I.R.Baboon | woensdag 12 maart 2003 @ 19:34 |
Stel hier vragen over wiskunde die in deel 1 nog niet beantwoord zijn. En nee, aan mij heb je niks. | |
Mistix | woensdag 12 maart 2003 @ 19:44 |
ok. hier is mijn vraag. WTF is het product en WTF is de som help needed FAST | |
Sokrates | woensdag 12 maart 2003 @ 19:45 |
quote:1e klas wiskunde: Factor 1 x Factor 2 = Product Term 1 + Term 2 = Som | |
Kaalhei | woensdag 12 maart 2003 @ 19:45 |
quote:resp. uitkomst van vermenigvuldiging en optelling | |
Mistix | woensdag 12 maart 2003 @ 19:46 |
ok tenk you. ik snapte er geen bout van. | |
Vaporiser | woensdag 12 maart 2003 @ 19:49 |
quote:Je maakt mij niet wijs dat dat niet in je boek staat ![]() | |
Sokrates | woensdag 12 maart 2003 @ 19:49 |
quote:Jouw lijdensweg zal net zo pijnlijk zijn als de Lieve Heer als je dit al niet snapt | |
kwib | woensdag 12 maart 2003 @ 19:50 |
quote:"mijn eerste rekensommetjes" soms? ![]() | |
Mistix | woensdag 12 maart 2003 @ 19:56 |
wat zijn jullie gemeen ![]() | |
Dwergje | woensdag 12 maart 2003 @ 19:59 |
Uit de wiskunde olympiade van dit jaar: Uranium heeft een halfwaardetijd van 4,5 jaar, na hoeveel jaar is er nog 75% van de beginhoeveelheid over? Iemand? volgens mij stond het goede antwoord er niet bij (het was meerkeuze). Dit waren de mogelijkheden: 1.125, 1,5 2,25, 4,5 en 9 jaar Ik kom zelf uit op 1,86 jaar. | |
I.R.Baboon | woensdag 12 maart 2003 @ 20:06 |
quote:Dat is heel makkelijk te berekenen. Gewoon in de formule invullen. Heb alleen geen GR meer, maar dit moet niet zo lastig zijn. | |
Haanibal | woensdag 12 maart 2003 @ 20:07 |
quote:binas pagina 71 daar staan de formules | |
Mistix | woensdag 12 maart 2003 @ 20:12 |
ok ik snap het gewoon niet hoe moet ik dit ontbinden in factoren x2 - 8x - 20 de 2 is Kwadraat. ik snap het gewoon niet | |
Fatality | woensdag 12 maart 2003 @ 20:13 |
Ik kom op 1.125 uit.. ![]() Halfwaardetijd is dat de hoeveelheid binnen 4.5 jaar is gehalveerd? - mijn uitleg groeifactor is 0.5 per 4.5 jaar (t =1) 100 (begin hoeveelheid) * 0.5^1 = 0.5 -nu heb je nog 3/4 over. nu ben ik hem kwijt... | |
BlaatschaaP | woensdag 12 maart 2003 @ 20:18 |
quote:[Let op! Ik weet er niet genoeg vanaf om je een zeker antwoord te geven, dit denk ik!] Dit kan je niet ontbinden omdat geen 2 getallen bij elkaar opgeteld -20 kan zijn. Dus moet je de abc-formule toepassen. b2 -4ac x = (-b+wortelD) / 2a Snapje? | |
Fatality | woensdag 12 maart 2003 @ 20:19 |
quote:X^2 is x * x ... ontbinden in factoren is toch zo tussen haakjes zetten he? (x - 10) (X + 2) x*x = x^2 .. HOPPA! één heb je al.. -8 = -10 +2 Voila uitleggen is niet mijn sterkste punt) [Dit bericht is gewijzigd door Fatality op 12-03-2003 20:25] | |
Mistix | woensdag 12 maart 2003 @ 20:20 |
WAAROM DOE JIJ DAT ZO INEENKEER en snap ik er niks van | |
BlaatschaaP | woensdag 12 maart 2003 @ 20:21 |
quote:Jawel, maar je moet door ze bij elkaar op te tellen 10 krijgen, en door ze te vermenigvuldigen -2 krijgen. Dat lukt niet aangezien er min 8 staat. 10 - 2 is toch echt 8 ![]() | |
Harmonius | woensdag 12 maart 2003 @ 20:21 |
ik kom op 1.87 uit: oplossen van 0.75=(0.5)^t met t=1 is 4,5 jaar log(0.75)/log(0.5)=0.415 0.415*4,5=1.87 | |
MacManus | woensdag 12 maart 2003 @ 20:22 |
quote: ![]() x2 - 8x - 20 Dit kan niet met iedere formule en als het kan is het nóg gewoon wat proberen tot het (mogelijk) klopt. | |
I.R.Baboon | woensdag 12 maart 2003 @ 20:22 |
quote:Nou ja, je hebt dus een formule: x^2+ax+b je moet er voor zorgen dat je 2 getallen kunt verzinnen die met elkaar vermenigvuldigd b zijn, en bij elkaar opgeteld a. En als je die getallen hebt dan moet je ze invullen in (x+*)(x+*). Die getallen moeten op de plek v.h. sterretje staan, en het kan ipv (x+*) ook (x-*) zijn. Als het uiteindelijk maar zo is dat die 2 getallen met elkaar vermenigvuldigd b zijn en bij elkaar opgeteld a. | |
BlaatschaaP | woensdag 12 maart 2003 @ 20:23 |
quote:Omdat wij net 100000-en van dat soort sommen gekregen hebben ![]() Heb je al de abc-formule gehad? [Dit bericht is gewijzigd door BlaatschaaP op 12-03-2003 20:26] | |
Jerommeke.nl | woensdag 12 maart 2003 @ 20:23 |
je moet zoeken anar twee getallen die als som -8 en als product -20 hebben. na enigszins priegelen kom je waarschijnlijk al snel op -10 en 2. (-10x2=-20, -10+2=-8) en wortel 144 is gewoon 12 | |
Grassmayer | woensdag 12 maart 2003 @ 20:24 |
quote:Ik kom op t=1.867668747 eerst oplossen: a^(4.5)=.50 => a=.8572439829 | |
MacManus | woensdag 12 maart 2003 @ 20:25 |
quote:Optellen en vermenigvuldigen was het, ja... en dan moet je er eerst voor zorgen dat de factor vóór x^2 gelijk is aan 1 (eventueel door alle elementen met een bepaalde factor te vermenigvuldigen) | |
BlaatschaaP | woensdag 12 maart 2003 @ 20:25 |
quote:Nee dat klopt dus niet!, maar als ik nu even kijk zie ik dat deze wel klopt ![]() quote: | |
Fatality | woensdag 12 maart 2003 @ 20:28 |
quote:ff over nadenken | |
Harmonius | woensdag 12 maart 2003 @ 20:31 |
quote:hij heeft de groeifactor omgeschreven waardoor t=1 gelijk staat aan 1 jaar | |
MacManus | woensdag 12 maart 2003 @ 20:32 |
quote:Ah... vrouwen en wiskunde ![]() ![]() ![]() | |
Grassmayer | woensdag 12 maart 2003 @ 20:32 |
quote:Als de helft van de straling weg is na 4,5 jaar, zal het minder dan 4,5 jaar duren voordat er 25% van de straling weg is... | |
Grassmayer | woensdag 12 maart 2003 @ 20:34 |
quote:Misschien niet hoe het in BINAS staat, maar wel zo makkelijk. Nu weet je gewoon de factor waarmee de straling afneemt... handig handig... | |
Spuit | woensdag 12 maart 2003 @ 20:36 |
quote:ja duh....
| |
Mistix | woensdag 12 maart 2003 @ 20:36 |
GVD wat eenkut sommen. ik snap er nog steeds geen bout van ben nu bij som B x^2 - 19x - 20 | |
I.R.Baboon | woensdag 12 maart 2003 @ 20:37 |
quote:(x+1)(x-20) | |
Fatality | woensdag 12 maart 2003 @ 20:37 |
quote:Wat voor school / klas doe je? | |
Fatality | woensdag 12 maart 2003 @ 20:38 |
Dit is echt frustrerend, ik weet niet meer hoe ik op die 1.125 ben uitgekomen, dat is het enige antwoord dat wél dicht in de buurt van de mogelijke antwoorden kwam.. Weet iemand hoe ik dit heb gedaan? ![]() | |
Mistix | woensdag 12 maart 2003 @ 20:38 |
2 havo... sorry als ik dom overkom | |
I.R.Baboon | woensdag 12 maart 2003 @ 20:39 |
quote:Nou ja, tis een trucje dat je even door moet hebben. Kan me herinneren dat ik er in 2 VWO eerst ook veel moeite mee had. En nou hoef ik het niet meer te kunnen en kan ik het nog wel... | |
Grassmayer | woensdag 12 maart 2003 @ 20:40 |
quote:Jongen, wie heeft het over lineair? Ik probeerde alleen maar de logica duidelijk te maken. En halfwaardetijden berekenen gaat altijd met exponentiele vergelijkingen. | |
Fatality | woensdag 12 maart 2003 @ 20:40 |
quote:Ben ook geen held in wiskunde hoor ![]() | |
BlaatschaaP | woensdag 12 maart 2003 @ 20:40 |
quote:Ik kreeg dit 'pas' in de derde ![]() | |
Spuit | woensdag 12 maart 2003 @ 20:40 |
quote:werkelijk geen idee. Misschien met de formule die in het binas stond ofzo? | |
I.R.Baboon | woensdag 12 maart 2003 @ 20:41 |
quote:Ik misschien ook wel. Maar het is echt te lang geleden. Kan me nog wel herinneren dat ik in 6 VWO dit moest ophalen en dat ik het in het begin toch nog best wel kut vond. | |
Spuit | woensdag 12 maart 2003 @ 20:42 |
quote:dan is het gewoon 1,86~ staat alleen niet bij de goede antwoorden | |
Fatality | woensdag 12 maart 2003 @ 20:42 |
quote:Ik heb geen binas, ben 'slechts' een e&m'er Ik kom er echt niet meer achter | |
Harmonius | woensdag 12 maart 2003 @ 20:43 |
quote:misschien heeft een hersenkronkel gedacht: 0.75 is dus 0.25 eraf.... 0.25*4.5=1.125 | |
Jerommeke.nl | woensdag 12 maart 2003 @ 20:43 |
ik kom met alle mogelijk formules en methodes die ik ken op 1,87 uit. tot scheiden van variabelen aan toe dus weet je zeker dat je de antwoorden neit verkeerd opleest ? | |
I.R.Baboon | woensdag 12 maart 2003 @ 20:43 |
quote:Nou ja, volgens mij is het gewoon een 'basic' handeling voor iemand met eindexamen natuurkunde. Gelukkig heb ik dat achter de rug en ben ik alles vergeten, maar er moet toch wel iemand zijn die nu eindexamen N&T VWO doet doe het meteen weet? | |
Fatality | woensdag 12 maart 2003 @ 20:44 |
quote:nee, ik ben met dat exponentiele gedoe bezig geweest.. Kom zelf ook telkens op 1.86 uit. | |
Mistix | woensdag 12 maart 2003 @ 20:46 |
weet je wat. ik maak die kut sommen ook niet meer. zeg morgen wel tegen de wiskunde leraar dat ik er geen bout van snapte. goor kut wiskunde ![]() | |
Harmonius | woensdag 12 maart 2003 @ 20:49 |
quote:ach mijn broertje snapt het ook niet en die doet 3 HAVO/VWO.... na mijn goed uitleg snapt ie het inmiddels wel
(x+a)*(x+b)=x^2+(a+b)*x+a*b als eerste moet je op zoek gaan naar hoe je het getal bij a*b kunt berekenen dus bijv -12 - x + x^2 dan kijk je hoe je 12 kunt maken: aangezien het -12 is zal een van de 2 getallen negatief moeten zijn: dan ga je kijken hoe kan ik hiermee -1 maken (er staat namelijk -x) conclusie (x-4)*(x+3) | |
LenL | woensdag 12 maart 2003 @ 20:56 |
quote:je kunt hem volgens mij omdat het meerkeuze is ook doro gewoonr ederen en zondedr formules oplossen 50% in 4,5 jaar, en je moet 75% hebben, omdat het een exponentionele functie is is het dus minder dan de helft(dus blijven alleen 1,5 en 1,125 over). omdat er bij iedere keer steeds minder afgaat zou je bijna concluderen dat hij, als je die 50% in tweeen verdeeld kijkend naar de halve waarde daarvan dus op 1/4 van dat hele stuk van 50% ligt omdat het exponentieel is, dat betekent dus weer dat het 1,125 meot zijn. Maar echt bewijzen dmv een fformule wil nog niet. | |
Kang-He | woensdag 12 maart 2003 @ 21:13 |
quote:In principe heb je een tweede machtsvergelijking: ax^2 + bx + c . Deze kan je ontbinden in factoren. Algemene vorm: Het product van d en e moet gelijk zijn aan c en de som moet gelijk zijn aan b. In jouw geval: x^2 - 19x - 20 = 0 Het product van d en e moet gelijk zijn aan -20 en de som van d en e moet gelijk zijn aan -19. Mocht je het niet snel zien, kan je enkele mogelijkheden als product van -20 opschrijven. Met een tabelletje van de som erbij ernaast moet het wel lukken. code:Dus zijn de benodigde getallen -20 en 1. Vul maar in: (x-20)(x+1). Dan kan je de happy face doen om te kijken of het klopt ![]() Woei, ik zie dat het al zo'n beetje was uitgelegd. [Dit bericht is gewijzigd door Kang-He op 12-03-2003 21:19] | |
Jerommeke.nl | woensdag 12 maart 2003 @ 22:34 |
wil je nog een echte imponeeruitwerking die ook op 1,87 uitkomt? ![]() ![]() | |
Fatality | woensdag 12 maart 2003 @ 23:32 |
quote:Die gaat vast niet over wiskunde he ![]() | |
Jerommeke.nl | donderdag 13 maart 2003 @ 08:23 |
wel ![]() ![]() | |
Dwergje | donderdag 13 maart 2003 @ 12:47 |
Gooi maar neer ![]() Ik ben benieuwd waar en wanneer de uitwerkingen van de wiskunde olympiade op internet komen... | |
thabit | donderdag 13 maart 2003 @ 13:10 |
quote:Die staan op www.kalva.demon.co.uk, tenminste die van de ECHTE olympiades ![]() | |
Harmonius | donderdag 13 maart 2003 @ 13:50 |
quote:ben benieuwd... | |
Bijsmaak | donderdag 27 maart 2003 @ 21:48 |
Ik weet dat een soort R staat voor real numbers, maar wat betekent R tot de macht 2?? Heeft iemand een link naar die notaties?? | |
Kennyman | donderdag 27 maart 2003 @ 22:19 |
Ik heb ook een wiskundevraagje hier liggen. Het gaat over de tweede partiale afgeleide van de zogenaamde functie z(x,y). Als je dit differentieert tot de tweede afgeleide heb je vier afgeleides: z``xx(x,y) z``xy(x,y) z``yx(x,y) z``yy(x,y) Nu, dit klopt wel maar ik begrijp al niet echt waar ze voor dienen (en ja voor niet partiale functies begrijp ik het wel). En dan gaan ze er ook nog eens een criterion over maken: C(x,y)=z``xx*z``yy-(z``xy)^2 Die z``xy en z``yx zijn gelijk zeggen ze. Ongetwijfeld. Vooral de z``xy begrijp ik niet. z``xx is gewoon de tweede afgeleide van een functie x en z``yy die van y, maar wat moet z``xy voorstellen? [Dit bericht is gewijzigd door Kennyman op 27-03-2003 22:40] | |
frankey | donderdag 27 maart 2003 @ 22:46 |
quote:R tot de macht 2 betekend, dat er 2 dimenties zijn die alletwee reëel zijn, dus x en y. Zo heb je ook R tot de macht 3, 4, enz. | |
brainSick | vrijdag 28 maart 2003 @ 06:56 |
quote:z``xx : de functie z twee maal partieel afleiden naar x, de rest (y in dit geval) als een constante beschouwen z``yy : de functie z twee maal partieel afleiden naar y, de rest (x in dit geval) als een constante beschouwen z``xy : de functie z eerst partieel afleiden naar x, en dat resultaat partieel afleiden naar y z``yx : de functie z eerst partieel afleiden naar y, en dat resultaat partieel afleiden naar x wat de verdere betekenins is zou ik moeten opzoeken en daarvoor is het nog te vroeg | |
Kennyman | vrijdag 28 maart 2003 @ 07:09 |
quote:Ik begrijp wel hoe ik erbij kom, maar niet wat het nou precies is. | |
Bijsmaak | vrijdag 28 maart 2003 @ 08:26 |
quote:Bedankt! Kun je ook zeggen voor een functie van 2 variabelen, dat D(omein) = {(x,y)| R tot de macht 2}. (Dus alle reele nummers van de 2 dimensies x en y ?). | |
Bijsmaak | vrijdag 28 maart 2003 @ 08:32 |
quote:Voor een functie van 2 variabelen. Als - C(x,y)= z``xx*z``yy-(z``xy)^2 > 0 Als - C(x,y)= z``xx*z``yy-(z``xy)^2 > 0 Als - C(x,y)= z``xx*z``yy-(z``xy)^2 < 0 Dan is de functie een zadelpunt. Of is dit niet wat je zoekt? | |
InWonderland | vrijdag 28 maart 2003 @ 11:15 |
quote:Jah maar als je het netjes wilt doen, moet je het zo noteren; Dom(functie) = {(x,y)| (x,y) zijn element van R tot de macht 2}. | |
Kennyman | vrijdag 28 maart 2003 @ 12:33 |
quote:Nee. dit is wat er ook in me boek staat. Wat ik graag wil weten is wat z``xy(x,y) precies is. Hoe moet ik me die differentiaal voorstellen? | |
frankey | zaterdag 29 maart 2003 @ 14:01 |
quote:Bij wiskunde hoef je je niet altijd iets voor te kunnen stellen. Bijvoorbeeld: als x^2 de oppervlakte van een vierkant met zijde x beschrijft en x^3 de inhoud van een kubus met zijde 3 beschrijft. Wat is dan de betekenis van x^4? | |
Bijsmaak | zaterdag 29 maart 2003 @ 17:39 |
Nog een paar vraagjes over trigonometrie. Wat is een arctan en sec? Ik dacht arctan de inverse is van tan, maar zeker weet ik het niet. | |
aca | zaterdag 29 maart 2003 @ 19:12 |
quote:arctan is idd de inverse van een tangens. de sec(ans) is gelijk aan 1 / cosinus. | |
whisko | zaterdag 29 maart 2003 @ 19:16 |
quote:[mierenneukmodus aan] arctan is de inverse van de tangens beperkt tot < -1/2pi, 1/2pi> [mierenneukmodus uit] En die secans, da's natuurlijk een flutfunctie, want zo kun je er nog ontiegelijk veel oneindig bedenken: wist je dan niet dat de tipons-functie eigenlijk gewoon 1/(wortel(x)) is? ![]() | |
InWonderland | zondag 30 maart 2003 @ 14:43 |
quote:Je moet je voorstellen dat je een blad papier hebt, de ene zijde is de y-as en de andere zijde is de x-as. als je nu twee hoeken van het papier vastpakt en naar mekaar toe doet dan gaat het papier 'krullen'. Dit zou je je kunnen voorstellen als een grafiek van een funktie f, die afhangt van de variabelen x en y. Als je deze funktie 1 keer differentieert naar x dan weet je hoe de grafiek zich zal gedragen voor constante y (probeer het oppervlak in te delen in hokjes (trek lijnen voor constante x en y) als je nu over zo'n lijn loopt waarbij de y constant is, dan weet je wat de grafiek gaat doen door de afgeleide (dalen of stijgen of constant blijven). Als je nu tevens naar y differentieert dan weet je ook wat de verandering van de afgeleide naar x is als je y een beetje verandert. dus dan weet je wat er gebeurt met de afgeleide van naar x als je over een lijn met constante x en veranderende y loopt.... Beetje duidelijk?? | |
Tco99 | maandag 31 maart 2003 @ 17:52 |
Over dat Uranium N(t)=N(0)(1/2)t/T (T=halfwaardetijd) 75=100*0,5t/4,5 Hoe ik dit algebraïsch moet oplossen weet ik niet (shame on me 6 VWO NT ![]() Dus plot ik het op de GR, snijpunt geeft t=1,868 Net zoals de rest dus... Maar mijn probleem, hoe moet ik die vergelijking nou ook alweer exact oplossen? (Verschrikkelijk dat ik dat niet weet zeg | |
Bijsmaak | maandag 31 maart 2003 @ 18:37 |
Bedankt nog aca en whisko! Nog een vraagje: Complexe getallen. Wat is het argument van z = 2i ??? (dus van a + bi, a = 0 (? denk ik althans)). Ik denk zelf dat geen argument is. (?) | |
aca | maandag 31 maart 2003 @ 18:58 |
quote:arg(z) = pi/2 Het punt staat namelijk op de imaginaire as. Probeer het zelf maar eens te tekenen, zie je t gelijk | |
Bijsmaak | maandag 31 maart 2003 @ 19:34 |
quote:Hmm ik zie het wel en begrijpt het grafisch ook, maar de formule voor de argument is tan theta = b/a. Waar: a + bi . Dus met z = 2i , dus het is tan theta = 2/0, wat niet kan. Is het hier een uitzondering/ formule onbruikbaar??? | |
whisko | maandag 31 maart 2003 @ 19:37 |
quote:Die formule is alleen geldig voor theta's in [0, pi/2>. Gewoon je gezond verstand en het tekeningetje gebruiken: daar heb je meer aan dan een formule. | |
whisko | maandag 31 maart 2003 @ 19:42 |
quote:Je bent op de goede weg. Vervolg je weg als volgt: beide kanten gedeeld door 100 -> | |
Bijsmaak | woensdag 2 april 2003 @ 14:55 |
Hoi, Wat is het achterliggende verhaal van directional derivatives?? Ik weet dat de gradient vector maal unit vector is. Ik kan het wel een beetje berekenen. Ik had een voorbeeld gezien met een map vol level curves van bijvoorbeeld temperaturen, luchtdruk als je van 1 plaats naar een andere gaat. Maar ik snap niet wat het precies is. | |
aca | woensdag 2 april 2003 @ 18:53 |
quote:Df = grad f(x,y) * u is gewoon de afgeleide naar een gekozen richting voor u. Stel je hebt een berglandschap, en je prikt ergens een punt P, dan kan je daarvandaan een ander punt kiezen. Vervolgens normaliseer je de vector naar dit punt dus naar lengte 1. Daarna vul je alles in de formule en je hebt de stijlheid van dat berglandschap richting dat punt. | |
Bijsmaak | zaterdag 5 april 2003 @ 21:14 |
quote:Bedankt, maar Wat bedoel je met normaliseer je de vector naar dit punt dus naar lengte 1? Nog een vraag (alweer | |
aca | zondag 6 april 2003 @ 17:53 |
quote:stel je hebt v = (12,5) de lengte is sqrt(122+52)=13 de eenheidsvector wordt dan: u = (12/13,5/13) wat betreft complexe getallen: hier komen 2 oplossingen uit, namelijk 1 en 2 1 2 eindantwoord: | |
keesjeislief | maandag 7 april 2003 @ 00:35 |
Een leuk alternatief voor de oplossing van x4=1: elk complex getal x kun je schrijven als x=r ei a. Dit kun je je voorstellen door het complexe vlak te zien als een twee-dimensionaal assenstelsel (d.w.z. een assenstelsel met twee assen), een imaginaire as (de "y-as") en een reëele as (de "x-as"). Als je nu een punt x=(x1,x2) ergens in dit vlak neemt, kun je twee dingen doen. Ten eerste kun je in het punt x komen door eerst x1 over de x-as te lopen, en daarna x2 recht omhoog. Dit zou je ook doen als je gewoon een punt van een grafiek in een normaal assenstelsel zou tekenen. Hierdoor krijg je dat het punt x gegeven wordt door x = x1 + i x2. Maar er is ook een andere manier. Je kunt ook in x komen door eerst een cirkel met als middelpunt de oorsprong te tekenen, die door x gaat. Noem de straal van deze cirkel r. Nu is x één van de punten op deze cirkel en als je aangeeft hoe groot de hoek a is tussen de reëele as en de lijn die door x en de oorsprong gaat, dan heb je een tweede manier om elk punt x te beschrijven, nl. door een r en een a (met a groter of gelijk aan 0 en kleiner dan 2 pi). Op deze manier kom je uit op de notatie x = r ei a. Nu kun je simpel narekenen dat x = r ei a -> x4 = ( r ei a )4 = r4 e4 i a. Verder is het reëele getal 1 in deze notatie gelijk aan 1 e i 0 (oftewel, r=1 en a=0). Dit betekent dat x4=1 neerkomt op r4 e4 i a = 1 e i 0, oftewel r4 = 1 en e4 i a = e i 0. Bedenk dat r een reëel, positief getal moet zijn (het is ten slotte een afstand), dus r4 = 1 betekent dat r = 1. Verder zien we dat 4 a = 0. Bedenk dat dit niet alleen a = 0 oplevert, want als a = 1/2 pi, dan is 4 a = 2 pi, en 2 pi radialen is een even grote hoek als 0 radialen (technisch gezegd: je rekent hier modulo 2 pi). Hetzelfde geldt voor a = pi en a = 3/2 pi. Zo komen we dus uit op 4 oplossingen, nl. 1 e i 0 (= 1), Je ziet dat deze punten allemaal op een cirkel met straal 1 rond de oorsprong liggen, en dat ze netjes verdeelde liggen (d.w.z. ze hebben allemaal een even grote afstand tot elkaar). Dat is geen toeval, als je in het algemeen in de complexe getallen xy = z probeert op te lossen (met y reëel, geheel en positief en z idem dito, om het een beetje makkelijk te houden Zo en nu maar s ff naar bed [Dit bericht is gewijzigd door keesjeislief op 07-04-2003 00:42] | |
Bijsmaak | donderdag 24 april 2003 @ 22:46 |
Bedankt. ![]() Ik heb weer opgave die ik niet snap. Zij f een functie van n variabelen met continue eerste orde partiele afgeleiden in het punt p. Voor welke vector b® (Sorry kan geen hier geen normale vectornotatie maken) en getal c is : T1(x) = b®(getransponeerd) *x® + c de lineare benadering ( waar T1 is de Taylorpolynoom van graad 1) van f in p? Ik denk dat zelf als b® geen nulvector is. Maar ik begrijp de vraag niet eens, vrees ik. (Sorry voor de slechte uitleg, anders probeer een link te maken). | |
Fio | donderdag 24 april 2003 @ 22:54 |
quote:voor de i-de element van vector b geldt dat dit gelijk is aan de afgeleide van f naar het i-de element van x. En c moet je dan zo kiezen dat het taylorpolynoom in het punt x dezelfde waarde krijgt als de functie zelf. ik hoop dat je het zo snapt. | |
Bijsmaak | vrijdag 25 april 2003 @ 20:26 |
quote:Hmmm kun je misschien een klein numeriek voorbeeldje geven? ![]() | |
Fio | zaterdag 26 april 2003 @ 09:54 |
quote:nu even geen tijd voor, maar als ik tijd heb zal ik even kijken of ik een voorbeeld kan geven | |
Fio | zaterdag 26 april 2003 @ 12:50 |
ok ik heb even mijn calculus boek erbij gepakt en het opgezocht. de eerste taylorpolynoom van een functie met n variabelen in het punt a is gelijk aan: f(a)+(x1-a1)df(a)/dx1+....+(xn-an)df(a)/dxn met df1(a)/dx1 de afgeleide naar x1 in het punt a Dit is om te schrijven in de vorm (x1)df(a)/dx1+....+(xn)df(a)/dxn+f(a)+(-a1)df(a)/dx1+....+(-an)df(a)/dxn
x1*1+x2*1 is dan in vectornotatie te schrijven als [1,1]*x | |
Bijsmaak | zondag 27 april 2003 @ 13:57 |
quote:Euh, wordt duidelijker, maar moet nog even diep over nadenken. Thanx Nog een vraag: Ik heb een matrix A. | 1 h 0 | Ik moet in Q ={vector x element van R3 | vector transponeerd x * A * vector x = 1 } voor enkele geheeltallige waarden van h, kwadratische oppervlakken schetsen. Hoe doe je dat? (in mathematica?) | |
Fatality | zondag 27 april 2003 @ 15:26 |
It's Magic..:{ Ik snap er niks van ![]() | |
Fio | zondag 27 april 2003 @ 17:36 |
quote:wat moet je schetsen? Je kan vast die vector x wel bepalen, maar ik snap niet precies wat je met kwadratische opp bedoeld. | |
Bijsmaak | zondag 27 april 2003 @ 21:22 |
quote:Euh, misshien stel ik de vraag verkeerd, er staat op mijn opgavenblad: "Maak schetsen van de kwadratische oppervlakken Q = .... voor enkele geheeltallige waarden van h. Probeer zoveel mogelijk verschillende soorten te krijgen." Oh dit had ik over het hoofd gezien. "De vorm van het kwadratische hypoppervlak Q= {vector x | getransponeerd vector x * A * vector x = 1} wordt bepaald door de eigenwaarden van de matrix A." De eigenwaarden: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=103179&size=128 Anders scan ik die opgavenblad in. [Dit bericht is gewijzigd door Bijsmaak op 27-04-2003 21:29] | |
Fio | zondag 27 april 2003 @ 21:54 |
hm ik kan echt even niet verzinnen wat er met kwadratische opp bedoeld wordt. Het enige wat ik kan verzinnen is dat je x(T)Ax moet uitschrijven en dat gelijkstellen aan 1. Als je de waarden die je dan krijgt tekent in het 3-dim vlak, dan krijg je iets dat lijkt op de buitenkant van een bol, maar dan uitgerekt. | |
Bijsmaak | maandag 28 april 2003 @ 17:48 |
quote:Laatste poging: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=103261 http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=103236 http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=103227 Anders bedankt voor de moeite. | |
Fio | maandag 28 april 2003 @ 20:30 |
ik gok dat je dat boek van Stewart wel hebt. Ik neem aan dat op die pagina's staat hoe een oppervlak eruit ziet dat een bepaalde vergelijking heeft. als je x(T)Ax uitschrijft, dan krijg je: x1^2+2hx1x2+2x2^2+hx3^2 en dit moet je dus gelijkstellen aan 1 ik gok dat de gevallen die je moet onderscheiden zijn, als h<0, h=0 en h>0. Maar ik denk dat dat wel duidelijk wordt als je in je boek kijkt. Ik heb hem zelf niet, dus ik kan je zo niet helpen, sorry. Veel succes ermee. En anders vraag je het toch gewoon aan een van de docenten. De tw-docenten hebben er nooit problemen mee als je ze iets vraagt. | |
Bijsmaak | maandag 28 april 2003 @ 21:08 |
Dank u. Weer een vraag. Eigenbasis = ker Ik snap niet hoe je tot die spansel komt. [Dit bericht is gewijzigd door Bijsmaak op 29-04-2003 19:56] | |
Pietjuh | dinsdag 6 mei 2003 @ 00:19 |
Ik was bezig met het leren van mijn wiskunde examen en ik kwam de volgende vraag tegen die ik niet echt snap. Je hebt een kromme K = wortel(x) en een punt P=(5,0) Ik denk zelf dat ik dan de vergelijking van een raaklijn moet vinden, en dan de vergelijking van een lijn die loodrecht op de raaklijn staat en door het raakpunt en punt P gaat. Maar waar ik niet echt achter kom, is de helling van die lijn. De helling van de raaklijn kan ik nog wel berekenen met differentieren. Maar bij die loodlijn lukt het me niet echt Weet iemand een oplossing? | |
Fatality | dinsdag 6 mei 2003 @ 14:02 |
Vraagje over periodieke functies, dit haal ik in dmv zelfstudie.. dus is het behoorlijk lastig. mijn vraag, het gaat over radialen: Los de volgende vergelijkingen op kies a (alpha isdat) uit het interval [0,2pi] sin a = 0,5 (radiaal) en cos a = -1 (radiaal) Ik heb net ontdekt dat je het met de inverse sinus/cosinus kunt uitrekenen, maar vraag me niet wat ik doe of hoe en wat... Wie kan me hier iets verder mee helpen? | |
Fio | dinsdag 6 mei 2003 @ 15:02 |
quote:van de cos(x) en sin(x) moet je een aantal standaardwaarden weten. Dit moet je gewoon uit je hoofd leren. | |
Dagootje | dinsdag 6 mei 2003 @ 15:29 |
|(x-1)+iy| = |x+(y-1)i| <=> ((x-1)^2 + y^2)^1/2 = (x^2 +(y-1)^2)^1/2 waar gaat die i nou weer heen | |
Dr.Gallons | dinsdag 6 mei 2003 @ 15:43 |
quote:er geldt: |a+ib| =(a^2 + b^2)^0.5 | |
Dagootje | dinsdag 6 mei 2003 @ 17:01 |
quote:Je bedoelt dat dat gewoon een wet is? Dat zou een hoop verklaren.. | |
RaymanX | dinsdag 6 mei 2003 @ 17:53 |
quote:tja das de definitie van een norm. En het is ook makkelijk in te zien als je de norm als lengte ziet. Dan is de lengte van een complex getal niks anders dan de schuine zijde van een driehoek met rechte hoek met als zijden het reeele deel en het imaginaire deel. En dan pas je gewoon de stelling van phytagoras toe | |
aca | dinsdag 6 mei 2003 @ 18:07 |
quote:voor de loodlijn geldt dan: f'(x) * g'(x) = -1 als je de afgeleide kan berekenen, dan kan je ook g'(x) bepalen. Hieruit g(x) met behulp van punt P. Hoop schrijfwerk, en volgens mij kan t ook sneller met behulp van vectorrekening. suc6 iig | |
Pietjuh | dinsdag 6 mei 2003 @ 22:18 |
quote:Waarom geld f'(x)g'(x)=-1? Zou ik wel willen weten eigenlijk ![]() | |
Bijsmaak | woensdag 7 mei 2003 @ 17:13 |
Hoi, Ik probeer een 3d grafiek te maken onder de softwareprogramma mathematica. Dit is een lineair algebra sommetje. http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=112684 Het betreft de kwadratische vorm vector x * A * vector x = 1. En A is een 3x3 matrix. variable h is 1 hier. Ik probeer het via "ContourPlot3d" onder Mathematica te maken. Maar ik maak een fout. Kan iemand het zien??
| |
iscara | woensdag 7 mei 2003 @ 18:30 |
gewoon plot3d ![]() | |
aca | woensdag 7 mei 2003 @ 18:43 |
quote:Als twee lijnen elkaar met een hoek van 90 gradensnijden geldt dat bovenstaande, probeer t maaar eens met een paar voorbeelden. x en -x => 1* -1 = -1 tis gewoon een regel. Valt wel te bewijzen, maar nu ff niet | |
Bijsmaak | woensdag 7 mei 2003 @ 20:32 |
quote:Al geprobeerd, maar het kan het niet aan.(?) En ik weet zeker dat het wel met contourPlot3d kan. | |
Fio | woensdag 7 mei 2003 @ 20:42 |
quote:sorry ik heb alleen verstand van Maple. Als het daar ook in mag wil ik er best even naar kijken. | |
Bijsmaak | woensdag 7 mei 2003 @ 23:00 |
quote:Hmmmmm Ik wil het eigenlijk uiteindelijk zelf op de computer/mathematica kunnen, en ik schat dat maple heel anders werkt. Dus laat maar, maar bedankt. En ik weet dat er een ellipsoid moet uitkomen, vanwege de drie positieve eigenwaarden bij h=1. | |
Fio | donderdag 8 mei 2003 @ 09:03 |
quote:heb even gekeken en het ziet er inderdaad heel anders uit. Je hebt vast en zeker al gekeken of je in de contourplot wel de juiste dingen op de juiste plek invult. Als ik het goed begrijp begin je met een boolean en het lijkt me een beetje vaag dat een plotfunctie daarmee begint. Maar zoals gezegd ken ik het programma niet. Trouwens studeer jij aan de UT? Waarom gebruik je dan geen Maple? | |
popi-jopi | donderdag 8 mei 2003 @ 09:13 |
![]() Hoe doe ik 17b ? | |
Fio | donderdag 8 mei 2003 @ 09:26 |
quote:je moet de oppervlakte bepalen van het stukje tussen het gemiddelde min de standaarddef en het gem + st.def. vervolgens bepaal je de totale opp onder de grafiek. en de kans dat je tussen het gem - st.def en gem+stdef zit is dan de eerste gedeeld door de tweede. | |
popi-jopi | donderdag 8 mei 2003 @ 09:43 |
quote:Ik begrijp het nog niet helemaal denk ik.. de oppervlakte van het stukje gem-sd en gem+sd = 11 cm ? En de totale opp onder de grafiek is 30 cm ? | |
Fio | donderdag 8 mei 2003 @ 09:54 |
quote:nee ik heb het over de oppervlakte van het gebied onder de grafiek. Dat is hoogte*breedte weet je nog wel. Maar ik bedenk me net dat het misschien wel al de bedoeling is dat je het met de normaalverdeling gaat doen. De kans dat je tussen gem-sd en gem+sd zit is dan de kans dat je onder gem+sd zit min de kans dat je onder gem-sd zit. | |
tyrinian | donderdag 8 mei 2003 @ 10:11 |
Op http://users.fmg.uva.nl/kniemoller/colleg1.gif kun je de oppervlakteverdeling onder de klokkromme zien. Tussen Gemiddeld-SD en Gemiddeld+SD zit dus 68.26% van je totale populatie. | |
popi-jopi | donderdag 8 mei 2003 @ 10:14 |
quote:Volgens het antwoordenboekje is het 62.5 % maar ik weet niet hoe ze eraan komen ![]() | |
Bijsmaak | donderdag 8 mei 2003 @ 11:16 |
quote:Ik studeer niet aan de UT. Ik gebruik alleen die website voor mijn plaatjes. Die website is uiteraard van iemand aan de UT. Nu heb ik het goed denk ik, maar geen grafiek??? Of een lege grafiek??? [Dit bericht is gewijzigd door Bijsmaak op 08-05-2003 17:49] | |
Boterbabbelaar | woensdag 14 mei 2003 @ 19:28 |
Opdracht Betalen is balanceren. De gewichten van 1 t/m 100 kunnen gewogen worden met 6 goed gekozen gewichtjes, elk van een heel aantal graamen. Welke gewichten zijn dit? Ik heb al 4 getallen die erin verwerkt moeten worden: 1,3,9 en 27 Maar ik heb er dus nog 2 nodig om alle getallen t/m 100 te maken. | |
iLiA | woensdag 14 mei 2003 @ 21:35 |
quote:Ghehe deze vraag komt helemaal niet uit een wiskunde oplypiade maar uit een biologie oplypiade die dit jaar is gehouden. Ik ken deze vraag het goed want heel wat ruzie gehad hebben op school. De antwoord van de leraren is 2.25 . Want volgens hun uitleg zit het zo je moet geen rekenmachien gebruilen. 75% is de helft van de helft! dus je moet de helft van de halvering tijd nemen!:D waw?! mij wij NT gazten weten het natuurlijk beter dat het helemaal nie zo werkt daarom is deze vraag FOUT. want het gaan allemaal om deze formule 0.5^x=0.75 en die is nie linear dus kan je nie concluderen als de leraren het zeggen van de helft van de helft. Daarom vind ik dat deze vraag verwijdert moet worden wat hij heeft me gvd 2 punten gekost:D hoop dat dit het goed uitlegt geen een van die antworden is goed maar zeg zeggen dan 2.25 goed is, hoop dat dit je vraag beantwoord:) gl | |
armageddon_2k1 | woensdag 14 mei 2003 @ 22:24 |
quote:Is het normaal verdeeld? dan is het vrij simpel en zonder berekenen. Bij een normale verdeling is 34% van de people altijd m-s (mediaan-standaarddeviatie) en 34% is m+s...(m-s)+(m+s)=68% zou moeten kloppen ![]() Heb je wisforta? Zoek dan wat info over de z-waarde, maakt het allemaal een stukkie makkelijk | |
thabit | donderdag 15 mei 2003 @ 01:58 |
quote:Het kan met nog slechts 1 extra gewicht! Kijk goed naar de rij. | |
H2elpme | donderdag 15 mei 2003 @ 14:47 |
quote:Dan kun je ook nog van 1t/m120 ![]() | |
thabit | donderdag 15 mei 2003 @ 22:50 |
quote:121 zelfs! En dat is een kwadraat. Komen we dus bij een nieuwe vraag: bekijk de rij | |
Webdevel | vrijdag 16 mei 2003 @ 23:55 |
quote:Ja ! tot 21 523 360 toch al zeker | |
Webdevel | zaterdag 17 mei 2003 @ 00:10 |
quote:Je hebt X~N[140,5 ; (5,5)²] (X is normaal verdeeld met 140,5 als verwachtingswaarde en (5,5)² als de variantie) De voorwaarde hier is P(135 < X < 146) Dit moet je eerst zetten in standaardvorm Z~N[0,1]. Dus moet je eerst verschuiven met -140,5 en vervolgens herschalen met 1/5,5. Dan krijg je Hieruit volgt dan weer dat: Vervolgens gebruik je de tabel voor de normaalverdeling. En dat is hier wel degelijk de juiste oplossing, want zoals tyrinian al zei : Tussen | |
thabit | zaterdag 17 mei 2003 @ 01:10 |
quote:Er zijn nog oneindig veel getallen over, dus als je het zo met de hand test, zul je het nooit bewijzen. | |
schaart | zaterdag 17 mei 2003 @ 21:44 |
Heb het in Excel uitgerekend. 7,06519E+27 is het grootste getal dat ie nog kan berekenen, maar tot dan komt er geen kwadraat voor. Bij hogere waarden kan Excel het helaas niet meer aan. 7,06519E+27 is overigens het 58e getal in de reeks | |
thabit | zaterdag 17 mei 2003 @ 21:49 |
quote:Ook een computer zal nooit elk denkbaar getal in de rij kunnen nagaan. In plaats daarvan heb je een wiskundig bewijs nodig. | |
schaart | zaterdag 17 mei 2003 @ 21:57 |
Een computer kan dit wel, een normale PC echter niet. Het wiskundige bewijs kan ik je helaas niet geven, maar als er in de eerste 58 getallen van de reeks verder geen kwadraat voorkomt is het wel redelijk onwaarschijnlijk. | |
thabit | zaterdag 17 mei 2003 @ 22:04 |
quote:Hoe kan een computer nou oneindig veel getallen nagaan? | |
Kmieke | zondag 18 mei 2003 @ 14:56 |
Hier komen we dus met z'n tweetjes op school niet uit. Wie kan ons helpen? Gegeven de kansdichtheid: a) bepaal de waarde van a | |
klnvntrbyt | zondag 18 mei 2003 @ 15:12 |
Ik ben heel slecht in Combinatoriek of hoe het ook heet....
Het antwoord moet als als een coëfficiënt van een genererende functie... 1) Op hoeveel manieren kun je 10 euro samenstellen uit de 8 verschillende euromunten? 1 cent: z0 + z1 + z2 + ..... g(z) = 1/(1-z1) + 1/(1-z2) + 1/(1-z5) + 1/(1-z10) + 1/(1-z20) + 1/(1-z50) + 1/(1-z100) + 1/(1-z200) 1*x1 + 2*x2 + 5*x3 + 10*x4 + 20*x5 + 50*x6 + 100*x7 + 200*x8 = 1000 Maar hoe nu verder?
| |
Bijsmaak | zondag 18 mei 2003 @ 16:51 |
Ik heb een vraag over linear algebra: complexe eigenwaarden en eigenvectoren. 2x2 matrix A: | 3, -5| Eigenruimte(1+i) = kernel = span Ik snap niet hoe je tot die spansel komt.De stap van de kernel tot spansel begrijp ik niet. Of om een andere voorbeeld te geven: 2x2 matrix A: Eigenruimte(0.6 + 0.8i) = kernel = span alvast bedankt. | |
klnvntrbyt | zondag 18 mei 2003 @ 17:23 |
quote:Afgelopen woensdag heb ik hier een (her)tentamen over gehad... quote:Ik neem aan dat het is om deelruimtes U+V uit te rekenen of U door V... * Syllabus erbij pakt code:En ik studeer niet eens wiskunde ![]() | |
Bijsmaak | zondag 18 mei 2003 @ 17:29 |
quote:Met reele getallen snap ik het wel, maar niet met complexe getallen. Probeer maar een van de 2 bovenstaande. | |
klnvntrbyt | zondag 18 mei 2003 @ 17:33 |
quote:oh. ![]() Nouh da kan ik ook niet. | |
thabit | zondag 18 mei 2003 @ 18:18 |
quote:Je moet die termen niet optellen maar vermenigvuldigen, dus: g(z) = 1/(1-z1) * 1/(1-z2) * 1/(1-z5) * 1/(1-z10) * 1/(1-z20) * 1/(1-z50) * 1/(1-z100) * 1/(1-z200) quote:De coeffcient van z1000 hierin pakken. | |
thabit | zondag 18 mei 2003 @ 18:24 |
quote:Is correct, je kunt sommige functies iets korter opschrijven: Guido: z/(1-z). Monique: 1/(1-z2). Victor: (z10-z21)/(1-z). Coefficient van z99 pakken in het product. | |
thabit | zondag 18 mei 2003 @ 18:26 |
quote:Gaat precies hetzelfde. | |
Wolfje | zondag 18 mei 2003 @ 18:31 |
quote:Dit klopt. quote:Dit klopt niet ![]() quote:Dit is helemaal goed. Je moet de coefficient van z^99 hebben. | |
Wolfje | zondag 18 mei 2003 @ 18:34 |
Kut! Ik type te langzaam ![]() | |
Bijsmaak | zondag 18 mei 2003 @ 18:49 |
quote:Ok, hoe pas de veegprocedure op de kernel van de bovenstaande bijvoorbeeld zodat ik dat die eigenvector krijg? Bij de onderste dacht ik dat de kernel uiteindelijk Maar het schijnt niet zo te zijn. [Dit bericht is gewijzigd door Bijsmaak op 18-05-2003 18:59] | |
thabit | zondag 18 mei 2003 @ 19:12 |
quote:Dat is ook niet zo: | 1 , -i | | i| | i , 1| |-i| is gelijk aan |1+i| |1-i| en dat is geen 0. Je moet oplossen: Dus x-iy=0 en ix+y=0 (maar die 2 vgl komen uiteraard op hetzelfde neer. | |
Bijsmaak | zondag 18 mei 2003 @ 19:26 |
quote:Ok dank u. ![]() | |
klnvntrbyt | zondag 18 mei 2003 @ 19:28 |
Wolfje, thabit: bedankt - wat betreft het optellen ipv vermenigvuldigen: dat was een typfout die ik onbewust maar consequent hebt doorgevoerd... Maargoed, ik had al voordat ik jullie antwoorden zag het een en het ander doorgerekend met Mathematica en het leek me wel in orde. (Ook bij vraag 1 kwam ik erachter dat de nieuwe vergelijking ook gewoon met een genererende functie kan worden opgelost). Jullie antwoorden waren dus nuttig als bevestiging van wat ik eerder in Mathematica heb gedaan. ---------- "We maken een 12-dobbelsteen door op de 12 zijvlakken van het regelmatige twaalfvlak de getallen 1 tot/met 12 te zetten. Beschrijf nu een combinatie van twee alternatieve 12-dobbelstenen, die, na elkaar geworpen, voor de som van de uitkomsten van de twee worpen hetzelfde effect hebben als wanneer twee "gewone" 12-dobbelstenen geworpen worden." Ik dacht zelf aan het volgende (in mijn redenering komt Mathematica syntax voor): Het gaat erom dat de identiteit van de 2 aangepaste dobbelstenen gelijk is aan (z1 + z2 + z3 + z4 + z5 + z6 + z7 + z8 + z9 + z10 + z11 + z12)2 Dit kun je bereiken door z2 (1 + z)2 (1 + z2)2 (1 - z + z2)2 (1 + z + z2)2 (1 - z2 + z4)2 Hier moet nu 'iets' mee worden gedaan (denk ik, als ik tenminste op de goede weg zit). Kijk maar naar een voorbeeld van 2 'vreemde' dobbelstenen met 6 vlakken: (z1 + 2z2 + 2z3 + z4)(z1 + z3 + z4 + z5 + z6 + z8) = (z1 + z2 + z3 + z4 + z5 + z6)2 Ontbinding in factoren: dobbelsteen 1: en: (z1 + z2 + z3 + z4 + z5 + z6)2 = z (1 + z) (1 - z + z + z2) (1 + z + z2) Er is een verband, maar ik zie het niet, en ik moet het wel correct kunnen formuleren.... | |
Wolfje | zondag 18 mei 2003 @ 19:42 |
quote:De integraal genomen over het hele domein moet 1 opleveren. Dus: int_0_tot a (1/8 * x dx ) = quote:E(X) = int_0_tot_4 ( f(x) x dx ) volgens de definitie, dit kan je verder zelf ook wel uitrekenen. quote:var(X) = E(X^2) - E(X)^2 Hierbij is dan E(X^2) = int_0_tot_4 (f(x) x^2 dx) quote:Wederom de definitie gebruiken. P(X <= c ) = int_0_tot_c (f(x) dx ) = 1/16 c^2 = 0.9 | |
thabit | zondag 18 mei 2003 @ 19:51 |
quote:Ontbinden in 2 factoren die elk 12 termen bevatten (edit: dwz de som van de coefficienten moet 12 zijn) en positieve gehele coefficienten hebben. Is niet zo heel moeilijk te vinden mbv een beetje pielen op de computer. | |
Wolfje | zondag 18 mei 2003 @ 19:56 |
Een beetje pielen op de computer is niet eens nodig. Bereken maar eens het produkt (1 + z)(1 - z + z^2). Die andere factor met dat minteken erin krijg je op een zelfde manier weg. | |
thabit | zondag 18 mei 2003 @ 20:03 |
Zeg maar, heeft iemand mijn probleem in dit topic al opgelost?? Zelf heb ik hem al hoor, maar ik ben nieuwsgierig naar andere oplossingen. | |
klnvntrbyt | zondag 18 mei 2003 @ 20:09 |
quote:je bedoelt deze vraag: Voor nog meer vragen over wiskunde. ? Dat moet ik wel kunnen bewijzen... | |
Kmieke | zondag 18 mei 2003 @ 20:13 |
Onze dank aan wolfje is groot.![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | |
thabit | zondag 18 mei 2003 @ 20:34 |
quote:Die bedoel ik ja. De oplossing die ik heb gevonden is niet helemaal elementair (gebruikt een heeeel klein beetje algebraische getaltheorie). Daarom ben ik ook zo nieuwsgierig naar andere oplossingen. | |
Wolfje | zondag 18 mei 2003 @ 21:36 |
quote:Ik heb bedacht dat n = 2 de enige even n-waarde is waarvoor a_n = som( 0 <=i <= n-1 : 3^i ) een kwadraat is. Dit volgt uit 3^{2k-1}/2 = (3^k + 1)(3^k - 1)/2. Het oneven geval ga ik na de afwas overpeinzen. | |
Wolfje | zondag 18 mei 2003 @ 23:32 |
quote:Hmm.... ik dacht ten onrechte dat 3^k + 1 en 3^k - 1 beiden een kwadraat moesten zijn en omdat ze maar 2 verschillen dat daarom alleen n = 2 een kwadraat zou opleveren voor de even n-waarden. Maar dat is dus verkeerd, ik ben het delen door 2 vergeten. Ik ga maar eens wat proberen met modulo rekenen of een kleiner kwadraat m^2 vinden dat op minder dan 2m+1 (afstand tot kwadraat (m+1)^2 ligt van a_n. | |
thabit | zondag 18 mei 2003 @ 23:33 |
Toch is je idee goed hoor. Die ontbinding is zeker erg handig om te gebruiken. | |
Wolfje | maandag 19 mei 2003 @ 11:52 |
Het geval n = 2k. ( 32k - 1 ) / 2 = ( 3k - 1 )( 3k +1 )/ 2 ggd( 3k + 1, 3k - 1 ) = ggd( 3k - 1, 2 ) = 2 omdat 3k oneven is. Als ( 32k - 1 ) / 2 een kwadraat zou zijn, dan kan je dit op een van de 2 volgende manieren doen. geval 1: 3k - 1 = 22ms2 (voor zekere s en m > 0 ) en 3k +1 = 2 t2 Modulo 3 rekenen laat zien dat dit niet kan. De eerste expressie levert dan namelijk altijd -1 = 0 of 1 mod 3 op. geval 2: 3k - 1 = 2 t2 en 3k +1 = 22ms2 = w2 De tweede expressie geeft 3k = ( w - 1 )( w + 1 ). Nu is ggd( w + 1, w - 1 ) = ggd( w - 1, 2). Omdat w even moet zijn, is w - 1 oneven. De ggd is dus 1. Daarom deelt 3 slechts een van de factoren van ( w - 1 )( w + 1 ). Dit kan alleen als w - 1 = 1 en w + 1 = 3k. Alleen voor k = 1 heeft dit een oplossing. Dus voor n = 2 krijg je een kwadraat (het was al aangetoond dat ie bestond). Het geval n = 2k + 1. Als dit een kwadraat op zou leveren dan kan je het schrijven als: ( 32k+1 - 1 ) / 2 = t2 ( 32k+1 - 3 ) / 2 + 1 = t2 3 ( 3k - 1 )( 3k +1 ) = 2 ( t - 1 )( t + 1) Volgens mij heeft dit alleen een oplossing als 3k +1 = t - 1. Je kan hier wel wat meer gevalsonderscheiden maken, maar die leveren niks op vermoed ik. Misschien dat ik er vanavond nog wat over na ga denken. In dit geval is dus t = 3k + 2. Er moet dan ook gelden dat 3( 3k - 1 ) = 2 ( 3k + 3 ) 3k = 9 dus k = 2. Dit komt dan overeen met de gevonden oplossing voor n = 5. | |
Bijsmaak | maandag 19 mei 2003 @ 20:12 |
Gegeven is een 3x3 matrix met (minstens) 3 eigenwaarden en de de matrix heeft een dubbele eigenwaarde. Verder geld trace = 10 en de kern A wordt gespannen door een vector {1 2 3} A) Bereken de eigenwaarden het antwoord: Kern A is verschillend van 0 dus lamda1 is 0. lamda2 , lamda3 = 5
Alvast bedankt voor de moeite | |
thabit | maandag 19 mei 2003 @ 20:25 |
quote:Kern A is niet 0 => er is een vector v ongelijk aan 0 zodanig dat Av=0. Deze vector v is een eigenvector met eigenwaarde 0: Av=0=0*v. | |
Bijsmaak | maandag 19 mei 2003 @ 21:11 |
quote:Ok. Maar hoe kun je nou zien aan deze vector dat de kern A niet gelijk aan o is??? | |
thabit | maandag 19 mei 2003 @ 21:27 |
quote:Volgens mij ken jij de definitie van het begrip 'kern' niet. | |
Bijsmaak | maandag 19 mei 2003 @ 22:21 |
quote:oh ,wacht dom. Ik bedoelde wat anders. Ik zie het denk ik het al. Volgens mij heb ik me vergist met eigenruimte dat = Ker(lamda I - A). Dat is toch wat anders. Dom dom dom.. [Dit bericht is gewijzigd door Bijsmaak op 19-05-2003 22:32] | |
nielspan | woensdag 21 mei 2003 @ 09:30 |
Okee mijn vraag. Ik moet er vrij snel antwoord op hebben, nog voor 13:00, als het kan. Het volgende stelsel van vergelijkingen is gegeven. 4x^2 / ( 1 + 4x^2 ) = y 4y^2 / ( 1 + 4y^2 ) = z 4z^2 / ( 1 + 4z^2 ) = x Ik moet de oplossingen geven. Ik heb een uitwerking geveonden dus dat lukt wel, maar ze maken een stap die ik niet volg. http://www.cms.math.ca/Competitions/CMO/solutions/sol_1996.pdf daar staan de oplossingen, het is vraag 2. Ik snap echter niet dat ze uit de vergelijkingen concluderen x < y < z, of x < z < y. Kan iemand me dat uitleggen? Heel erg bedankt | |
nielspan | woensdag 21 mei 2003 @ 10:44 |
Kom op, kan niemand mij dit vertellen? Jullie zijn mijn laatste redmiddel! | |
nielspan | woensdag 21 mei 2003 @ 11:16 |
Helemaal niemand? | |
thabit | woensdag 21 mei 2003 @ 13:28 |
Ik ben nou pas thuis. Het is heel simpel: in het stelsel zit een symmetrie: verwisselen we de variabelen x,y,z cyclisch, dan krijg je hetzelfde stelsel. Je kunt het altijd zodanig verwisselen dat x bijvoorbeeld de kleinste van de 3 is. Dan is ofwel x<=y<=z ofwel x<=z<=y. | |
nielspan | woensdag 21 mei 2003 @ 17:00 |
aha, mm tsja zo zal het wel moeten, ik heb het in elk geval anders gedaan. Ik heb het PTA inmiddels gehad, ben erg benieuwd of ze mijn manier goedrekent. Bedankt voor het reageren in elk geval. | |
Wolfje | vrijdag 23 mei 2003 @ 13:11 |
quote:Bah, het is me niet gelukt om te bewijzen voor welke oneven waarden van n dat rijtje een kwadraat bevat. Hoe kan dit bewezen worden? | |
popi-jopi | maandag 26 mei 2003 @ 16:29 |
![]() Ik los deze som op met mn GR area 0.4 en SD=9 gem=65 Ik kom dan uit op 62.719 in mn antwoordenboek staat 60.32. .wat gaat er fout (T3-b) | |
ActaniA | dinsdag 27 mei 2003 @ 02:04 |
ik zou zeggen met je gr normalcdf(55,70,65,9) maar dan kom ik op een ander getal uit | |
Webdevel | dinsdag 27 mei 2003 @ 09:32 |
quote:Mijn oplossing : X~N[65,0 ; 9²] P(65-Y < X < 65+Y) = 0,4 | |
thabit | dinsdag 27 mei 2003 @ 16:31 |
quote:Hiervoor heb ik dus die algebraische getaltheorie gebruikt. Ik zal alvast een beginnetje van de oplossing vertellen: We hebben dus de vergelijking 2x^2+1=3^m. Als we nu w=wortel(-2) invullen dan zien we dat deze vergelijking overgaat in: Probeer nu eerst eens zelf te kijken of je hiermee verder kunt komen, dan geef ik later wel de volgende stap in de richting van een oplossing | |
Wolfje | dinsdag 27 mei 2003 @ 21:45 |
quote:Ah, ik heb blijkbaar wel al een tijdje in de goede richting gezocht. Ik heb al geprobeerd om het op te lossen met behulp van Euclidische ringen. Ik heb me blijkbaar alleen te veel blind gestaard op Z[wortel 3] om de een of andere reden. Maar goed, als mijn geheugen me niet in de steek laat, zijn die 1-w en die 1+w dan ook priem in Z[w] omdat de norm 3 is ( N(a+bw)=(a+bw)(a-bw) ). Dus dat zal wel erg behulpzaam zijn. Dan moet ik dus die factoren netjes verdelen over 1-xw en 1+xw. Daar ga ik later nog over na denken, ik moet eerst nog een aantal andere dingen doen. | |
thabit | dinsdag 27 mei 2003 @ 22:32 |
quote:Met Z[wortel 3] zal het ook wel lukken maar daar is het veel lastiger omdat je meer eenheden hebt. | |
Pierewiet | dinsdag 27 mei 2003 @ 22:33 |
quote: | |
SportsIllustrated | woensdag 28 mei 2003 @ 12:00 |
Een beginnersvraag, maar goed: Ik heb al jaren geen wiskunde meer gehad. De afgelopen week herinnerde ik me dat je soms bij vermenigvuldigingen, in plaats van een x, een . moet gebruiken. | |
thabit | woensdag 28 mei 2003 @ 12:06 |
quote:Altijd een . gebruiken. Behalve soms, maar daar hoef je als beginner niet wakker van te liggen ![]() | |
Pridemeid | woensdag 28 mei 2003 @ 12:35 |
Oops, ik zie nu pas dat er een centraal topic is. IR, wil je mijn andere topic dicht doen? Ik plak hier ff mn vraag opnieuw quote: prrrrrrr [Dit bericht is gewijzigd door Pridemeid op 28-05-2003 12:50] | |
Lexie | woensdag 28 mei 2003 @ 12:50 |
quote:Je zal eerst even het gemiddelde uit moeten rekenen, maar dat lukt wel denk ik. Daarna moet je gewoon de dingen bij elkaar optellen, op deze manier: (106-m)2 + (108-m)2 + (110-m)2, enzovoorts. Als het niet lukt dan zul je steeds ergens een foutje maken s2 is de standaarddeviatie, s weet ik niet precies, maar kan ik zometeen wel even opzoeken | |
Pridemeid | woensdag 28 mei 2003 @ 12:52 |
quote:Dat deed ik dus, maar ik kwam niet op het goede antwoord uit ![]() prrrrr | |
Lexie | woensdag 28 mei 2003 @ 12:53 |
quote:Heb je geen statistiekprogramma zoals spss? Dit kan het gewoon voor je uitrekenen, als het goed is ![]() | |
Qarinx | woensdag 28 mei 2003 @ 12:54 |
volgens mij: S= standaardafwijking S2 = variantie S krijg je door de wortel van S2 te nemen S2 krijg je door: E(xi-xgem)2 * frequentie en dan S door de wortel te nemen uit E(xi-xgem)2 * frequentie | |
Pridemeid | woensdag 28 mei 2003 @ 12:56 |
quote:Alle gegevens zijn: 106, 108, 110, 112, 114, 114, 115, 115, 115, 116, 116, 116, 118, 118, 118, 118, 118, 119, 119, 120, 120, 120, 120, 120, 120, 120, 121, 123, 124, 124, 124, 125, 125, 125, 126, 128, 128, 130, 130, 130, 132, 135, 135, 137, 138, 140, 140 en 143. Sterkte prrrrrr | |
L-mo | woensdag 28 mei 2003 @ 12:57 |
quote:s tot de macht 2 is de sample variance en s de standard deviation(standaard afwijking) s= wortel van s^2 dus stel: 1,2,3,4,5 s^2 = ( (1-3)^2 + (2-3)^2 + (3-3)^2 + (4-3)^2 + (5-3)^2 ) / 5 -1 = 2.5
| |
Pridemeid | woensdag 28 mei 2003 @ 12:57 |
quote:Lieve schat, ik kan alles wel in een proggie invoeren, maar ik moet het snappen ![]() Op mn tentamen heb ik ook niet mn laptopje onder mn arm ofzo ![]() prrrrr | |
L-mo | woensdag 28 mei 2003 @ 12:58 |
quote:je was me voor ![]() | |
Pridemeid | woensdag 28 mei 2003 @ 12:59 |
quote:Jah, dat helpt wel. Nu weet ik iig wat het is, kan ik het wel invoeren etc. ![]() prrrrr | |
Lexie | woensdag 28 mei 2003 @ 12:59 |
quote:Jaah, maar op zich snap je het wel, toch? Als het met 5 getallen lukt, dan lukt het ook met 45. En ik zou het wel even voor je na kunnen rekenen, maar ik weet zelf hoe onsecuur ik ben | |
Qarinx | woensdag 28 mei 2003 @ 13:01 |
quote:45 is wel veel werk... ![]() | |
Pridemeid | woensdag 28 mei 2003 @ 13:03 |
quote:Tellen maakt dat je op een totaal van 48 komt ![]() ![]() prrrrrr | |
Qarinx | woensdag 28 mei 2003 @ 13:03 |
quote:Zelfs tellen was al teveel werk ![]() | |
Pridemeid | woensdag 28 mei 2003 @ 13:05 |
quote:LOL!!! Nouja, en bedankt ![]() Ik ga nog maar even prutsen dan ![]() Tnx for de formuletjes prrrrrr | |
Pridemeid | woensdag 28 mei 2003 @ 13:36 |
Godzamme, hoe moeilijk kan dit zijn???? ![]() Het gemiddelde (m) is volgens mij 1222/3. Toch?? Help!!!! prrrrrrr | |
Pridemeid | woensdag 28 mei 2003 @ 13:39 |
Ohw wacht ![]() Is het niet zo dat in het geval van de eerste waarden (namelijk 106, 108... ->), je daar m vanaf trekt, het NEGATIEVE getal gekwadrateerd moet worden? En niet het optelteken een minteken wordt door toedoen van het stuk tussen de haakjes? Leg ik duidelijk uit wat ik bedoel --Aanvulling--
[Dit bericht is gewijzigd door Pridemeid op 28-05-2003 13:49] | |
Pridemeid | woensdag 28 mei 2003 @ 13:57 |
Ja dus ![]() Nouja, nadenken helpt weleens ![]() prrrrr | |
Fatality | donderdag 5 juni 2003 @ 20:34 |
Yeah, morgen wiskunde proefwerk over differentiëren, periodieke functies etc. Erg leuk en aardig maar ik snap hier een som niet uit het wiskundeboek. - De getijdebeweging in oostende wordt bij benadering beschreven door h(t)= 1,85 * sin(0,5t) hierbij is h de hoogte in meter boven NAP en t de tijd in uren. De amplitude is dus 1,85 DE VRAAG: Op tijdstip t = 0 stijgt het water met maximale snelheid. Benader deze snelheid (in cm/uur) ok, ik dacht dus 0,001 invullen in de formule. dat antwoord gedeeld door 0.001 = 0.92...... ach laat ook maar, nu klopt ie | |
Kmieke | vrijdag 6 juni 2003 @ 10:25 |
Wie kan ons op weg helpen???? Ter bepaling van het koolmonoxidegahlte van een gasmengsel is een vrij onnauwkeurige bepalingsmethode beschikbaar. Per proefmonster kan de uitkomst beschouwd worden als een kansvariable X met een verwachtingswaarde u(muh)%(koolmonoxidegehalte van het gasmengsel waaruit de monster genomen worden) en een standaarddeviatie van 4%. Hoeveel monsters moeten worden geanalyseerd opdat het gemiddelde analyseresultaat met 95%-betrouwbaarheid maximaal 1% (absoluut) afwijkt van de werkelijke waarde? en Bij de industriele productie van insuline speelt kwaliteitscontrole een grote rol. Bij een steekproef van het insulinegehalte van het op een dag geproduceerde insuline vindt men de bolgende waarden (eenheden/ml): bvd, Inge & Annemieke | |
IntelliEye | maandag 9 juni 2003 @ 10:42 |
-12X3 + 60X2 = 0 Hoe los je dit ook alweer op? | |
Wolfje | maandag 9 juni 2003 @ 10:46 |
quote:x2 buiten haakjes halen en dan kijken wanneer een van de factoren gelijk aan 0 is. | |
Wolfje | maandag 9 juni 2003 @ 11:01 |
quote:Je idee is op zich goed. De snelheid waarmee het water stijgt op t=0 is inderdaad ongeveer gelijk aan ( h( 0 + a) - h( 0 ) ) / (a - 0). De limiet voor a gaat naar 0 van dit ding wordt de afgeleide van h in t = 0 genoemd, h'(0), en geeft de snelheid waarmee de functie (hoogte van het water in dit geval) verandert aan. Het antwoord op de vraag is dan ook h'(0). | |
Fatality | maandag 9 juni 2003 @ 11:05 |
De snelheid was 92 km/h En het proefwerk was een eitje | |
thabit | maandag 9 juni 2003 @ 11:32 |
Het valt me op dat in dit topic nogal veel vragen komen over zgn 'realistische' wiskunde. Deze vragen gaan helemaal niet over wiskunde, maar over het toepassen hiervan. Derhalve horen ze imho niet in dit topic thuis. Ik zal in elk geval dit soort vragen niet beantwoorden. | |
IntelliEye | maandag 9 juni 2003 @ 11:35 |
quote:Thnx. Ik vergeet dat gewoon iedere keer weer. ![]() | |
Fatality | maandag 9 juni 2003 @ 11:59 |
quote:Voel jezelf maar weer te goed.. wat is realistische wiskunde überhaupt.. | |
thabit | maandag 9 juni 2003 @ 12:14 |
quote:Van die verhaaltjes zo van: "Een man loopt met z'n hond van z'n huis naar z'n oma. De afstand naar oma is 4.343 km. De man loopt met een snelheid 5.234 km per uur. Hij blijft nog 1 uur, 23 minuten en 6 seconden bij oma en gaat daarna weer terug naar huis. Hoe lang is de man onderweg?" Sorry hoor, maar dergelijke onzinvragen mogen niet de naam 'wiskunde' hebben. | |
Wolfje | maandag 9 juni 2003 @ 12:34 |
quote:Het gemiddelde van n monsters is n.u, de variantie 4n. Nu wil je n zo kiezen dat P(0,99un <= nX <= 1,01un) = 2.F( -0,01un/(2wortel(n)) )<= 0,05. Je kan opzoeken welke waarde je op zijn minst moet gebruiken om aan deze ongelijkheid te voldoen. Hieruit volgt dan n. quote:Van betrouwbaarheidsintervallen heb ik niet zo veel verstand. | |
Fatality | dinsdag 10 juni 2003 @ 21:05 |
Iets leuks waar ik geen bal van snap : rijen; Hiernaast zie je de grafiek van f(x) = 0,25X2 + x 5 eerste termen van Un zijn 1,75; 2,25 ; 2,75; 3,25 ; 3,75 Toon aan dat Un=0,5(n-1) + 1,25
[Dit bericht is gewijzigd door Fatality op 10-06-2003 21:10] | |
thabit | dinsdag 10 juni 2003 @ 21:26 |
quote:Deze vraag is fout gesteld, Un is namelijk niet gedefinieerd. | |
BlaatschaaP | woensdag 11 juni 2003 @ 17:52 |
Snap 't al, thanks Mike ![]() [Dit bericht is gewijzigd door BlaatschaaP op 11-06-2003 18:14] | |
Pierewiet | donderdag 12 juni 2003 @ 20:03 |
Bepaal k zo, dat y = e^(kx) + 6 een oplossing is voor y'+ 0.5y = 3 Y'= ke^kx dus ke^(kx) + 0.5e^(kx) + 6 = 3 e^(kx)(k + 0.5) = -3 | |
Pierewiet | donderdag 12 juni 2003 @ 23:37 |
![]() ![]() ke^kx + 0.5(e^kx + 6) =3 => (k + ½)e^kx = 0 | |
SqueaK | vrijdag 13 juni 2003 @ 15:30 |
ik heb een vraagje over het berkeen van een domein.... hoe moet dat bij deze functie: quote: D = [ ???????????? | |
Pierewiet | vrijdag 13 juni 2003 @ 15:49 |
Onder het domein v.d. functie f verstaan we de verzameling van alle waarden van de onafhankelijke grootheid waarvoor f bestaat. Hier Df = IR. ![]() | |
thabit | vrijdag 13 juni 2003 @ 16:05 |
Het domein van een functie hoort gegeven te worden bij de definitie van die functie. De vraag 'gegeven f(x)=blabla, wat is het domein?' is dus een fout gestelde vraag. | |
SqueaK | vrijdag 13 juni 2003 @ 16:37 |
nog een laatste klein vraagje.... hoe bepaal je het minimale punt en het maximale punt van b(x) = x^3 + 1.7x^2 - 19.8x + 17.1 dan ben ik helemaal geholpen | |
thabit | vrijdag 13 juni 2003 @ 16:43 |
quote:Als x naar -oneindig gaat, gaat b(x) ook naar -oneindig. Gaat x naar +oneindig dan doet ook b(x) dat. Geen minimaal, noch een maximaal punt dus. Je bedoelt waarschijnlijk: bepaal lokaal een minimaal en een maximaal punt. In dat geval: differentieren, afgeleide=0 oplossen en die waarden van x horen bij de gevraagde punten. | |
SqueaK | zaterdag 14 juni 2003 @ 12:32 |
deze snap ik ook niet... de afgeleide van deze functie: (x^2 + 4x - 5) / (x + 2) [Dit bericht is gewijzigd door SqueaK op 14-06-2003 13:20] | |
SqueaK | zaterdag 14 juni 2003 @ 13:18 |
-edit- sorry foutje | |
Pierewiet | zondag 15 juni 2003 @ 23:39 |
quote:f ' (x0 = 3x²+3.4x-19.8 hierop abc-formule loslaten en beide gevonden x-waarden invullen in f(x) en jr krijgt de extremen. | |
Thijs_ | maandag 16 juni 2003 @ 20:33 |
quote:de cosinusregel: (f/g)'=(f'g-fg')/g^2 toepassen f=x^2+4x-5 -> f'=2x+4 g=x+2 -> g'=1 (f/g)'=((2x+4)(x+2)-(x^2+4x-5))/(x+2)^2=(x^2+4x+13)/(x^2+4x+4) | |
Pierewiet | maandag 16 juni 2003 @ 23:26 |
quote:Je bedoelt het goed, maar de naam is de "quotiëntregel". ![]() | |
Thijs_ | dinsdag 17 juni 2003 @ 15:18 |
quote:Uiteraard. Zelfs de meest briljante geest maakt fouten.. ![]() | |
arnout109 | dinsdag 17 juni 2003 @ 15:39 |
ok ik heb ook nog efe een vraagje, ik snap nauwelijks iets van die stochast. (kansrekenen) Dit is de vraag: A) maak een kansverdeling op voor X m P(M=m) m = meisjes | |
Pierewiet | woensdag 18 juni 2003 @ 12:51 |
) maak een kansverdeling op voor X m P(M=m) | |
ks_choice | woensdag 18 juni 2003 @ 13:47 |
quote:Een kansverdeling is gewoon een overzicht van alle mogelijke uitkomsten en de bijbehorende kansen. Dus als je 5 kinders hebt en je moet een kansverdeling van het aantal meisjes maken, dan zeg je: Bij 5 kinders kan ik 0, 1, 2, 3, 4 of 5 meisjes hebben. Dan ga je per aantal de kans hierop uitrekenen. P(0 meisjes)= 0,455 P(1 meisje) = 0,454 * 0,55 * 5 (die 5 is '5 boven 1' [5 nCr 1] en is het aantal volgordes waarop je 1 meisje en 4 jongens kan krijgen) P(2 meisjes) = 0,453 * 0,552 * 10 ['5 boven 2' = 5 nCr 2] ... P(5 meisjes) = 0,555 Klaar! | |
JedaiNait | woensdag 18 juni 2003 @ 20:30 |
Ik ben mijn tentamen wiskunde aan het leren en ik kom niet helemaal uit de volgende vraag:quote:De differentiaalvergelijking die ik gevonden heb is: T'(t) = 0,1 * ( 80 - T(t) ) De oplossing probeerde ik te vinden door het scheiden van variabelen toe te passen. Ik krijg dan de volgende vergelijking (| is integraal-teken): | T'(t) / ( 80 - T(t) ) dt = | 0,1 dt => Ln ( 80 - T(t) ) = 0,1t (geen idee of dit klopt eigenlijk Alleen kom ik met deze methode niet op een werkende functie uit. Is er hier misschien iemand die weet hoe het WEL moet? | |
ks_choice | donderdag 19 juni 2003 @ 01:32 |
quote:Je maakt twee foutjes: 1.De kettingregel: Uit de integraal van T'(t) / ( 80 - T(t) ) dt komt -Ln (80 - T(t) ) 2.De integratieconstante: achter de linker- of rechterterm hoort nog +c De rest gaat als volgt: | |
JedaiNait | donderdag 19 juni 2003 @ 13:04 |
quote:Bedankt, die integratieconstante had ik hier op papier overigens wel staan, maar was ik vergeten te typen, maar dat minnetje had ik inderdaad even niet gezien. De rest is eigenlijk vrij simpel en ik had ook wel iets wat er op leek. Nogmaals bedankt! | |
ks_choice | donderdag 19 juni 2003 @ 20:46 |
quote:Graag gedaan ![]() | |
Pietjuh | maandag 23 juni 2003 @ 12:59 |
Hier nog een vraagje! Je hebt 2 palen van 3 meter hoog. Tussen die 2 palen hang je een touw dat 10 meter lang is. Het touw raakt net de grond. Bereken nu hoe ver deze palen uit elkaar moeten staan om dit mogelijk te maken. | |
thabit | maandag 23 juni 2003 @ 13:41 |
quote:Een touw hangt zoals de grafiek van cosh(x)=(e^x+e^(-x))/2. | |
iscara | maandag 23 juni 2003 @ 14:31 |
met pythogoras benaderen kan ook, maar dan heb je natuurlijk niet een exact antwoord | |
Pietjuh | zaterdag 28 juni 2003 @ 15:04 |
Even een vraagje over integralen ![]() ik heb de functie f(x) = x2 Berekening van mijzelf: int01 sqrt(1 + (f'(x))2) dx = maar als ik het via mijn rekenmachine doe krijg ik 1.48 [Dit bericht is gewijzigd door Pietjuh op 28-06-2003 15:35] | |
Jzz | zaterdag 28 juni 2003 @ 16:50 |
quote:de primitieve in de vorm van sqrt(1+a*x²) is niet zo simpel als je doet voorkomen...de oplossing hiervan is namelijk een goniometrische functie, als je het echt wil is vast wel iemand bereid 'm ff voor je uit te schrijven ![]() | |
ks_choice | zaterdag 28 juni 2003 @ 17:55 |
quote:uhm... m'n integraalkennis is even wat roestig op het moment, maar m'n rekendoos vindt dat int01 (sqrt(1+4x2) = 1/4*ln|sqrt(4x2+1)+2x| + 1/2*(x*sqrt(4x2+1)) Pietjuh, je maakt bij jouw berekening een fout door een soort kettingregel te gebruiken, maar bij integreren kan je hooguit soms een soort omgekeerde kettingregel toepassen. Als je jouw oplossing weer differentieert krijg je te maken met de productregel (of quotientregel) en daardoor gaat het helemaal mis. | |
Jzz | zaterdag 28 juni 2003 @ 20:30 |
quote:je moet het zien als een samengestelde functie je weet: [uv]'= u'v + uv' en dus dat S[uv]' = Su'v + Suv' = uv = Su'v + Suv' en dus Su'v = uv - Suv' de bedoeling is dus u' en v zo te kiezen dat je Suv' wél op kunt lossen of er een standaardfunctie voor kent | |
Bijsmaak | zaterdag 28 juni 2003 @ 20:52 |
Een vraag over spherische coordinaten: Ik wil weten de spherische coordinaten van de boloppervlak Mij is vertelt dat de spherische coordinaten van boloppervlak Hoe kom je daaraan? Alvast bedankt. | |
Lost_in_Thought | zaterdag 28 juni 2003 @ 21:31 |
quote:x^2 + y^2 + (z-1)^2 = 1 x^2 + y^2 + z^2 - 2z + 1 = 1 p^2 - 2 p cos a = 0 2 p cos a = p^2 p = 2 cos a of p = 0 | |
ks_choice | zondag 29 juni 2003 @ 00:30 |
quote:O ja! Dit heet partieel integreren. pffff al 10 jaar niet meer gedaan! ![]() | |
WarenMeister | maandag 30 juni 2003 @ 19:28 |
Ik moet de volgende functie op 0 herleiden (i.v.m top zoeken) f '(x)=ex+3*e-x Kan iemand mij hier wat uitleg over geven, want het "uitwerkingsboekje" geeft slechts een uitkomst ![]() Alvast bedankt! | |
ks_choice | dinsdag 1 juli 2003 @ 00:06 |
quote:Bedoel je dat je de top wil vinden en daarvoor de afgeleide gelijk aan 0 wil stellen? Als dat zo is heb je denk ik een fout in de afgeleide gemaakt. Kijk maar: ex+3*e-x = 0 ex+3/ex = 0 ex = -3/ex e2x = -3 Het linkerlid is (ex)2 en dat kan nooit gelijk zijn aan een negatief getal. Misschien ben je bij de afgeleide de kettingregel vergeten? Was f(x) = ex + 3/ex ?? Dan: f'(x) = ex - 3*e-x ex - 3*e-x = 0 ex - 3/ex = 0 ex = 3/ex e2x = 3 ex = V3 (V=wortel) of -V3 x = ln(V3) en x = ln(-V3) voldoet niet | |
Pietjuh | vrijdag 4 juli 2003 @ 17:57 |
Ik heb een functie F: R -> R Kan iemand mij uitleggen waarom dan F(x) = ex injectief is, en waarom F(x) = x3 - x surjectief is en waarom F(x) = x3 surjectief en injectief is, en waarom F(x) = x2 geen van beiden is Alvast bedankt | |
Rex | vrijdag 4 juli 2003 @ 23:14 |
quote:De functie F: R -> R is surjectief als de waardenvezameling van F(x) heel R is (formeler: als voor alle y in R er een x in R is, zodat F(x) = y). De functie is injectief als uit F(x) = F(x*) volgt: x = x*. F(x) = ex is niet surjectief, want er bestaat bijv. geen x in R zdd. F(x) = -1. De functie is wel injectief, want voor elke y in R is er niet meer dan één x in R zdd. ex = y. Je moet die x dan namelijk gelijk kiezen aan ln y (voor y > 0), en dat kan maar op 1 manier. F(x) = x3 - x is surjectief, want F(x) neemt waarden in heel R aan (teken de grafiek maar eens). De functie is niet injectief, want F(0) = F(1) en 0 is niet gelijk aan 1. F(x) = x3 is surjectief, want ook deze functie heeft als waardenverzameling heel R. De functie is ook injectief, want elke y in R wordt maar door één x in R aangenomen. Tenslotte F(x) = x2. Die functie is niet surjectief, want er is geen x in R waarvoor F(x) = -1. Ook is de functie niet injectief, want F(1) = F(-1) en 1 is niet gelijk aan -1. | |
ks_choice | vrijdag 4 juli 2003 @ 23:38 |
quote:Kijk ook eens op http://nl.wikipedia.org/wiki/Functie_(wiskunde) Injectief wil zeggen: Twee elementen uit het origineel mogen niet op hetzelfde element uit het beeld worden afgebeeld. Surjectief wil zeggen dat voor ieder element uit het beeld er een element uit het origineel bestaat. F: R --> R = ex injectief (niet surjectief) Injectief: Twee elementen uit het origineel mogen niet op hetzelfde element uit het beeld worden afgebeeld. Maw "er zijn geen twee x-en die op gelijke F(x) worden afgebeeld". Maw "er zijn geen twee x-en te vinden, waarbij de punten op dezelfde hoogte liggen" Dit klopt voor ex !! Niet surjectief: Het is niet zo dat voor ieder element uit het beeld er een element uit het origineel bestaat. Het beeld is hier namelijk R, maar voor negatieve getallen en 0 uit dit beeld (R) is er geen x te vinden die door F(x) hierop wordt afgebeeld. F: R --> R = x3 - x surjectief (niet injectief) De andere twee mag je zelf uitzoeken! | |
Pietjuh | zaterdag 5 juli 2003 @ 00:15 |
Dankje voor de uitleg ![]() Ik zal hieronder nog even mijn pogingen tot de andere 2 zetten: f(x)=x3 f(x)=x2 Is dit goed? | |
Rex | zaterdag 5 juli 2003 @ 00:53 |
Mijn reply niet gezien? ![]() P.S.: Het is goed. | |
Pietjuh | zaterdag 5 juli 2003 @ 08:48 |
quote:Ik had hem pas gezien nadat ik mijn post geplaatst had ![]() | |
ks_choice | zaterdag 5 juli 2003 @ 11:15 |
quote:Nee, het is niet helemaal goed! Je schrijft: f(x)=x3 Wel surjectief: Deze functie is ook surjectief omdat er voor alle x-en ook een y waarde te vinden is. Dit is precies verkeerd om! (Dan zou bv. x2 ook surjectief zijn, want bij iedere x hoort een y!) Hij is surjectief omdat bij iedere y (element uit het beeld) een x te vinden is (element uit het origineel)! | |
Pietjuh | zaterdag 5 juli 2003 @ 11:37 |
quote:Ah stom van me ![]() Ik begreep het wel, maar typ het gewoon fout ![]() | |
ks_choice | zondag 6 juli 2003 @ 00:27 |
quote:Mooi zo! Ik had het maar even extra duidelijk aangegeven, omdat Rex aangaf dat je het goed had, wat dus niet helemaal juist was. ![]() | |
Rex | maandag 7 juli 2003 @ 11:46 |
quote:Ja sorry, ik had er overheen gelezen. ![]() | |
Pietjuh | donderdag 28 augustus 2003 @ 22:12 |
Weet iemand waarom de metriek in een Minkowski ruimte geen ++++ signature kan hebben? De Minkowski metriek heeft de vorm ds2 = -c2dt2 + dx2 + dy2 + dz2 | |
Fatality | donderdag 28 augustus 2003 @ 22:23 |
quote: ![]() | |
Dr.Gallons | donderdag 28 augustus 2003 @ 22:42 |
quote:Omdat tijd imaginair is. ( i^2 = -1 ) |