quote:bron
Ferdi E. over ontvoering en moord op Gerrit Jan Heijn
"Ik was van plan iemand te ontvoeren, maar hem levend weer los te laten. Ik heb het getest. Ik heb een hok gemaakt in het bos, onder de grond. Maar dat bleek niet houdbaar. Ik kon het niet bemannen zonder dat mijn gezin argwaan zou krijgen", aldus Ferdi E. in het VARA/NPS-programma 'Zembla'. De ontvoerder en moordenaar van Gerrit Jan Heijn vertelt voor het eerst op televisie over de misdaad die Nederland maandenlang in zijn greep zou houden. Over de voorbereidingen van de ontvoering, de dag en avond van de moord, de onderhandelingen en de overdracht van het losgeld, zijn gevangenschap en over zijn leven sinds hij vrij is.
Op 9 september 1987 ontvoert Ferdi E. de Ahold topman Gerrit Jan Heijn. De dan 45-jarige werkloze ingenieur rijdt met zijn slachtoffer naar de Veluwe waar ze de dag wandelend doorbrengen. Om halftien 's avonds schiet Ferdi E. zijn slachtoffer dood. Hij snijdt het topje van een pink af en begraaft zijn slachtoffer. "Ik heb de pink in een kokertje gedaan, in een thermoskan met ijs. Toen ik thuis was heb ik het kokertje in het vriesvak van de ijskast gelegd, zodat mijn gezin het niet kon zien."
Doodstraf
Ferdi E. onderhandelt de maanden erna met de familie Heijn over losgeld. In een tunneltje bij Renkum weet de ontvoerder de 8 miljoen gulden, onopgemerkt door de politie, in ontvangst te nemen
Pas maanden later komt de politie hem op het spoor. Hij betaalt in een slijterij een fles drank met een biljet van 250 gulden. Het biljet is gemerkt. Ferdi E. wordt veroordeeld tot twintig jaar gevangenisstraf en TBS. Ferdi E.: "Toen ik was opgepakt, de eerste maanden, de eerste jaren, zou ik er vrede mee gehad hebben als ik de doodstraf had gekregen."
"Losse eindjes"
Ferdi E. is nu anderhalf jaar vrij. Hij heeft zijn straf uitgezeten. Hij is behandeld en er is geen gevaar voor recidive, zegt het TBS rapport. Hij vertelt zijn verhaal in 'Zembla' omdat er in zijn leven "losse eindjes" zijn: "Er zijn mensen die mij nog nooit hebben gezien en mijn bloed wel kunnen drinken. Ik hoop bepaalde vormen van nieuwsgierigheid, die ik zelf niet zo goed herken, maar waarvan ik weet dat ze er zijn, te bevredigen. En misschien ongerustheden wegnemen. Dat zijn de losse eindjes. Misschien dat het laatste losse eindje pas afgehecht wordt op het moment dat je ophoudt te bestaan".De documentaire wordt herhaald op vrijdagmiddag om 14.22 uur op Nederland 3
Heeft iemand het gister gezien?
Ik vond het ERG intressant.
Ik was toen het gebeurde 8 maar ik herinner het me nog als de dag van gisteren, ontvoeringen hebben mij altijd geboeid.
Ik kreeg zowaar een beetje begrip voor de man. Op het moment van de ontvoering zat hij geestelijk helemaal door elkaar. Dit is natuurlijk geen reden om iemand te ontvoeren/vermoorden.
Ferdi zelf vond ik oprecht en erg vriendelijk overkomen, vreemd toch, je hebt een heel ander beeld bij zo iemand.
quote:Dat had ik nou ook, al vond ik hem tegelijkertijd erg griezelig juist omdat hij zo gewoon is. Intrigerende man al is het natuurlijk nooit goed te praten wat hij heeft gedaan.
Op vrijdag 14 maart 2003 11:00 schreef Doopy-X- het volgende:Ik kreeg zowaar een beetje begrip voor de man. Op het moment van de ontvoering zat hij geestelijk helemaal door elkaar. Dit is natuurlijk geen reden om iemand te ontvoeren/vermoorden.
Ferdi zelf vond ik oprecht en erg vriendelijk overkomen, vreemd toch, je hebt een heel ander beeld bij zo iemand.
quote:Gezien, maar ik heb niet echt meer respect voor hem gekregen. Vind het nog steeds een grote hondelul. Een zeer laffe daad. Hij heeft z'n straf misschien gehad (hoewel ik het daar niet mee eens ben, hij had 20 jaar gehad
Op vrijdag 14 maart 2003 11:00 schreef Doopy-X- het volgende:[..]
Heeft iemand het gister gezien?
Heel leuk datie gezellig praat over datie het zo allemaal niet bedoelt had, maar hij heeft het wel gedaan. Als ik iemand in elkaar sla op straat en zeg dat ik het zo niet bedoeld had dan wordt het mij ook vast niet vergeven...
Maar goed, zo denk ik erover...
* knokkels wil zien!!
quote:Aan zijn woorden/uitdrukking was op te maken dat hij echt berouw had. Hij nam ook het woord "rouw" in de mond, dit ging wat hem betreft verder als spijt.
Op vrijdag 14 maart 2003 11:34 schreef robin0223 het volgende:
Heel leuk datie gezellig praat over datie het zo allemaal niet bedoelt had, maar hij heeft het wel gedaan. Als ik iemand in elkaar sla op straat en zeg dat ik het zo niet bedoeld had dan wordt het mij ook vast niet vergeven...
Dit maakt het natuurlijk nog niet ok.
quote:De documentaire wordt herhaald op vrijdagmiddag om 14.22 uur op Nederland 3
Op vrijdag 14 maart 2003 12:03 schreef knokkels het volgende:
kwas gisteren beetje verhinderd..
komt er nog een herhaling?* knokkels wil zien!!
quote:Thanks.. ga ik zo ff kijken dan..
Op vrijdag 14 maart 2003 12:05 schreef Doopy-X- het volgende:[..]
De documentaire wordt herhaald op vrijdagmiddag om 14.22 uur op Nederland 3
offtopic:hebben jullie misschien nog een stageplaats voor een student ict-beheer niveau 4???
quote:Politie heeft het losgeld achter gelaten in het bos en hij heeft dat gepakt
Op vrijdag 14 maart 2003 12:27 schreef Dagootje het volgende:
ik vroeg me bijv. af hoe ie dat geld in handen heeft gekregen.
quote:wij niet
Op vrijdag 14 maart 2003 12:13 schreef knokkels het volgende:[..]
Thanks.. ga ik zo ff kijken dan..
offtopic:hebben jullie misschien nog een stageplaats voor een student ict-beheer niveau 4???
quote:Dat houden ze dan toch in de gaten
Op vrijdag 14 maart 2003 12:28 schreef Doopy-X- het volgende:[..]
Politie heeft het losgeld achter gelaten in het bos en hij heeft dat gepakt
quote:dat hebben ze idd geprobeerd maar hij was slimmer
Op vrijdag 14 maart 2003 12:35 schreef Dagootje het volgende:[..]
Dat houden ze dan toch in de gaten
kijk vanmiddag maar, wordt het uitgelegd.
quote:Ik heb gister alleen de eerste 10 mins gemist ofzo. Maar vanmiddag zit ik op de uni, dus.. je mag het wel vertellen, zet er maar spoiler boven ofzo
Op vrijdag 14 maart 2003 12:37 schreef Doopy-X- het volgende:[..]
dat hebben ze idd geprobeerd maar hij was slimmer
kijk vanmiddag maar, wordt het uitgelegd.
quote:het was donker, hij stond verscholen in het tunneltje en heeft in de schemer de zak weten te pakken.
Op vrijdag 14 maart 2003 12:40 schreef Dagootje het volgende:[..]
Ik heb gister alleen de eerste 10 mins gemist ofzo. Maar vanmiddag zit ik op de uni, dus.. je mag het wel vertellen, zet er maar spoiler boven ofzo
Het wordt tijd dat ik weer een baan vind...
de oude meneer wilt weer aandacht of zo
of is het de bedoeling dat we met terugwerkendene kracht sympathie krijgen voor deze oude meneer?
laten we vooral vergeten dat hij de heer Heijn simpelweg geexecuteerd heeft, in de rug doodgeschoten... "ik was dat eigenlijk niet van plan" verzacht helemaal niets.
bah.
Ik vond het destijd (was 12 of 13 ofzo) machtig interessant allemaal. De wijze waarop ontvoerder en politie met elkaar communiceerden met geheimzinnige advertenties in de Telegraaf enzo. Dat krijg je in je stoutste dromen niet bij elkaar verzonnen. De ronduit lugubere vinger -'ik vermoed dat hij geen piano meer zal kunnen spelen'- al die ongein. Ja, ontvoering en moord als entertainment. Zo zag ik dat toen en zo zie ik het nog. Betere reality TV is er niet geweest. De jaren 80 waren sowieso beter dan de jaren 90. In crimineel opzicht dan. Toen had je ontvoeringen (Toos vd Valk, Heineken en Heijn), dat heb je nu niet meer zo. Nu maken ze zich er nogal makkelijk vanaf. Zes kogels van dichtbij enzo. Dat kan ik ook wel.
Hoe dan ook. Ferdi bevestigde maar weer eens dat een dader ooit wel tegen de lamp loopt. In dit geval bij het kopen van een fles drank. Een zekere bevrediging kon mij dan ook niet ontzegd worden toen hij eenmaal gepakt werd (voor de kortzichtigen onder ons die menen dat entertainment betekent dat ik geen medeleven voel met nabestaanden of sta te juichen voor de ontvoerders). De heer E. heeft zijn straf uitgezeten en voelde de tijd rijp om zijn kant van het verhaal te vertellen. Voegde natuurlijk niet bijzonder veel toe, maar ik vind de mens achter het monster doorgaans fascinerender dan de mensen die gewoon zijn zoals ze zijn. Ik ben ook best in staat een zekere sympathie voor de man te voelen, maar dat is domweg omdat ie zich als een sympathieke man presenteerde in het interview. En wie ben ik om iemand zijn werkelijke karakter te ontzeggen als hij dat karakter in waanzin ooit ns heeft verloren om vervolgens een gruwelijke daad te plegen?
Ferdi was niet de beroepscrimineel die -say- Cor van Hout was. Natuurlijk is zijn verhaal dan interessant, want anders dan Cor moest Ferdi in de zin van gemoedstoestand van erg ver komen voordat hij tot zijn (voor een amateur toch uiterst koel geplande daad en de bijna-perfecte uitvoering ervan) kon komen.
Ik zie over 15 jaar het grote interview met Volkert van de G. wel tegemoet!
quote:Volgens mij heeft ie zelfs bij jou op school gezeten
Op zaterdag 15 maart 2003 12:48 schreef k_man het volgende:
Zo zie je maar waartoe een werkloze ingenieur in staat is...Het wordt tijd dat ik weer een baan vind...
Wat ik me afvroeg he, hij had die pink in z'n ijskast gelegd ofzo? Keek zijn vrouw nooit in die ijskast dan?
En herkende (of eigenlijk "waarom herkende") zijn familie zijn stem niet op dat bandje van dat telefoongesprek?
quote:Ja, hij had de pink in de ijskast gestopt, maar hij zei ook dat hij het goed had verstopt, zodat zijn gezin t niet zag (ergens onder/achterin dus).
Op zaterdag 15 maart 2003 14:49 schreef Veerboot het volgende:
Ik vond het ook zeker interessant om te zien, maar enige sympathie kan ik nog steeds niet voor hem opbrengen hoor.Wat ik me afvroeg he, hij had die pink in z'n ijskast gelegd ofzo? Keek zijn vrouw nooit in die ijskast dan?
En herkende (of eigenlijk "waarom herkende") zijn familie zijn stem niet op dat bandje van dat telefoongesprek?
quote:Dat zal beide idd zo zijn. Maar als mijn vader een pink in de vriezer legt ziet mijn moeder die echt wel liggen hoor. Hoe goed verstopt ook
Op zaterdag 15 maart 2003 15:33 schreef Sandman2k3 het volgende:
Ja, hij had de pink in de ijskast gestopt, maar hij zei ook dat hij het goed had verstopt, zodat zijn gezin t niet zag (ergens onder/achterin dus).
En betreft die stem: ik snap het ook niet helemaal, maar goed, blijkbaar was de kwaliteit van het bandje niet zo supergoed en herkende zijn dochter/vrouw het daarom minder goed, ofzo
Ferdi had nooit vrij moeten komen; hij heeft de kluit, inclusief het PBC en Zembla, aardig belazerd.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |