quote:
Op dinsdag 25 januari 2005 01:30 schreef bees het volgende:ik heb zo'n canon powershot g5 apparaat...
en nu kan ik daar best wel redelijke foto's mee maken....
behalve dus van concerten etc.....
ik probeer de sluitertijd uiteaard zo kort mogelijk te houden... dus zet het diafragma volledig open... en 400iso/asa gebeuren... maar welke manier van lichtmeting kan ik het beste gebruiken???
of moet ik met sluitertijd prioriteit gaan werken?
en wat is de maximale sluitertijd om een niet "bewogen" foto te krijgen??
uiteraard wil ik liever geen flits gebruiken omdat je dan alle "sfeer"van het podium kwijt bent...
prioriteit inderdaad op de sluitertijd.
ik gebruik altijd sluitertijdvoorkeuze (Tv) op 1/8ste, 1/15de, 1/30ste verder diafragma zelf laten kiezen. deze staat meestal vol open, eigenlijk is de foto dan vaak nog iets onderbelicht maar daar kan je weinig aan doen. Ik gebruik verder een lichtsterke lens (f:1.8) dit is een vaste 50mm lens, ik moet dus wel dicht bij het podium kunnen komen.
tsja welke sluitertijd je maximaal kunt hanteren zonder bewogen foto's te krijgen is heel relatief. licht er maar net aan hoe vast je hand is en hoe veel de band beweegt. dat zal je dus zelf moeten ondervinden.
als ik niet dicht bij het podium kan komen gebruik in een 28-90mm f:4-5.6 lens. een stuk minder lichtsterk dus waardoor ik vaak gedwongen wordt te flitsen, in dat geval flits ik indirect en zet ik de intensiteit zo laag mogelijk om zoveel mogelijk sfeer over te houden.
hoop dat je er wat aan hebt,
succes!