Deze persoon verkeert in doodsnood, jij *kan* helpen.
Doe je dat?
-Ik heb mezelf deze vraag weleens voorgehouden en ik moet in alle eerlijkheid toegeven dat ik naar diegene zou doen en hem/haar zeker niet zal helpen.-
Dat komt denk ik omdat ik het stomweg niet kan opbrengen om respect op de brengen voor iemand die mij niet mag, zo iemand is in mijn ogen echt 'minderwaardig' tov van een vreemde of iemand die mij wel mag. Kortom, mensen die mij niet mogen gun ik om die reden het licht in de ogen niet.
Ergens vind ik dit een enge gedachte, maar ik vind het wel zeer begrijpelijk dat een mens zo kan denken.
Maar ik denk toch dat ik op 't moment zelf wél zou helpen. Zou mezelf anders niet meer recht in de ogen kunnen kijken...
Ligt er misschien ook aan hoeveel moeite je zou moeten doen, en of je bij de reddingsactie zelf in gevaar zou komen.
Ik ken trouwens helemaal geen wraak of haat gevoelens...
waarschijnlijk ben ik mij er te sterk van bewust dat als iemand zich op een dergelijke manier gedraagt een probleem heeft en hoogstwaarschijnlijk een stuk minder gelukkig en in balans is als dat ik ben.
Op het moment dat het mij wat zou doen.. ( het zogenaamde " jennen " van de ander " ), zou dat niets over de ander vertellen... Het zegt alleen dat ik eventjes zelf niet stabiel/ zeker ben.
Op dat moment moet je dus aan jezelf gaan werken.
ik dwaal een beetje af geloof ik
Als ik kán helpen en ik doe dat niet, dan denk ik niet dat ik de rest van m'n leven nog een oog dicht doe..
Ik zou dus echt wel 10 keer nadenken een volgend keer.
Kijk niet naar het slechte in de mens, maar juist naar het goede...
Maar als het iets zou zijn waardoor ik hem kan helpen omdat ik de juiste donor ben, dan kan hij ernaar
quote:Ja.
Op zaterdag 1 maart 2003 22:55 schreef KingCold het volgende:
Stel je voor, er is iemand die jou niet mag, en die persoon maakt daar zeg maar ook 'werk' van. (negeren, negatief over jou doen, e.d.) komt vast wel voor in een gemiddeld mensenleven.Deze persoon verkeert in doodsnood, jij *kan* helpen.
Doe je dat?
zolang ik er niet iets belangrijks voor moet opofferen om hem/haar te redden...
quote:Ik zou zeker helpen, waarschijnlijk om later geen last te krijgen van m'n geweten..
Op zaterdag 1 maart 2003 22:55 schreef KingCold het volgende:
Stel je voor, er is iemand die jou niet mag, en die persoon maakt daar zeg maar ook 'werk' van. (negeren, negatief over jou doen, e.d.) komt vast wel voor in een gemiddeld mensenleven.Deze persoon verkeert in doodsnood, jij *kan* helpen.
Doe je dat?
Achteraf zou ik hem wel effe goed inwrijven dat hij het zonder mij niet gered zou hebben.
Het gaat om degenen die IK niet mag...
V.
quote:Zou je die wel gewoon aan z'n lot overlaten????
Op zondag 2 maart 2003 00:06 schreef Verbal het volgende:
Het gaat om degenen die IK niet mag...V.
quote:Neej okay, maar dat is wel een verschil..
Op zaterdag 1 maart 2003 23:09 schreef Vava het volgende:
Hmm.... ik heb wel eens iemand geholpen die mij niet mocht, ze was dan wel niet in doodsnood maar toch een groot probleem.
Als ik iemand die mij niet mag zie staan met een lekke band, dan fiets ik ook door....
maar dit gaat dus echt om 1 persoon, zijn wel meer mensen die ik niet mag en die mij niet mogen maar die zou ik dus wel helpen no matter what hun mij ook, dr speelt geen haat tussen ons ofzo
quote:Ik vind dat wel heel hard klinken hoor..
Op zondag 2 maart 2003 00:12 schreef Piro het volgende:
Nee, optiefen, wel goed genoeg om me af te zeiken, dan ook geen hulp als puntje bij paaltje komt.
quote:ik zou het niet kunnen..
Op zondag 2 maart 2003 00:16 schreef Qarinx het volgende:[..]
Ik vind dat wel heel hard klinken hoor..
Je kan toch niet iemand voor jouw ogen dood laten gaan?
quote:Jawel, ik ga iemand niet helpen die laatdunkend over mij doet, ik ben van nature helemaal geen hatelijk persoon, begrijp me niet verkeerd, maar ik geloof niet in vergiffenis op kritieke momenten, dat is vaak helemaal niet gemeend, en staat zijn/haar eigenbelang voorop, en dan is het echt wel
Op zondag 2 maart 2003 00:16 schreef Qarinx het volgende:[..]
Ik vind dat wel heel hard klinken hoor..
Je kan toch niet iemand voor jouw ogen dood laten gaan?
quote:Het gaat er toch niet om of het gemeend is of niet... al is het maar om je eigen geweten te zuiveren..
Op zondag 2 maart 2003 00:20 schreef Piro het volgende:Jawel, ik ga iemand niet helpen die laatdunkend over mij doet, ik ben van nature helemaal geen hatelijk persoon, begrijp me niet verkeerd, maar ik geloof niet in vergiffenis op kritieke momenten, dat is vaak helemaal niet gemeend, en staat zijn/haar eigenbelang voorop, en dan is het echt wel
met het handje
Ik loop in ieder geval niet graag rond met het idee dat ik had kunnen voorkomen dat iemand nu 10 meter onder de grond ligt..
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |