quote:yep dit was bij mij de reden dat zachte lenzen sterk werden afgeraden
Op woensdag 5 maart 2003 17:12 schreef du_ke het volgende:
Het kan er ook mee te maken hebben datt je een cilinderafwijking hebt waardoor je met zachte lensen heel moeilijk echt scherp zicht krijgt
ze zeiden dat mn zicht dan nooit zo optimaal zou worden als met harde lenzen
nu loop ik al zo'n 5/6 jaar rond met harde lenzen, worden iedere 3 jaar vervangen (nu mn 2e paar dus)
het valt mij op dat ik in de zomer altijd meer last heb dan in de winter met stofdeeltjes e.d.
maar ik voel ze wel absoluut niet zitten zoals anderen hier zeggen
toch beginnen ze me de laatste tijd steeds meer te irriteren
het 1e paar wat ik had was perfect 3 jaar lang, daarna begonnen ze ook minder te worden en werden ze vervangen
dit paar heb ik nu een dik jaar en ze doen nu al zo lastig als die anderen na dik 3 jaar
heb heel vaak superdroge/rode ogen, en dat mn zicht ineens heel vaag wordt....ze lijken dus erg vuil ofzo maar dat zijn ze niet
als dit zo doorgaat, ga ik binnenkort een afspraak maken met de opticien
misschien de optie voor zachte lenzen eens bekijken, maar dat zal denk ik niks worden
en een bril is GEEN optie.......
verder hoor ik vaak dat mensen na een aantal jaren geen lenzen meer kunnen verdragen, komt echt veel voor
ik hoop niet dat ik dit nu al begin te krijgen
Harde lenzen hebben een kleine diameter. Ze bewegen op de iris en zitten steeds op een andere plaats. Eigenlijk is alleen het midden van de iris continu bedekt door de lens.
Mocht je oog nu te weinig zuurstof krijgen, dan raakt het verdoofd (op die plaats). Bij harde lenzen raakt dus een klein deel van de iris verdoofd, en de 'overgang' tussen verdoofd en niet verdoofd gebied voel je als irritatie. Je zult dan de lens uit moeten doen, eventueel schoonmaken en weer indoen, waardoor je ook weer even zuurstof kan 'tanken'.
Een zachte lens heeft een diameter groter dan de iris. Hierdoor raakt de hele iris verdoofd en voel je dus helemaal niks. Het kan zijn dat je oog dan urenlang met een zuurstofgebrek zit zonder dat je het merkt. Ook als er een vuiltje onder de lens raakt zul je dat niet voelen, zodat het vuiltje (zandkorrel?) de kans krijgt om je hoornvlies es even lekker af te frezen. Dit veroorzaakt schade aan het hoornvlies.
Deze schade herstelt natuurlijk wel weer, maar je kunt niet oneindig blijven beschadigen/genezen. Volgens mijn opticien kan iemand hooguit 10 jaar van z'n leven zachte contactlenzen dragen. Daarna wacht onverbiddelijk weer de bril, want je ogen verdragen dan ook geen harde lenzen meer. Hij raadde mij aan om indien enigszins mogelijk altijd harde lenzen te dragen.
Dit is de reden dat ik dus inderdaad harde lenzen draag. Met alle problemen vandien: vuiltje in je oog doet hevig pijn (vaak tijdens het fietsen) en aan het eind van de dag zijn je ogen geirriteerd.
Maar dit alles liever dan na 10 jaar zachte lenzen weer een bril te moeten: glazen die vuil worden en beslaan als je ergens binnenkomt en je wilt voorstellen, vervormd en verkleind blikveld, randen van de gazen, risico dat ie af valt of beschadigd raakt (dit risico bestaat in mindere mate natuurlijk ook met lenzen), hou toch op zeg, voor mij nooit meer een bril.
quote:Dat kan inderdaad ook nog. Fieuw, er is een uitweg uit de ellende! Maar wat je zegt, sparen dus. Iemand enig idee wat zoiets kost?
Op zaterdag 15 maart 2003 22:25 schreef SEMTEX het volgende:
Allemaal sparen voor een laserberhandeling dus!
quote:Minstens 1000 euro per oog
Op zaterdag 15 maart 2003 22:43 schreef R16 het volgende:[..]
Dat kan inderdaad ook nog. Fieuw, er is een uitweg uit de ellende! Maar wat je zegt, sparen dus. Iemand enig idee wat zoiets kost?
quote:Was dat maar mogelijk met mijn ogen...
quote:dat zal zeker nog wel een keer gebeuren bij mij......de prijs is nu al te doen....enige wat me tegenhoudt is dat ik er toch wel een beetje bang voor ben, het geklooi met mn ogen zeg maar.........maar binnen 10 jaar ben ik het toch wel van plan eigenlijk
maarja na dat verhaal paar posts terug over zachte lenzen ben ik toch blij dat ik harde heb eigenlijk.....denk dat de mijne op het moment gewoon niet zo goed qua kwaliteit zijn dan de vorige........
quote:sjit ja das ook nog maar de vraag, ik met mijn -7 en -5
Op zaterdag 15 maart 2003 23:49 schreef MSXUser het volgende:[..]
Was dat maar mogelijk met mijn ogen...
quote:Misschien dat m'n linkeroog nog te 'redden' valt met laseren, maar met rechts is niets te beginnen. Het is een 'lui oog' en zo slecht dat ik er hooguit wat licht en donker mee zie. Zelfs als ik met m'n neus op de monitor zit, kan ik de letters nog niet lezen met dat oog.
Op zondag 16 maart 2003 00:32 schreef SEMTEX het volgende:
Het schijnt tot een bepaalde sterkte te kunnen en als je sterkte te hoog is, is er een andere manier mogelijk: ik geloof dat ze dan een lensje onder je hoornvlies plaatsen. Er zijn iig genoeg mogelijkheden voor mensen met een hogere sterkte..
quote:Bij kinderen plakken ze dan van die geinige sitckertjes op het goede oog om het luie oog te trainen, is iets dergelijks bij jou niet meer te doen dan?
Op zondag 16 maart 2003 00:37 schreef MSXUser het volgende:[..]
Misschien dat m'n linkeroog nog te 'redden' valt met laseren, maar met rechts is niets te beginnen. Het is een 'lui oog' en zo slecht dat ik er hooguit wat licht en donker mee zie. Zelfs als ik met m'n neus op de monitor zit, kan ik de letters nog niet lezen met dat oog.
quote:Dat heb ik wel gehad, maar het mocht niet baten. Zo rond m'n 12e is het oog er bijna helemaal mee gekapt (zat eerst al rond de -10). Daarna is m'n linkeroog ook verder achteruit gegaan (is nu -6 of -6.25). Als ik iets aan links laat doen en het gaat mis, dan kan ik echt braille gaan leren
Op zondag 16 maart 2003 00:40 schreef SEMTEX het volgende:
Bij kinderen plakken ze dan van die geinige sitckertjes op het goede oog om het luie oog te trainen, is iets dergelijks bij jou niet meer te doen dan?
quote:shit das wel minder
Op zondag 16 maart 2003 00:37 schreef MSXUser het volgende:[..]
Misschien dat m'n linkeroog nog te 'redden' valt met laseren, maar met rechts is niets te beginnen. Het is een 'lui oog' en zo slecht dat ik er hooguit wat licht en donker mee zie. Zelfs als ik met m'n neus op de monitor zit, kan ik de letters nog niet lezen met dat oog.
ik heb op mn 14e ofzo een operatie gehad TEGEN een lui oog
ze zeiden dat zonder die operatie dat oog dus ook lui zou worden in de loop van de tijd.......ben ik toch weer blij dat dat is gebeurt
maarja er is wel al genoeg gekloot nu met mn ogen, hoop dat ze zo;n laserbehandeling ook nog overleven
Sinds een week heb ik zachte lenzen, gaat allemaal prima, maar nou vraag ik me af, als ik ga sporten (joggen bijv.) of ik dan beter m'n bril op kan zetten of m'n lenzen in kan houden. Iemand ervaring hiermee? dat ze uitvallen ofzo?
quote:Tenzij je gaat zwemmen kun je ze gewoon inhouden, die vallen er heus niet zomaar uit
Op zondag 16 maart 2003 10:03 schreef Bob.Ross het volgende:
Ik heb trouwens nog een vraagje.Sinds een week heb ik zachte lenzen, gaat allemaal prima, maar nou vraag ik me af, als ik ga sporten (joggen bijv.) of ik dan beter m'n bril op kan zetten of m'n lenzen in kan houden. Iemand ervaring hiermee? dat ze uitvallen ofzo?
quote:koel, thnx
Op zondag 16 maart 2003 10:48 schreef nietje83 het volgende:[..]
Tenzij je gaat zwemmen kun je ze gewoon inhouden, die vallen er heus niet zomaar uit
quote:Ik slaap normaal gesproken 10 uur
Op donderdag 13 maart 2003 20:48 schreef sylvesterrr het volgende:[..]
Douchen lukt ook wel, maar slapen...
Das niet zo handig hoor, althans, niet als je zo'n 3 uur wil gaan slapen.
quote:Je kan er ook gwn mee zwemmen zelfs dan blijven ze zitten echt uitvinding van de eeuw lenzen
Op zondag 16 maart 2003 10:48 schreef nietje83 het volgende:[..]
Tenzij je gaat zwemmen kun je ze gewoon inhouden, die vallen er heus niet zomaar uit
quote:ook onder water
Op zondag 16 maart 2003 11:08 schreef Mitchell het volgende:[..]
Je kan er ook gwn mee zwemmen zelfs dan blijven ze zitten echt uitvinding van de eeuw lenzen
Ik begon met harde lenzen maar na een jaar kreeg ik steeds halverwege de dag gespongen adertjes in mn ogen. De opticien concludeerde dat ik te weinig traanvocht aanmaakte en dat zachte lenzen in dat geval beter zijn.
Nou 4 weken met bril gelopen om mn ogen weer hun eigen vorm terug te laten nemen en daarna gelijk zachte erin.
Het verschil is vooral in het begin heel groot. Harde lenzen moet je heel geleidelijk aan wennen en pas na 2 weken zitten ze echt een beetje lekker. Zachte lenzen kan je bijna gelijk een hele dag in, en je voelt er niks van.
Toch vond ik harde lenzen voor mijn gevoel 'schoner'. Als er iets onderkomt knipper je het zo weg, en harde lenzen kan je ook schoonmaken. Na een avondje stappen zijn mijn zachte lenzen echt smerig en ik krijg ze niet meer schoon.
Mijn opticien vertelde mij dat harde lenzen op de lange duur beter zijn voor je oog, daarom koos ik in die tijd voor harde lenzen.
quote:onder water denk ik sowieso dat je je ogen beter kunt dichthouden
Op zondag 16 maart 2003 11:18 schreef Bob.Ross het volgende:[..]
ook onder water
maar mijn vraag is: bij welke soort lenzen is het risico groter ze kwijt te raken met zwemmen? zachte of harde, welke zitten dus vaster op je oog????
ik heb harde, lijkt mij dat deze vrij snel uit kunnen vallen tov zachte, maar ik wilde deze zomer toch weer eens wat meer gaan zwemmen en danwel met lenzen in....heb sowieso 2 paar dus 1 mag ik kwijtraken
quote:Of je gebruikt een duikbrilletje.
ook onder water
quote:Met harde lenzen kan je absoluut niet zwemmen. Ze drijven gewoon gelijk van je ogen af. Zachte lenzen 'zuigen' zich meer vast op je oog, waardoor het risico van verliezen kleiner wordt. Toch kan je beter met zachte lenzen je ogen dicht houden ivm bacterien in zeewater (chloor lijkt me ook niet al te best voor je lenzen)
Op zondag 16 maart 2003 17:58 schreef Bolderbast het volgende:[..]
onder water denk ik sowieso dat je je ogen beter kunt dichthouden
maar mijn vraag is: bij welke soort lenzen is het risico groter ze kwijt te raken met zwemmen? zachte of harde, welke zitten dus vaster op je oog????
quote:Bij mij wel toen k mn ogen open deed ( mischien was t geluk maar oke )
ook onder water
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |