abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221894636
w/ Ons zoontje Colin van 6 zit op een heel klein schooltje. Het is zo'n klein schooltje dat er in groep 3/4 een combinatieklas met 22 leerlingen gevormd is. In het kader van beton eruit en groen erin, zijn er jaren geleden een aantal groenperken aangelegd. Dat is natuurlijk leuk maar er is geen budget voor onderhoud en er is ook geen conciërge die het allemaal bij kan houden (de beste man is een vrijwilliger die af en toe komt met prioriteit op klussen binnen). De leerkrachten zijn echt toppers, maar het is een heel klein team van wie je niet kunt verwachten dat ze het groen rondom de school ook nog onderhouden. Het groen rondom de school begint langzaam te verloederen.

Dus tijdens een inloopgesprek heb ik een balletje opgegooid, met de vraag of ik als ouder bij kan dragen aan het opknappen van de tuin. De directeur is erg blij met het aanbod en hij pakt ook gelijk door. Hij heeft een lijntje uitgegooid bij de gemeente of zij daarin kunnen bijdragen, en hij wil in de nieuwsbrief een oproep doen voor meer handjes. En ik wil ook proactief zijn en komend weekend een plan van aanpak opstellen zodat we de eerste werkzaamheden in de komende weken al kunnen uitvoeren.

Het plan van aanpak moet wat mij betreft toekomstbestendig worden. Dus dat betekent:

Low maintenance - liefst maar 3x per jaar onderhoud in maart, juli en oktober. Geen woekerende planten. Geen planten die water nodig hebben en geen planten die niet bestand zijn tegen arme zandgrond. Wel gebruik maken van bodembedekkers tegen onkruid, gebruik maken van mulch. De plantenlijst zelf moet redelijk beperkt zijn, en gebruik maken van planten die al gedijen.

Low budget - gebruik maken van planten die zich makkelijk laten vermeerderen dus waarmee je in het derde jaar volle borders hebt. Gebruik maken van wat er al staat. Ik wil via de directeur nog wel een plantenlijst in de nieuwsbrief zetten met vraag of ouders daarvan wat kunnen missen uit hun eigen tuin.

Geschikte functie - de beplanting moet aangepast zijn op een schoolomgeving. De directeur vindt het uiteraard ook leuk als een educatief element in zit (lekker proeven, maar dan wel iets wat low maintenance is).

Verder natuurlijk is het participatieproces voor de directeur heel belangrijk. We moeten meer ouders betrekken bij de aanleg. En wie weet kunnen de kinderen ook nog een steentje bijdragen.

Dus ik zou zeggen, denk hierover mee! Er staat ons een flinke klus te wachten maar met een tuin kun je weinig middelen veel bereiken. Wij wonen op 500m afstand, in onze eigen tuin hebben we al een goed idee van wat wel en niet werkt.

Hier wat foto's... (schrik niet):

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Resistance is futile.
pi_221894831
Even mijn observaties tot zover:

Zoals je ziet, er zijn wel wat perken die er prima bijstaan en waarvoor we gewoon een jaarlijks onderhoudsplan moeten maken.

De foto's met brandnetels.. daar had iemand ooit een idee om een moestuin te beginnen en dat is natuurlijk geweldig met die kleintjes, als je ook bereid bent om elke week onderhoud te doen. Dus dat is helaas geen optie, hiervoor moet een low maintenance alternatief komen.

Kornoelje is hier vaak ingezet als haagplant waardoor er geitenpaadjes ontstaan tussen parkeerplaats en schoolplein. Het is een makkelijke plant die er wel wil gedijen maar het is ook een snelle groeier die niet wintergroen is en bovendien ook redelijk luchtig blijft. Dus geen wonder dat er kinderen doorheen sjouwen.

Veel planten zijn dood gegaan omdat ze uiteindelijk niet bestand zijn tegen de omstandigheden hier: veel volle zon, zandgrond, gebrek aan water.

De wilgentunnel vind ik superleuk, ook daar moet een onderhoudsplan voor komen zodat het echt een mooie dichte tunnel wordt.

Het gras wordt niet gemaaid dus dat zou er wel uit moeten. Het ontbreekt aan siergrassen en die zijn juist wel geschikt voor de omgeving en omstandigheden.

De school is vernoemd naar een park in de buurt, daar willen we graag een link naar leggen.

Een paar laagstam fruitbomen lijkt me leuk en ook wel geschikt voor de omstandigheden maar ik weet niet of dat in het budget past.

Ik zie vrouwenmantel wel aardig gaan hier. Duizendknoop ook (trekt wel veel bijen wat niet optimaal is op een schoolplein). De kornoeljes zijn op zich prima maar die kunnen ook wel slimmer neergezet worden, zodat ze geen dienst hoeven te doen als haag. Bij ons thuis werkt ooievaarsbek heel goed tegen onkruid en als bodembedekker, en ook typisch een plant die hier als bodembedekker kan gedijen.

Ik zie een leuke paarse bloeier, die doet het heel goed op verschillende plekken. Wat is het en laat het zich makkelijk vermeerderen?

[ Bericht 0% gewijzigd door Seven. op 01-10-2026 21:10:55 ]
Resistance is futile.
  donderdag 1 oktober 2026 @ 21:08:05 #3
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_221894861
Misschien ook goed rekening te houden bij de selectie van planten of ze giftig zijn of niet, die kleine eikels eten ze nog wel eens op denk ik?
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_221894914
quote:
16s.gif Op donderdag 1 oktober 2026 21:08 schreef FlippingCoin het volgende:
die kleine eikels eten ze nog wel eens op denk ik?
Die Kleine Eikels eten alles in principe.

Maar on-topic: ik vind het er wel prima uitzien. Veel wild groen. Niks meer aan doen.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_221895061
Bij Djently op school zag het er ook zo uit maar daar hebben de ouders ingetekend om elke week twee uurtjes te vrijwilligen

Behalve de ouders die “al elke dag moesten werken”
-XOXO-
pi_221895067
Op zich helemaal niet zo slecht, ziet er alleen een beetje wild uit. Een beetje onderhoud doet al wonderen lijkt mij zo.

Verder heb ik geen suggesties anders dan succes! :Y
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
pi_221895111
De paarse bloeier is blijkbaar loodkruid, na de bloei is die makkelijk te vermeerderen.

Nog wat ideeën voor plantenlijst:

Pergola bouwen met kastanje palen bouwen (dat doet mijn man graag en goed), kiwi er overheen laten groeien.

Laagstam appelbomen om lekker te snaaien na de zomer.

Vijg! Die staat ook in het park vlakbij, maar ik weet niet hoeveel kinderen vijg eten :+ .

Krentenboom is erg geschikt voor deze omgeving.

Hemelsleutel gaat hier ook goed en daar kan ik na de bloei in eigen tuin tientallen stekken maken.
Resistance is futile.
pi_221895130
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2026 21:23 schreef Chandler het volgende:
Op zich helemaal niet zo slecht, ziet er alleen een beetje wild uit. Een beetje onderhoud doet al wonderen lijkt mij zo.

Verder heb ik geen suggesties anders dan succes! :Y
Dankjewel! En ik ben ergens wel een beetje blij dat je het mee vindt vallen.
Resistance is futile.
pi_221895189
Ja ik denk serieus een paar uurtjes met een bosmaaier en bladblazer en het ziet er opeens heel anders uit! :Y
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
  zaterdag 3 oktober 2026 @ 07:29:19 #10
277627 Seven.
We are Borg.
pi_221902155
OK, na wat gepuzzel kom ik voorlopig op deze plantenlijst (14 soorten):

* Loodkruid
* Vrouwenmantel
* Ooievaarsbek
* Hemelsleutel / Sedum
* Zonnehoed
* Salie
* IJzerhard
* Duizendblad
* Pijpestrootje
* Lampenpoetsergras
* Laagstam appelboom
* Dwergliguster
* Kornoelje (bestaand)
* Groenblijvende heesters (bestaand)
Resistance is futile.
  zaterdag 3 oktober 2026 @ 07:32:14 #11
277627 Seven.
We are Borg.
pi_221902164
Even buiten de beplanting, in het voorstel neem ik ook nog mee:

- Egelhuisje van stoeptegels en bakstenen
- Aardbeientoren van rioolbuizen

Uiteraard kan dit allemaal versierd worden door de kinderen.
Resistance is futile.
  zaterdag 3 oktober 2026 @ 07:56:32 #12
277627 Seven.
We are Borg.
pi_221902192
Voor dit stuk van de schooltuin heb ik een paar ideeën. Het ligt tussen de schommels en de wilgentunnel/zandbak aan de zijkant van de school (dus weinig overzicht). Momenteel wordt dit door de kinderen amper gebruikt, super jammer!

Het kan worden:
Klauter en balansroute
Snoeptuin (maar geen moestuin)
Rust en schuilbosje met veel grotere struiken

Straks maar eens een PowerPoint bouwen.
Resistance is futile.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')