quote:Verplichte cursus voor eigenaren van risicohonden en mogelijk hogere straf bij incident
Baasjes van risicohonden moeten straks verplicht op gedragscursus. Erkens, staatssecretaris van Landbouw, wil dat zij leren om hun hond "veilig te houden". Dat is nodig om het aantal bijtincidenten terug te dringen. Begin 2027 wordt bekendgemaakt om welke rassen het gaat.
Er wordt nog onderzocht hoe de verplichte trainingen kunnen worden gehandhaafd. "Mogelijk kunnen dierenartsen hier een rol in spelen", zegt Erkens. Wie de cursus niet volgt, loopt in de toekomst het risico op een hogere straf bij een bijtincident. Er wordt keken hoe dat in de wet kan worden opgenomen. Wanneer de verplichte cursus wordt ingevoerd is nog niet bekend, maar de kosten zijn voor eigen rekening.
Erkens wil ook een cursus voor toekomstige hondenbezitters. Dat kan mensen helpen bij het kiezen van de juiste hond. Ook leren ze op die manier hondengedrag beter begrijpen. Als eigenaren het gedrag van hun hond begrijpen en ervoor zorgen dat ze de hond niet in stressvolle situaties brengen, is de kans dat een hond bijt een stuk kleiner.
Is dat een risicohond dan?quote:Op donderdag 24 september 2026 12:44 schreef Netsplitter het volgende:
Ik ben zeer benieuwd hoeveel Jack Russel eigenaren verplicht naar die cursussen gaan.
Als je naar absolute bijtincidenten gaat kijken wel ja. Op ernstig letselbasis niet.quote:Op donderdag 24 september 2026 12:47 schreef SnodeSnuiter het volgende:
[..]
Is dat een risicohond dan?
Ik heb er wel eens een in de broekspijpen gehad, die verscheurt dan alles.quote:Op donderdag 24 september 2026 12:47 schreef SnodeSnuiter het volgende:
[..]
Is dat een risicohond dan?
Zonder zijn armen is hij toch ongevaarlijk?!quote:Op donderdag 24 september 2026 12:42 schreef SnodeSnuiter het volgende:
https://nos.nl/artikel/26(...)e-straf-bij-incident
[..]
[ afbeelding ]
Verplicht in laten slapen bleek onhaalbaar helaas
Muilkorfplicht zou ook fijn zijn
Leuk is anders, maar een jack Russel kun je vliegles geven. Als een American stafford zoiets doet zijn de gevolgen toch wat zwaarder vermoed ik.quote:Op donderdag 24 september 2026 12:52 schreef pmponer het volgende:
[..]
Ik heb er wel eens een in de broekspijpen gehad, die verscheurt dan alles.
Het is maar goed dat ik toen volwassen was en niet bijvoorbeeld een peuter.
Doe ff normaal man, als een stafford aan je been hangt kun je hem ook gewoon vliegles geven, je moet alleen weten wat je moet doen, onkunde van de persoon die gebeten wordquote:Op donderdag 24 september 2026 13:07 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Leuk is anders, maar een jack Russel kun je vliegles geven. Als een American stafford zoiets doet zijn de gevolgen toch wat zwaarder vermoed ik.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Val kapot zeg. Alsof honden objecten zijn die je gewoon wegflikkert.quote:Op donderdag 24 september 2026 13:03 schreef FlyingFish het volgende:
Sowieso lijkt dit me een goed voor alle hondeigenaren! Geen cursus = bij incidenten direct alle honden kwijt en hiervoor zelf moeten betalen (naast een schadevergoeding aan het slachtoffer).
Het zijn levende dieren waar je juist goed voor moet zorgen. Maar dat betekend ook dat de eigenaar een verantwoording heeft om te zorgen voor die hond, dat het geen gevaar is voor anderen.quote:Op donderdag 24 september 2026 13:23 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Val kapot zeg. Alsof honden objecten zijn die je gewoon wegflikkert.
In de praktijk is dat vaak zo.quote:Op donderdag 24 september 2026 13:23 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Val kapot zeg. Alsof honden objecten zijn die je gewoon wegflikkert.
quote:Erkens, staatssecretaris van Landbouw, wil dat zij leren om hun hond "veilig te houden".
Ik denk dat de staatssecretaris er hier ten onrechte van uitgaat dat a. tokkie-eigenaren van tokkiehonden kunnen/willen leren hoe ze hun dier netjes opgevoeden en b. de tokkie-eigenaren zich laten sturen door zoiets abstracts als de mogelijkheid van een hogere straf als er in de toekomst een incident plaatsvindt.quote:Wie de cursus niet volgt, loopt in de toekomst het risico op een hogere straf bij een bijtincident.
Net als het vuurwerkverbodquote:Op donderdag 24 september 2026 12:49 schreef the-eye het volgende:
Gaat niks van terecht komen. Oude wijn in nieuwe zakken
Je kan niet bepaalde rassen gaan aanwijzen, dat lost niets op. Lekker makkelijk voor de overheid "wij hebben er wat aangedaan en het kost ons niets en de verantwoording voor een veilige samenleving schuiven we terug naar de burger
En tel daarbij op dat dit de zoveelste maatregel is waarvoor geen capaciteit is om hem ook daadwerkelijk te gaan handhaven. Er zijn nu namelijk ook voldoende handvatten om risicohonden en honden met een verleden met incidenten aan te pakken maar het gebeurt nauwelijks.quote:Op donderdag 24 september 2026 13:44 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
[..]
Ik denk dat de staatssecretaris er hier ten onrechte van uitgaat dat a. tokkie-eigenaren van tokkiehonden kunnen/willen leren hoe ze hun dier netjes opgevoeden en b. de tokkie-eigenaren zich laten sturen door zoiets abstracts als de mogelijkheid van een hogere straf als er in de toekomst een incident plaatsvindt.
Dit gaat niets helpen.
Dan ben je al te laat bij die kut tokkies die doorgaans met dit soort vechtmachines in de weer zijnquote:. Wie de cursus niet volgt, loopt in de toekomst het risico op een hogere straf bij een bijtincident.
Bedoelde ook meer om aan te geven wat dan gevaarlijk zou moeten zijn en wat niet.quote:Op donderdag 24 september 2026 13:07 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Leuk is anders, maar een jack Russel kun je vliegles geven. Als een American stafford zoiets doet zijn de gevolgen toch wat zwaarder vermoed ik.
Bullmastiff staat ook op de lijst.quote:Op donderdag 24 september 2026 14:33 schreef piere het volgende:
Mijn hondjes staan op de lijst maar omdat ik een stamboom heb is het weer minder erg ofzo
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |