Een groot probleem is altijd het naar binnen krijgen van je toestel. Zeker bij grote concerten (Ahoy, Arena, etc) wordt er toch wel grondig gecontroleerd. Klein toestel meenemen dus, wat de kans op de goede foto's drastisch verkleint. Echter, er zijn ook zalen en artiesten die er allemaal niet zo'n probleem mee hebben, vaak de wat kleinere zalen en de wat minder bekende artiesten.
En wat voor materiaal gebruik je? Natuurlijk een hele hoge ASA-waarde qua film, richting de 1600? Flitsen is vaak in kleine zalen taboe, en ook nog eens behoorlijk irritant.
quote:Mja, maar flitsen is dus gewoon godsgruwelijk irritant in een zaaltje, dus zul je echt naar de 1600 of 3200 moeten, dat redt je niet met een wegwerp.
Op woensdag 12 maart 2003 11:26 schreef genman het volgende:
bij concerten en grote feesten zijn wegwerp camera s niet verboden, dus dan hoef je niks te verstoppen.
Maar het viel me wel op dat ze bij de Ahoy iets specifiek tegen digicams hebben: alle gewone cameraatjes mochten door, maar digicams, hoe klein ook, werden in beslag genomen.
quote:Of een hele vaste hand!
Op woensdag 12 maart 2003 11:26 schreef Lucille het volgende:Een ministatiefje is in zo'n geval ook wel handig.
quote:Het handigst zijn een lichtgevoelige camera, lichtgevoelige lenzen en idd snelle film. Film kan op een beetje spiegelreflex enkele stops "gepushed" worden: zo kun je 400 asa 2 stops pushen tot 1600 (voor dezelfde prijs heb je dus een snelle film). Wel even doorgeven dat de film gepushed is, VOOR het ontwikkelen!
Op woensdag 12 maart 2003 11:19 schreef Luigi het volgende:
Ja, dus. Hoe doen jullie dat nou? Doen jullie het uberhaupt? En op wat voor manier?Een groot probleem is altijd het naar binnen krijgen van je toestel. Zeker bij grote concerten (Ahoy, Arena, etc) wordt er toch wel grondig gecontroleerd. Klein toestel meenemen dus, wat de kans op de goede foto's drastisch verkleint. Echter, er zijn ook zalen en artiesten die er allemaal niet zo'n probleem mee hebben, vaak de wat kleinere zalen en de wat minder bekende artiesten.
En wat voor materiaal gebruik je? Natuurlijk een hele hoge ASA-waarde qua film, richting de 1600? Flitsen is vaak in kleine zalen taboe, en ook nog eens behoorlijk irritant.
Flitsen (tenzij als invulflits) wil je niet eens, het hele effect van de lichtshow is dan niet terug te vinden in de foto's.
Wat je natuurlijk ook kan doen, is naar een buitenlucht show/festival gaan waar foto's gemaakt kunnen worden.
[Dit bericht is gewijzigd door IllOgical op 12-03-2003 11:34]
quote:Waarschijnlijk omdat die foto's veel makkelijker op het internet zijn te zetten!!?? Rare redenatie, want dat kan met wegwerpcamera's ook, alleen duur het een dagje langer....
Op woensdag 12 maart 2003 11:29 schreef Luigi het volgende:Maar het viel me wel op dat ze bij de Ahoy iets specifiek tegen digicams hebben: alle gewone cameraatjes mochten door, maar digicams, hoe klein ook, werden in beslag genomen.
quote:En 1600 naar 3200 pushen op een camera die maar tot 1600 gaat? Is dat aan te raden?
Op woensdag 12 maart 2003 11:31 schreef IllOgical het volgende:zo kun je 400 asa 2 stops pushen tot 1600
quote:Hoe wil je dat doen? Als de camera zelf detecteert dat het om 1600 gaat, en hij kan niet verder...
Op woensdag 12 maart 2003 11:36 schreef Luigi het volgende:[..]
En 1600 naar 3200 pushen op een camera die maar tot 1600 gaat? Is dat aan te raden?
De enige methode die IllOgical kan verzinnen is dat je de ISO coding van de film aanpast... voor meer info: http://www.bythom.com/dxcodes.htm.
Pas daarna wel je EV aan om die ene stop te compenseren, anders wordt de film verkeerd belicht als je automatische instellingen gebruikt... Dit zou je kunnen overslaan, bedenkt IllOgical nu, aangezien 35 mm film genoeg "ruimte" heeft voor die ene stop. Dit is natuurlijk afhankelijk van het merk en de film. Dia's zijn wat dat betreft kritischer.
Probeer het eens uit -voordat je een concert doet- en deel je ervaring.
//Edit:
D'oh! Het kan altijd makkelijker: Je kunt die ene stop wel halen door EV op -1 te zetten.
[Dit bericht is gewijzigd door IllOgical op 12-03-2003 11:54]
quote:Monopod! Een dure wandelstok waarop de camera vastgezet kan worden. De eerste die google tegenkwam: http://audiovideoone.com/store/p002362.htm.
Op woensdag 12 maart 2003 11:29 schreef Luigi het volgende:[..]
Of een hele vaste hand!
.
Ook handig om een weg door de menigte te banen
quote:Nouja, een concert is voor mij gewoon ontspanning, dus ik wou het niet te gek maken. Als ik naast die ontspanning ook nog eens een paar leuke foto's kan schieten als blijvende herinnering, is dat mooi meegenomen. Lukt het niet, is dat pech. Ik gok gewoon op een hele goeie, snelle film, en dat moet het dan maar zijn. En volgens mij zijn de lenzen die ik heb ook behoorlijk lichtgevoelig, maar de precieze getallen moet ik ff controleren.
Op woensdag 12 maart 2003 11:48 schreef IllOgical het volgende:Monopod!
En ik heb ook niet de illusie dat ik kan gaan schieten in een Ahoy of Arena, dat lukt je gewoon weg niet op een redelijke manier. Maar ik clubs en zaaltjes zie ik dat er vaak leuke dingen te doen zijn.
quote:In beslag genomen?!?!? WTF?!?
Op woensdag 12 maart 2003 11:29 schreef Luigi het volgende:
Maar het viel me wel op dat ze bij de Ahoy iets specifiek tegen digicams hebben: alle gewone cameraatjes mochten door, maar digicams, hoe klein ook, werden in beslag genomen.
Tsja, wat doe je? Niet naar het concert? Weigeren? Uiteindelijk camera ingevelerd, en je krijgt 'm, eerlijk is eerlijk, heel netjes terug na afloop. Werd, voor zover ik gezien had, in een afgesloten ruimte bewaard enzo.
Maar lekker is anders.
Ik snap er niks van, voor mij wel weer een reden extra om niet naar een (toch al veel te duur) concert te gaan.
quote:Wist ik het maar!
Op woensdag 12 maart 2003 13:34 schreef JeroenH het volgende:Wat is de gedachte hierachter?
quote:Hoe wist je dat dat mocht? Bespreek je dat vantevoren? Vraag je het ter plekke?
Op woensdag 12 maart 2003 14:21 schreef bolus het volgende:
ik ben pas naar nighttown gegeaan, solomon burke gezien en een aantal foto's gemaakt, flitsen mocht, dus ik heb ilford fp4 125 asa kunnen gebruiken
quote:haha nee het stomme was dta ik er nietr eens over nagedacht had, kennelijk mag het gewoon in nighttown
Op woensdag 12 maart 2003 14:21 schreef Luigi het volgende:[..]
Hoe wist je dat dat mocht? Bespreek je dat vantevoren? Vraag je het ter plekke?
Ik gebruik een ministatiefje, zet vaak statiefje op mijn schouder [geeft iets meer stabiliteit dan vanuit de losse pols fotograferen]
Hier voorbeeldjes
Dit was bij het concert van Marco Borsato in de kuip het geval. Mijn baas mocht een demo model van de dimage F100 meenemen en mocht gewoon doorlopen omdat ie maar tot 22 (ofzo) ging. Wisten zij veel dat bij digitaal de verhouding anders ligt.
quote:Hahaha, mooi verhaal wat mijn beeld van de deur-gorilla weer bevestigd
Op donderdag 13 maart 2003 10:40 schreef Nantasquad het volgende:
en mocht gewoon doorlopen omdat ie maar tot 22 (ofzo) ging. Wisten zij veel dat bij digitaal de verhouding anders ligt.
Offtopic:
Op een zelfde wijze moest ik ze bij een fotoclub duidelijk maken dat ik met mijn 7-21mm objectief toch echt ook andere foto's dan alleen groothoek kon maken Het duurde even voordat ze het begonnen te snappen.
Bij De Dijk kun je je camera ook gewoon naar binnen krijgen(met handflitser), maar als je het van tevoren netjes vraagt bij hun management heb je veel meer kans. Daar doen ze niet heel erg moeilijk over. Dus ik denk dat het van de artiest(en) afhangt die je wilt fotograferen.
quote:Mark Foggo in de Tagrijn? Heb ik ze nu alweer gemist??? Tis ook altijd hetzelfde!
Op vrijdag 14 maart 2003 09:43 schreef extreme het volgende:
Gisteren in de Tagrijn foto's gemaakt van Mark Foggo voor de Pogo, 1600ASA filmpje, paar met flits, de meeste zonder, ik heb ze maandag, als ze een beetje gelukt zijn post ik ze hier
Van de week had ik een jong meisje in de zaak die vroeg om een rolletje 'voor binnen' Ik gaf haar een normaal filmpje, totdat duidelijk was dat binnen de Heineken music hall betekende.
Heb het meisje maar ingelicht dat dat met haar compact-camera niet zo'n succes ging worden, en daarom misschien beter een mooie foto/kaart kon kopen dan 36 zwarte vlek fotos terug te krijgen.
Vond het zo sneu
Overigens stond er in dit topic dat er films werden gepushed van 800> 1600. Let er op dat dit soms geen effect heeft, als ik me niet vergis de Fuji. Je kan dan beter je rolletje 800 belichten dan laten mislukken op gepushed 1600.
Dit is een gescande versie. Hoop dat de kwaliteit niet teveel tegenvalt...
Bij Rhapsody in Atwerpen had ik m'n Dimage meegenomen, die ik toen net gekocht had. Flink lopen spelen met de gevoeligheid, diafragma en sluitertijden. De meeste foto's waren niet om aan te zien, maar er zaten wel een paar aardige tussen:
fullsize is ie mooier. En rook is funest voor je fotos
quote:Die van jou is alleen wel wat scherper. Oefening baart kunst
Op maandag 17 maart 2003 01:34 schreef Tokus het volgende:
he Gurgeh, die middelste Rhapsody foto lijkt wel veel op een van mij:
quote:Met een beetje rook (of stof) krijg je vaak wel de bundels van de lampen veel beter te zien. Met veel rook en licht krijg je het effect zoals op m'n laatste foto te zien is, maar dat vond ik juist wel mooi uitpakken.
fullsize is ie mooier. En rook is funest voor je fotos
Verder is Tina McCleland er erg goed in, zie: http://www.photo2000.co.uk/
Die griet is trouwens absurd stoer, die maakt self-portraits waar je 's nachts wakker van ligt!!! Zie: http://gbeirne.brinkster.net/tmcc/home.htm
quote:klopt. Maar vaak is er teveel rook waardoor je 1 grote vlek ziet omdat het teveel licht weerkaatst en je de artiest niet ziet
Op maandag 17 maart 2003 03:44 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:Met een beetje rook (of stof) krijg je vaak wel de bundels van de lampen veel beter te zien. Met veel rook en licht krijg je het effect zoals op m'n laatste foto te zien is, maar dat vond ik juist wel mooi uitpakken.
vanavond genomen:
quote:Digidaan is sowieso al mijn held om zijn Channel Mixtures voor photoshop. Met zijn spullen krijg je ECHTE zwartwitfoto's uit digitale kleurenfoto's die veel mooier zijn dan Convert->Grayscale.
Op maandag 17 maart 2003 10:02 schreef mbvt het volgende:
Voor het geval je behoefte hebt aan inspiratie: kijk ook is op de website van Daan van Eijndhoven (www.digidaan.nl), die kan er wat van! Bijvoorbeeld:
[afbeelding]
quote:Idd! Nu kan iedereen natuurlijk de channel-mixer bedienen, maar hij heeft wel een paar hele goeie presets neergezet, vooral de OF! Verder is zijn DDDD erg grappig (iedere dag een verse foto om het inspiratie-niveau hoog te houden
Op dinsdag 18 maart 2003 09:07 schreef TheMarco het volgende:[..]
Digidaan is sowieso al mijn held om zijn Channel Mixtures voor photoshop. Met zijn spullen krijg je ECHTE zwartwitfoto's uit digitale kleurenfoto's die veel mooier zijn dan Convert->Grayscale.
Rolletje was 800 ISO, vandaar de ietwat korrelige foto. Achteraf bleek 400 voldoende.
Ikzelf heb met mijn Fuji 2 Mpixel camera de volgende foto's gemaakt van Nickelback in de Heineken Music Hall:
Norma-Jean in de Kei in Ede. Een klein zaaltje, een band die letterlijk rondvloog, een en al energie. Een 400 asa-film, een lange sluitertijd en een flits op het tweede gordijn leverde dit resultaat op...
Cave-In in 013 in Tilburg. Hele sfeervolle muziek, vrij ingetogen presentatie van de band, en goed licht in de zaal. Een lichte invulflits met een sluitertijd van 1/10 sec, om toch een scherp beeld te krijgen, maar niet het zaallicht weg te halen.
Antcow in de escape, veenendaal. zwart-wit zodat het beeld wat harder staat, om de aandacht puur op beide zangers te kunnen trekken, alleen het zaallicht gebruikt. 400 asa film gepusht naar 800.
de compositie is niet overal geweldig op deze foto's (eerder zelfs erg matig), maar qua effecten geeft het wel wat weer...
quote:oe die eerste is echt cool.
Op donderdag 20 maart 2003 22:14 schreef TripleM het volgende:
Ikzelf heb met mijn Fuji 2 Mpixel camera de volgende foto's gemaakt van Nickelback in de Heineken Music Hall
Saybia in Paradiso (17 februari 2003)
Canon EOS 300, 28-90mm lens, 800 asa-film
Voorprogramma Saybia, Orange Black (17 februari 2003)
Canon EOS 300, 28-90mm lens, 800 asa-film
Ik doe in principe gewoon maar wat aanklooien.. aangezien ik pas twee keer foto's bij zoiets heb gemaakt.
[Dit bericht is gewijzigd door mrmiddel op 07-04-2003 23:13]
Mijn camera is een Olympus C2040z, en dit zijn een paar van de betere foto's die ik heb gemaakt:
SoundSurfer op Bevreidingsfestival Zwolle, 1/80 uit de hand, deels daglicht, deels podiumverlichting. . Ik ben later nog via via door de band benaderd, en ze hebben mijn pics op hun site gezet
The Blamed (USA) op het Peacedog Festival (Ede). 1/15 uit de hand, podiumverlichting.
Maria Solheim (NO) op het DP Festival (Blaker, Noorwegen). 1/30s, eenbeenstatief, podiumverlichting
Helldorado (NO) op het DP Festival (Blaker, Noorwegen). 1/100s, eenbeenstatief, podiumverlichging
Selfmindead (SE/NO) op het DP Festival (Blaker, Noorwegen). 1/80s, uit de hand, podiumverlichting
Ganglion (NO) op het DP Festival (Blaker, Noorwegen). 1/30s, uit de hand, podiumverlichting
Silence The Foe (NO) op het DP Festival (Blaker, Noorwegen). 1/15 seconde, eenbeenstatief, podiumverlichting
The Hearts Naive (NO) op het DP Festival (Blaker, Noorwegen). 1/200s uit de hand, daglicht/podiumverlichting
Moonlake (B) op het DP Festival (Blaker, Noorwegen). 1/80s, eenbeenstatief (waarschijnlijk), podiumverlichting
Morphia (NL) op het Flevo Festival (Liempde). 1/50 seconde uit de hand, podiumverlichting
Rivellino (NL) op het Flevo Festival (Liempde). 1/800s f/4.5 @ISO100 (!) uit de hand, daglicht.
Kryptonite Garden (NL) op het Flevo Festival (Liempde). 1/30s uit de hand, podiumverlichting.
The Influence (NL) op het Flevo Festival (Liempde). 1/160s uit de hand, daglicht.
Seismic Insomnia (NL/D) in Stairway To Heaven (Utrecht). 1/60s uit de hand, podiumverlichting.
Seismic Insomnia (NL/D) in Stairway To Heaven (Utrecht). 1/4s, camera rustte op knie, podiumverlichting.
quote:Ziet er goed uit! Welke film gebruik je? Ik heb zelf een tijd lang Kodak Supra 800 gebruikt, maar die geeft wat kleurzweem. Fuji NPH400 bevalt me beter, maar de ISO800 variant is zo moeilijk te krijgen
Op maandag 7 april 2003 23:06 schreef mrmiddel het volgende:
Saybia in Vera (16 oktober 2002)
Canon EOS 300, 28-90mm lens, 800 asa-film
[afbeelding]
[afbeelding]Saybia in Paradiso (17 februari 2003)
Canon EOS 300, 28-90mm lens, 800 asa-film
[afbeelding]
[afbeelding]Voorprogramma Saybia, Orange Black (17 februari 2003)
Canon EOS 300, 28-90mm lens, 800 asa-film
[afbeelding]
[afbeelding]Ik doe in principe gewoon maar wat aanklooien.. aangezien ik pas twee keer foto's bij zoiets heb gemaakt.
Even een perskaart in elkaar zetten is misschien ook een idee...
Er zitten tussen de bovenstaande foto's trouwens een paar erg mooie.
quote:Dankjewel. Heb voor die foto's Fuji NPZ 800 gebruikt.
Op vrijdag 25 april 2003 19:30 schreef MonoSynth het volgende:[..]
Ziet er goed uit! Welke film gebruik je? Ik heb zelf een tijd lang Kodak Supra 800 gebruikt, maar die geeft wat kleurzweem. Fuji NPH400 bevalt me beter, maar de ISO800 variant is zo moeilijk te krijgen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |