(topic >> Missende stof van Purr )
Ik reageerde daar gepikeerd op en dat was eigenlijk niet terecht, waarvoor hier mijn excuses.
Hierbij mijn poging om een discussie te voeren over de zin en onzin rond de term "depressie".
Ik sta open voor elk commentaar.
Wat ik er nu even over kwijt wou...... :
Waar ik soms laaiend van word, zijn mensen die zichzelf of een naaste als depressief betitelen, omdat de persoon in kwestie "een beetje sjaggerijnig" is, omdat z'n leven "ff niet zo lekker" loopt, omdat ie niet slaagde voor z'n rijbewijs, omdat de cavia dood is gegaan....
Men vergeet soms, dat iedereen af en toe even bij moet tanken van de dingen die hij meemaakt.
Vroeger deden we dat op de achterbank in de auto van pa en ma, als we weer eens op familiebezoek moesten op zondagmiddag.
Gaaaaaaaap achterin en hup! effe tukken.
Maar nu zijn we ouder en (nog?) (niet?) wijzer.
Nu party-en we het weekend door, scooteren we naar het werk, bewegen we ons lijf alleen omdat we van A naar B moeten en niet omdat we een betere conditie willen. Voor sport hebben we geen tijd en vitamine C halen we wel uit een bruistablet.
En dan, "ineens", als donderslag bij heldere hemel, heeft dat lichaam er genoeg van.
We hebben een flinke tijd roofbouw gepleegd en de batterij is op.
De reserves zijn op, en je lichaam weigert meer dienst te doen.
De chemische stoffen die ons anders nog gaande houden (endorfine, adrenaline, serotonine) zijn in hun aanmaak verstoord en die doen hun werk niet meer.
We slapen veel of juist niet.
We hebben geen trek, of juist veel behoefte aan snoep.
We grijpen naar genotsmiddelen om ons tóch nog beter te voelen.
En toch gaat het niet beter.
De koek is op.
We hebben een allesoverheersend gevoel van lusteloosheid, ons rot voelen en voor een huilbui is niet veel meer nodig dan met je ogen knipperen.....
Is dat zo verbazingwekkend? Is dit iets nieuws?
Nee.
Veel mensen rennen in dit stadium naar de huisarts.
En huisartsen zijn helaas nog al te vaak geneigd om gemakshalve anti-depressiva voor te schrijven.
Je kan op je vingers uittellen dat dit symptoom-bestrijding is.
De oorzaak (de grenzen van je lijf niet respecteren en jezelf en je gezondheid niet serieus nemen) is er immers niet mee weggenomen.
En wat veel mensen niet weten, en wat nu pas mondjesmaat bekend wordt, is dat anti-depressiva verslavend werken, en dat er veel bijwerkingen aan vastkleven bij het beginnen en het stoppen met anti-depressiva.
Mensen, alsjeblieft, laat je niet bij de eerste de beste dip een medicijn voorschrijven!
Voor wie behoefte heeft aan meer informatie over dit onderwerp, reageer dan op dit topic met een gerichte vraag of opmerking, dan kan ik relevante sites erop na slaan en wat goede links doorgeven.
* If you want to be happy, then be
Ischa
[Dit bericht is gewijzigd door Ischa op 02-03-2003 17:33]
quote:Precies! Mensen die bovenstaande lichamelijke klachten hebben, zijn eerder ready voor een burn-out dan dat ze depressief zijn.
Op zondag 2 maart 2003 17:50 schreef SEMTEX het volgende:
Ik denk dat je meer een burn-out bedoelt..
Dat is nou precies het punt dat ik ook wil maken.
Maar die conclusie trekken die mensen dan niet.
Mensen lijken maar al te graag in slachtofferrol te willen zitten; ik hoor de term "depressie" te pas en te onpas voorbijkomen.
Het ergert mij, omdat ik (en vast velen met mij) constant tegen rare vooroordelen van de maatschappij oploop als mensen weten dat ik momenteel niet kan werken doordat ik in therapie zit en depressief ben.
Ik krijg te horen dat "iedereen wel eens depressief is" en men vraagt mij waarom het na een half jaar nog niet over is.
