De EP Talking In The Dark van begin 2002 was al fraai, de CD van eind 2002 / begin 2003 zo nodig nog mooier.
Beatles-achtig, maar ook country-invloeden en mensen als Stoffel Verlackt en Guy van Nueten in de band en dan ook nog gastoptredens van Mauro Pawlowski en Carol van Dijk.
Flikken de Belgen het dus weer?
Niemand die iets kent van deze geweldenaar???
Hopelijk gaat dat ook een album opleveren.
quote:onder de naam shadowgraphic city was dat waarschijnlijk.
Op woensdag 12 maart 2003 17:37 schreef methodmich het volgende:
Onlangs hebben Pascal Deweze, Carol van Dijk en Mauro Pawlowski een prachtige theater-achtige muzikale voorstelling gegeven.Hopelijk gaat dat ook een album opleveren.
Ik, als rasechte Belg, heb natuurlijk wel al gehoord van sukilove. As long as I survive vond ik een geweldig goed nummer.
het nevenprojectje van hem samen met Carol heet chitlin' fooks, iets folksachtigs maar ook zeer leuk!
Luister eens naar die EP, o.a. White Boy Blues. Of de CD, met het fenomenale Computing Beauty en het fraaie Please, Don't Ever Change.
Favoriete nummers: Time to go, Hang on, Unforgivable (mooooooi), Good blood will prevail.
Don't tell, don't tell anyone but I have got to go
to where I still don't know
just for a while or so
quote:Ook mooi: de solo-cd van Flip Kowlier, Ocharme ik. Prachtige, verstilde liedjes in onverstaanbaar Westvlaams.
Op zaterdag 26 april 2003 14:19 schreef Kirke het volgende:
Daarna slingerde Flip Kowlier met 't Hof van Commerce onverstaanbare Westvlaamse hiphop de zaal in, en toen kon mijn avond niet meer stuk.
quote:Ook weer niet zo onverstaanbaar hoor, als je eenmaal aan de dictie gewend bent.
Op maandag 28 april 2003 14:32 schreef Ringo het volgende:[..]
Ook mooi: de solo-cd van Flip Kowlier, Ocharme ik. Prachtige, verstilde liedjes in onverstaanbaar Westvlaams.
De muziek lijkt daar veel vrijer. Heerlijk!
quote:Je hebt helemaal gelijk, zeker Spinvis is een verfrissend windje door muziekland... ik hoop dat Sukilove nog eens in de buurt speelt, kzou ze graag nog eens horen. De Brakke Grond in Amsterdam is een Vlaams cultuurhuis, er komen vooral Vlaamse theatergroepen, maar ik geloof dat ze nu ook meer muziek willen neerzetten. Ik heb Sukilove daar gezien en was verrast door de mooie sfeer van de zaal en het goede geluid. En de mannen zelf deden het natuurlijk vooral erg goed.
Op maandag 28 april 2003 22:11 schreef placebeau het volgende:
tja, als je dat vergelijkt met Nederland.
Enkel spinvis en the lau staken er echt bovenuit vorig jaar
(of weet ik als belg te weinig van Nederlandse muziek)
quote:Het is maar net waar je van houdt natuurlijk. Ik vind dat er in het algemeen bij Excelsior hele leuke bandjes verschijnen. Dit jaar is bijvoorbeeld Caesar verschenen en ook Johan heeft inmiddels al twee prachtige platen.
Op maandag 28 april 2003 22:11 schreef placebeau het volgende:
tja, als je dat vergelijkt met Nederland.
Enkel spinvis en the lau staken er echt bovenuit vorig jaar
(of weet ik als belg te weinig van Nederlandse muziek)
Op Nederlandstalig gebied wordt er vrij weinig spannende muziek gemaakt inderdaad, maar ik kan belgische bands als Gorki en Noordkaap nou ook niet heel vernieuwend noemen. Eigenlijk zou ik de stelling op dit gebied willen omdraaien: een goede Nederlandstalige band ben ik nog niet tegengekomen in België. Ik vindt het allemaal net iets te zeurderig.
Dit jaar is het debuut van Carmona verschenen, een zeer aardig popplaatje, weliswaar met een zeer zwaar Beatles gehalte maar hij onderscheidt zich zeker van de grote massa door zijn opvallende teksten. En verder: Maarten van Roozendaal, Stef Bos, De Dijk en Frank Boeijen. Dat vind ik toch wel een aantal interessante artiesten op Nederlandstalig gebied.
Op hiphopgebied staan jullie natuurlijk wel veel verder als ons. Daar kunnen ABN en 't hof van commerce niks aan veranderen.
Op Nederlandstailg gebied ben ik het volledig met je eens. Hoewel Je natuurlijk De mens wel niet mag vergeten/onderschatten. Maar jullie hebben veel betere liedjesdichters als wij. Enkel Flip Kowlier heeft weer wat nieuws gebracht in Belgïe op dat vlak, maar jullie beschouwen hem wsch niet als nederlandstalig
quote:
Enkel Flip Kowlier heeft weer wat nieuws gebracht in Belgïe op dat vlak, maar jullie beschouwen hem wsch niet als nederlandstalig
Die nieuwe plaat van Caesar is inderdaad goed te pruimen en ik moet zeggen dat Trailer Tales van Darryll Ann ook erg goed is, je hebt gelijk Wepeeltje2. Allemaal Excelsior bands,is dat toeval? Hou trouwens Nimbus ook in de gaten, zij spelen vaak bij Caesar in het voorprogramma. Zij gaan geloof ik dit jaar een debuutalbum uitbrengen bij Excelsior, dat wordt tof!
In ieder geval denk ik dat we met Sukilove en de rest van bovengenoemde bands misschien wel de wereld kunnen veroveren. Iedereen zal Vlaamsch leren! Want dat taaltje is zooooo mooi!
en kvinnekik da uze flip vrii goe te verstoan es
quote:Omdat men in Belgie geen of minder subsidies krijgt... daar is de kunst nog echt kunst. Mensen die alleen maar de muziek hebben, geen andere inkomsten, dus moeten ze wel knokken voor de muziek! En dat doet men dus ook. En daar ontstaat veel meer moois uit dan uit een comfortabele luxepositie. Hier in Ned. zijn het toch vaker gasten die genoeg neveninkomsten hebben of zwaar gesubsidieerd worden en muziek er dus bij doen. Subsidie is absoluut moordend voor artistieke kwaliteit IMO. Als het aan mij zou liggen zou die rigoreus afgekapt worden.
Op maandag 28 april 2003 22:01 schreef Kirke het volgende:
Belgen zijn geweldig: Jacques Brel, Deus, Zita, Sukilove, Millionaire, K's, Das Pop, Ann Pierle, Arno, Flip Kowlier, Zap Mama....De muziek lijkt daar veel vrijer. Heerlijk!
quote:Misschien hebben ze ook gewoon een betere smaak!
Op dinsdag 29 april 2003 13:58 schreef Schorpioen het volgende:[..]
Omdat men in Belgie geen of minder subsidies krijgt... daar is de kunst nog echt kunst. Mensen die alleen maar de muziek hebben, geen andere inkomsten, dus moeten ze wel knokken voor de muziek! En dat doet men dus ook. En daar ontstaat veel meer moois uit dan uit een comfortabele luxepositie. Hier in Ned. zijn het toch vaker gasten die genoeg neveninkomsten hebben of zwaar gesubsidieerd worden en muziek er dus bij doen. Subsidie is absoluut moordend voor artistieke kwaliteit IMO. Als het aan mij zou liggen zou die rigoreus afgekapt worden.
quote:merci voor het compliment
Op dinsdag 29 april 2003 14:11 schreef Kirke het volgende:[..]
Misschien hebben ze ook gewoon een betere smaak!
quote:Dat valt wel mee hoor, wat dat betreft is het net Nederland. Ik ben er van overtuigd dat ze gewoon meer smaak hebben dan wij.
Op dinsdag 29 april 2003 14:40 schreef Ringo het volgende:
En België is een land met veel meer culturele tegenstellingen en extremen. Wie daar woont, heeft veel meer om zich tegen af te zetten: de taalstrijd, krachtige dialecten, een scherp contrast tussen stad en platteland, Vlaams-Belgisch nationalisme, noem maar op. Kunst is vechten, liefst tegen de bierkaai.
quote:It' gonna be allright
Op dinsdag 29 april 2003 14:40 schreef Ringo het volgende:
En België is een land met veel meer culturele tegenstellingen en extremen. Wie daar woont, heeft veel meer om zich tegen af te zetten: de taalstrijd, krachtige dialecten, een scherp contrast tussen stad en platteland, Vlaams-Belgisch nationalisme, noem maar op. Kunst is vechten, liefst tegen de bierkaai.
quote:Het gras zal altijd groener zijn, aan de andere kant van de heuvels lalala.
Op dinsdag 29 april 2003 15:12 schreef Kirke het volgende:[..]
Dat valt wel mee hoor, wat dat betreft is het net Nederland. Ik ben er van overtuigd dat ze gewoon meer smaak hebben dan wij.
Oh en ontopic: ik zit nu op school te werken en heb Sukilove in mijn discman. Computing beauty, Just a lazy day, Talking in the dark, As long as I survive tonight, hang on.
Overigens zag ik dat Pascal ook alweer een nieuw project heeft samen met dat lieftallige zangeresje van Bettie Serveert Carol van Dyk.
quote:
Na de soloplaat 'Sukilove' en het tweede album van Chitlin' Fooks brengt hij met 'Shadowgraphic City' de derde plaat in evenveel maanden uit. Pascal Deweze heeft het songschrijven duidelijk onder de knie: 'Als een idee een tijdje in mijn hoofd heeft rondgespookt, pak ik mijn gitaar en probeer ik het naar buiten te sleuren.'Shadowgraphic City, 'Shadowgraphic City' (Palomine/Bang!)
Live-première Shadowgraphic City: 22/1 Ancienne Belgique, Brussel (meer info over de toernee: home.wanadoo.nl/ron/shadowgraphiccity )
Als je de plaat van Shadowgraphic City - een onderonsje met vrienden Mauro en Carol Van Dyk - naast die van Sukilove en het tweede album van Chitlin' Fooks legt, moet je vaststellen dat Pascal Deweze met zijn voeten diep in de, vooral Amerikaanse, rootsmuziek staat. Maar aan de andere kant gaat hij ook het experiment niet uit de weg. 'Inwendig schommel ik voortdurend tussen die extremen,' zegt Belgiës meest productieve songschrijver. 'Ik ben opgegroeid met Nirvana links en Roy Orbison rechts, go figure. Heel wat experimentele platen tonen mij mooie opstapjes naar iets nieuws en krachtigs maar missen naar mijn gevoel de simpele en effectieve communicatie van een traditioneel opgebouwde song.' Als Sukilove durft Deweze al iets meer dan bij Chitlin' Fooks buiten de lijntjes te kleuren, maar met Shadowgraphic City gaat hij het verst. 'Shadowgraphic City is gewoon het resultaat van drie muzikanten die zonder het strenge oog van de producer met wat opnameapparatuur en een overvloed aan enthousiasme thuis een plaat maken', legt Deweze uit. 'Deze groep is voor mij een gesubsidieerde speeltuin.'
'Shadowgraphic City' is het resultaat van huisvlijt en gepruts met technologie, net als het debuut van Sukilove. Voor hedendaagse singer-songwriters is de digitale revolutie een zegen, vindt Deweze: 'Professionele apparatuur die je tien jaar geleden een half miljoen frank kostte, kan je nu voor duizend euro kopen en dan nog in verbeterde versie. Als artiest krijg je daardoor de kans om je eigenaardigheden en persoonlijkheid op tape te zetten zoals je het zelf wil.' Hoewel je op Shadowgraphic City uiteenlopende kleuren aantreft, schuilt er toch een eenheid in de plaat. 'Wij zijn drie individuen die in een denkbeeldige film noir-stad hun liedjes komen vertolken. Het scherm van Shadowgraphic City is altijd wel een beetje wazig. Hoewel er contrasterende sferen in zitten, zoals kinderstemmetjes over een Eraserhead-brom, blijft het dezelfde film.'
Wat Mauro en Deweze - eerder al partners in crime bij Mitsoobishy Jacson - zeker gemeen hebben, is een merkwaardig gevoel voor humor. Ze zijn meesters in wat Deweze het 'sadistische songschrijven' noemt. De nummers Couple With Cash Problems en Confess Me Something Good getuigen daarvan. 'Ik wil niet beweren dat The Muppet Show emotionele werken heeft opgeleverd maar er is toch ook meer dan Nick Drake? Humor is een van mijn favoriete emoties. Ik hoop niet in de val te trappen van de veilige, ironische toon, maar ik ben wie ik ben: een Belg die het leven graag dubbelzinnig en sarcastisch bekijkt. Als je de mensen met een regel aan het lachen krijgt, kan je hen de seconde daarop dubbel zo hard raken met een zin die diep snijdt.'
Deweze, Mauro en Carol Van Dyk zijn drie warhoofden bij elkaar, hebben dezelfde levenshouding en dat zorgt voor een band. 'We delen onze kijk op het muzikant-zijn: we geloven in het langzaam opbouwen van iets dat van ver op een carrière of oeuvre lijkt, maar dan strikt volgens het parcours dat ons gevoel ons ingeeft.' Het was hun gezamenlijke manager Fred Maessen die suggereerde dat Pascal en Carol een team zouden moeten vormen, nadat hij hun stemmen samen op het Bettie Serveert-nummer Private Suit had gehoord. Zijn idee groeide uit tot Chitlin' Fooks. 'Zowel Carol als ik reageerden in het begin wat sceptisch. Een countryplaat maken, behoorde niet direct tot onze plannen. Uiteindelijk kon hij ons dan toch overtuigen een EP te maken. Toen we de allereerste noten inzetten van het allereerste liedje, kon ik het zelf wel voelen: dit werkt! Op een week tijd hebben we dan de rest van het eerste album bijeengeschreven en -gesprokkeld.'
Toen Deweze met Metal Molly zijn eerste betekenisvolle stappen zette, was er in zijn muziek weinig te merken van blues- of countryinvloeden. 'Bij het Metal Molly-debuut Surgery For Zebra was de initiële doelstelling: elke noot moet origineel zijn. We wilden 'onze' muziek maken. Later zag ik in dat wat wij deden helemaal niet zo uniek was, en heb ik mij met volle overgave in de geschiedenis van de popmuziek geworpen, te beginnen met Leadbelly.' Metal Molly's pad liep niet echt over rozen. Na de succesvolle eersteling was de groep het spelletje al even beu en toen tweede plaat The Golden Country niet dezelfde impact had, werd het héél stil rond de groep. 'We hadden twee jaar ongelooflijk hard gewerkt aan The Golden Country: zeven weken in Wales tussen de schapen gezeten in een studio die we deelden met de fucking symforockers van Asia. Het had miljoenen gekost en dan plots, na één single, draaide de baas van Sony de geldkraan dicht. We werden zonder boe of ba gedropt. Gino (Geudens, drummer) had vast werk maar Allan (Muller, zanger/gitarist) was behoorlijk gedesillusioneerd. Hij wilde een stap terug zetten om alles te overdenken, want hij wou eindelijk wel eens geld verdienen. Omdat ik snel verder wou met muziek maken, besloten we Metal Molly minstens een jaar in de koelkast te schuiven. En daar zit het nog steeds.'
Liedjes schrijven, is voor Deweze een tweede natuur geworden, zo lijkt het wel, nu hij in enkele maanden tijd drie platen bijeen heeft gepend. 'Er komt minstens evenveel transpiratie als inspiratie bij kijken. Pas als een idee een tijdje in mijn hoofd heeft rondgespookt, pak ik mijn gitaar en probeer ik het naar buiten te sleuren. Maar het blijft een tricky business. Tom Van Laere van Admiral Freebee vertelde me onlangs dat hij Richard Thompson ooit had horen verklaren: "Songschrijven is aan een rivier gaan zitten, je lijn uitwerpen en hopen dat je iets vangt. Als je dan het geluk hebt dat Bob Dylan niet wat verder stroomopwaarts staat te hengelen, kan je misschien iets vangen." Dus sta ik daar bijna dagelijks, in de hoop dat Dylan niet komt.'
Wat betreft de strijd België - Nederland, daar heb ik al veel over gehoord. Ik denk zelf persoonlijk dat veel Nederlanders de Belgische muziek als beter bestempelen, omdat je in Nederland ook alle troep oppikt. Misschien heeft België ook wel een Kane, maar dat haal ik nooit uit de Belgische releases. Ik pik vanuit België alleen kwaliteit op en ken de echte troep niet echt. Dat is hier wel anders. Voor elke goede plaat komen er 6 rotplaten langs...
Maar we hebben echt wel bands die de moeite waard zijn of waren. Om er een paar te noemen: Daryll-Ann, Johan, Caesar, Benjamin B., Bauer, Scram C Baby, Simmer, Supersub, Racoon, Bettie Serveert, The Yearlings, The Serenes, Urban Dance Squad, Coparck.... In de categorie "unsigned" noem ik dan nog een Gloricz Jim, een Paper Moon, een Surely en een Stretcher.
quote:En Kirke! hahahaha
In de categorie "unsigned" noem ik dan nog een Gloricz Jim, een Paper Moon, een Surely en een Stretcher.
quote:*kuch Arid kuch*
Op dinsdag 29 april 2003 16:14 schreef methodmich het volgende:
Misschien heeft België ook wel een Kane, maar dat haal ik nooit uit de Belgische releases. I
quote:Mwah, Kane mocht willen dat het op 10 % van Arid kon spelen, zonder dat ik Arid nou zo geweldig vind.
Op dinsdag 29 april 2003 16:42 schreef -Wepeel2- het volgende:[..]
*kuch Arid kuch*
quote:Ik vind het allebei rock zonder eigen smoel. Het erge van Kane is natuurlijk die hele machine erom heen. Dat is bij Arid niet het geval.
Op woensdag 30 april 2003 20:40 schreef Kirke het volgende:
Arid is wel 1000 keer beter dan Kane (je hoort al dat ik een Vlaamsche smaak heb)
Op de website van Sukilove zijn overigens verschillende data te vinden van optreden in Nederland.
quote:hmmm, ze spelen toch het hele voorprogramma van Bettie Serveert (behalve in Leiden zeg ik uit mijn hoofd, daar speelt geloof ik de onvolprezen ook geweldige Julia P.)? Ik ben trouwens de 22ste ook aanwezend
Op donderdag 1 mei 2003 07:49 schreef Kirke het volgende:
22 mei Paradiso! Defenately goin there! Als je niet kan en je bent toch nieuwsgierig, moet je ff naar de Paradiso site gaan, daar staat een link op van Fabchannel. Daar kan je het concert online live bekijken. Ook leuk!
Dat wordt zo'n 3 jaar na dato wel eens tijd!quote:Op dinsdag 11 maart 2003 17:45 schreef Malakov het volgende:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |