quote:
Boukhari ligt onder vuur
Door MIKOS GOUKA
ROTTERDAM - De door Sparta als verlosser binnengehaalde Nourdin Boukhari krijgt kritiek. De supporters hadden meer verwacht van de technische linkspoot.
Wie over de Horvathweg langs het stadion van Sparta rijdt, kan het niet missen. Het hoofdgebouw van de Rotterdamse club is behangen met drie gezichten. Naast de clubiconen Rinus Terlouw en Ronald Lengkeek siert ook het gezicht van Nourdin Boukhari de pui.
De voormalige aanvoerder van de Kasteelclub krijgt het de laatste weken flink voor zijn kiezen. Boukhari is de scheldwoorden en fluitconcerten niet ontgaan. ,,Ik moet zorgen dat ik presteer,’’ zegt de linkerspits. ,,Dat er mensen zijn die mij nu als zondebok beschouwen, daar kan ik niets mee. Ik ben de eerste die toegeeft dat ik tegen Excelsior een slechte wedstrijd heb gespeeld, maar ik had op iets meer steun gerekend. Ik ben bij Sparta als profvoetballer begonnen en mijn transfer naar Ajax leverde de club in zware financiële tijden veel geld op. Dat het nu stroef loopt, daar baal ik ook van. Schelden vanaf de tribune heeft dan geen positief effect.’’
Ook bij Ajax lag de Rotterdammer af en toe onder vuur. Maar Boukhari liet zijn voeten spreken en het fluiten verdween. ,,Er waren wedstrijden dat mensen al begonnen te fluiten als ik de tunnel uit kwam,’’ zegt hij. ,,Dan vraag je jezelf als speler toch af waarom die mensen naar het stadion komen. Ik moet eerlijk zeggen dat het mij niet raakt. Natuurlijk, het is leuker als de mensen op de banken staan. En ik besef ook dat de supporters het één en ander van mij verwachten. Maar het is onzin om de schuld bij enkele spelers neer te leggen.’’
Het feit dat hij tot boegbeeld is gekozen, kan een oorzaak zijn. ,,Dat ik met mijn hoofd op het stadion ben geplakt, daar ben ik écht trots op. Afrekenen omdat ik op het stadion ben afgebeeld, dat zou niet eerlijk zijn. De mensen hadden hoge verwachtingen bij mijn terugkeer, maar het is gewoon een lastig seizoen. Niet alleen voor mij. Als linkerspits moet je acties maken en die kunnen mislukken. Type spelers als Arne Slot en ik moeten met creatieve oplossingen komen. Wij krijgen altijd kritiek als de resultaten tegenvallen en de mensen staan op de banken als het draait. Als ik thuis kom, heb ik het even over de wedstrijd en dan focus ik mij op het volgende duel. Vanavond tegen Ajax moet wij zien te profiteren van de druk die de Arena met zich meebrengt. Als Ajax niet snel scoort, gaan ze fluiten. Dat geeft onrust.’’
Vriendin Manon staat op het punt om Boukhari voor de tweede keer vader te maken. Maar ondanks het feit dat zo’n periode spanningen met zich meebrengt, zegt de aanvaller zich nog altijd goed te kunnen focussen op zijn prestaties op het veld. ,,Linksbuiten is niet echt mijn plek meer, maar ik zeur niet als ik daar moet spelen,’’ zegt hij. ,,Ik blijf gewoon mijn tegenstander opzoeken, ook als de mensen beginnen met fluiten. Niet iedereen op het Kasteel fluit als er een actie mislukt, dat weet ik heel goed. En van de mensen die nu wel schelden en fluiten, sloeg een groot gedeelte een tijdje terug nog op mijn schouder. Dat is de voetballerij, daar heb ik mee leren leven.’’