abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_9131123
Er wordt in de bijbel altijd gesproken over "de Heere" en over "Hij". Maar volgens mij had God in de originele Hebreeuwse teksten helemaal geen geslacht, maar heeft men dit er in de loop der tijd bij verzonnen. Nou is mijn oud Hebreeuws niet zo heel erg goed, dus ik kan dit niet zelf verifieren, iemand die hier meer over kan vertellen? Hoe is dit erin geslopen? En waarom?
Unox, the worst operating system.
pi_9131137
'verzonnen'.. je zegt het zelf al...
  zaterdag 15 maart 2003 @ 00:44:59 #3
8369 speknek
Another day another slay
pi_9131155
Spreken ze in de hebreeuwse tekst niet over god alszijnde meervoud?

edit- nee dat doen ze over de ondergoden kennelijk.

[Dit bericht is gewijzigd door speknek op 15-03-2003 00:52]

They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_9131160
quote:
Op zaterdag 15 maart 2003 00:43 schreef Schorpioen het volgende:
iemand die hier meer over kan vertellen?
Nee
Is ok!
pi_9131167
quote:
Op zaterdag 15 maart 2003 00:43 schreef Toffe_Ellende het volgende:
'verzonnen'.. je zegt het zelf al...
Ja, maar waarom? En wanneer is dit gebeurd?
Is de tekst en betekenis van de bijbel hierdoor niet enorm geweld aangedaan?
pi_9131216
In de Statenvertaling staat dat God de man naar zijn evenbeeld heeft geschapen. God is daarin dus een man. Later wed de vrouw pas geschapen.

Maar in de Nieuwe Bijbelvertaling staat dat God de mens, zijnde de man en de vrouw, naar zijn evenbeeld heeft geschapen. Hierin is God dus tweeslachtig.

"I reject your reality and substitute my own"- Adam Savage
pi_9131356
stel nou dat god een hoger wezen was, waarom zou hij dan zichzelf menselijke eigenschappen willen hebben, waarom zou hij willen dat zijn naam met eerbied wordt uitgesproken?

omdat een god iets is dat mensen hebben verzonnen om hun leven te kunnen leiden en te controleren.

stel je nu eens voor dat god een geslacht moest kiezen, hoe zou hij dat dan doen? voor vrouwen en mannen zijn evenveel voor- en nadelen te verzinnen, onmogelijke keuze dus.

conclusie: god bestaat niet, omdat zijn filosofie anders te hoog gegrepen zo zijn voor de mens en dus niet gevolgd zou kunnen worden door deze lagere levensvorm.

The reason grandparents and grandchildren get along so well is that they have a common enemy. | Bluelight.RU | Echte vrijheid? - Vrijmetselarij.NL
pi_9131405
God schiep de mens naar zijn beeld. Man en vrouw schiep hij hen.

Ik geloof dat geslacht in het hiernamaals niet meer bestaat zoals we het nu kennen. God is onslachtig denk ik, al temeer omdat God almachtig is, en mannen en vrouwen beiden hun voor- en nadelen hebben, die God dus logischerwijs niet heeft. God zou logischerwijs zowel de ultieme man als de ultieme vrouw zijn, dus lijkt het me dat God onslachtig is.

pi_9131529
quote:
Op zaterdag 15 maart 2003 00:57 schreef Mariel het volgende:
God schiep de mens naar zijn beeld. Man en vrouw schiep hij hen.

Ik geloof dat geslacht in het hiernamaals niet meer bestaat zoals we het nu kennen. God is onslachtig denk ik, al temeer omdat God almachtig is, en mannen en vrouwen beiden hun voor- en nadelen hebben, die God dus logischerwijs niet heeft. God zou logischerwijs zowel de ultieme man als de ultieme vrouw zijn, dus lijkt het me dat God onslachtig is.

dan zou je als je het hiernamaals bereikt opeens onslachtig worden, maar zou je dan ook de dingen vergeten die in het leven die jiij als man/vrouw deed, dan zou je onslachtig worden terwijl je gewend bent om te leven als man/vouw, zou dit dan niet erg problematisch worden?
The reason grandparents and grandchildren get along so well is that they have a common enemy. | Bluelight.RU | Echte vrijheid? - Vrijmetselarij.NL
pi_9131579
quote:
Op zaterdag 15 maart 2003 00:55 schreef Rexonium het volgende:
stel nou dat god een hoger wezen was, waarom zou hij dan zichzelf menselijke eigenschappen willen hebben
klein beargumentatie foutje. God geeft zichzelf geen eigenschappen. God is God. De mens heeft eigenschappen van God gekregen.

Of God man of vrouw is? Hij heeft beide eigenschappen omdat de mens naar Zijn beeld is gemaakt. Bovendien hoeft God niet één van beiden te zijn ... er is namenlijk maar 1 god.

pi_9131667
Dit moet dus geen bestaat-god-wel-of-niet discussie worden, of een welk-beeld-heb-jij-van-god topic, ik ben gewoon benieuwd of God ook "de Heere" was in de oorspronkelijke bronteksten... Maw, in hoeverre is de tekst veranderd door de vele vertalingen in de loop der tijd?
pi_9131813
quote:
Op zaterdag 15 maart 2003 01:05 schreef Young_David het volgende:

[..]

klein beargumentatie foutje. God geeft zichzelf geen eigenschappen. God is God. De mens heeft eigenschappen van God gekregen.

Of God man of vrouw is? Hij heeft beide eigenschappen omdat de mens naar Zijn beeld is gemaakt. Bovendien hoeft God niet één van beiden te zijn ... er is namenlijk maar 1 god.

inderdaad een klein foutje, bedankt dat je me op dit hebt gewezen.

maar als de mens nu eigenschappen van god heeft gekregen, waarom zou hij dan twee verschillende personen creeëren, waarom niet gewoon een geslachtloos wezen?

maar ik geloof dat we van de discussie afdwalen, God zou in mijn inziens (als ik in god zou geloven) een hogere identiteit zijn die geen geslacht heeft en die twee tegenpolen heeft gecreeeërd zodat ze elkaar toch nodig hebben, het yin yang principe dus

zaterdag 15 maart 2003 @ 01:19:18 #13
40365 Lamer_Deluxe
mostly harmless
pi_9131849
Was het nou het Onze Vader of het Onze Moeder?
The effect of a Pan Galactic Gargle Blaster is like having your brains smashed out by a slice of lemon wrapped around a large gold brick.
Damn it feels good to be a hamster.
  zaterdag 15 maart 2003 @ 01:20:31 #14
16701 scanman01
Today's a good day
pi_9131873
God is een geloof.. iets waar veel mensen zich aan vast houden in moeilijke tijden... iets wat veel mensen van kleins af aan met de paplepel krijgen ingegoten... God is dus een geloof.. een abstract iets... geen persoon. Een bedachte hogere macht zonder gezicht...
My soul is painted like the wings of butterflies
pi_9131959
quote:
Op zaterdag 15 maart 2003 01:20 schreef scanman01 het volgende:
God is een geloof.. iets waar veel mensen zich aan vast houden in moeilijke tijden... iets wat veel mensen van kleins af aan met de paplepel krijgen ingegoten... God is dus een geloof.. een abstract iets... geen persoon. Een bedachte hogere macht zonder gezicht...
als je het op deze manier uitlegt krijgt ik sterk het gevoel dat mensen god een vrouwelijke of mannelijke vorm geven zodat zij zich meer verbonden voelen bij de god, dit zou een hoop kunnen verklaren, maar voor atheisten zoals ik is het begrip god zowieso moeilijk te bevatten.
  zaterdag 15 maart 2003 @ 01:32:02 #16
16701 scanman01
Today's a good day
pi_9132018
quote:
Op zaterdag 15 maart 2003 01:27 schreef Rexonium het volgende:
als je het op deze manier uitlegt krijgt ik sterk het gevoel dat mensen god een vrouwelijke of mannelijke vorm geven zodat zij zich meer verbonden voelen bij de god, dit zou een hoop kunnen verklaren
Zo is het volgens mij inderdaad. Zoals gezegd is het een geloof... Iets waar mensen behoefte aan hadden in te geloven, puur uit frustratie dat er anders niets meer is na de dood.
My soul is painted like the wings of butterflies
pi_9132086
quote:
Op zaterdag 15 maart 2003 01:03 schreef Rexonium het volgende:

[..]

dan zou je als je het hiernamaals bereikt opeens onslachtig worden, maar zou je dan ook de dingen vergeten die in het leven die jiij als man/vrouw deed, dan zou je onslachtig worden terwijl je gewend bent om te leven als man/vouw, zou dit dan niet erg problematisch worden?

Ik geloof dat het leven een tijdelijke fase is, en ook reincarnatie geloof ik tot op zekere hoogte. Na je sterven wordt je bewust van je werkelijke natuur, die universeel is. Ik moet echter wel zeggen dat ik me ook niet kan voorstellen hoe onslachtigheid is, temeer omdat het een grote rol speelt in mijn leven.
pi_9132759
quote:
Op zaterdag 15 maart 2003 01:09 schreef Schorpioen het volgende:
Dit moet dus geen bestaat-god-wel-of-niet discussie worden, of een welk-beeld-heb-jij-van-god topic, ik ben gewoon benieuwd of God ook "de Heere" was in de oorspronkelijke bronteksten... Maw, in hoeverre is de tekst veranderd door de vele vertalingen in de loop der tijd?
Deze vraag staat nog steeds. Is er een theoloog / classicus in de zaal die hier een antwoord op kan geven? Iemand die iets weet over de originele teksten? Ik ben daar nl echt benieuwd naar...
pi_9132798
quote:
Op zaterdag 15 maart 2003 02:47 schreef Schorpioen het volgende:

[..]

Deze vraag staat nog steeds. Is er een theoloog / classicus in de zaal die hier een antwoord op kan geven? Iemand die iets weet over de originele teksten? Ik ben daar nl echt benieuwd naar...

Ik ken de brontekst niet, maar op grond van de vertaling kan ik alleen concluderen dat God universeel (onslachtelijk) is.
pi_9153012
Ik denk dat op het moment dat deze godsdienst geschapen werd, men er automatisch vanuit ging dat God van het mannelijke geslacht moest zijn. Dit komt denk ik, omdat in die tijd de vrouwen werkelijk niets voorstelden. De man onderdrukte de vrouw. Het was in die tijd gewoon ondenkbaar dat een vrouw zoveel macht kon bezitten.
Gelukkig hebben we nu de vrouwen emancipatie.
pi_9153144
God is niet te vatten in menselijke termen denk ik. Maar omdat wij mensen toch graag aan iets vasthouden, is er een persoonsvorm aangegeven. En aangezien mannen vroeger meer waren dan vrouwen, is er de mannelijke vorm aangegeven.
Maar dat ligt niet aan God, dat ligt aan de mensen en aan de taal. In het Fins bijv. (ben dol op Fins) is er 1 woord voor hij en zij. Dus wat dat betreft zou je God zowel mannelijk als vrouwelijk aan kunnen spreken.

God is man en vrouw, God is alles.

Zelfde reden trouwens: als God al afgebeeld wordt, is Hij meestal een blanke man zittend op een wolk. Waarom blank?

[Dit bericht is gewijzigd door ChrisJX op 16-03-2003 12:00]

pi_9153509
quote:
Op zondag 16 maart 2003 11:54 schreef ChrisJX het volgende:

Zelfde reden trouwens: als God al afgebeeld wordt, is Hij meestal een blanke man zittend op een wolk. Waarom blank?

Ik denk dat dit is, omdat men in die tijd nog geen donkere mensen gezien hebben.
Ze hadden nog niet echt de rest van de wereld ontdekt.( Columbus)
Mochten ze toch al donkere mensen gezien hebben, dan kan het zo zijn dat ze slaven waren, dus minderwaardig net als vrouwen in die tijd.
  zondag 16 maart 2003 @ 12:18:56 #23
12505 deGVR
Tussen schrijf en kramp..
pi_9153531
Zo'n beetje iedereen die aan de bijbel schreef (en her-schreef) was man... de oorzaak lijkt me vrij duidelijk.
Midden in dat bos woont een kleine, rode aap.
Kijk daar zit 'ie, in die boom. Hij doet een reuzegrote gaap.
http://www.chrishantzen.nl
http://www.onbeschreven.nl
  zondag 16 maart 2003 @ 12:19:57 #24
12505 deGVR
Tussen schrijf en kramp..
pi_9153545
quote:
Op zondag 16 maart 2003 12:17 schreef dogo het volgende:

[..]

Ik denk dat dit is, omdat men in die tijd nog geen donkere mensen gezien hebben.
Ze hadden nog niet echt de rest van de wereld ontdekt.( Columbus)

Afrika was al lang ontdekt hoor... de meeste Israeliers en Egyptenaren waren ook niet bepaald bleekscheten trouwens.
Midden in dat bos woont een kleine, rode aap.
Kijk daar zit 'ie, in die boom. Hij doet een reuzegrote gaap.
http://www.chrishantzen.nl
http://www.onbeschreven.nl
  zondag 16 maart 2003 @ 12:25:20 #25
49296 ds_polleke
Apostel Paulus de boskabouter
pi_9153620
God Heeft als naam in het OT (hebreeuws) Jhwh
Geen klinkers die bestonden oorspronkelijk niet in het hebreeuws. die zijn later toegevoegd in de geschriften door de massoreten.
Jhwh wordt door de joden niet uitgesproken die zeggen altijd "de HEERE (adonai) als je dan in de staten vertaling HEERE ziet staan staat er dus in de grondtekst jhwh.

Er is in deze geen gesclacht oid het is een vorm van het woord zijn. welke exact.. daar valt over te discussieren.

Voorts,

God wordt ook wel Vader genoemd: Abba of ab (av).. dat is een mannelijke vorm (joh meen je dat nou?)

verder..

koning der koningen (M) Heer de Heren allemaal mannelijke vormen.

God spreekt over zichzelf als Ikben die ikben..

ik moet ff nakijken in welke vorm dat staat... maar zoals al eerder op gemerkt.. GOd staat boven de geslachten

If my answers scare you.. stop asking scary questions.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')