------------------------quote:Hitler Mussolini verkozen tot burgemeester in bergdorp Peru
Inwoners van een afgelegen dorp in het Peruaanse Andesgebergte hebben een nieuwe burgemeester. Normaal geen wereldnieuws, maar door zijn naam is het dat wel: de nieuwe burgervader heet Hitler Mussolini Simeon Flores.
De kandidaat van de centrum-linkse partij Ahora Nación is verkozen tot burgemeester van Queropalca, een plaatsje in de provincie Lauricocha ten noorden van de hoofdstad Lima.
Als burgemeester vertegenwoordigt de 45-jarige Simeon Flores straks een gemeenschap van iets meer dan 700 inwoners. 229 inwoners stemden op hem. Hiermee bleef hij de kandidaat van de rechtse partij Renovación Popular Perú 25 stemmen voor.
Dat hij vernoemd is naar de fascistische dictators Adolf Hitler en Benito Mussolini heeft zijn kandidatuur tot een "opvallende gebeurtenis" gemaakt, meldt de lokale nieuwszender Peru21. Toch is Simeon Flores niet de eerste burgemeester in Peru die Hitler heet. In 2018 werd Hitler Guesclin Alba Sánchez verkozen tot burgemeester van Yúngar, elders in het Andesgebergte.
Daarbij versloeg deze Hitler een kandidaat met een andere opvallende naam: Lennin Vladimir Rodriguez Valverde, geïnspireerd op de grondlegger van de Sovjet-Unie, Vladimir Lenin.
Maar ook daar houdt het verhaal over Hitlers in de politiek in Peru niet op. Tot 2024 zat er ook een Hitler in het Peruaanse congres. Deze Hitler Saavedra was vanaf 2021 tot zijn dood parlementslid in het Zuid-Amerikaanse land.
Opvallende voornamen komen in Peru vaker voor, ook als ze een negatieve historische associatie kunnen hebben. Behalve naar historische figuren worden Peruanen ook vernoemd naar beroemdheden als Bad Bunny, fictieve personages als Spiderman en er schijnt zelfs een Netflix in Peru rond te lopen.
Namibische Hitler
Ook buiten Zuid-Amerika zijn er politici die zijn vernoemd naar de nazi-dictator. Een politicus genaamd Adolf Hitler Uunona trok in 2020 wereldwijd de aandacht nadat hij lokale verkiezingen had gewonnen in Namibië. In dat land -een voormalige Duitse kolonie- zijn namen als Adolf en andere Germaanse voornamen niet ongebruikelijk.
Overigens maakte de Namibische politicus vorig jaar bekend dat hij zijn tweede voornaam had geschrapt omdat die "noch zijn karakter, noch zijn ambitie" weerspiegelde. Bovendien moest hij voortdurend vragen uit het buitenland over zijn naam beantwoorden.
https://nos.nl/artikel/26(...)ter-in-bergdorp-peru
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Your beauty never ever scared me.
quote:Op vrijdag 9 oktober 2026 22:52 schreef Ama het volgende:
Haha omg wat hilarisch zeg.Ik moest wel lachen jaSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
In een afgelegen dorp in het Andesgebergte? Succes daarmee.quote:Op zaterdag 10 oktober 2026 11:28 schreef Chadi het volgende:
Dan ga je op je 18de toch gelijk naar het gemeentehuis om je naam te wijzigen lijkt me. Christus.
Joh van mij part ligt het ergens 600 km verderop. Die naam gaat gewijzigd worden.quote:Op zaterdag 10 oktober 2026 12:05 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
In een afgelegen dorp in het Andesgebergte? Succes daarmee.
Hitler is gewoon een naam. Je gaat ook niet namen als Benjamin laten wijzigen.quote:Op zaterdag 10 oktober 2026 11:28 schreef Chadi het volgende:
Dan ga je op je 18de toch gelijk naar het gemeentehuis om je naam te wijzigen lijkt me. Christus.
quote:Leftwing Hitler Mussolini Simeon Flores beats far-right candidate in election in remote district of Andes
Dat hangt er van af waar je woont, en voor Nederland zou ik daar niet al te stellig in zijn.quote:Op zaterdag 10 oktober 2026 13:16 schreef Voorbijganger- het volgende:
[..]
Hitler is gewoon een naam. Je gaat ook niet namen als Benjamin laten wijzigen.
Dit is zelfs über grappig. Als je hier niet om kunt lachen. Man man man.quote:Op zaterdag 10 oktober 2026 05:43 schreef Telefoonvork het volgende:
DIt is oprecht humoristisch... dus ik moest lachen.
Bij mij zit dat ook wel snor. Heb er niet eens lachgas voor nodig.quote:Op zaterdag 10 oktober 2026 08:52 schreef Hyaenidae het volgende:
Als groot fan van Hitler kan ik dit alleen maar toejuichen
Aangenaam. Heb je ook een achternaam Christus?quote:Op zaterdag 10 oktober 2026 11:28 schreef Chadi het volgende:
Moest ik ook aan denken.quote:
Mijn god. Hoe krijg je het uit je vingers.quote:Op zaterdag 10 oktober 2026 13:35 schreef quo_ het volgende:
[..]
Dat hangt er van af waar je woont, en voor Nederland zou ik daar niet al te stellig in zijn.
Met de antisemitische waas voor de ogen bij een deel van onze deugpopulatie alsmede de aanhangers van een bepaald geloof is het moment dat je hier met die naam niet veilig bent dichterbij dan je denkt.
Het waren dan wel bondgenoten, toch op Jan Versteegh.quote:Op zaterdag 10 oktober 2026 18:41 schreef RotatoR het volgende:
- Op wie heb je gestemd, Hitler of Mussolini?
- Ja.
De verbazing van iemand die kennelijk net onder de steen vandaan gekomen is.quote:Op zaterdag 10 oktober 2026 18:42 schreef Infinitism het volgende:
[..]
Mijn god. Hoe krijg je het uit je vingers.
Hoe bent u gekomen.quote:Op zaterdag 10 oktober 2026 18:40 schreef Infinitism het volgende:
[..]
Aangenaam. Heb je ook een achternaam Christus?
Klopt, ik ben te verstrooid voor een urn.quote:Op zaterdag 10 oktober 2026 18:51 schreef quo_ het volgende:
[..]
De verbazing van iemand die kennelijk net onder de steen vandaan gekomen is.
Uitverkoren.quote:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |