Goed om te controleren of een alcoholverbod ook wordt opgevolgd.quote:Een meerderheid van de Tweede Kamer steunt de invoering van de alcoholmeter. Dat is een enkelband voor mensen die veroordeeld zijn wegens een misdrijf waarbij alcohol in het spel was, en die van de rechter een alcoholverbod hebben gekregen. Het kan gaan om bijvoorbeeld een verkeersongeluk of huiselijk geweld.
De alcoholmeter neemt huidvocht en zweet op en detecteert of daar alcohol in zit. De reclassering krijgt bij alcoholinname een melding en neemt contact op met deze persoon.
Als is vastgesteld dat die inderdaad heeft gedronken, en dat het bijvoorbeeld niet om schoonmaakmiddel ging waar iemand mee aan het werk was, dan volgt er een waarschuwing.
Pilots
De wet is al door vorige kabinetten voorbereid maar ligt nu pas voor in de Kamer. De alcoholmeter werd getest in pilots waarbij veroordeelden vrijwillig mochten kiezen voor de enkelband in plaats van urine- en bloedtesten. In 2023 kregen bijna 1500 mensen een alcoholverbod of een alcohol- en drugsverbod opgelegd.
Van de mensen met een alcoholmeter pleegde 10 procent tijdens het dragen van de enkelband een delict, tegenover 51 procent van de personen met alleen urinecontroles. Deze positievere effecten waren er ook nog drie maanden na het afkoppelen van de enkelband, zo staat in politiecijfers.
Niet weigeren
Een weigering om de alcoholmeter te dragen terwijl de rechter een alcoholverbod heeft voorgeschreven wordt gezien als het weigeren van een straf. Dat geldt ook voor pogingen om de enkelband af te doen.
Alcoholmeters kosten rond de 1500 euro. Bij vernieling of verlies moet de drager de kosten betalen. In tegenstelling tot een enkelband kan een alcoholmeter niet traceren waar iemand is.
Bron: https://nos.nl/artikel/26(...)er-bij-veroordeelden
Ja inderdaad. Dan is het risico dat iemand weer gaat gebruiken zodra de band af gaat zeer aanwezig. Ik wist trouwens niet dat dit bestondquote:Op donderdag 8 oktober 2026 16:14 schreef cinderloom het volgende:
[..]
Goed om te controleren of een alcoholverbod ook wordt opgevolgd.
Hoop alleen dat de mensen ook goed hulpverleningstraject krijgen als alcohol echt een probleem is voor hen. Anders gaat een enkelbandje niet helpen, maar wint de fles / blik
Ja, komt vanuit je porien. Voor het geneutraliseerd is door het chloor.quote:Op donderdag 8 oktober 2026 16:19 schreef raptorix het volgende:
Werkt dit ook als je in een zwembad ligt?
Dus eerst de sauna in en dan snel tanken!quote:Op donderdag 8 oktober 2026 16:21 schreef cinderloom het volgende:
[..]
Ja, komt vanuit je porien. Voor het geneutraliseerd is door het chloor.
En ik denk dan toch kun je dan niet iets (plastic of zo?) Tussen je huid en die band doen? Wat je zweet tegenhoudt.quote:Op donderdag 8 oktober 2026 16:21 schreef cinderloom het volgende:
[..]
Ja, komt vanuit je porien. Voor het geneutraliseerd is door het chloor.
Vaseline.quote:Op donderdag 8 oktober 2026 16:24 schreef Ole het volgende:
[..]
En ik denk dan toch kun je dan niet iets (plastic of zo?) Tussen je huid en die band doen? Wat je zweet tegenhoudt.
Zoiets denk ik.quote:
ja ok gaan wev weer ik heb echt alleen gestart om wat beter te parkeren niets aan de hand meteen kutwijf van de buur de politie bellen pffff jarenlang gezijk gehad met cbr toen ookquote:Op donderdag 8 oktober 2026 16:18 schreef Regilio_ het volgende:
Het CBR schijnt ook nogal streng en onredelijk te zijn heb ik hier eens ergens gelezen.
Dit was ook mijn eerste gedachte.quote:Op donderdag 8 oktober 2026 16:24 schreef Ole het volgende:
[..]
En ik denk dan toch kun je dan niet iets (plastic of zo?) Tussen je huid en die band doen? Wat je zweet tegenhoudt.
Hep gedn dramlpronlerm maaer zondr sframkje vink gewon niks aan nmaja moet doen wat vooor jouu wetkt ofzoo??/quote:Op donderdag 8 oktober 2026 16:44 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
ja ok gaan wev weer ik heb echt alleen gestart om wat beter te parkeren niets aan de hand meteen kutwijf van de buur de politie bellen pffff jarenlang gezijk gehad met cbr toen ook
kwenie wil wel wat vertellen met hoe dat dit ging Enzo met mijn toen
Het ding zal ook wel registreren dat het geen zweet registreert.quote:Op donderdag 8 oktober 2026 16:24 schreef Ole het volgende:
[..]
Gewoon stoppen met misdrijven plegen.quote:Op donderdag 8 oktober 2026 16:52 schreef butz0rs het volgende:
Een alcoholverbod
Weer een fijne beperking op het recht op eerbiediging van mijn persoonlijke levenssfeer en het recht op onaantastbaarheid van mijn lichaam
In principe mee eens en ik vraag me ook af of een alcoholverbod standhoudt bij het hof voor de rechten van de mens. Dat gezegd hebbende is het allemaal ook weer niet wereldschokkend:quote:Op donderdag 8 oktober 2026 16:52 schreef butz0rs het volgende:
Een alcoholverbod
Weer een fijne beperking op het recht op eerbiediging van mijn persoonlijke levenssfeer en het recht op onaantastbaarheid van mijn lichaam
Waarschuw er maar lekker op los.quote:Als is vastgesteld dat die inderdaad heeft gedronken, en dat het bijvoorbeeld niet om schoonmaakmiddel ging waar iemand mee aan het werk was, dan volgt er een waarschuwing.
En dat is een probleem omdat?quote:Op donderdag 8 oktober 2026 16:20 schreef Ole het volgende:
Groot nadeel is dat het best zichtbaar is.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |