Neem videospelletjes. We zijn altijd geneigd de negatieve effecten ervan te benoemen, maar let maar op: over een tijdje staat er ergens een onderzoeker op die zegt dat ze FAN-TAS-TISCH zijn voor de ontwikkeling van het kind. (Misschien bestaan die artikelen reeds). Dan krijg je weer zo'n welles-nietes-spelletje.
Over het volgende wil ik nog wel wat zeggen:
quote:Fantasie is een heel belangrijk onderdeel in de ontwikkeling van een mens. Het stimuleert creativiteit. En dan bedoel ik niet zozeer fröbelen en tekenen, maar zeer zeker ook creatief denken. Op een nieuwe, frisse manier dingen/situaties/mensen/emoties/whatever beleven.
Op maandag 10 maart 2003 15:46 schreef dynast het volgende:
Tijdens de opvoeding worden kinderen nog 'aangemoedigd' om hun fantasieën de vrije loop te geven, puur om ze nog te amuseren en bezig te houden.
Fantasie geeft kinderen (en volwassenen ) de vrijheid zich los te maken van de beperkingen van de realiteit. Men gaat experimenteren. En uit experimenten kunnen de meest fantastische, vernieuwende zaken vloeien. Of dat nu op macro- of microniveau is.
Fantasie nodigt uit tot het inzetten van meerdere zintuigen, ipv alleen je ratio gebruiken.
Kortom, ik denk dat jij je beeld van wat 'fantasie' nou eigenlijk inhoudt hoognodig eens mag bijstellen.
quote:En waar basseer jij dit op ? Deels is waar deels is onzin.
Op maandag 10 maart 2003 15:46 schreef dynast het volgende:
Het leerproces bij jonge kinderen is vrij complex. Kinderen zijn zich in het vroege stadium maar deels bewust van de realiteit en laten zich voor een grote deel leiden door hun dromen en fantasieën. Het leerproces verloopt zich volgens een x aantal factoren wat later (in de meeste gevallen) resulteert in een volledig bewustzijn. Deze vroege ontwikkeling van het leren verloopt gedeeltelijk geconditioneerd via allerlei stimuli e.d., maar later verloopt dit proces ook meer door allerlei cognitieve processen die veel meer complex van aard zijn. Dit sociale leren verloopt veel meer bij het maken van associaties en het imiteren van gedrag. Kinderen worden tijdens hun opvoeding blootgesteld aan allerlei invloeden vanuit hun omgeving. Doordat zij zich nog in de belangrijke leer-fase bevinden zijn deze zaken enorm belangrijk voor de verdere ontwikkeling van een kind. Door het leggen van associaties zal het kind steeds meer in staat zijn om verbanden kunnen leggen en meer rationeler te kunnen denken. Het bewustzijn ontwikkelt zich.
Ik vroeg me dus af in welke mate deze omgevingsfactoren een negatieve invloed kunnen hebben op de ontwikkeling van het kind tijdens het maken van associaties en het leggen van verbanden. Tijdens de opvoeding worden kinderen nog 'aangemoedigd' om hun fantasieën de vrije loop te geven, puur om ze nog te amuseren en bezig te houden. Op zich is daar niks mis mee natuurlijk, maar omdat de fase van ontwikkeling in dat stadium zo belangrijk is vraag ik me af of een overkill hiervan wel zo verstandig is. Tegenwoordig worden de kids doodgegooid met sprookjes, kinder programma's, gamez etc etc, maar is dat wel allemaal zo verstandig. Té veel is per definitie nooit goed, maarja.. in hoeverre heeft het wel invloed en hoe negatief kan dat zich uitpakken?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |