Even eerst een artikel van deze ochtend:
Mobieltjes de hele dag in de kluis, maar wat te doen met docent-influencers?
"Thuis of in de kluis", luidt het advies van het kabinet om vanaf 2027 geen mobieltjes op school toe te laten. De vraag die nu rijst is: geldt dit alleen voor leerlingen, of ook voor docenten?
Op TikTok en Instagram zijn steeds meer leraren actief die filmpjes maken met leerlingen. Van voorbereide dansjes en sketches tot spontane interacties met leerlingen in het lokaal. Sommigen hebben honderdduizenden volgers. Enkele onderzoekers willen dat deze zogeheten 'docent-influencers' een halt worden toegeroepen.
Martijn Holsappel is zo'n docent-influencer. Hij geeft les aan groep 7 en 8 en plaatst wekelijks meerdere filmpjes die het reilen en zeilen op school laten zien. "Op TikTok hebben wij, mijn klas en ik 131.000 volgers", zegt de leraar, die zijn leerlingen in vrijwel alle filmpjes een rol geeft.
Holsappel begon met het maken van filmpjes tijdens de coronapandemie. Het was voor hem een manier om contact te zoeken met zijn leerlingen die thuiszaten en om te laten zien wat er in de lege school gebeurde. "En dat sloeg aan."
Inmiddels is hij uitgegroeid tot een van de bekendste docent-influencers van Nederland. De kinderen krijgen een rol, een script en "sinds dit jaar ook microfoontjes, dus we zijn een stapje professioneler geworden."
Hoewel de sketches de indruk wekken dat 'meneer Martijn' content maakt tijdens de lesuren, is dat niet het geval. Holsappel zegt tegen Nieuwsuur dat hij alleen buiten lestijd filmpjes opneemt. "Soms zijn het wel zestien leerlingen die na school blijven hangen voor zo'n video. Soms maar vier." Hij heeft hiervoor toestemming van de ouders.
'Meneer Martijn' ziet geen kwaad in zijn activiteiten op sociale media. Hij beschouwt de filmpjes juist als een manier om kinderen "mediawijzer" te maken. "Stap voor stap leren de kinderen zo hoe ze zichzelf profileren op het internet."
Ook hoopt hij het imago van het onderwijs te verbeteren met zijn filmpjes. "Ik denk dat meer mensen voor het onderwijs kunnen kiezen als je laat zien wat het onderwijs inhoudt."
Likes boven lesgeven
Onderzoekers vinden de filmpjes minder onschuldig. Saro Lozano Parra, universitair docent Burgerschap en Educatie aan de Universiteit Utrecht, deed onderzoek naar hoe leraren sociale media en hun beroep combineren. Volgens hem raken die rollen steeds meer verweven. "Uit ons onderzoek blijkt dat deze docenten meer bezig zijn met het maken van grappige content, die zoveel mogelijk views haalt, dan met het lesgeven zelf."
Lozano Parra maakt zich zorgen om de voorbeeldfunctie die leraren hebben. "Als we leerlingen verbieden om mobiele telefoons te gebruiken, dan moeten we dat misschien ook doortrekken naar docenten". Juist nu de overheid het telefoongebruik van leerlingen wil beperken, vindt hij het tegenstrijdig dat docenten hun leerlingen betrekken bij het maken van content op sociale media.
Ook het argument dat scholieren zo digitale geletterdheid ontwikkelen overtuigt hem niet. Leerlingen kunnen ook leren omgaan met sociale media zonder dat ze filmpjes met hun docent maken, vindt de onderzoeker. Een kritische blik op sociale media is volgens hem moeilijker als je er als docent zelf onderdeel van bent.
Privacy in het geding
Freek Zwanenberg, directeur van Bureau Jeugd & Media, deelt die zorgen. Maar volgens hem is er een belangrijk verschil tussen docenten die na schooltijd filmpjes maken, zoals Holsappel, en docenten die het tijdens de les doen. "Als er een camera in de klas staat en iemand heeft een ander belang, zoals aandacht en likes, dan worden de veiligheid en het welzijn van de leerlingen niet voldoende gewaarborgd."
Ook neemt toestemming van ouders en kind volgens Zwanenberg niet alle bezwaren weg. "Het kan zijn dat een kind later online filmpjes van zichzelf tegenkomt en daar op dat moment alsnog moeite mee heeft."
Toch pleit Zwanenberg niet voor een algeheel verbod. Hij vindt dat scholen zelf duidelijke afspraken moeten maken over wat wel en niet gefilmd mag worden. "En dan zou het mij niks verbazen als de docent-influencer langzaam verdwijnt, omdat het niet meer past binnen de nieuwe afspraken."
Meneer Martijn geeft aan zich aan een verbod te willen houden als dat er komt. Tot die tijd gaat hij door. "Zolang kinderen het leuk vinden, zolang ik het leuk vind, ga ik nog even door, als het mag."
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)t-docent-influencersOok mobieltjes in een kluis zou ik zeggen? Influencer worden prima, maar niet over de rug van (jonge) kinderen. Ze krijgen een script en een microfoontje na school, is dit niet ook gewoon kinderarbeid? Krijgen de kinderen hier ooit iets voor betaald (mocht het wat opbrengen?).
Ik had dit ook vanmorgen in een ander topic gepost, ik kom ook TikToks tegen van deze 'onderwijsinfluencers' die onder schooltijd in de klas gesprekken houden met leerlingen waarbij de camera op de leerkracht gericht is. Leerling(en) zie je niet, het gesprek is wel te horen. Dat gaat over te laat komen, boeken vergeten, weet ik het wat. Filmpjes waar kinderen in de klas met elkaar ruziën wordt ook gepost (wederom camera op leerkracht gericht).
Mijn kind zit op het middelbaar en ik zou echt not amused zijn mocht ik erachter komen dat een leerkracht zich hier mee bezig houdt.
Wat vinden jullie hier van?