wat staat me te wachten, of kan ik de dokter om een ander (paarden)middel vragen?
hoe ben jij van je acne afgekomen?
werkt als de tierelier
quote:op mijn leeftijd krijg je ook temaken met de dames enzo, en toch is het niet leuk zoiets in je gezicht te hebben.
Op vrijdag 7 maart 2003 13:00 schreef Tha.Gnome het volgende:
Niet wassen met zeep enzo.En ja, het hoort gewoon bij je leeftijd.
quote:
Op vrijdag 7 maart 2003 12:59 schreef P.bertens het volgende:
je eerste ochtendurine over je gezicht smerenwerkt als de tierelier
quote:ik eet uit voorzorg zo min mogelijk chocolade
Op vrijdag 7 maart 2003 13:03 schreef Lucille het volgende:
Kan allerlei oorzaken hebben. Pubertijd bijvoorbeeld. Dan gaat het vanzelf wel weg (maar latijd later dan dat je wilt). Verder is vet voedsel natuurlijk een mogelijke oorzaak. En sommige mensen reageren heftig op chocolade en krijgen dan puistjes. Verder is er weinig aan te doen, behalve inderdaad een medicijnkuur. Wat je wel kan doen is je huid goed verzorgen, zodat de acne niet ontstoken raakt.
quote:ik ben nu 30 dagen bezig (le-zen
Op vrijdag 7 maart 2003 13:09 schreef renewing het volgende:
Ik ben eraf gekomen met een zware medicijnenkuur. Ik weet niet hoelang jij al bezig bent, maar het was mijn allerlaatste redmiddel. Ik raad dit ook niet aan om bij lichte acne te gebruiken, alleen als laatste redmiddel dus. (ik was al 4 jaar aan het klooien met zalfjes, maar niets hielp)
wat voor middel was het, en waarom raadt je het me af?
verder:
-Elke ochtend en avond eerst met warm water spoelen en dan met koud water.
-Let op het vette eten!! (heel belangrijk!) (patat, chips, chocolade etc)
-Veel (vroeg, genoeg) slapen wil ook wel eens helpen.
en als je die ochtendurine smerig vind, kun je ook nog altij overstappen op een bus zoutzuur. kun je je gezicht ook mooi meee egalizeren
quote:
Door MarkyB - vrijdag 7 maart 2003 13:08--------------------------------------------------------------------------------
ik heb gehoord: niet uitknijpen, dan wordt je gezicht een maanlandschap.
quote:Toeval ? Of heeft TiGG de post van MaryB nageschreven?
Geplaatst door TiGG - vrijdag 7 maart 2003 13:08--------------------------------------------------------------------------------
Ik heb ooit eens gehoort dat je ze iig niet moet uitknijpen.
quote:[mod-modus]
Op vrijdag 7 maart 2003 13:12 schreef P.bertens het volgende:
owja
en als je die ochtendurine smerig vind, kun je ook nog altij overstappen op een bus zoutzuur. kun je je gezicht ook mooi meee egalizeren
opzouten en alleen met normale serieuze antwoorden komen!
[/mod-modus]
quote:Als je nog maar 30 dagen bezig bent, laat dan maar hangen. De kuur was erg zwaar en was op dokters advies. Er zaten veel risico's aan verbonden. Niets voor jou dus, aangezien je nog maar kort bezig bent en waarschijnlijk niet teveel last hebt van acne.
Op vrijdag 7 maart 2003 13:11 schreef Devils_Child het volgende:[..]
ik ben nu 30 dagen bezig
wat voor middel was het, en waarom raadt je het me af?
quote:wat was er zwaar aan die kuur, gaat je huid naar de kote? is het een slikkuur die je lichaam kapot maakt?
Op vrijdag 7 maart 2003 13:15 schreef renewing het volgende:[..]
Als je nog maar 30 dagen bezig bent, laat dan maar hangen. De kuur was erg zwaar en was op dokters advies. Er zaten veel risico's aan verbonden. Niets voor jou dus, aangezien je nog maar kort bezig bent en waarschijnlijk niet teveel last hebt van acne.
ik wil er graag vanaf komen, maarja, dat lukt niet zomaar.
quote:Ik vermoed dat je het over Roaccutane hebt.. Is inderdaad een heel erg drastisch geneesmiddel dat veel risico's inhoudt, en enkel bij de ergste gevallen wordt voorgeschreven.
Op vrijdag 7 maart 2003 13:15 schreef renewing het volgende:[..]
Als je nog maar 30 dagen bezig bent, laat dan maar hangen. De kuur was erg zwaar en was op dokters advies. Er zaten veel risico's aan verbonden. Niets voor jou dus, aangezien je nog maar kort bezig bent en waarschijnlijk niet teveel last hebt van acne.
quote:Ja, het was een slikkuur, met maandelijkse controle in het ziekenhuis, gepaard met bloedafname. Er zaten heel veel bijwerkingen aan dat spul, en dat is zeker geen pretje. Als ik jou was, zou ik eerst maar eens andere dingen proberen. Waarschijnlijk slaat dat bij jou wel aan.
Op vrijdag 7 maart 2003 13:17 schreef Devils_Child het volgende:[..]
wat was er zwaar aan die kuur, gaat je huid naar de kote? is het een slikkuur die je lichaam kapot maakt?
ik wil er graag vanaf komen, maarja, dat lukt niet zomaar.
quote:Klopt, en daarom raad ik het ook ten zeerste af voor de "normale" gevallen, hoe erg het ook klinkt.
Op vrijdag 7 maart 2003 13:17 schreef lilithu het volgende:[..]
Ik vermoed dat je het over Roaccutane hebt.. Is inderdaad een heel erg drastisch geneesmiddel dat veel risico's inhoudt, en enkel bij de ergste gevallen wordt voorgeschreven.
kijk zondagochtend/middag maar eens in de spiegel (geen kater hebben natuurlijk) als je lekker uitgeslapen bent, je huid ziet er dan ook veel gaver uit dan de andere dagen dat je zeg maar 6 uurtjes per nacht slaap hebt.
quote:Dokters zijn er ook helemaal niet zo happig op om het voor te schrijven, hoor.. Ik ben nu bezig aan een kuur van een jaar, ook met maandelijkse bloedafname en veel controle.. Het is bij mij niet omwille van acné, maar daar wordt het voornamelijk voor voorgeschreven. Bij mij vallen de bijwerkingen heel erg mee (enkel veel last van droge lippen), maar er zijn gevallen bekend van mensen die plots heel erg last kregen van zelfmoordneigingen, en gevallen waarin men ook werkelijk die stap heeft gezet..
Op vrijdag 7 maart 2003 13:20 schreef renewing het volgende:[..]
Klopt, en daarom raad ik het ook ten zeerste af voor de "normale" gevallen, hoe erg het ook klinkt.
Ik weet natuurlijk niet hoe erg de topicstarter er last van heeft, maar ik weet wel zeker dat de huisarts/dermatoloog het niet zomaar voorschrijft, gelukkig.
quote:Roaccutane is inderdaad een paardenmiddel. Veel bijwerkingen waarvan ik gelukkig alleen uitdroging van de huid van mee heb gekregen. Schrale lippen en droge neus, oogleden enz. Het was het waard want na 2 kuren was ik van mijn megapuisten af. Je moet wel vaak bloed tappen om je lever en nieren te checken. 1 keer zelfs 12 buisjes. Ik dacht dat ik niet goed werd, maar alles is goedgekomen.
Op vrijdag 7 maart 2003 13:17 schreef lilithu het volgende:[..]
Ik vermoed dat je het over Roaccutane hebt.. Is inderdaad een heel erg drastisch geneesmiddel dat veel risico's inhoudt, en enkel bij de ergste gevallen wordt voorgeschreven.
quote:Het is eigenlijk een soort van vitamine A-bom. En het heeft een hele waslijst aan bijwerkingen, gaande van een heel erg uitgedroogde huid (vooral de lippen), zelfmoordneigingen, leverproblemen,.. Daarnaast mogen vrouwen ABSOLUUT niet zwanger worden tijdens zo'n kuur, want er is heel veel gevaar voor misvormingen.. Niet zomaar een medicijn dat je zonder nadenken mag gaan slikken, dus..
Op vrijdag 7 maart 2003 13:28 schreef Koen het volgende:
Wat zijn die bijwerkingen dan?
quote:Daarnaast las ik dus ook nog dat als je bloeddonor wilt worden, dat op die vragenlijst staat of je de afgelopen 3 jaar roaccutane geslikt hebt. Is dat zo, dan mag je dus geen bloed geven. Het blijft dus lang in het lichaam zitten. Behoorlijk ingrijpend medicijn dus. Dus pas op en laat je goed informeren (de huidarts raad het dus ook niet zomaar aan)
Op vrijdag 7 maart 2003 13:30 schreef lilithu het volgende:[..]
Het is eigenlijk een soort van vitamine A-bom. En het heeft een hele waslijst aan bijwerkingen, gaande van een heel erg uitgedroogde huid (vooral de lippen), zelfmoordneigingen, leverproblemen,.. Daarnaast mogen vrouwen ABSOLUUT niet zwanger worden tijdens zo'n kuur, want er is heel veel gevaar voor misvormingen.. Niet zomaar een medicijn dat je zonder nadenken mag gaan slikken, dus..
is een beetje plakkerig op je gezicht maar werkt verder perfect
(is vooral om het genezingsproces te versnellen, daarnaast moet je je huid natuurlijk goed reinigen)
Heeft bij mij altijd wel geholpen als ik weer eens een puistje zie.
Dit lijkt wel goed te helpen maar het vreemde is dat mijn huisarts vertelde dat hij het de laatste keer was dat hij het voorschreef.
Ik vond dit vreemd om te horen omdat het de 2e maand is dat ik slik en het effect goed is maar nog niet helemaal over, waar nog bij komt dat in de bijsluiter staat dat een behandeling 16-24 weken duurt.
Toch wil ik nog even onderscheidt maken tussen de verschillende vormen van acne, want hieraan ligt vaak ook de keuze voor de behandelingsmethode aan ten grondslag.
- acne waarbij enkel (af en toe) een puist(je) of een witte punt ontstaat zoals de meeste pubers wel eens hebben.
- acne waarbij echt sprake is van rode bulten (abcessen) die vaak de oorzaak zijn van een onderhuidse ontsteking.
De middeltjes die ik hier voorbij hoor vliegen zoals benzylperoxide, eryderm en zelfs tandpasta. Dit zijn allemaal middeltjes die slechts de opperhuid vernieuwt en hiermee dus de puistjes uitdroogt; deze zorgen niet voor het voorkomen van nieuwe acne, en werken dus niet, zoals bij acne gewenst is, preventief. Vaak volstaan deze middelen wel bij lichte acne en enkel eens een puistje.
Voor de ernstigere vormen wordt, zoals ook bij mij, vaak een combinatie gebuikt van een antibioticum (tablet of creme) en een creme die ontstekingsremmend werkt, zoals tretinoïne.
Ik raad je dus aan als je echt last hebt van acne, gewoon zo spoedig mogelijk naar een huisarts te gaan, die je vervolgens, mits nodig, weer door kan verwijzen naar een dermatoloog. Het is altijd beter om te vroeg maatregelen te nemen, dan te laat. Ik heb nu dus ook een aantal litteken(tjes) overgehouden maar volgens mij valt hier nog wel wat aan te doen. Misschien heeft iemand hier ervating mee? tips?
In ieder geval succes.
en hoe minder vettigheid en ander afval hoe minder snel er puistjes zullen komen...
je moet je hoofd niet volsmeren met allerlei troep, dat heb ik al lang geprobeerd.
enigste voordeel is dat het vanzelf over gaat, nu heel af en toe nog eens eentje, hoort bij je leeftijd
Ik slik veel vitamine B5, er zit een hele theorie achter maar het komt eropneer dat mijn huid veeeeel minder vet is met als resultaat bijna geen acne meer.. Vroeger kon ik het aan het einde van de dag echt van mn gezicht afvegen, nu is het aan het einde van de dag hooguit een klein beetje vet (normaal). Ik drink nog wel veel water en vermijd teveel chocola, suiker en vet e.d. en eet ook elke dag 2 sinasappels. Dat helpt ook wel..
Verder kan ik aanraden om te vragen aan die prutser van een huisarts of hij/zij je door wil sturen naar de huidtherapeute, als je echt wat ernstiger last hebt van acne kan de huisarts niet veel voor je betekenen. Roaccutane kan ook alleen de dermatoloog voorschrijven trouwens..
vraag me af hoe t komt... gewoon afblijven...
Perfect (de rest help helemaal niet)
Bij iedereen kan alles verschillend zijn: bij de een werkt het middeltje SUPER:), bij de ander krijgt ie er alleen maar een ergere rotkop van:(!!
duzz je moet zelf uitzoeke wat bij jouw werkt!
Ik heb het zelf nog niet gevonden, maar je moet uitkijke waar je je geld aan geeft, duzz rustig kijke wat nou wel zou kunnen werke en nieuwe dingen proberen tot je HET hebt gevonden !!!!
afwisselend eten helpt ook. zorg dat je probeert ook af en toe vis eet want vis oliejen zijn goed voor je metabolisme die je spijsvertering weer gezond maakt.
WAARSCHUWING: koop NOOOOOOOOOOIT de pore cleanser(deluxe) dat heb ik gedaan nou FLUTFLUTFLUT!!!!! je krijgt gewoon een al gebruikt apparaat die iemand anders al heeft trug gestuurd met allemaal krasjes en dergelijke, de zuigkr8 is flut en de het ding slurpt je batterijen op waar je bijstaat!!! het ergste is nog dat ik de week daarna een VRESELIJKE kop had!! ik heb hem gelijk truggestuurd!!!!!!!!!!
Wat mij naast de antibioticakuur goed geholpen heeft is regelmatig in de zon zitten, m'n gezicht 2x per dag met gewoon water wassen en geen vet en zo min mogelijk vlees eten.
Dit alles heeft bij mij ontzettend geholpen!! Krijg veel complimenten dat ik vroeger allemaal puisten had, en nu zo'n gave huid heb...
Voelt echt super goed moet ik zeggen!
Mocht dit niet helpen moet je eens gaan zoeken op vitamine b5 op internet, die remmen de talgproductie geloof ik. Staan wel goede theorien en verhalen van op internet. Heb het zelf nooit geprobeerd!
Succes ermee, hoewel het per persoon verschilt kan dit alles natuurlijk geen kwaad!
Voor mij was het het proberen waard, en met resultaat!
Nee, dan kom je inderdaad bij Roaccutane. HET zogenaamde wondermiddel. Veel erge acne gevallen hebben er een gaaf babyhuidje van gekregen. Je rode plekjes verdwijnen ervan, je littekens vervagen, je porien worden kleiner, je huid gladder, en je pukkels blijven meestal VOORGOED weg. Je moet wel 4-6 maanden elke dag pillen slikken, en om de zoveel tijd je bloed laten controleren. Ja, het is waar dat er erge bijwerkingen zijn, er circuleren heel veel horror verhalen op het internet, maar die gebeuren echt niet bij iedereen. Bovendien gebeuren die bijwerkingen meestal bij hoge doses (bv 80 mg/dag en hoger) en begin je vaak met een lage dosis, om te testen hoe je op het medicijn reageert.
Je schijnt er ook depressief van te kunnen worden, maar ik geloof dat mensen met acne zowiezo al een beetje depressief zijn, en de roaccutane dat alleen maar verhelpt doordat je meer zelfvertrouwen etc. krijgt. Hoewel, ik ken wel gevallen van mensen die zo depressief werden van accutane dat ze moesten stoppen... dus het gebeurt WEL.
Ik ben nu aan de roaccutane, en het valt echt mee allemaal. volgens mij krijgt maar 10% van de gebruikers ofzo last van erge bijwerkingen. Voor heel veel mensen gaat zo'n behandeling gewoon van een leien dakje. Bij mij tot nu toe nog wel in ieder geval. Maar ik denk dat m'n dosis over een tijdje opgehoogd, en dan verwacht ik wel wat zwaardere bijwerkingen. Maar ik heb het er voor over! Ik wil echt nooit meer acne, want ik loop er al zo'n 10 jaar mee.
Volgens mij kan je er beter spijt van hebben dat je het wel geprobeerd hebt, dan niet. Anders loop je over 10 jaar nog met acne, en denk je: had ik toen maar... Natuurlijk moet iedereen het zelf weten... De bijwerkingen zijn serieus, je moet er goed over nadenken. Maar ik ken zoveel successtories, dat het het proberen heus de moeite waard is!
twee roaccutane dagboeken waarbij het fout ging:
http://www.geocities.com/brahma_rules/roadiary.html
http://www.angelfire.com/stars2/moondust4ever/thehorror.html
En twee waar het goed ging:
http://jmhpr.tripod.com/accutanediary/index.html
http://www.genuinejeff.com/accutane/
En twee van gebruikers die NU bezig zijn:
http://hometown.aol.com/stankyflash/index.html
http://www.geocities.com/silvarazz/
En een Nederlandse:
http://www.geocities.com/mijnaccutaneavontuur/
quote:Je hebt inderdaad acne en acne...
Op zaterdag 22 maart 2003 18:46 schreef Georgia het volgende:
Als je chornische acne hebt (zoals ik) dan helpt echt NIETS. Hoezeer middeltjes bij anderen ook aanslaan, het hoeft niet te betekenen dat die bij iedereen werken. Daarom word ik ook zo moe van die tips van iedereen: bv, je moet veel water drinken, veel in de zon, geen zuivel, benzac, clean&clear, antibiotica, ayerol creme, etc etc. Mensen met ECHTE acne hebben dat heus allemaal al geprobeerd!! En zonder resultaat!Nee, dan kom je inderdaad bij Roaccutane. HET zogenaamde wondermiddel. Veel erge acne gevallen hebben er een gaaf babyhuidje van gekregen. Je rode plekjes verdwijnen ervan, je littekens vervagen, je porien worden kleiner, je huid gladder, en je pukkels blijven meestal VOORGOED weg. Je moet wel 4-6 maanden elke dag pillen slikken, en om de zoveel tijd je bloed laten controleren. Ja, het is waar dat er erge bijwerkingen zijn, er circuleren heel veel horror verhalen op het internet, maar die gebeuren echt niet bij iedereen. Bovendien gebeuren die bijwerkingen meestal bij hoge doses (bv 80 mg/dag en hoger) en begin je vaak met een lage dosis, om te testen hoe je op het medicijn reageert.
Je schijnt er ook depressief van te kunnen worden, maar ik geloof dat mensen met acne zowiezo al een beetje depressief zijn, en de roaccutane dat alleen maar verhelpt doordat je meer zelfvertrouwen etc. krijgt. Hoewel, ik ken wel gevallen van mensen die zo depressief werden van accutane dat ze moesten stoppen... dus het gebeurt WEL.
Ik ben nu aan de roaccutane, en het valt echt mee allemaal. volgens mij krijgt maar 10% van de gebruikers ofzo last van erge bijwerkingen. Voor heel veel mensen gaat zo'n behandeling gewoon van een leien dakje. Bij mij tot nu toe nog wel in ieder geval. Maar ik denk dat m'n dosis over een tijdje opgehoogd, en dan verwacht ik wel wat zwaardere bijwerkingen. Maar ik heb het er voor over! Ik wil echt nooit meer acne, want ik loop er al zo'n 10 jaar mee.
Volgens mij kan je er beter spijt van hebben dat je het wel geprobeerd hebt, dan niet. Anders loop je over 10 jaar nog met acne, en denk je: had ik toen maar... Natuurlijk moet iedereen het zelf weten... De bijwerkingen zijn serieus, je moet er goed over nadenken. Maar ik ken zoveel successtories, dat het het proberen heus de moeite waard is!
twee roaccutane dagboeken waarbij het fout ging:
http://www.geocities.com/brahma_rules/roadiary.html
http://www.angelfire.com/stars2/moondust4ever/thehorror.htmlEn twee waar het goed ging:
http://jmhpr.tripod.com/accutanediary/index.html
http://www.genuinejeff.com/accutane/En twee van gebruikers die NU bezig zijn:
http://hometown.aol.com/stankyflash/index.html
http://www.geocities.com/silvarazz/En een Nederlandse:
http://www.geocities.com/mijnaccutaneavontuur/
2. Wat bij mij erg goed werkt is calendula (uit een spuitflesje). Dit kun je kopen bij de meeste natuur(voedings) winkels.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |