dat weerspreek dus.
Als jouw manier het meetbaar moet maken, is dat een lachertje.
Kom later als je groot bent, maar eens terug.
pi_9167481
quote:
Op zondag 16 maart 2003 23:01 schreef Kordotium het volgende:

[..]

Dank je
[..]

Geen flauw idee of dat ooit gebeurd is.
[..]

Natuurlijk, dat is zelfs MIJN perceptie. Alleen beweer jij dat het niet meetbaar is en dat weerspreek dus.


Moeilijkheid kan je niet meten, want het is subjectief. Je kan wel meten of mensen het moeilijk vinden, wat hetzelfde lijkt, maar niet hetzelfde is.
Clowns to the left of me, jokers to the right, here I am, stuck in the middle with you.
What a day for a daydream.
pi_9167538
quote:
Op zondag 16 maart 2003 23:03 schreef Frenkie het volgende:
Als jouw manier het meetbaar moet maken, is dat een lachertje.
Slechts een simpel voorbeeldje, maar met de intentie is niets mis. Je kunt het zo complex maken als je wil, maar meetbaar is het zeker.
quote:
Kom later als je groot bent, maar eens terug.
Ja, de arrogantie van een tbk'er heb je wel
  zondag 16 maart 2003 @ 23:06:16 #63
25889 Sitethief
Fulltime Flapdrol
pi_9167543
Ik heb een tijdje stage gelopen bij Bernard Elektrotechnisch groothandel.

Als je daar voor het eerst komt dan zie je allemaal van die bureaulullen, maar als je verder kijkt zie je dat ze allemaal een gedegen elektrotechnische opleiding hebben genoten en niet vies zijn van aanpakken.

Een combinatie van beide kan dus ook.

Stroek: Sitethief, die is heel groot en sterk :Y.
Faat: *zucht* zoals gewoonlijk hoor Sitethief weer in de bocht >:)
pi_9167588
quote:
Op zondag 16 maart 2003 23:03 schreef julekes het volgende:
Moeilijkheid kan je niet meten, want het is subjectief. Je kan wel meten of mensen het moeilijk vinden, wat hetzelfde lijkt, maar niet hetzelfde is.
Dat is dus juist wat ik zeg. Als meer mensen het moeilijk vinden dan is dat moeilijker. En als meer mensen iets moeilijk vinden dan noem ik dat moeilijker. Waarom mag je dat niet zo stellen?
  zondag 16 maart 2003 @ 23:09:00 #65
2365 Frenkie
ALLES GOED?
pi_9167613
quote:
Op zondag 16 maart 2003 23:06 schreef Kordotium het volgende:
Slechts een simpel voorbeeldje, maar met de intentie is niets mis. Je kunt het zo complex maken als je wil, maar meetbaar is het zeker.
Hte blijft een vorm van perceptie.
pi_9167624
quote:
Op zondag 16 maart 2003 23:07 schreef Kordotium het volgende:

[..]

Dat is dus juist wat ik zeg. Als meer mensen het moeilijk vinden dan is dat moeilijker. En als meer mensen iets moeilijk vinden dan noem ik dat moeilijker. Waarom mag je dat niet zo stellen?


Omdat het op die manier geen objectief oordeel is.
Clowns to the left of me, jokers to the right, here I am, stuck in the middle with you.
What a day for a daydream.
pi_9167774
quote:
Op zondag 16 maart 2003 23:09 schreef Frenkie het volgende:
Hte blijft een vorm van perceptie.
Dus? Waarom zou dat niet meetbaar kunnen zijn?
pi_9167795
quote:
Op zondag 16 maart 2003 22:55 schreef Kaalhei het volgende:

[..]

Misschien ligt de niveau van de WO-opleiding (traditioneel) hoger bij Beta-studies dan bij Alfa. Het lijkt me immers geen toeval dat zoveel topmensen een Beta-opleidingen hebben.
Tevens denk ik dat minder mensen een Beta-opleding kunnen afronden dan mensen een alfa-opleiding. De mensen die allebei kunnen zijn nog zeldzamer.....dus nog duurder.


Wat een geweldig intelligente redenatie....

Misschien dat dat bij techneutenbedrijven als Philips zo is...maar voor de rest veel economen en juristen..

pi_9167903
quote:
Op zondag 16 maart 2003 23:09 schreef julekes het volgende:
Omdat het op die manier geen objectief oordeel is.
Wel over die bepaalde groep.
  zondag 16 maart 2003 @ 23:20:07 #70
2365 Frenkie
ALLES GOED?
pi_9167904
quote:
Op zondag 16 maart 2003 23:15 schreef Kordotium het volgende:
Dus? Waarom zou dat niet meetbaar kunnen zijn?
Omdat je meet dat mensen het moeilijk vinden. Maar iets moeilijk vinden is iets anders dan moeilijk zijn.

