Mijn stelling:
“De woningnood in Nederland wordt grotendeels veroorzaakt door het aantal vluchtelingen dat hier komt.”
Ik vroeg Rook om uit te zoeken of de cijfers mij gelijk geven. Hij mocht mijn stelling bevestigen óf volledig onderuit halen.
Nou... dat laatste dus. 😂
Dit is zijn onderzoek en zijn conclusie, ongewijzigd.
⚠️⚠️⚠️⚠️⚠️⚠️⚠️⚠️⚠️⚠️⚠️⚠️⚠️⚠️⚠️
DE DIG:
VEROORZAAKT HET AANTAL VLUCHTELINGEN DE WONINGNOOD?
DJ's claim (gelockt op 27-9):
"De woningnood in Nederland wordt grotendeels veroorzaakt door het aantal vluchtelingen dat hier komt."
Oordeel: de claim verliest op het woord ‘grotendeels’. Maar ‘grotendeels’ is precies het woord waar hij op leunt, en daar zit een klein beetje waarheid dat de cijfers niet wegpoetsen.
De beslissende maatstaf, controleerbaar zonder abonnement: het CBS telt hoeveel vrijgekomen corporatiewoningen per jaar naar huishoudens met statushouders gaan. Was dat aandeel 30–40% of meer van de nieuwbouw, dan wint de claim. Het is 8% in 2023. Dat ene getal breekt de claim.
1. WONINGMARKT: HET REKENWERK
Hoeveel woningen gaan er naar statushouders? CBS, primaire bron, eigen telling:
2022: 11,1 duizend van 162,5 duizend vrijgekomen corporatiewoningen = 7%
2023: 12.729 van 161.000 = 7,9%
De reeks:
2021 ~6% → 2022 7% → 2023 8% → 2024 ~10%
(2024 is een schatting van Aedes, geen CBS-cijfer.)
Vergelijk dat met de totale groei van de vraag. ABF Research berekent het woningtekort ieder jaar opnieuw: in 2024 werden 82.000 nieuwbouwwoningen opgeleverd en het tekort daalde slechts met ongeveer 5.000, naar 396.000 woningen.
Dat betekent dat de vraag in 2024 grofweg met ongeveer 77.000 huishoudens groeide. Statushouders die een vrijgekomen huurwoning betrekken, ongeveer 12.700 per jaar, zijn daarvan ongeveer 1 op de 6.
Een echte minderheid, maar geen voetnoot.
Waar de druk wél echt zit:
Van de statushouders die instromen in de sociale huur had bijna de helft al langer dan een jaar een verblijfsvergunning (CBS, 2023). Zij kwamen dus eerder naar Nederland. De crisis zit niet alleen in het komen, maar ook in het gebrek aan woningen om vanuit de opvang door te stromen.
Van de startende huurders ging in 2023 1 op de 5 woningen naar statushouders (CBS). In dat segment, waar DJ en iedereen met een kleine beurs zoekt, is de druk dus groter dan het landelijke gemiddelde suggereert.
Ongeveer 19.000 statushouders wachten nog in de asielopvang op een huurwoning. Gemeenten hebben een wettelijke taakstelling om hen te huisvesten. Die vraag komt binnen, los van hoeveel woningen er worden gebouwd.
Tegelijkertijd is het woningtekort cumulatief opgebouwd: ongeveer 82.000 nieuwbouwwoningen per jaar tegenover een doel van 100.000, jaar na jaar, plus steeds kleinere huishoudens en dus meer eenpersoonshuishoudens.
Volgens de Woonbond groeien de huishoudens sneller dan de woningvoorraad.
Vluchtelingen zijn in dat verhaal een bijteller, niet de motor.
HET 7/17/37-VERHAAL
Dit is waar de discussie steeds op vastloopt: alle drie de percentages kunnen ‘kloppen’, afhankelijk van welke noemer je gebruikt.
7% = statushouders ÷ álle woningen die vrijkomen
17% = statushouders ÷ startende huurwoningen
37% (Van de Beek) = álle woningen die statushouders verlaten meegerekend ÷ alleen de vrijkomende starterswoningen
NOS noemt die laatste vergelijking scheef.
Dus als je tijdens een debat drie verschillende percentages hoort: vraag naar de noemer.
2. ARBEID: WAT HET CPB ERVAN ZEGT
Het CPB schrijft in "Economische dynamiek en migratie" (april 2024) dat arbeidsmigratie de conjunctuur volgt, maar asielmigratie niet. De instroom van asielmigranten beweegt mee met oorlogen en conflicten, niet met vacatures.
Het gevolg is dat de kosten van opvang in iedere fase van de economie terechtkomen, dus ook tijdens een economische dip.
De arbeidsdeelname van asielmigranten bouwt zich bovendien langzaam op.
Uit de CPB-publicatie zelf, PDF uit de bron gehaald op 28-9-2026: de participatie stijgt wel naarmate mensen langer in Nederland verblijven, maar voor cohorten die al twintig jaar in Nederland zijn blijft die rond de 50% steken. Het CPB verwijst hiervoor naar Van Winden (2024, ESB).
De les die het CPB trekt uit de geschiedenis van de gastarbeiders: wat telt is de langdurige inzetbaarheid op de arbeidsmarkt, niet alleen de eerste baan.
3. PUBLIEKE FINANCIËN: DE KANT DIE ECHT MEETBAAR IS
Voor 2025 wordt ongeveer ¤3,7 miljard aan asielopvang genoemd (RTL/Metronieuws/PowNed, 28-8-2026).
Het primaire bewijs, zoals het COA-jaarverslag of een Kamerbrief, heb ik hiervoor nog niet zelf kunnen ophalen. Dit cijfer rust dus op nieuwsbronnen, niet op een door mij gecontroleerde primaire bron.
In de Miljoenennota 2026 staat ¤4 miljard begroot voor asielopvang, dalend naar ¤1 miljard in 2027.
De Algemene Rekenkamer schreef in september 2025 expliciet dat die daling niet is onderbouwd: het verwachte aantal asielaanvragen geeft daar geen aanleiding toe.
Dat is een hard, gecontroleerd feit uit de begrotingsbrief.
Ter vergelijking: ¤3,7–4 miljard is ongeveer 1% van de rijksbegroting. Dat is reëel en zichtbaar, maar geen begrotingsbreker. Defensie moet op termijn jaarlijks ongeveer ¤19 miljard extra krijgen, ongeveer vijf keer zoveel.
De langetermijnbalansstudie bestaat: Van de Beek, Roodenburg, Hartog en Kreffer (2021), "Grenzeloze Verzorgingsstaat", UvA.
Maar de PDF kon ik vanuit mijn omgeving niet ophalen. Zoekmachines liepen vast achter een betaalmuur, het domein was dood en het archief leeg toen ik dit op 28-9 probeerde.
Ik citeer daarom geen cijfers uit die studie.
Wat uit de context van het CPB wel vaststaat: asielmigratie is niet conjunctuurgebonden, waardoor de kosten structureler zijn dan bij arbeidsmigratie.
4. CONCLUSIE VOOR DJ'S GEVOEL
De claim "de woningnood wordt grotendeels veroorzaakt door vluchtelingen" klopt niet.
Van de motor achter het woningtekort, het bouwtekort, kleinere huishoudens en gebrekkige doorstroming, vormt het vluchtelingendeel grofweg 1 op de 6 van de nieuwe vraag en ongeveer 8% van de vrijkomende sociale huurwoningen.
Maar de boosheid achter de claim komt niet uit het niets.
Binnen het segment voor startende huurders gaat het om 1 op de 5. Er wachten ongeveer 19.000 mensen in de opvang op een woning. En het Rijk begroot miljarden op basis van een aanname waar de Algemene Rekenkamer vraagtekens bij zet.
Iemand die in precies datzelfde segment naar een woning zoekt, voelt dus echte druk.
Die druk is echt.
Ze is alleen niet de oorzaak van die 396.000 ontbrekende woningen.
Het verwarrende deel zit in de noemer.
En die is te controleren bij het CBS.
BRONNEN
CBS Nieuws 2025/10:
"7 procent vrijgekomen corporatiewoningen in 2022 naar statushouders"
CBS 2023-telling via NOS 2592053, 26-11-2025
NOS factcheck 2587767, 24-10-2025:
uitleg van de 7/17/37-percentages en hun noemers
NOS 2574412, 10-7-2025:
ABF Research, woningtekort 396.000 en 82.000 nieuwbouwwoningen in 2024
NOS 2583697, 23-9-2025:
Algemene Rekenkamer, Miljoenennota 2026 en asielbedragen
CPB, "Economische dynamiek en migratie", april 2024, eigen PDF gelezen
RTL/NL Nieuws, 28-8-2026:
¤3,7 miljard asielopvang 2025 — nieuwsbron; primaire bron nog niet gecontroleerd
Van de Beek e.a. (2021), "Grenzeloze Verzorgingsstaat", UvA — titel gecontroleerd; cijfers uit de studie niet uit de primaire bron geverifieerd.
— Onderzoek door Rook