abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221893856
quote:
De Amerikaanse Christa Pike leeft nog na de toediening van twee injecties voor haar executie woensdag, meldt haar advocaat. Vlak daarvoor had het Amerikaanse hooggerechtshof bepaald dat haar executie toch mocht doorgaan.

Pike kreeg de doodstraf omdat zij in 1995 op achttienjarige leeftijd samen met haar toenmalige vriend in Tennessee een negentienjarige vrouw had vermoord. Haar executie zou de eerste van een vrouw in de zuidelijke staat in ruim tweehonderd jaar zijn.
Het executiebevel, dat nodig is om een doodstraf te voltrekken, was nog geldig tot middernacht (lokale tijd). Daarna zou een nieuwe datum moeten worden vastgesteld.
Volgens AP News zijn inmiddels twee doses van een injectie toegediend. Dat is volgens protocol gegaan, meldt de gevangenisautoriteit van Tennessee in een verklaring. "De chemische stof voor de dodelijke injectie is altijd effectief geweest." In het protocol staan geen aanvullende procedures die nu zouden mogen worden toegepast.
De BBC schrijft dat Pike naar het ziekenhuis is gebracht, omdat ze na de injecties nog in leven bleek te zijn. Aanwezige journalisten zouden haar hebben horen snurken.

Haar advocaat diende een spoedverzoek in om de executie te stoppen terwijl deze plaatsvond. "Deze executie bezorgt mevrouw Pike onnodig lijden", stelde de advocaat. Die zei dat Pike "niet buiten bewustzijn is geraakt en nog steeds een hartslag heeft". In het ziekenhuis zou zij "levensreddende medicijnen" krijgen toegediend.
Lagere rechtbank wilde vonnis uitstellen
Het hooggerechtshof verwierp de uitspraak van een lagere rechtbank die woensdag besloot het vonnis uit te stellen. De rechtbank deed dat omdat de rechters wilden nagaan of beschuldigingen van seksueel misbruik tijdens Pikes jeugd voldoende zijn meegenomen bij de rechtszaak in 1996.
De hogere rechters waren het niet eens met de uitspraak. Daardoor kon de executie alsnog doorgaan.
Pike zat al ruim dertig jaar in de dodencel. Ze schreef in een brief aan NBC News dat ze "vrede had" met haar situatie. "Ik ben niet bang om te sterven. Ik ben alleen nerveus over de manier waarop."
Wat een enorm circus zit er toch om executies van gevangenen in de VS heen.

Ik vind het bijna net zo immoreel om een gevangene nu al een paar keer bijna de doodstraf te geven, en toch weer net niet.

Maar ze leeft dus nog, en krijgt nu in het ziekenhuis weer levensreddende medicatie. 8)7
pi_221893860
quote:
1s.gif Op donderdag 1 oktober 2026 19:06 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Jouw mening.
Is een feit, de doden recidiveren niet.
  donderdag 1 oktober 2026 @ 19:09:17 #3
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_221893872
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2026 19:07 schreef DrRobotnik het volgende:

[..]
Is een feit, de doden recidiveren niet.
Er is geen enkel bewijs dat de doodstraf zorgt voor minder moord en doodslag en criminaliteit.

Maar ik vind dit zo’n uitgekauwde discussie. Geen zin om aan mee te doen.

Ik ben benieuwd hoe Christa het inmiddels maakt, en of ze nu niet een kasplantje is de rest van haar leven.
Wie dit leest is een lezer van dit
pi_221893875
Als we nou gewoon de doodstraf opleggen, maar dit bewust niet aan de dader vertellen. Iedereen blij. :s)
pi_221893876
quote:
1s.gif Op donderdag 1 oktober 2026 19:09 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Er is geen enkel bewijs dat de doodstraf zorgt voor minder moord en doodslag en criminaliteit.

Ik ben benieuwd hoe Christa het inmiddels maakt, en of ze nu niet een kasplantje is de rest van haar leven.
Je bent het oneens met de stelling dat overleden mensen niet recidiveren?
  donderdag 1 oktober 2026 @ 19:15:17 #6
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_221893912
quote:
1s.gif Op donderdag 1 oktober 2026 19:09 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]

Ik kan me niet voorstellen dat ze hier nog enigszins goed uit komt. Wat een ongelooflijk drama.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  donderdag 1 oktober 2026 @ 19:17:29 #7
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_221893920
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2026 19:09 schreef DrRobotnik het volgende:

[..]
Je bent het oneens met de stelling dat overleden mensen niet recidiveren?
Dat kunnen mensen die levenslang vastzitten toch ook niet?
En je zou maar onschuldig zijn… Er komen geregeld berichten voorbij van gevangenen in de VS die na latere onderzoeken zijn vrijgelaten voor moord. Lekker dan.
Wie dit leest is een lezer van dit
pi_221893935
quote:
1s.gif Op donderdag 1 oktober 2026 19:17 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Dat kunnen mensen die levenslang vastzitten toch ook niet?
En je zou maar onschuldig zijn… Er komen geregeld berichten voorbij van gevangenen in de VS die na latere onderzoeken zijn vrijgelaten voor moord. Lekker dan.
Dat lukt ze binnen de muren van de gevangenis met enige regelmaat, zeer lange detenties zijn sowieso onzinnig. Of het vergrijp valt mee en een boete of korte poging tot correctie zijn voldoende of je haalt mensen weg uit de samenleving.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')