Bovendien kiest iedereen (verplicht?) wiskunde, ook al is het moeilijk. En laten de mensen die Frans moeilijk vinden, Frans toch vallen. Dus het is niet te vergelijken.

pi_9168020
quote:
Op zondag 16 maart 2003 23:20 schreef Frenkie het volgende:
Omdat je meet dat mensen het moeilijk vinden. Maar iets moeilijk vinden is iets anders dan moeilijk zijn.
Ok, het wordt een beetje een taaldiscussie zo. Als mensen betavakken moeilijker vinden dan alfavakken dan noem ik (in die bepaalde populatie) betavakken moeilijker dan alfavakken. Jij blijkbaar niet.
quote:
Bovendien kiest iedereen (verplicht?) wiskunde, ook al is het moeilijk. En laten de mensen die Frans moeilijk vinden, Frans toch vallen. Dus het is niet te vergelijken.
In de eerste 3 klassen volgt iedereen een verplicht programma met dezelfde vakken.
  zondag 16 maart 2003 @ 23:37:44 #72
46511 Linz
held der helden
pi_9168310
Helemaal mee eens en ik ben zelfs rechtentudent. Nederland heeft een probleem op dit gebied. Want er zijn grote bedrijven, zoals Akzo Nobel en Philips die straks om dit soort mensen verlegen zitten, want er zijn te weinig technisch opgeleiden mensen. Het beta-onderwijs zit momenteel ook in crisis.
"Als Davids over het veld scheert, doen de huismoeders in een omtrek van honderd kilometer in doodsangst de ramen dicht."
pi_9171917
Yup, iedereen wil manager worden en het liefst zoveel mogelijk lullen zonder zelf iets te doen.
En dan krijg je over een x aantal jaar een tekort aan mensen met een technische opleiding.
pi_9172186
Ik hoop dat het tekort aan technische mensen nog verder gaat oplopen. Des te meer keus is er voor mij als over een aantal jaar klaar ben met de studie. Ik ga gewoon bij de hoogste bieder aan de slag.

Aan de andere kant is het natuurlijk wel een treurige zaak dat er nog maar zo weinig mensen een technische opleiding volgen, maar goed het wordt er je op de middelbare school ook niet makkelijker op gemaakt. Ook al kies je NT je moet toch nog frans en duits en literatuur blijven volgen, terwijl als je CM of EM kiest heb je alleen ANW (jam maak les).

Kortom beta-studenten verenigd u en strijdt tegen de onderdrukking.

  maandag 17 maart 2003 @ 10:14:38 #75
46960 StefanP
polemicist
pi_9173188
quote:
Op zondag 16 maart 2003 23:03 schreef Frenkie het volgende:

[..]

Als jouw manier het meetbaar moet maken, is dat een lachertje.
Kom later als je groot bent, maar eens terug.


Moet je eens horen hoe je tegen anderen praat.. en dan durf je te beweren dat het ingenieurs aan communicatieve vaardigeheden ontbreekt.

Maar ja... 'technische' bedrijfskunde hè... . Ach joh, als over 10 jaar alle R&D en technische centra naar het buitenland zijn vertrokken omdat er hier geen technici meer zijn, dan vallen er voor jullie geen ballonnetjes meer te tekenen, omdat er dan alleen maar hete lucht is achtergebleven.

BTW... techniek is dus echt wel moeilijker dan alfa of beta, alle retoriek over 'perceptie' ten spijt.

"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
  maandag 17 maart 2003 @ 10:36:23 #76
35001 Sovereign
is meester in de rechten
pi_9173599
quote:
Op maandag 17 maart 2003 10:14 schreef StefanP het volgende:
BTW... techniek is dus echt wel moeilijker dan alfa of beta, alle retoriek over 'perceptie' ten spijt.
Krijgen we deze domme discussie weer? Och gut och gut..
  maandag 17 maart 2003 @ 11:00:22 #77
46960 StefanP
polemicist
pi_9174060
Alfa of Gamma bedoelde ik

Neuh... het ging er om dat de verhouding beloning-moeilijkheid van de studie/werk niet klopt.

"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
  maandag 17 maart 2003 @ 12:39:35 #78
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_9176745
quote:
Op maandag 17 maart 2003 11:00 schreef StefanP het volgende:
Alfa of Gamma bedoelde ik

Neuh... het ging er om dat de verhouding beloning-moeilijkheid van de studie/werk niet klopt.


Jij vindt dat jij mag bepalen wat de beloningen moeten zijn en niet de bedrijven zelf?
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
  maandag 17 maart 2003 @ 14:10:44 #79
46960 StefanP
polemicist
pi_9179005
Ik vind inderdaad dat de beloning niet navenant is aan het werk, en dat een beta studie significant meer moet opleveren dan een alfa of gamma studie. Het bedrijfsleven schreeuwt ook moord en brand, maar toch zijn ze niet in staat om deze link te leggen en de beloning voor technici eens op het niveau te brengen van dat in -bijvoorbeeld- Duitsland of de VS. En elk jaar zijn er weer minder techniek studenten. Goh hoe zou dat nou toch komen...
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
  maandag 17 maart 2003 @ 14:25:48 #80
14283 shift
New & Improved
pi_9179427
Ik denk dat technische/beta vakken in Nederland toch voornamelijk veel minder gewaardeerd worden dan in andere landen. Nederland heeft toch voornamelijk een handelscultuur, en commerciele functies hebben veel meer status dan technische. En bij die status komt dan ook een bijpassende beloning. Daarom studeert iedereen graag rechten, bedrijfskunde e.d.

Deze zelfde discussie woedt nu overigens ook op het discussie bord van NRC handelsblad, daar was de aanleiding de achteruitgang van het onderwijs. Nu denk ik niet dat het onderwijs in Nederland het probleem is. We hebben geen internationale top-instituten, maar bieden toch uitstekend onderwijs, ver boven hetgemiddelde.

Het probleem zit gewoon in de status en waardering. In bijvoorbeeld de Verenigde Staten of Duitsland worden technische/beta functies toch meer gewaardeerd, (en levert het dus ook meer op). Misschien is emigratie een optie?

In girum imus nocte et consumimur igni
  maandag 17 maart 2003 @ 14:26:24 #81
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_9179443
quote:
Op maandag 17 maart 2003 14:10 schreef StefanP het volgende:
Ik vind inderdaad dat de beloning niet navenant is aan het werk, en dat een beta studie significant meer moet opleveren dan een alfa of gamma studie. Het bedrijfsleven schreeuwt ook moord en brand, maar toch zijn ze niet in staat om deze link te leggen en de beloning voor technici eens op het niveau te brengen van dat in -bijvoorbeeld- Duitsland of de VS. En elk jaar zijn er weer minder techniek studenten. Goh hoe zou dat nou toch komen...
Wat belet je om net over de grens te gaan werken als je de situatie niet aanstaat hier? Als de NLse werkgevers collectief zo'n grote fouten maken aangaande de beloningen (wat me erg sterk lijkt) van bep. werknemers dan zullen ze in de toekomst hier wel voor gestraft worden denk ik.
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
pi_9210736
quote:
Op maandag 17 maart 2003 12:39 schreef Kaalhei het volgende:
Jij vindt dat jij mag bepalen wat de beloningen moeten zijn en niet de bedrijven zelf?
Natuurlijk mogen die bedrijven dat zelf doen, maar je mag toch ook stellen dat bedrijven wat dat betreft inschattingsfouten maken? En naar het buitenland verhuizen voor een zak centen is misschien wat teveel gevraagd. Arbeidsmigratie komt niet veel voor.
  dinsdag 18 maart 2003 @ 18:26:49 #83
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_9211375
quote:
Op dinsdag 18 maart 2003 17:59 schreef Kordotium het volgende:
Natuurlijk mogen die bedrijven dat zelf doen, maar je mag toch ook stellen dat bedrijven wat dat betreft inschattingsfouten maken?
Mogelijk. Het lijkt mij alleen onwaarschijnlijk dat zoveel (alle?) bedrijven in NL dezelfde fout maken. Stel echter dat het zo is: Waarom is niemand op het idee gekomen om een technisch bedrijf te beginnen dat haar werkenemers veel beter beloont, zo pik je de beste eruit en als de marge er toch is....
quote:
En naar het buitenland verhuizen voor een zak centen is misschien wat teveel gevraagd. Arbeidsmigratie komt niet veel voor.
Als het verschil maar groot genoeg is.
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
  dinsdag 18 maart 2003 @ 18:31:57 #84
2365 Frenkie
ALLES GOED?
pi_9211492
Inderdaad, Kaalhei heeft zeer zeker een punt. De markt bepaald de salarissen van de Technici. Dus zullen de salarissen wel oke zijn
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')