Ik krijg de meest rare adviezen over me heen van mensen die ook depressief zeggen te zijn ("zal wel door het weer komen hoor, ik heb het wel vaker" riep iemand).
Nou jáááááá !
Of is dat te politiek correct ?
Volgens DSM IV heb je een depressieve stoornis als er sprake is van het volgende.
Tijdens een en dezelfde periode van veertien dagen treden minstens vijf kenmerkende symptomen op:
je bent neerslachtig, verdrietig, somber, huilerig;
je bent alle belangstelling en plezier kwijt bij het doen van dingen die je tot op dat moment graag deed;
je hebt veel minder of veel meer eetlust dan gewoon en je bent afgevallen of aangekomen;
je kunt moeilijk in slaap komen of je slaapt juist teveel;
je bent zo onrustig en prikkelbaar, of zoveel trager dan anders, dat het anderen is gaan opvallen;
je bent moe en je hebt nergens energie voor;
je voelt je minderwaardig ten opzichte van anderen of je hebt uitzonderlijke schuldgevoelens over dingen die je al dan niet gedaan hebt;
je hebt moeite je te concentreren, helder te denken of besluiten te nemen;
je hebt het gevoel dat je dood beter af zal zijn of je denkt aan zelfdoding;
Deze symptomen moeten dan ernstig genoeg zijn om je dagelijks leven overhoop te halen, problemen te geven bij het uitvoeren van je werk of het functioneren van je relatie;
De depressie heeft geen aanwijsbare oorzaak, zoals het (overmatig) gebruik van alcohol, drugs, medicijnen of het hebben van een lichamelijke ziekte;
De depressie is niet ontstaan als een reactie op het overlijden van een naaste.
Het bovenstaande geeft dus aan, dat je aan nogal wat kenmerken moet voldoen, wil er sprake zijn van een depressieve stoornis. Denk dus niet al te snel dat als je neerslachtig bent, u ook aan een depressieve stoornis lijdt. Dat wil overigens niet zeggen dat het niet zinvol is om bij deze klachten hulp te gaan zoeken!
quote:hmm,
Op zondag 2 maart 2003 18:30 schreef Ischa het volgende:
Depressie:Volgens DSM IV heb je een depressieve stoornis als er sprake is van het volgende.
Tijdens een en dezelfde periode van veertien dagen treden minstens vijf kenmerkende symptomen op:
je bent neerslachtig, verdrietig, somber, huilerig;
je bent alle belangstelling en plezier kwijt bij het doen van dingen die je tot op dat moment graag deed;
je hebt veel minder of veel meer eetlust dan gewoon en je bent afgevallen of aangekomen;
je kunt moeilijk in slaap komen of je slaapt juist teveel;
je bent zo onrustig en prikkelbaar, of zoveel trager dan anders, dat het anderen is gaan opvallen;
je bent moe en je hebt nergens energie voor;
je voelt je minderwaardig ten opzichte van anderen of je hebt uitzonderlijke schuldgevoelens over dingen die je al dan niet gedaan hebt;
je hebt moeite je te concentreren, helder te denken of besluiten te nemen;
je hebt het gevoel dat je dood beter af zal zijn of je denkt aan zelfdoding;Deze symptomen moeten dan ernstig genoeg zijn om je dagelijks leven overhoop te halen, problemen te geven bij het uitvoeren van je werk of het functioneren van je relatie;
De depressie heeft geen aanwijsbare oorzaak, zoals het (overmatig) gebruik van alcohol, drugs, medicijnen of het hebben van een lichamelijke ziekte;
De depressie is niet ontstaan als een reactie op het overlijden van een naaste.
Het bovenstaande geeft dus aan, dat je aan nogal wat kenmerken moet voldoen, wil er sprake zijn van een depressieve stoornis. Denk dus niet al te snel dat als je neerslachtig bent, u ook aan een depressieve stoornis lijdt. Dat wil overigens niet zeggen dat het niet zinvol is om bij deze klachten hulp te gaan zoeken!
mensen weten gewoon niet wat het is, gaan ze naar een weekje therapie vragen of je het al kan merken
Wat ik altijd vreemd gevonden heb is dat; als een depressie daadwerkelijk een chemisch probleem zou is, de zogenaamde geneesmiddelen niet toereikend zijn. Ook ECT op zich lijkt niet afdoende om een depressie te "genezen". Het helpt de symptomen te verlichten maar het is bijna altijd nodig om bepaalde vorm van therapie te volgen.....
