quote:Nope - ik heb het over een schoen die de fabriek uitrolt - inclusief alles dat je noemt. Transportkosten/tussenhandel komen er inderdaad overheen...
Op zondag 16 maart 2003 19:53 schreef dr.dunno het volgende:[..]
1. goeie grap; misschien alleen in kosten om twee schoenen en een paar veters in een doos te leggen, maar overdrijven is ook een kunst: die mensen kosten 2 dollar per uur per persoon, je vergeet ook nog eens de materiaalkosten (leder in veel gevallen!), productietijd en afschrijving op dure fabricage-machines, alsmede onderhoud en toezicht van gekwalificeerde technici en kwaliteitscontrole na productie en natuurlijk steekpenningen voor de lokale overheidsambtenaren en subsidie aan de lokale overheid; droom lekker verder
wie zegt jou dat Nike openbaart hoeveel haar productiekosten van 1 schoen zijn? Alsof Coca Cola ineens haar recept wereldkundig gaat maken2. niet, draag die dingen niet, maar los daarvan zitten er ook nog marges tussen van tussenhandelaren, transportkosten (enig idee hoeveel verschepen kost per m3? ), enz.
waar is je realiteitszin, wijsneus?
ik ga eten; have fun kids
Maar - kom op zeg - als diezelfde schoen niet met behulp van goedkope arbeid gemaakt kon worden. Dit geldt trouwens voor heel veel van de kleren die je draagt.
(Mijn realiteitszin heeft hoofdpijn gekregen van alle ellende waarmee het geconfronteerd word)
anywee - ik ben ook weg
quote:Een deel van de ontwikkelingshulp verdwijnt inderdaad in de zakkeen van corrupte regimes Hoe kan je nou bedenken om geld te geven aan Jemen
Op maandag 17 maart 2003 09:09 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Het is net wat je weggegooid geld vind. Als je het vullen van de zakken van corrupte regime's een nuttige besteding vind van het geld, dan is ontwikkelingshulp erg nuttig.
quote:Ik ben ook zeker geen tegenstander van hulp, maar dan wel in een heel ander vorm als de hulp momenteel plaatsvindt!
Op maandag 17 maart 2003 11:43 schreef du_ke het volgende:[..]
Een deel van de ontwikkelingshulp verdwijnt inderdaad in de zakkeen van corrupte regimes Hoe kan je nou bedenken om geld te geven aan Jemen
. Maar ik vind ook dat wij als rijk westers land ook verantwoordelijkheden hebben ten opzichte van minder bedeelde landen. Als door de hulp van nederland een groot aantal afrikaanse gezinnen een menswaardiger bestaan op kunnen bouwen dan kan ik dat alleen maar toejuigen. En natuurlijk hebben wij ten opzichte van Suriname/Indonesie een historische plicht.
quote:Door die subsidies en barrieres op te heffen krijgen wij (west) het economisch zwaarder te verduren dan we op ontwikkelingshulp kunnen besparen. Ik ben trouwens tegen die subsidies en barrieres.
Op maandag 17 maart 2003 11:53 schreef Kaalhei het volgende:
Als we nu eens de landbouwsubsidies en handelsbarrieres opheffen en tevens de ontwikkelingshulp staken, dan besparen we 3 dubbel geld en dat krijgen wij (west) en zij (niet-west) het beter.
quote:We zullen er in het begin niet zo sterk op vooruit gaan, maar na verloop van tijd gaat iedereen er op vooruit. Efficiente allocatie van goederen en arbeid heeft nog nooit iemand windeieren gelegd.
Op maandag 17 maart 2003 13:12 schreef Sidekick het volgende:
Door die subsidies en barrieres op te heffen krijgen wij (west) het economisch zwaarder te verduren dan we op ontwikkelingshulp kunnen besparen. Ik ben trouwens tegen die subsidies en barrieres.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |