Logisch dat ze zich niet in de kaart willen laten kijken en er niet teveel ruchtbaarheid aan willen geven.quote:Defensie weigert openheid te geven over drone-incidenten bij militaire bases en andere militaire objecten. Dat zegt het ministerie in antwoord op een WOO-verzoek van RTL Nieuws. Dat zou kwaadwillenden te veel inzicht geven in de zwakke plekken in de luchtverdediging en de bescherming van militaire objecten.
Eind vorig jaar werden bij herhaling verdachte drones gesignaleerd, onder andere bij vliegbasis Gilze-Rijen, de NAVO-basis in Brunssum en vliegbasis Volkel. In een interne nota die wel is vrijgegeven, wordt gesproken van een 'zorgwekkende' ontwikkeling.
De drones die zijn waargenomen zijn 'nieuwe en grotere systemen' dan tot nu toe bekend, zo wordt in het stuk gesignaleerd. "Behalve voor de veiligheid van het luchtverkeer vormen drones ook voor de militaire veiligheid een directe bedreiging."
Als er opnieuw drones worden gesignaleerd, zal de besturing moeten worden verstoord of zullen ze desnoods 'met vuurwapens' uit de lucht moeten worden geschoten, zo valt onomwonden te lezen in het stuk. In de Kamerbrief die even later verscheen is dit iets minder expliciet geformuleerd, en wordt gesproken van 'inzet van kinetische middelen'.
Op vragen van RTL Nieuws over wat er verder bekend is over deze drone-incidenten wil het ministerie geen antwoord geven. Ook weigert Defensie te zeggen of na november 2025 nog meer van dergelijke incidenten hebben plaatsgevonden.
"Dergelijke informatie vormt een wezenlijk onderdeel van de operationele veiligheidsstructuur van Defensie", schrijft het ministerie in een toelichting. "Het openbaar maken hiervan kan potentiële tegenstanders inzicht geven in de wijze waarop Defensie haar luchtruim en militaire objecten beschermt, welke detectie- en responsmogelijkheden beschikbaar zijn en waar mogelijke beperkingen of kwetsbaarheden aanwezig zijn."
Wel wijst het ministerie erop dat aannemelijk is dat de drones niet onschuldig waren. "Maar kunnen worden ingezet voor verkenning, beïnvloeding, verstoring en andere activiteiten gericht tegen militaire en vitale infrastructuur."
Defensie wil zich niet in de kaart laten kijken. Want dat kan, zo schrijft het ministerie, door kwaadwillenden worden gebruikt 'om de effectiviteit van bestaande maatregelen te beoordelen en zwakke punten te identificeren'.
Bron: https://www.rtl.nl/nieuws(...)-veel-inzicht-zwakke
Beetje hoog dûh-gehalte die RTL-berichtgeving...quote:Defensie weigert openheid te geven over drone-incidenten bij militaire bases en andere militaire objecten.
quote:RTL Nieuws
Roel Schreinemachers weigert duidelijkheid te geven over of hij belastingfraude pleegt
RTL-medewerker Roel Schreinemachers weigert openheid te geven over zijn exacte persoonlijke financieen bij militaire bases en andere militaire objecten. Dat zegt het ministerie in antwoord op een WOO-verzoek van RTL Nieuws. Dat zou kwaadwillenden te veel inzicht geven in de zwakke plekken in zijn belastingaangifte en de vraag of hij misschien belastingfraude pleegt.
Misschien dat Defensie geen openbaar bestuur is Hans.quote:Op donderdag 8 oktober 2026 16:30 schreef Weltschmerz het volgende:
Nu we weer zo'n rechtsstatelijk VVD/D66 kabinet hebben mis ik de wettelijke bepaling waarop Defensie zich baseert in het antwoord. Wat ben bij defensie allemaal belangrijker vindt dan de openbaarheid van bestuur is helemaal niet relevant.
Het valt niet onder de WOO?quote:Op donderdag 8 oktober 2026 16:39 schreef raptorix het volgende:
[..]
Misschien dat Defensie geen openbaar bestuur is Hans.
Dat zal er vanaf hangen, als het gaat om bijvoorbeeld een aanbesteding dan waarschijnlijk niet, gaat het zoals dit geval om strategische/veiligheids informatie dan lijkt het me niet, zeker als men nog onderzoekt wat voor maatregelen moet nemen, goede kans dat als je dit over 5 jaar zou vragen men het wel vrijgeeft.quote:
https://nos.nl/artikel/25(...)etaris-kleine-dronesquote:Defensie zegt niet te weten om wat voor drones het ging. Vanochtend zei demissionair staatssecretaris Gijs Tuinman in het televisieprogramma WNL Op Zondag dat het ging om kleine drones "die gewoon in de MediaMarkt te koop zijn".
Correct en ook heel logischquote:Op donderdag 8 oktober 2026 16:46 schreef raptorix het volgende:
[..]
Dat zal er vanaf hangen, als het gaat om bijvoorbeeld een aanbesteding dan waarschijnlijk niet, gaat het zoals dit geval om strategische/veiligheids informatie dan lijkt het me niet, zeker als men nog onderzoekt wat voor maatregelen moet nemen, goede kans dat als je dit over 5 jaar zou vragen men het wel vrijgeeft.
Het gaat erom dat Defensie redenen geeft alsof het zijn eigen vrije beoordeling is, ik zou verwachten dat ze zich beroepen op een juridsche uitzondering.quote:Op donderdag 8 oktober 2026 16:46 schreef raptorix het volgende:
[..]
Dat zal er vanaf hangen, als het gaat om bijvoorbeeld een aanbesteding dan waarschijnlijk niet, gaat het zoals dit geval om strategische/veiligheids informatie dan lijkt het me niet, zeker als men nog onderzoekt wat voor maatregelen moet nemen, goede kans dat als je dit over 5 jaar zou vragen men het wel vrijgeeft.
Als deze drones van de Russen waren dan wisten die dus wel wat de zwakke plekken waren. Aangezien daar nu wat aan gedaan is of wordt is er dus totaal geen reden om daar tegenover de eigen bevolking geheimzinnig over te gaan doen. Toen de drone incidenten plaatsvonden wist men niet hoe snel men de media op moest zoeken. Waarom dat doen als je de zwakke plekken geheim wil houden?quote:Defensie weigert openheid te geven over drone-incidenten bij militaire bases en andere militaire objecten. Dat zegt het ministerie in antwoord op een WOO-verzoek van RTL Nieuws. Dat zou kwaadwillenden te veel inzicht geven in de zwakke plekken in de luchtverdediging en de bescherming van militaire objecten.
Als je het artikel gelezen zou hebben,,,,,, zijn er gewoon bepaalde documenten via de WOO geopenbaard, onder meer interne docuementen van Defensie waarin er mogelijke responses overwegen werden direkt na het eerste gepubliceerde incident...quote:
Zeker wel. Daarnaast is het geen Wet Openbaar Bestuur meer, maar Wet Open Overheid en daar vallen alle ministeries onder.quote:Op donderdag 8 oktober 2026 16:39 schreef raptorix het volgende:
[..]
Misschien dat Defensie geen openbaar bestuur is Hans.
Ja True, maar ik doelde er meer op dat niet alles wat onder Openbaar Bestuurt valt, ook al zijn gegevens/beslissingen openbaar dient te maken.quote:Op vrijdag 9 oktober 2026 12:17 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Zeker wel. Daarnaast is het geen Wet Openbaar Bestuur meer, maar Wet Open Overheid en daar vallen alle ministeries onder.
ook jij, lees het artikel maar en daar staat dat de journalist zich juist al baseert op interne defensie documenten die eerder via de WOO vrijgegeven zijn, over het eerdere drone-incident.quote:Op vrijdag 9 oktober 2026 12:17 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Zeker wel. Daarnaast is het geen Wet Openbaar Bestuur meer, maar Wet Open Overheid en daar vallen alle ministeries onder.
Dat snap ik allemaal wel maar dat was mijn punt niet. Mijn punt is dat je antwoord op een WOO verzoek is dat je het moet vrijgeven of dat je het niet mag vrijgeven. Defensie communiceert hier alsof het eigenstandig een beslissing neemt in het belang van de landsverdediging in deze o zo gevaarlijke tijden met al die speelgoeddrones. Defensie moet ook gewoon de wet uitvoeren, inclusief het niet vrijgeven van informatie.quote:die lekker suggestief en clickbaiterig is, maar gewoon geen nieuws is... defensie geeft geen enkele openbare inzicht in direkte nformatie die mogelijk de veiligheid van bases ook zou kunnen schaden..
Net als jij bv niet zomaar iemand die daarnaar vraagt je private financieen gaan overleggen
Huh?quote:Op vrijdag 9 oktober 2026 12:32 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat snap ik allemaal wel maar dat was mijn punt niet. Mijn punt is dat je antwoord op een WOO verzoek is dat je het moet vrijgeven of dat je het niet mag vrijgeven. Defensie communiceert hier alsof het eigenstandig een beslissing neemt in het belang van de landsverdediging in deze o zo gevaarlijke tijden met al die speelgoeddrones. Defensie moet ook gewoon de wet uitvoeren, inclusief het niet vrijgeven van informatie.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |