Als ze het accepteert kan dat imho een positief signaal zijn (want dan "moet" ze een keer wat terug doen), als ze dat niet accepteert is dat ook op zich niet erg, want tis niet goedkoop en aangezien het een 1e date is hoef je daar natuurlijk niet a ¤ 50 eten kado te krijgen.
Dus hoe zit dat tegenwoordig met de etiquette?
Edit: Tenzij ze jou heeft mee gevraagd... dan betaald zij natuurlijk
[Dit bericht is gewijzigd door Kaaltie op 12-03-2003 18:14]
quote:Sommige mannen voelen zich blijkbaar nog steeds aangetast in hun eer/mannelijkheid als een vrouw zich zo financieel onafhankelijk opstelt.
Op woensdag 12 maart 2003 18:12 schreef NemesisDivina het volgende:
waarom altijd de mannelijke helft?? alsof vrouwen geen geld hebben ofzow...
quote:Mja, ongeveer wat ik wilde typen. Ik zal aanbieden om de rekening te delen, maar als een man aanbiedt om het etentje te betalen, vind ik dat hartstikke lief. Ben dan ook wel een romanticus, dus screw die regeltjes. Etentje, bloemen, mijn jas ophouden, deur voor me opendoen!
Op woensdag 12 maart 2003 18:09 schreef Jojogirl het volgende:
Ik vind het iig netjes als degene die de date geregeld heeft en de ander dus mee uit heeft gevraagd aanbiedt om het eten te betalen. Verder vind ik het dan wel zo normaal om als 2e partij aan te bieden de rekening te delen.
En ik struikel een beetje over deze zin :
quote:Ze moet niks. Jij wil nu met haar uit eten, maar misschien heeft ze na deze date (even heel lullig) eigenlijk geen behoefte meer aan een andere date. Kan gebeuren, ja toch?
Op woensdag 12 maart 2003 18:07 schreef UTO het volgende:Als ze het accepteert kan dat imho een positief signaal zijn (want dan "moet" ze een keer wat terug doen)
Jij wilt met haar uit eten en je wilt het betalen. Hartstikke lief. Alleen doe je dat omdat je het wilt en niet omdat zij dan de volgende keer alles betaalt.
quote:dat is me toch wat te conservatief
Op woensdag 12 maart 2003 18:11 schreef qwerty_x het volgende:
De mannelijke helft betaalt, punt.
quote:Mee eens. Ik houd ook niet zo van dat "voor wat, hoort wat"principe. Ik zou alleen als ik tijdens de date merk dat ik geen 2e date wil, sowieso aanbieden de helft van de rekening te betalen, want ik vind het een beetje lullig om een man helemaal voor de rekening op te laten draaien als ik hem verder nooit meer wil zien.
Op woensdag 12 maart 2003 18:13 schreef MUUS het volgende:Ze moet niks. Jij wil nu met haar uit eten, maar misschien heeft ze na deze date (even heel lullig) eigenlijk geen behoefte meer aan een andere date. Kan gebeuren, ja toch?
Jij wilt met haar uit eten en je wilt het betalen. Hartstikke lief. Alleen doe je dat omdat je het wilt en niet omdat zij dan de volgende keer alles betaalt.
quote:Sinds wanneer is simpele hoffelijkheid conservatief ?
Op woensdag 12 maart 2003 18:14 schreef metalbazzz het volgende:[..]
dat is me toch wat te conservatief
Delen zou ik zeggen, en van te voren ook wel afspreken dat je dat zo doet. Of er gewoon van uitgaan dat je het toch wel deelt, kan je gelijk zien of de andere partij raar opkijkt als je zegt dat je kosten deelt en daar enige conclusies uit trekken.
quote:Ik vind eigenlijk het aanbieden al hoffelijk genoeg. Persé alleen willen betalen is niet ook niet romantisch en flexibel.
Op woensdag 12 maart 2003 18:19 schreef qwerty_x het volgende:[..]
Sinds wanneer is simpele hoffelijkheid conservatief ?
Van te voren afspreken en "conclusies trekken" klinkt niet erg romantisch en flexibel. Als je te beroerd en/of te berekenend bent om te betalen, begin dan niet over etiquette en ga een frietje halen met z'n tweetjes.
- ben ik dan een uitslover
- geef ik haar het idee dat ik denk dat ze het niet kan betalen
- etc.
Als ik het NIET aanbiedt is dat misschien in ieder geval minder als ik de reacties hierboven lees, dus ik biedt het aan en als ze wil meebetalen heb ik daar geen moeite mee
[Dit bericht is gewijzigd door UTO op 12-03-2003 18:28]
quote:Ik zeg niet dat het niet kan, tuurlijk wel zelf ook wel gedaan. Maar als je zegt dat per definitie de man betaald vind ik dat conservatief. Zo van een man zorgt voor de vrouw. En bij het woord hoffelijkheid associeer ik trouwens ook wel het woord conservatief.
Op woensdag 12 maart 2003 18:19 schreef qwerty_x het volgende:[..]
Sinds wanneer is simpele hoffelijkheid conservatief ?
Van te voren afspreken en "conclusies trekken" klinkt niet erg romantisch en flexibel. Als je te beroerd en/of te berekenend bent om te betalen, begin dan niet over etiquette en ga een frietje halen met z'n tweetjes.
quote:De ene keer dat ik écht uit eten ben geweest als date heeft de betreffende date betaald. Ik voelde me vereerd, maar wel een beetje lullig dat hij voor alle kosten moest opdraaien. Ik heb 'm wel hartelijk bedankt
Op woensdag 12 maart 2003 18:26 schreef UTO het volgende:
Dat "moet" was ook een beetje stom omschreven, stond al niet voor niks tussen haakjes.
Verder heeft het niks te maken met hoe ik (als man) het ervaar als zij wel een deel betaalt, het interesseert me ook niets als ik wel of niet alles moet betalen.
Het gaat me er eigenlijk alleen maar om hoe iemand dat ervaart als ik aanbied om een rekening van ¤ 100 te dokken (want dat kost een beetje uit eten al gemakkelijk voor 2 personen tegenwoordig).- ben ik dan een uitslover
- geef ik haar het idee dat ik denk dat ze het niet kan betalen
- etc.Als ik het NIET aanbiedt is dat misschien in ieder geval minder
als ik de reacties hierboven lees, dus ik biedt het aan en als ze wil meebetalen heb ik daar geen moeite mee
Hmm...ik vraag gewoon de rekening en betaal, als ze dr over begint zien we het dan wel. Hopelijk is ze ook een beetje van de oude stempel dan en valt het in goede aard
quote:En het belangrijkste: veel plezier toegewenst !!!
Op woensdag 12 maart 2003 18:49 schreef UTO het volgende:
Ik zal wel gewoon de creditcard stiekem aan de ober geven en dan net doen alsof we niet betalenrennuuuhh!!
Hmm...ik vraag gewoon de rekening en betaal, als ze dr over begint zien we het dan wel. Hopelijk is ze ook een beetje van de oude stempel dan
en valt het in goede aard
quote:Niet romantisch met z'n tweeën een avondje spoelkeuken?
Op woensdag 12 maart 2003 18:49 schreef UTO het volgende:
Ik zal wel gewoon de creditcard stiekem aan de ober geven en dan net doen alsof we niet betalenrennuuuhh!!
Volgens mij kan je je er niet echt een buil aan vallen om het aan te bieden, maar hangt het heel erg van de persoon af of je mag aandringen als ze aanbiedt te delen. Veel plezier in ieder geval.
quote:Splitten, de dames krijgen later nog genoeg gelegenheden je kaal te plukken
Op woensdag 12 maart 2003 18:07 schreef UTO het volgende:
Ik heb zaterdag een dateen we gaan eerst uit eten. Wilde ik even weten of het not done is om tegenwoordig aan te bieden de rekening te betalen, of dat dit juist wel gewaardeerd wordt.
Als ze het accepteert kan dat imho een positief signaal zijn (want dan "moet" ze een keer wat terug doen), als ze dat niet accepteert is dat ook op zich niet erg, want tis niet goedkoop en aangezien het een 1e date is hoef je daar natuurlijk niet a ¤ 50 eten kado te krijgen.
Dus
hoe zit dat tegenwoordig met de etiquette?
quote:Ik zou de eerste keer toch gewoon een heer zijn en betalen. Goede indruk maken enzo.
Op woensdag 12 maart 2003 18:59 schreef UTO het volgende:
Tis te hopen dat er een mogelijkheid komt om het af te wisselen later
quote:Dat klinkt goed
Op woensdag 12 maart 2003 19:04 schreef GEsTOoRD het volgende:[..]
Ik zou de eerste keer toch gewoon een heer zijn en betalen. Goede indruk maken enzo.
Als ik zeg dat ik het wil betalen en de man die zegt nee... dan is het "okay". Ik snap wel dat het andersom misschien vervelend is.. want ik heb ook wel eens dat wanneer ik een vriendin uitnodig om iets te gaan eten ofzo, ze altijd of mee willen betalen of achteraf geld geven... Persoonlijk houd ik daar niet van wanneer ik duidelijk aangeef dat ik trakteer, maar ik ga er niet een uur over door blijven vechten in een restaurant.
Als die ander (het meisje in dit geval) het er niet mee eens is is er geen probleem, dan wordt de rekening gewoon gesplit
quote:tis dat ik al getrouwd ben met zo'n ander lid van een uitstervend ras, die dus ook nog weet wat hoffelijkheid is... maar anders
Op woensdag 12 maart 2003 18:31 schreef qwerty_x het volgende:
Ik begin bijna te geloven dat ik tot een uitstervend ras behoor ....
Ehhhhhh, ik hou ook altijd de deur open voor een dame, is dat ook not-done tegenwoordig ??
en ja, ik ben ook ouderwets, mijn man draagt de boodschappen, zit achter het stuur als we samen in de auto zitten, houdt de deur voor me open, geeft mijn jas aan etc... en eten koken en strijken doet ie ook
quote:Is het 100% mee eens want eerlijk gezegd vind ik dit vanzelf sprekend. Staat eigenlijk ook zo sociaal als je iemand uit eten meeneem...
Op woensdag 12 maart 2003 18:11 schreef qwerty_x het volgende:
De mannelijke helft betaalt, punt.
Ga ik met gewoon een vriendin uit eten, dan is het in principe gewoon delen door 2.
quote:Precies!
Op woensdag 12 maart 2003 21:11 schreef Sphere het volgende:
Als ik een meisje mee uit eten vraag, betaal ik natuurlijk.Ga ik met gewoon een vriendin uit eten, dan is het in principe gewoon delen door 2.
En als het met die gewone vriendin ook gezellig was en ik ben in een gulle bui dan betaal ik dat ook.
quote:Helemaal mee eens! Had laatst een date toevallig, en hij wilde alles betalen. Voel me dan toch wel vervelend, dus dan ben ik 'm voor met de drankjes.
Op woensdag 12 maart 2003 18:13 schreef Babelicious het volgende:
Ik vind het altijd erg charmant als de jongen tenminste aanbiedt om te betalen(beetje ouderwets misschien, maar oke), bij mij scoor je daar wel punten mee. In principe bied ik altijd aan om de helft te betalen. Als de jongen in kwestie uiteindelijk perse zelf wil betalen, betaal ik later of een volgende keer voor de bioscoopkaartjes en een drankje of iets dergelijks.
ennuh succes
sim-pel
quote:
Op woensdag 12 maart 2003 23:04 schreef hawaii het volgende:
ik zou niet betalen.... maar splitten
simpelweg om het feit dat ik als jongen nooit als 'geldschieter' gezien wil worden. Zeker als het om een date gaat (en dan nog zeg ik 'samen happie eten'), er is nog nix in de vorm van een relatie, en daarom is het het beste als je gwoon split. Bovendien kan zij dan niet het gevoel krijgen dat je haar 'koopt' want als het goed is wil je haar meer bieden dan alleen duur etenthink about it
!
Er zijn natuurlijk zat meisjes die het überromantisch vinden als een jongen wél de rekening betaalt, maar er bestaan dus ook van die ijskoude trutten die niet toestaan dat jij hoffelijk tegen ze bent (ben zelf eerlijk gezegd ook zo'n ijskast...).
Tip bij zo'n meisje dat niet het gevoel wil hebben dat je dr koopt; Doe gewoon ieder de helft (evt 'smokkelen' door iets goedkopers te nemen dan zij en toch de rekening pcies door de helft te doen... sommige ijskasten kunnen hier nog wel mee leven ), maar help haar na afloop wel in haar jas, enzow, en houd de deur voor dr open. Dan geef je haar óók aandacht... onbetaalbare aandacht.
quote:Ook namens mij!
ennuh succes
Ik vind zeker op de eerste date dat ik iniedergeval het eten betaal, als zij daarna een drankje wil payen is lief. Maar meestal zit ik in een tent waar ik alle sop het bonnetje gooi en die pay ik ook zeker de eerste keer maar nu doe ik het nog steeds. Soms is mijn meisje me voor geweest en dat vind ik heus niet erg maar goed.
Behalve als je geld zat hebt natuurlijk.
Oh, en als je echt geen geld hebt, dan kun je altijd nog koffie gaan drinken bij Albert Heijn, is gratis dus geen ruzie om geld
Ik ga er over het algemeen er niet van uit dat zij betaald, op dat gebied ben ik nog een beetje van de oude stempel...
Als er dan nog onenigheden zijn over de betaling kan ik nog altijd "mijn dobbelsteen" gebruiken, deze heeft om en om "jij betaald", "ik betaal" op de zeiden staan in plaats van ogen.
quote:omg, stelletje
Op vrijdag 14 maart 2003 21:55 schreef ArmaniMania het volgende:
Geef de vrouw/meisje liever de aandacht die ze echt nodig heeft. Door alles te betalen in de verkerings-tijd geef je sommige meisjes het gevoel gekocht te worden. Andere meisjes zullen het misschien geweldig vinden,maar bedenk dan wel of ze niet van je geld houden dan van jou....
Het gaat er alleen maar om of ik een goede of slechte indruk maak als ik aanbied om te betalen voor het eten. Net als dat je wel of niet een goede indruk maakt als je de deur openhoudt.
quote:Je maakt eerder een goede indruk om haar de deur open te houden
Op zaterdag 15 maart 2003 01:01 schreef UTO het volgende:[..]
omg, stelletje
het gaat me er niet om of ik haar kan imponeren met geld!
Het gaat er alleen maar om of ik een goede of slechte indruk maak als ik aanbied om te betalen voor het eten. Net als dat je wel of niet een goede indruk maakt als je de deur openhoudt.
quote:de goedkoopste pizza bij de pizzeria kost denk ik 6 euro, kun je zelfs thuis laten bezorgen en koop je zelf wat kaarsjes
Op vrijdag 14 maart 2003 00:34 schreef ondersoeker het volgende:
als je werkt, aardig wat geld hebt ok, betaal dan alles maar.
Maar als student 100 euro uitgeven, is natuurlijk wat anders.
Als iemand daar moeilijk over doet, tja wat moet je daar dan mee
Ik verwachtte het al (want zo gaat het altijd): ze SMSt dat ze toch niet wil afspreken en dus geen etentje vanavond
maar ik heb het (bijna) altijd meegemaakt dat een jongen die me uit eten vraagt het ook zelf betaalt.
Mocht het meisje aanbieden mee te betalen, en ik ben gecharmeerd van haar, dan zou ik dat aanbod weigeren.
Maar goed, ik ben er niet zo voor om op de zak van me vriend te teren... het schept verwachtingen, en als je daar niet aan kan voldoen is dat erg vervelend... maar das mijn opinie hoor
quote:mijn ex vriendje was ook zo, die liet me nooit wat betalen.
Op zondag 16 maart 2003 00:25 schreef Yuki het volgende:
ik heb ook een vriend van dat zogenaamd uitstervende ras... en moet zeggen dat t me wel bevalt. hij pakt t altijd heel leuk aan: hij besteld, betaald al, en zegt dat ie niet kan wisselen als ik mijn deel van de bestelling wil betalenMaar goed, ik ben er niet zo voor om op de zak van me vriend te teren... het schept verwachtingen, en als je daar niet aan kan voldoen is dat erg vervelend... maar das mijn opinie hoor
quote:??? wat een kut vraag.... ik betaal, PUNT UIT! Nu, morgen en strax, en gisteren.... ik betaal het eten.....
Op woensdag 12 maart 2003 18:07 schreef UTO het volgende:
Ik heb zaterdag een dateen we gaan eerst uit eten. Wilde ik even weten of het not done is om tegenwoordig aan te bieden de rekening te betalen, of dat dit juist wel gewaardeerd wordt.
Dus
hoe zit dat tegenwoordig met de etiquette?
quote:dat blijkt later wel... uit bewegingen van haar kant (drankje trakteren bijv)
Op zondag 16 maart 2003 20:51 schreef Dr.DarkXL het volgende:
maar hoe zou hij dan weten dat zij om hem geeft als hij het betaald, als zij het aanbied dan moet dat toch het zelfde zijn
maar het is wetenschappelijk bewezen dat vrouwen eerder aangetrokken zijn tot een man met geld, iets primitiefs in je genen ofozw
quote:gelezen op frontpage zeker
Op zondag 16 maart 2003 21:25 schreef Dr.DarkXL het volgende:
een gevoel van, op hem kan ik bouwen als ik blut ben.?maar het is wetenschappelijk bewezen dat vrouwen eerder aangetrokken zijn tot een man met geld, iets primitiefs in je genen ofozw
magoed... niet zozeer: ik kan op m bouwen als ik blut ben, maar meer dat hij veel om je geeft en je ALTIJD op m kan bouwen... maar Dark, als jij t niet wil moet je t niet doen hoor... ik zei ook al dat alleen t voorstel al heel prettig kan zijn... t hoeft niet per se te gebeuren
quote:doh! je wil niet luisteren he?
Op zondag 16 maart 2003 21:29 schreef Dr.DarkXL het volgende:
jah maar als het niet gebeurd, afwassen is op een eerste date ook niet leuk
quote:he he... je hebt m eindelijk door!!
Op zondag 16 maart 2003 21:34 schreef Dr.DarkXL het volgende:
w8 ik heb je post nog eens een paar keer gelezen, ik denk dat het nu wel begint te dagen wat je bedoelt. dus alleen het gebaar al zou voldoende moeten zijn
quote:stel t voor... dr is kans dat ze zegt: wat lief van je!
Op zondag 16 maart 2003 21:40 schreef Dr.DarkXL het volgende:
dan is het goed, ik moet het onthouden als ik ooit weer eens op een first date ga, want dat kan me geld besparen...of niet
Die emancipatie was toch voor gelijkheid? Vrouwen mogen ook best veranderen met hun lompe principes af en toe. Een vrouw die vindt dat ik alles moet betalen komt mijn huis niet in... Tenzij de ze zelf de komende jaren alles voor het huishouden wil doen, dan maak ik misschien nog wel een uitzondering (nah lijkt me ook niets...)
Maar nu doen we het om en om
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |