abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221920693
quote:
Scholen VS verbieden recordaantal van 12.000 boeken - en AI hielp daarbij

Op openbare scholen in de Verenigde Staten zijn dit schooljaar bijna 12.000 boeken verboden. Dat blijkt uit een studie van PEN America, een Amerikaanse ngo op het gebied van boeken, schrijven en de vrijheid van meningsuiting.

Het is het hoogste aantal sinds de organisatie in 2021 begon met het bijhouden van boekverboden en zo'n 6000 meer dan vorig jaar. PEN maakte het nieuws bekend aan het begin van de Banned Books Week, de week van het verboden boek. Dat een recordaantal boeken in de ban werd gedaan is een teken dat de crisis van de boekverboden almaar groter wordt, zegt PEN.

In verschillende Amerikaanse staten zijn strenge regels over wat er in de klas gezegd en onderwezen mag worden, en daarom zijn daar bepaalde boeken over thema's als ras en lhbti verboden in schoolbibliotheken.

Sneeuwbaleffect
Opmerkelijk is dat AI door schooldistricten steeds vaker wordt ingezet om te beoordelen of een boek verboden moet worden. Omdat de AI-chatbots hun oordeel baseren op welke boeken op andere scholen al zijn verboden, spreekt PEN van een cirkelredenering, waarbij boeken niet eens meer op inhoud worden beoordeeld. Het leidt volgens de organisatie tot "een sneeuwbaleffect" van censuur.

De meeste boekverboden gelden in de staten Texas en Florida, waar de Republikeinse Partij een meerderheid heeft. Daar worden scholen onder druk gezet om de toegang tot boeken te beperken of te blokkeren, zegt PEN. De organisatie stelt dat beide staten "zijn uitgegroeid tot voorbeelden van censuur in het onderwijs".

Net als in eerdere jaren zijn de meeste boeken die niet zijn toegestaan op scholen van het genre Young Adult, literatuur voor kinderen en jongeren. Het gaat met name om fictie. Van schrijver Stephen King werden in totaal de meeste boeken in de ban gedaan, met in totaal 312 verboden.

Onder de boeken die het afgelopen jaar het meest in de ban werden gedaan waren The Handmaid's Tale van Margret Atwood, The Kite Runner van Khaled Hosseini en Looking for Alaska van John Green. Al jaren staat ook Het Achterhuis van Anne Frank in de lijst, vanwege passages over seksualiteit.

'Boekverboden beperken vrijheid'
Ook werden veel graphic novels, stripbewerkingen van bekende verhalen, uit schoolbibliotheken gehaald. Volgens PEN worden de afbeeldingen in dit soort boeken uit de context gehaald waardoor ze al snel gecensureerd worden. Dat geldt ook voor veel Japanse manga-stripboeken, die de laatste tijd aan populariteit winnen in de VS. Van kunstenaars die deze boeken maken werd vaak de hele reeks verboden, dus niet slechts een titel.

"Boekverboden beperken de vrijheid om te lezen, waardoor scholieren geen toegang meer hebben tot verschillende meningen, stemmen, perspectieven en literatuur waar ze recht op hebben", aldus PEN.
Tot zover het onderwijs in "the Land of the Free". Ik vind dat geen enkel boek verboden zou moeten worden, maar dat Anne Frank in de ban is gedaan is echt een schandvlek voor de "leider van het vrije Westen".
pi_221920700
In 2026 nog boeken lezen :') Heb je geen smartphone of zo?
Disclaimer: Ik heb PDD-NOS (officiële diagnose) en kan emotioneel reageren. Ik ben niet verantwoordelijk voor de inhoud van mijn berichten. Het verwijderen/wijzigen zonder toestemming van mijn berichten is niet toegestaan. Alle rechten voorbehouden.
pi_221920708
Stepen King verbieden.....zijn ze nou helemaal gek geworden...mijn favoriete auteur....wat doe je?
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_221920716
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2026 09:04 schreef Hathor het volgende:
Stepen King verbieden.....zijn ze nou helemaal gek geworden...mijn favoriete auteur....wat doe je?
Stephen King heeft denk ik wel 50 boeken geschreven waarvan die zelf zou zeggen dat ze het beste de haard in kunnen
-nee-
pi_221920717
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2026 09:03 schreef incel het volgende:
In 2026 nog boeken lezen :') Heb je geen smartphone of zo?
Boeken lezen is ontspannend, dat kun je niet zeggen van de hele dag naar de display van een smartphone te gaan zitten staren.
pi_221920719
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2026 09:06 schreef Hathor het volgende:

[..]
Boeken lezen is ontspannend, dat kun je niet zeggen van de hele dag naar de display van een smartphone te gaan zitten staren.
Ok boomer
Disclaimer: Ik heb PDD-NOS (officiële diagnose) en kan emotioneel reageren. Ik ben niet verantwoordelijk voor de inhoud van mijn berichten. Het verwijderen/wijzigen zonder toestemming van mijn berichten is niet toegestaan. Alle rechten voorbehouden.
pi_221920726
quote:
14s.gif Op dinsdag 6 oktober 2026 09:06 schreef Marsenal het volgende:

[..]
Stephen King heeft denk ik wel 50 boeken geschreven waarvan die zelf zou zeggen dat ze het beste de haard in kunnen
Dat mag je vinden, ik vind zijn verhalen geweldig. De boeken van Dean Koontz ook overigens. Ik hou gewoon van het horror/thriller genre.
pi_221920732
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2026 09:07 schreef Hathor het volgende:

[..]
Dat mag je vinden, ik vind zijn verhalen geweldig. De boeken van Dean Koontz ook overigens. Ik hou gewoon van het horror/thriller genre.
Ik ben gek op Stephen King!
-nee-
pi_221920743
Welk percentage van de kinderen kan nog lezen eigenlijk?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_221920744
quote:
14s.gif Op dinsdag 6 oktober 2026 09:08 schreef Marsenal het volgende:

[..]
Ik ben gek op Stephen King!
Ik ook, ik had zo'n beetje de hele serie compleet, maar toen ik ging verhuizen wilde ik niet al mijn boeken meenemen, dat zou teveel gesjouw zijn geweest. Toen heb ik er een flinke zwik verkocht aan een of andere tweedehands boekenhandel hier in de binnenstad.
pi_221920746
'Net als in eerdere jaren zijn de meeste boeken die niet zijn toegestaan op scholen van het genre Young Adult, literatuur voor kinderen en jongeren.'

Boeken bedoeld voor kinderen worden voor kinderen verboden. Begrijpen wie begrijpen kan.
pi_221921496
In de bijbel komt ook heel veel seks, geweld, moord, incest, allerlei occulte zaken, kindermoord, diefstal enz. voort.
Beetje raar dan dat dit boek niet verboden wordt.
pi_221921518
Dat is raar, ik heb toch regelmatig hier op Fok gelezen dat de VS vrijheid heeft en de EU aan censuur doet.

Nog een stapje op de bananenrepubliek ladder voor onze grote oranje leider.
  dinsdag 6 oktober 2026 @ 12:15:02 #14
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_221921536
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2026 09:04 schreef Hathor het volgende:
Nieuwe boek is (ik geloof) vandaag uit. Derde deel Talisman. :)
"Andere werelden dan deze"

Van de week nog even kopen.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_221921583
Die geforceerde cancelcampagne van woke.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')