En dat is wel een significante aanwijzing dat er misschien wel eens iets heel anders gaande is want als het een chemische "aandoening" is wat voor zin heeft het dan om therapie te gaan volgen?
Wat is er aan de hand (denk ik)?
Ons hele leven wordt beheerst door regels, instructies, geschreven en ongeschreven. Vaak zijn het alleen maar andere mensen die ons vertellen wat goed is en wat slecht, wat we wel mogen en niet mogen, hoe we moeten denken en waarom we zo moeten denken, hoe we moeten presteren om iets te betekenen in deze maatschappij, wat voor gedrag juist is en welk gedrag zeker niet. Er zijn bijna net zoveel denkbeelden, meningen en begeleidende huisregels als dat er mensen zijn. Is het een klein wonder dat er steeds meer mensen soms even helemaal de weg kwijt raken?
Volgens mij heeft een depressie alles te maken met een manier van negatief denken die veroorzaakt wordt door een verlies aan controle over je eigen leven en dat kan een relatief onschuldige oorzaak hebben zoals een relatie die op de klippen loopt maar kan ook hele ernstige oorzaken hebben zoals in je jeugd misbruikt zijn. Een dipje, een burnout, een depressie, manisch depressief, zwaar depressief.....volgens mij allemaal variaties (van redelijk onschuldig tot heel ernstig) op hetzelfde thema.
Voor de duidelijkheid: ik heb zelf geen ervaring met langdurige depressie (gelukkig), maar dat is wat ik hoor.
quote:Mijn schoonmoeder heeft volgens de dokter een ernstige depressie, die al tien jaar duurt (naar mijn mening is de opvoeding daar een beetje bij in geschoten), en ze is alcoholverslaafd, dat wil je niet weten. Maar dat kan toch juist door een depressie komen? Maar toch is ze er veel slechter aan toe als ze zich weer een maand te pletter heeft gezopen. Dus is het ook een beetje de oorzaak. (denk ik).
Op zondag 2 maart 2003 18:30 schreef Ischa het volgende:
Depressie:Volgens DSM IV heb je een depressieve stoornis als er sprake is van het volgende.
...De depressie heeft geen aanwijsbare oorzaak, zoals het (overmatig) gebruik van alcohol, drugs, medicijnen of het hebben van een lichamelijke ziekte;
[edit] Dit klinkt opeens heel negatief, maar ze is volgens mij een schat van een mens, maar heeft nogal een kwade dronk, vandaar dat ik die kant nog steeds niet heb leren kennen. Dit is dus geen negatief stukje over mensen met een depressie!![/edit]
Waarschijnlijk niet.
Dat is fijn aantoonbaar.
Lekker lichamelijk.
Mensen met een echte burn-out of depressie zijn misschien wel slechter af.
Het is vaak niet te zeggen hoe het komt, wanneer het begonnen is en hoelang het traject duurt en hoe het eruit ziet wat ze nog voor zich hebben.
Sorry dat ik wat cynisch overkom misschien, maar het ergeren aan mensen die zeggen dat ze zich niet goed voelen of zich teneergeslagen voelen zonder dat je precies weet wat er speelt, wat men heeft meegemaakt en hoe de vork dus precies in de steel zit, moet je echt afleren.
Er lopen nu eenmaal altijd mensen rond die doordat er dan wat meer aandacht komt voor hun persoon misschien wat snel zijn in het vertellen dat ze zich somber voelen em zoch depri zijn.
Je hebt zelf al e.e.a. opgezocht op internet over dit soort zaken, dat pleit voor je, zouden meer mensen moeten doen.
Je kan een depressie of het verschil met een dipje uit kunnen leggen met zoveel woorden maar ik heb er geen woorden voor.. Zo apart..
lekker vage post weer :p
'k ben dus niet de enige die hele dubbele gevoelens over dit onderwerp heeft.
ik lijd zelf aan/onder depressie en het is zó moeilijk om mensen die niet weten hoe dat is, uit te leggen hoe je je voelt!
ik heb soms wel eens de neiging te denken: 'had ik maar een of andere schlemielige handicap', dan kon iedereen tenminste zien wat er was.
ik liep vandaag vechtend tegen tranen door de stad, maar de mensen om mij heen hebben er waarschijnlijk niks van gemerkt, want mijn vertrouwde "muur" om me heen werkt perfect. ik maak grappen en lach naar iedereen, maar ondertussen...
het oordeel van de buitenwereld over mensen die depressief zijn is vaak zo glashard ! mensen hebben geen idee hoe eenzaam het gevecht vaak is.
ik heb er niet voor gekózen om depressief te zijn, verdorie!
en ik zal knokken om koste wat het kost er weer uit te komen.
ik weiger mijzelf als slachtoffer te zien.
ik lees alles wat los en vast zit erover, ik doe mijn uiterste best om mezelf hier weer uit te hijsen.
maar de tering, wat kóst het een hoop energie...
als mensen daar nou eens bij stilstonden voordat ze hun oordeel velden, want ik hoor maar al te vaak dat mensen met een uitkering "het maar makkelijk hebben".
'je moest eens weten', denk ik dan.
dagje ruilen met mij? ik jouw kantoorbaantje en typmiepen en jij een dagje overspannen?
je zult zien dat het een dokwerker's job is, met dien verschille dat een dokwerker om 17.00 klaar is, en ik 24/7 met m'n depressieve brein zit opgescheept.
het klinkt allemaal erg somber, maar toch word ik niet een pessimist genoemd door vrienden, eerder een optimist!
there is no way to happiness, happiness is the way.
ja ja....
een peinzende ischa.
quote:Ik lijd zelf ook al zolang ik me kan herinneren aan depressies, en het valt idd niet uit te leggen aan mensen die het zelf niet ondervonden hebben. Dat heb ik jaren terug al opgegeven. Het is vaak ook zo frustrerend dat zulke mensen je soms als zwak, aanstellerig of zielig bestempelen, terwijl elke dag een gevecht met jezelf is.
Op woensdag 5 maart 2003 02:44 schreef Ischa het volgende:
ik lijd zelf aan/onder depressie en het is zó moeilijk om mensen die niet weten hoe dat is, uit te leggen hoe je je voelt!
quote:Herkenbaar. Zo heb ik zowat m'n hele leven rondgelopen, altijd vrolijk, altijd een masker op. Niemand had iets in de gaten. Die muur werkte perfect. Tot halverwege vorig jaar. Toen is de bom gebarsten. Alle emoties, opgekropte gevoelens, depressies kwamen keihard naar buiten, op het slechtst denkbare moment
ik liep vandaag vechtend tegen tranen door de stad, maar de mensen om mij heen hebben er waarschijnlijk niks van gemerkt, want mijn vertrouwde "muur" om me heen werkt perfect. ik maak grappen en lach naar iedereen, maar ondertussen...
Hoewel de steun die ik kreeg overweldigend was, er goed over praten kon ik niet. Juist omdat diegenen de ervaring "depressiviteit" niet kennen. Je voelt je nog alleen.
En hoewel het wel langzaam maar zeker beter met me gaat, als ik naar het lijstje van symptomen hierboven kijk kan ik nog steeds bij elk puntje "ja" zeggen.
Voor mij is depressiviteit geen gevecht van dagen, geen gevecht van weken, ook geen gevecht van maanden, maar een gevecht van jaren. Een gevecht met jezelf, en een gevecht die je alleen moet voeren.
In de depresie scene heb je dus een aantal stadia's
De echte depressie is er dus in engere zin:
Slech eten slecht drinken, slechte stoelgang sociaal isolement etc etc dit is dus de categorie die echt depressief zijn.
Ik lees een aantal verhalen waarvanb men spreekt over de gemaskeerde depressie. Het zogenaamde met het masker oplopen. Deze depressie is vaak gebaseerd op rare live-events en eb noemt men dan ook een reactieve depressie ( ernstig levenstrauma, verwaarloosde jeugd etc )
Echter de gevallen somber en depressie worden nog wel eens door elkaar gehaald, want ook de persoonlijkheids stoornis zoals:
Afhankelijkheids stoornis
Borderline stoornis
Sociale deprivatie
Depressieve neurose
Narcistische pers stoornis kennen hun depressieve periodes.
Dus een goed antwoord op je vraag kan ik in ieder geval niet geven! Daar zou je dus wat echt wat meer je verhaal over moeten doen.
Groetjes
ps:
burn-out bestaat niet! Het is klinisch bewezen dat dat dus echt een depressie is
quote:Een depressie waarbij de symptomen door het werk tot uiting komen. Dat noemen we dus een burn-out
Op woensdag 5 maart 2003 09:32 schreef Separeertje het volgende:
ps:
burn-out bestaat niet! Het is klinisch bewezen dat dat dus echt een depressie is
Het is gewoon eng hoe bekend dit klinkt . Nu wil ik niet zeggen dat ik aan een depressie lijdt, maar de mensen om me heen willen het graag die stempel geven. Ik voelde me al hele lange tijden zwaar klote, maar mn masker werkte altijd perfect...
Ruim een maand geleden moest ik mn moeder (en mn pa wist t ook snel daarna) wel een beetje een verklaring geven voor mijn gedrag omdat ik constant hoofdpijn, last van mn rug heb en duizelig ben. Alleen had mn vader regelmatig nog verkondigd dat al die 'overdreven zielige pubers' aanstellers waren en dat het gewoon aan de leeftijd lag.
Dit was nou niet bepaald een aanmoedigend advies om te gaan vertellen wat me dwars zat. Het ergste is eigenlijk nog dat ik dat zelf niet eens weet. Mn ouders denken nu dat ik gewoon ffies een tijdje 'overspannen' (ik weet er ffies geen anders woord voor) ben omdat ik te druk bezig ben geweest met school e.d.
Ze zijn er per ongeluk ook achtergekomen dat ik fanatiek ben bezig geweest met een mes en dat was voor mn ouders genoeg om dr werk aan te gaan besteden.
Alleen als ik nu es lees wat ik (toch nog heel onduidelijk) heb uitgetypt, vindt ik dat ik al snel zielig overkom. Tegenover vrienden en familie voel ik me dus ook zo (helemaal na een opmerking van een 'vriendin': "je kan niet altijd zielig zijn") met als gevolg dat ik helemaal niks meer vertel, aan niemand niet.(waardoor ik amper meer vrienden heb)
Is dit normaal?
k bedoel, ik las op een site iets over dat als een 'dipje' langer duurt dan 2 weken dat het dan "depressief" heet. ( )
Als laatste wil ik nog ffies kwijt dat ik het gevoel deel dat ik graag een aantoonbare 'ziekte' had. Uit mn bloedtest bleek dat ik gezond ben, maar (ik hoef niet depressief te zijn, daar geloof ik niet in) is dit dan echt een ziekte zonder naam?
quote:Als ik "gewoon" ziek ben en er is binnen een week geen voelbare verbetering of het is erger geworden en de oorzaak is volledig onbekend dan zoek ik een dokter op.
Op woensdag 5 maart 2003 15:28 schreef XimeniaX het volgende:Is dit normaal?
k bedoel, ik las op een site iets over dat als een 'dipje' langer duurt dan 2 weken dat het dan "depressief" heet. (
)
Als laatste wil ik nog ffies kwijt dat ik het gevoel deel dat ik graag een aantoonbare 'ziekte' had. Uit mn bloedtest bleek dat ik gezond ben, maar (ik hoef niet depressief te zijn, daar geloof ik niet in) is dit dan echt een ziekte zonder naam?
Als je meer dan twee weken in een dip zit en je leven dreigt enigzins te ontsporen en je hebt geen idee waarom dan zou ik precies hetzelfde doen. Betekent niet dat je ziek bent maar je hebt wel problemen en als je zelf de problemen niet opgelost krijgt, dan zoek je hulp. Fysieke gezondheid en mentale "gezondheid" zijn twee verschillende dingen. Persoonlijk vind ik depressie overigens ook geen ziekte maar het is wel een probleem wat opgelost moet en overigens ook kan worden.
quote:Niet om te flamen, maar ga gewoon naar de huisarts. Niet zelf allerlei diagnoses gaan stellen. Je wordt echt niet voor gek verklaard. Als de toon van de man je stoort, kun je dat best tegen hem zeggen
Op woensdag 5 maart 2003 16:36 schreef Separeertje het volgende:
niks om te flamen hoor maar zoek eens op neuroses, ben je ook angstig?
ik neem mijn woorden terug van mijn bozig klinkende reactie op Purrs posting.
ik had niet pissig mogen worden op jouw case terwijl ik er niks inhoudelijks vanaf wist.
hopelijk snapte je het punt dat ik maakte in dit topic: namelijk dat wel érg veel mensen bléren dat ze zich depressief voelen, terwijl ze er geen enkel symptoom van laten zien. zíj zijn dan in mijn ogen de aanstellers.
ik kan niet vertellen wat er wel of niet met je is, maar het lijkt een understatement om te zeggen dat je nu oververmoeid bent.
Lotje, als het niet goed met je gaat, ga dan als de wiedeweer naar je huisarts.
Ga voor jezelf na, voordat je gaat:
- of je van jezelf weet waardoor het sombere gevoel in de eerste instantie überhaupt kwam opzetten?
heeft het misschien een aanwijsbare reden? is er iets schokkends gebeurd waarvan je nu over je toeren bent?
- welke klachten je nu ervaart? zet voor jezelf op een rij hoe het gaat met je eet- en slaapgedrag.
Heb je lichamelijke klachten op dit moment? (Zie dat lijstje wat hier ergens boven staat)
Maak een lijstje van alles wat er nu dwarszit en neem dat mee, dan kan je niks vergeten.
Vaak ben je geneigd om af te gaan op de vraagstelling van je huisarts maar dat kan beteken dat je wat vergeet te zeggen dat belangrijk kan zijn.
Probeer het voor Meneer de Huisarts zo duidelijk maken om een diagnose te stellen.
En als je twijfelt of hij je wel serieus neemt, dan ga je gewoon naar een ander voor een second opinion.
Belangrijk is vooral, dat je even alle verplichtingen en nog-moeten-doen-dingen even uit je kladden laat vallen en de boel even de boel laat.
Nu eerst even voor jezelf zorgen.
Ik wens je alle sterkte toe in het herstellen hiervan en hoop dat je er snel weer bovenop kunt komen.
groeten,
Ischa
quote:Maakt zoveel energie in je depressie stoppen het niet alleen maar erger? Het is mijn idee dat je dan juist bezig bent met kweken, zoals iemand die hele dagen in de sportschool zit om z'n spieren te trainen. Je bent er voortdurend mee bezig en wordt er dus keer op keer (op keer) mee geconfronteerd (door er b.v alles over te lezen). Waarom niet wat afleiding zoeken? Waarom niet je energie ergens anders in stoppen, iets wat wèl prettig is. Ik weet ook wel dat het allemaal niet zo makkelijk is als het klinkt en misschien heb je het al 100 keer geprobeerd, ik weet het niet, maar het is een tip.
Op woensdag 5 maart 2003 02:44 schreef Ischa het volgende:ik lees alles wat los en vast zit erover, ik doe mijn uiterste best om mezelf hier weer uit te hijsen.
maar de tering, wat kóst het een hoop energie...
als mensen daar nou eens bij stilstonden voordat ze hun oordeel velden, want ik hoor maar al te vaak dat mensen met een uitkering "het maar makkelijk hebben".
[Dit bericht is gewijzigd door R_ON op 06-03-2003 00:23]
Daar zou ik zelf nou nóóit opgekomen zijn...
( Ik heb nl. niet al maanden elke dag hardgelopen ( 5km.) door weer en wind in een poging mijn serotonine-level op een natuurlijke manier te doen terugkomen.) (als ik iets háát, is het hardlopen)
Toen ik totaal door mijn reserves heen was en al flauwviel als ik m'n bed net uit was, ben ik maar even gestopt met sporten. Mijn lichaam trok het niet.
En "vakantie nemen van dat hoofd" is véél moeilijker dan je denkt.
Ik probeer dat every once in a while, maar je hersens kun je niet ff "uit" zetten. Zelfs in mijn dromen ben ik constant druk met dingen bezig (vrnl. herbelevingen) en word ik doodmoe wakker.
Nee, ik dacht ook eerst dat ik het allemaal wel ff ging handelen, maar dat is een desillusie, en het pijnlijke aan het hele verhaal. Of je nou wilt of niet: de depressie neemt je volledig in beslag.
Frustratie ten top voor mij als control-freak, want ik wil alles volgens het boekje doen om er zo snel mogelijk weer bovenop te komen.
Teveel erover lezen is ook niet goed, helemaal mee eens, maar ik heb iets teveel verhalen gehoord over verkeerde diagnoses, onoplettende artsen, rare bijwerkingen bij medicijnen; kortom: ik lees erover zodat ik weet waar ik aan toe ben. Wat de hulpverlening verwacht dat je zelf doet, en wat je vooral uit handen moet geven. Welke anti-depressiva er op de markt zijn en wat de ervaringen er mee zijn.
Hoe meer ik weet, hoe beter, lijkt mij. Ik weet wat mij te doen staat.
Ik kom nu erg serieus en tobberig over in deze postings (en enerzijds ben ik dat ook), maar er is natuurlijk ook nog een andere kant aan mij. De expressieve kant, en hobby's genoeg waarin ik die kwijtkan.
Wat betreft afleiding en lol betreft: dat zit wel snor met mij.
Wat voel ik mij snel aangevallen he? Sorry, nare eigenschap.
Kon het niet laten op je advies te reageren.
groeten,
een slapeloze Ischa
* die weigert bij de pakken neer te gaan zitten.
[Dit bericht is gewijzigd door Ischa op 06-03-2003 02:13]
Ik ben blij voor je dat je wat afleiding vindt in je hobbies. Als je daar een deel van jezelf in kwijt kunt en daardoor prachtige dingen maakt heeft het toch nog ieniemieniepieni-beetje zin allemaal.
Ik ben alleen erg bijtgraag geworden van alle vooroordelen die ik constant om m'n oren gezwaaid krijg door m'n omgeving, zelfs ook door m'n ouders. Het is allemaal onwetendheid, dat kan ik ook wel bedenken, maar het kwetst enorm.
Al dat ongevraagd commentaar, waarvan het merendeel impliceert dat ik gewoon lekker op m'n luie reet een uitkering aan het trekken ben.
Offtopic:
Nou, ik kan de mensheid één ding meegeven: je loopt niet voor de lol bij het GAK. Je uitkering is (als de papierwinkel er al gesmeerd loopt) sowieso onder het sociaal minimum jeugdloon.
Maar door een administratief "foutje" moet ik al maanden rondkomen van 230 euro p/maand. Enjoy! En het "foutje" willen ze alleen rechtzetten d.m.v. een bezwaarschrift. En dat bezwaarschrift van 50 pagina's raken ze dan tot twee keer toe "kwijt". En over het doen van een uitspraak mogen ze dan 13 weken doen. (Dat is al vier keer de huur niet hebben kunnen betalen! ) En na 13 weken stellen ze je in het gelijk, maar het herstel van de fout moet door een andere afdeling gedaan worden, en die heeft ook 13 weken de tijd om het financiële verschil te berekenen.
En als ze de berekening af hebben (medio eind april) dan gaat de berekening naar een ander kantoor, van waaruit ze uitbetalingen doen....
Ik was al depressief, lamlendig, labiel, aan het eind van m'n krachten toen ik de WAO inging. Maar dit slaat alles. Hier wordt toch ieder mens depressief van ??!! Dit vreet aandacht en energie terwijl ik wel hele andere dingen aan mijn hoofd heb!!!
En nou komt het leuke: a.s. maand moet ik weer naar het GAK, en dan gaan ze me vragen wat ik aan mijn arbeidsherstel heb gedaan in het afgelopen half jaar.
Ik hoop dat ik me weet te beheersen tijdens dat gesprek...
grtz
Ischa
Als jij bij voorbaat al gaat roepen dat ik je toch niet begrijp (zonder dat je verder iets uit mijn mond gehoord hebt kan ik beter stoppen met reageren. Bij deze).
en verlies jezelf erin.
Sorry, als ik een beetje kwaad bloed bij je heb gezet met mijn topic. Het doel van het topic was om ervaringen te vragen, niet om een of andere diagnose te stellen (zoals ook besproken in dat topic).
Ik begrijp dat het erg frustrerend kan zijn om daadwerkelijk een depressie te hebben en dan te zien dat iedereen maar te pas en te onpas die termen in het rond gooit.. Let wel dat ik zei dat het voor mij depressief-achtig aandeed. Ik zou ook niet weten hoe ik een dergelijk iets anders moet omschrijven. Volgens mij heb ik nergens gezegd dat ik daadwerkelijk dacht dat het om een depressie ging.
Het was in ieder geval niet de bedoeling om wie dan ook op z'n tenen te trappelen met een voorbarige conclusie.
Purrrr.
quote:Ik denk er precies zo over als jou.. echt precies..
Op zondag 2 maart 2003 17:26 schreef Ischa het volgende:
Ik heb net een beetje boos gereageerd op een topic van iemand die advies wou over zijn vriendin die mogelijk depressief was omdat ze al drie dagen somber was.(topic >> Missende stof van Purr )
Ik reageerde daar gepikeerd op en dat was eigenlijk niet terecht, waarvoor hier mijn excuses.
Hierbij mijn poging om een discussie te voeren over de zin en onzin rond de term "depressie".
Ik sta open voor elk commentaar.
Wat ik er nu even over kwijt wou...... :Waar ik soms laaiend van word, zijn mensen die zichzelf of een naaste als depressief betitelen, omdat de persoon in kwestie "een beetje sjaggerijnig" is, omdat z'n leven "ff niet zo lekker" loopt, omdat ie niet slaagde voor z'n rijbewijs, omdat de cavia dood is gegaan....
Men vergeet soms, dat iedereen af en toe even bij moet tanken van de dingen die hij meemaakt.
Vroeger deden we dat op de achterbank in de auto van pa en ma, als we weer eens op familiebezoek moesten op zondagmiddag.
Gaaaaaaaap achterin en hup! effe tukken.Maar nu zijn we ouder en (nog?) (niet?) wijzer.
Nu party-en we het weekend door, scooteren we naar het werk, bewegen we ons lijf alleen omdat we van A naar B moeten en niet omdat we een betere conditie willen. Voor sport hebben we geen tijd en vitamine C halen we wel uit een bruistablet.En dan, "ineens", als donderslag bij heldere hemel, heeft dat lichaam er genoeg van.
We hebben een flinke tijd roofbouw gepleegd en de batterij is op.
De reserves zijn op, en je lichaam weigert meer dienst te doen.
De chemische stoffen die ons anders nog gaande houden (endorfine, adrenaline, serotonine) zijn in hun aanmaak verstoord en die doen hun werk niet meer.We slapen veel of juist niet.
We hebben geen trek, of juist veel behoefte aan snoep.
We grijpen naar genotsmiddelen om ons tóch nog beter te voelen.
En toch gaat het niet beter.
De koek is op.
We hebben een allesoverheersend gevoel van lusteloosheid, ons rot voelen en voor een huilbui is niet veel meer nodig dan met je ogen knipperen.....Is dat zo verbazingwekkend? Is dit iets nieuws?
Nee.
Veel mensen rennen in dit stadium naar de huisarts.
En huisartsen zijn helaas nog al te vaak geneigd om gemakshalve anti-depressiva voor te schrijven.
Je kan op je vingers uittellen dat dit symptoom-bestrijding is.
De oorzaak (de grenzen van je lijf niet respecteren en jezelf en je gezondheid niet serieus nemen) is er immers niet mee weggenomen.En wat veel mensen niet weten, en wat nu pas mondjesmaat bekend wordt, is dat anti-depressiva verslavend werken, en dat er veel bijwerkingen aan vastkleven bij het beginnen en het stoppen met anti-depressiva.
Mensen, alsjeblieft, laat je niet bij de eerste de beste dip een medicijn voorschrijven!
Voor wie behoefte heeft aan meer informatie over dit onderwerp, reageer dan op dit topic met een gerichte vraag of opmerking, dan kan ik relevante sites erop na slaan en wat goede links doorgeven.
* If you want to be happy, then be
Ischa
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |