Je vraag over verliefdheid is op zichzelf heel realistisch.
Verliefdheid is geen noodzakelijke voorwaarde om een relatie te beginnen.
Mensen kunnen een relatie aangaan vanuit aantrekkingskracht, genegenheid, vriendschap, een klik, seksuele aantrekkingskracht of geleidelijk groeiende verbondenheid.
Liefde kan zich ontwikkelen zonder een uitgesproken verliefde beginfase.
Je zegt :'ik hou van mijn huidige vriendin op dit moment'. Hoezo op dit moment? Wat bedoel je daarmee?
Je hebt twee kinderen met haar en zegt dat je van haar houdt maar dat je nooit verliefd op haar ben geweest.
(Net als bij al die andere exen, hoewel je ze wel leuk en aantrekkelijk vond)
Vervolgens zeg je:' houden van is een groot woord wat dat betreft'
Dat klinkt nogal tegenstrijdig voor mij en lijkt op een vorm van minimaliseren, indekken, afzwakken en afstand.
Een beetje als het openhouden van een soort van een 'psychologische achterdeur'.
Of is de 'huidige vriendin' niet die vriendin waar je twee kinderen mee hebt en waar je al jaren een problematische/toxische knipperlicht relatie mee zegt te hebben?
En als je nooit verliefd op haar bent geweest maar wel van haar zegt te houden, heb je het dan ook over liefde?
Of is het een vorm van gewenning waarin je liefde en houden van haar als een conclusie gebruikt?
'Ik ben al lang met haar samen, ik geef om haar, we hebben kinderen, dus ik hou van haar'
Waar hou je dan van, wat bedoel je met houden van en wat betekent dat concreet in jouw gedrag en gevoel tegenover haar?
Want liefde is niet alleen een gevoel.
In een volwassen relatie krijgt liefde ook vorm in gedrag: rekening houden met elkaar, open communiceren, verantwoordelijkheid nemen, grenzen respecteren, proberen schade te herstellen, bereid zijn iets aan jezelf te veranderen wanneer je gedrag de ander beschadigt.
Het lijkt alsof je(mss onbewust) onderscheid maakt tussen verliefdheid ,aantrekkingskracht en emotionele verbondenheid.
Ik weet dat je een aantal jaren geleden (2023) in een topic vertelde over vlinders in je buik hebben, hoe dat voelde,
en dat je dat voor het laatst voelde toen je een jaar of 15 was.
Het feit dat je toen zei dat je vlinders in je buik voelde, zegt dus dat jij wel degelijk verliefd kan worden.
My age is very
Inappropriate
for my behavior