abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 7 oktober 2026 @ 22:38:30 #1
482094 Mikeytt
Zeewiersnack activist
pi_221930382
https://www.bnnvara.nl/jo(...)n-europees-parlement

Gouden standbeeld van Trump opgericht in Europees parlement

In het Europees parlement is een standbeeld opgericht van de Amerikaanse president Donald Trump. Het opvallende kunstwerk is uitgevoerd in goud, de favoriete kleur van de president die nooit uitgepraat raakt over zichzelf. Het gaat om een beeld van de Deense kunstenaar Jens Galschiøt, getiteld De Oranje Pest en toont hoe een naakte Trump zich laat dragen op de schouders van een verzwakte man. Trump houdt de traditionele symbolen van justitie vast. Een plaquette maakt duidelijk dat hij de 'koning van het onrecht' is en een begeleidende tekst stelt dat Trump alles zal doen om de drager te helpen, "behalve van zijn rug af komen".

Het kunstwerk is in het parlement geplaatst op initiatief van het Deense europarlementslid Per Clausen (Rood-Groene Alliantie). "De manier waarop Trump handelt is een heel, heel groot probleem voor mensen in Europa. Ik wil de discussie in Europa aanwakkeren over hoe we onze zelfverdediging tegen Trump kunnen voeren, en hoe we politiek kunnen bedrijven die niet van hem afhankelijk is," aldus de politicus. Het kunstwerk is tot donderdag te zien.

:')
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵🇷🇺☭
pi_221930394
Europoor 'humor' :')
pi_221930404
Zo weer enkele tienduizenden euro’s subsidie gespendeerd aan één of andere ‘kunstenaar’ (lees: uitvreter).

Dit is kunst allen. Moeten we mooi vinden. Hebben we ook aan meebetaald. Maar de echte problemen oplossen in Europa ho maar.
U MAD?
pi_221930411
Leuk. Nu nog een van Erdogan en Putin. Of is dat opeens heel anders.
I'm gonna eat your brains and gain your knowledge.
pi_221930412
Dat gaat echt helpen in de relatie met onze traditionele bongenoot de VS.

Maar gelukkig hebben we Markie nog, die gooit er even een extra emmer slijm tegenaan en het leed is weer geleden.
-
pi_221930431
Kansloos om hier geld in te stoppen. Bizar dat ze zich zo laten verlagen door die oranje clown.
blablablabla
  woensdag 7 oktober 2026 @ 22:54:01 #7
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221930440
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2026 22:47 schreef quo_ het volgende:
Dat gaat echt helpen in de relatie met onze traditionele bongenoot de VS.

Maar gelukkig hebben we Markie nog, die gooit er even een extra emmer slijm tegenaan en het leed is weer geleden.
Dit ja. De EU-leiding maakt ruzie met iedereen. Trump, Putin, Xi, Netanyahu, Iran. En alle andere landen zijn minder relevant te noemen.
The End Times are wild
pi_221930450
De rood-groene marxisten zijn liever vriendjes met de Ayatollahs.
  woensdag 7 oktober 2026 @ 22:57:26 #9
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_221930453
Is dit het beste wat we hebben qua Europese diplomatie?
  woensdag 7 oktober 2026 @ 23:00:33 #10
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_221930465
Wat een oliedomme actie dit om zo je partner die je met je eigen onvermogen niet kunt managen dan maar te kakken te zetten. En dan verwachten dat Donald de volgende keer wel met je meebeweegt :')

Wat een sukkels!

Grote kans dat dit heel vervelend gaat backfiren.
pi_221930478
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2026 22:57 schreef Tengano het volgende:
Het is alleen geen EU statement. Ook niet door de EU gesubsidieerd of in opdracht van De EU daar neergezet.
blablablabla
  woensdag 7 oktober 2026 @ 23:05:28 #12
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_221930481
De EU zou wat dat betreft een voorbeeld kunnen nemen aan Israel/Netanyahu die het wel voor elkaar krijgt om een constructieve verbinding met Trump op te bouwen. Maar ja ook die zeiken ze hier af.

#hoeGraafJeJeEigenGraf
  woensdag 7 oktober 2026 @ 23:05:32 #13
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221930482
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2026 23:04 schreef Elan het volgende:

[..]
Het is alleen geen EU statement. Ook niet door de EU gesubsidieerd of in opdracht van De EU daar neergezet.
Mag zijn. Maar hoe zou Trump dit zien? Als hem dit gebriefd wordt, ziet hij de EU dan meer als partner of nog meer als tegnstander?
The End Times are wild
  woensdag 7 oktober 2026 @ 23:06:21 #14
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_221930484
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2026 23:05 schreef LXIV het volgende:
Mag zijn. Maar hoe zou Trump dit zien? Als hem dit gebriefd wordt, ziet hij de EU dan meer als partner of nog meer als tegenstander?
Precies, wat een f@cking mongolen!
  woensdag 7 oktober 2026 @ 23:31:22 #15
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_221930532
quote:
Kunstenaar onthult gouden standbeeld van naakte Donald Trump in het Europees Parlement

Op dinsdag 7 oktober onthulde de kunstenaar Jens Galschiøt The Orange Plague (De Oranje Pest), een 2,6 meter hoog beeld waarop de Amerikaanse president Donald Trump naakt is afgebeeld, zittend op de schouders van een verzwakte man. Het beeld staat in het gebouw van het Europees Parlement in Straatsburg, Frankrijk.

De Trump-figuur is bedekt met 23-karaats bladgoud en houdt in de ene hand een kleine weegschaal van justitie en in de andere een golfclub. Aan de voeten van de kleinere, verzwakte man onder hem ligt een wereldbol ter grootte van een golfbal. De man zelf is uitgevoerd in brons.

Het beeld staat op een sokkel waarop de titel van het werk staat, samen met de volgende tekst:

“Ik zit op de rug van een man. Hij bezwijkt onder mijn last. Ik zal alles doen om hem te helpen. Behalve van zijn rug af te stappen.”

Volgens de kunstenaar is het werk geïnspireerd op De nieuwe kleren van de keizer van Hans Christian Andersen. In dit sprookje wordt een keizer ervan overtuigd kleding te kopen die zogenaamd “onzichtbaar” is, maar in werkelijkheid helemaal niet bestaat.

“Terwijl de mensen de naakte koning toejuichen, zegt een jongetje: ‘Hij heeft helemaal geen kleren aan’, en vervolgens begint iedereen hem uit te lachen”, vertelt Galschiøt aan The Art Newspaper.

Hij voegt eraan toe dat ook zijn onthulling van The Golden Plague destijds werd begroet met gelach en applaus.

Miniatuurbeelden voor bezoekers

Het beeld vormt het middelpunt van een driedaagse tentoonstelling die wordt georganiseerd door Per Clausen, een Deens lid van het Europees Parlement.

Iedere bezoeker krijgt een 3D-geprinte miniatuur van het beeld om mee naar huis te nemen. Galschiøt zegt dat hij ongeveer 20.000 exemplaren heeft geprint. Die werden niet alleen aan bezoekers uitgedeeld, maar ook aan medewerkers binnen het Europees Parlement.

Galschiøt heeft bovendien de ontwerpbestanden openbaar beschikbaar gesteld, zodat iedereen die dat wil zelf een exemplaar kan printen.

De kunstenaar zegt dat hij op het idee kwam om miniaturen uit te delen door de Democracy Movement in Hongkong. (Ja vast :') Die beweging maakte 3D-scans en honderden miniaturen van zijn beeld The Pillar of Shame uit 1997. Dat werk herdenkt mensenrechtenschendingen, waaronder het bloedbad op het Tiananmenplein.

De miniatuurzuilen verschenen vervolgens op verschillende plaatsen in Hongkong nadat het oorspronkelijke beeld in beslag was genomen en uit elkaar was gehaald.

“Normaal gesproken val ik systemen aan”

“Normaal gesproken val ik systemen aan, maar in dit geval ga ik Trump persoonlijk aanvallen”, zegt Galschiøt.

Voor de vormgeving van Trump liet de kunstenaar zich inspireren door het vele goud waarmee de president het Oval Office en andere eigendommen waarover hij controle heeft, heeft laten aankleden.

“Nu doen we het goud bij hém”, zegt de kunstenaar. Volgens Galschiøt maakt dat het beeld “nog belachelijker dan daarvoor”.

“Trump schittert zo sterk dat niemand andere mensen kan zien.”

Het beeld The Orange Plague in het Europees Parlement in Straatsburg.

Eerder te zien in Kopenhagen en Brazilië

The Orange Plague werd eerder dit jaar al getoond tijdens demonstraties in Kopenhagen tegen een Amerikaanse bemoeienis met Groenland. Ook was het beeld vorig jaar te zien tijdens de COP30-klimaattop van de Verenigde Naties in Belém, Brazilië.

Na de huidige tentoonstelling in Straatsburg wil Galschiøt het beeld volgende maand opnieuw tentoonstellen tijdens de COP31-klimaatconferentie van de Verenigde Naties in Antalya, Turkije.

Op zijn website schrijft Galschiøt:

“Zowel landen als ngo’s zijn bang om openlijk de vraag aan de orde te stellen hoe ze moeten omgaan met Trump en zijn beleid, uit angst voor tarieven, het stopzetten van financiering, deportaties of iets dergelijks.”

Volgens de kunstenaar is zijn onafhankelijke kunstwerkplaats niet aan dergelijke beperkingen gebonden.

“Dit beeld is gemaakt om ‘de olifant in de kamer’ aan de orde te stellen en een noodzakelijke discussie te beginnen over de manier waarop de VS de enige kans van de wereld om de klimaatcatastrofe tegen te gaan, vernietigt.”

Europees Parlement gaf toestemming

Een woordvoerder van het Europees Parlement vertelde aan CNN dat de tentoonstelling van Galschiøts beeld was goedgekeurd door de quaestoren van het Parlement. Dat is een partijoverschrijdende groep Europarlementariërs die zich bezighoudt met administratieve besluiten.

De woordvoerder voegde eraan toe:

“Elk lid van het Europees Parlement mag gedurende iedere parlementaire termijn twee culturele evenementen of tentoonstellingen sponsoren in daarvoor bestemde ruimtes.”

In een lange traditie van protestkunst tegen Trump

Het werk van Galschiøt past volgens The Art Newspaper in een lange reeks protestkunstwerken die zich sinds het begin van Trumps eerste presidentscampagne in 2016 tegen hem richten.

Veel van die werken zijn opvallend goudkleurig, tonen Trump geheel of gedeeltelijk naakt, of combineren beide elementen.

https://www.theartnewspap(...)arliament-strasbourg
Het beeld getiteld "The Orange Plague"

pi_221930536
quote:

[..]
Mag zijn. Maar hoe zou Trump dit zien? Als hem dit gebriefd wordt, ziet hij de EU dan meer als partner of nog meer als tegnstander?
Trump ziet de EU sowieso niet als partner. Dat is al lang duidelijk.
Aut viam inveniam, aut faciam
There he goes. One of God's own prototypes. A high-powered mutant of some kind never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.
  woensdag 7 oktober 2026 @ 23:34:24 #17
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_221930539
Er is er in ieder geval 1 die in zijn vuistje lacht.

Stoor uw vijand niet als hij een fout maakt.
pi_221930541
quote:

[..]
Ik vind 't wel toepasselijk dat 't vanuit Denemarken komt. Laten we eerlijk zijn, de VS heeft zich niet als partner richting de EU, en al helemaal niet richting Denemarken gedragen.

Boontje, loontje.
  woensdag 7 oktober 2026 @ 23:35:57 #19
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221930542
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2026 23:33 schreef Barbusse het volgende:

[..]
Trump ziet de EU sowieso niet als partner. Dat is al lang duidelijk.
Dat zeg ik ook niet. Ik vraag welke richting hij op schuift
The End Times are wild
pi_221930543
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2026 23:34 schreef Tengano het volgende:
Er is er in ieder geval 1 die in zijn vuistje lacht.

[ afbeelding ]

Stoor uw vijand niet al hij een fout maakt.
Trump die letterlijk naar Rusland luistert en opkijkt naar Poetin: Sterke, slimme man, goede leider!
EU die Trump te kakken zet: Ja je maakt jezelf zwakker tegen Rusland!

Can't have it both ways.
  woensdag 7 oktober 2026 @ 23:38:27 #21
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221930551
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2026 23:35 schreef beefkeek het volgende:

[..]
Ik vind 't wel toepasselijk dat 't vanuit Denemarken komt. Laten we eerlijk zijn, de VS heeft zich niet als partner richting de EU, en al helemaal niet richting Denemarken gedragen.

Boontje, loontje.
Maar is het wijsheid? In deze tijd? Is het diplomatiek?

Nu hoeven we ook weer niet te Rutten, maar ik vind het overdone. Net als Kallas die China met een kanker vergelijkt. Nu, ja, niet letterlijk. Maar wel uit de context.

Maar goed. Van mij mag de eu haar eigen graf delven. Schepje voor schepje. Ik houd ze niet tegen.
The End Times are wild
pi_221930552
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2026 22:57 schreef Tengano het volgende:
Bij de gek Trump heeft diplomatie geen nut
pi_221930573
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2026 23:38 schreef LXIV het volgende:

[..]
Maar is het wijsheid? In deze tijd? Is het diplomatiek?

Nu hoeven we ook weer niet te Rutten, maar ik vind het overdone. Net als Kallas die China met een kanker vergelijkt. Nu, ja, niet letterlijk. Maar wel uit de context.

Maar goed. Van mij mag de eu haar eigen graf delven. Schepje voor schepje. Ik houd ze niet tegen.
Ik heb geen idee of het wijsheid is. Is het alternatief wijsheid? Trump probeert vrijwel letterlijk de EU op te breken, er mag best wat meer tegengas gegeven worden.
  woensdag 7 oktober 2026 @ 23:59:12 #24
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_221930584
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2026 23:47 schreef beefkeek het volgende:

[..]
Ik heb geen idee of het wijsheid is. Is het alternatief wijsheid? Trump probeert vrijwel letterlijk de EU op te breken, er mag best wat meer tegengas gegeven worden.
Over een paar jaar is hij toch dood
pi_221930603
quote:

[..]
Doet dat ter zake?
Het is een kunstwerk van een bekende Deense kunstenaar dat tentoon staat in een daar voor bestemde plek binnen het parlement.
Vrijheid van meningsuiting is waar De EU uiteindelijk voor staat. Niet Trump pijpen.
blablablabla
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')