abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221813717
quote:
Marktwerking houdt innovatie voor nierpatiënten tegen: ‘Weinig prikkel tot radicale innovatie’

De dialysebehandeling voor mensen met nierproblemen is in tachtig jaar weinig verbeterd, terwijl de innovatiekansen er wel waren. Dat zegt internist-nefroloog Karin Gerritsen van het UMC Utrecht. Zelf werkt ze onder andere aan een implanteerbare kunstnier die dialyse ooit moet vervangen. ‘Het huidige concept van hemodialyse in het centrum is economisch gezien heel interessant’, zegt ze in de BNR-podcast BNR Beter. ‘En daarom is er eigenlijk weinig prikkel tot radicale innovatie.’

In 1943 werd de dialysebehandeling uitgevonden door de Nederlander Willem Kolff. Die behandeling zorgt ervoor dat de afvalstoffen uit het bloed worden gezuiverd als de nieren dat niet meer kunnen doen. Het principe van die behandeling werkt nog altijd hetzelfde. Patiënten moeten daarvoor wekelijks gemiddeld zo'n drie keer per week vier uur lang in een dialysecentrum of ziekenhuis aan een complexe machine gekoppeld worden.

De markt voor die dialysebehandeling wordt volgens Gerritsen beheerst door een klein aantal grote aanbieders. Het is bovendien een relatief kleine groep patiënten vergeleken met bijvoorbeeld hart- en vaatziekten. 'Al is het natuurlijk wel een dure behandeling, en ook met een grote winstmarge', zegt Gerritsen. Een dialysepatiënt kost zo'n 80.000 tot 120.000 euro per jaar. Ook internationaal concluderen onderzoekers dat sterk geconcentreerde dialysemarkten innovatie afremmen.

Tweede Wereldoorlog
De Nierstichting bevestigt het gebrek aan innovatie in de markt bij BNR, 'en dus zie je dat de dialyse op dit moment nog steeds dezelfde behandeling is zoals die in de Tweede Wereldoorlog is uitgevonden door Willem Kolff,' stelt directeur Tom Oostrom. Volgens hem hebben grote bedrijven wereldwijd veel geld geïnvesteerd in apparatuur en personeel voor dialysecentra, 'en dan is het nogal wat als je het hele model moet gaan draaien voor iets fundamenteel anders'. Volgens Oostrom is er daarom een rol voor de Nierstichting om die innovatie op te pakken.

Bottom-up
Wie een behandeling wil vervangen waar de sector aan verdient, moet het dus zelf organiseren. 'Het is niet makkelijk om in de medtech als start-up te opereren', zegt programmamanager nierfunctievervangende technologie Jasper Boomker van de Nierstichting. De partijen die het wel redden zijn volgens hem juist de grote spelers die al in de markt zitten. 'En dat zijn niet de partijen die aan de slag gaan met hele disruptieve innovaties. Dus dat moet eigenlijk vanuit de bottom-up.'

Om de nieuwe innovaties echt naar de markt te kunnen helpen heeft de Nierstichting in samenwerking met verschillende Nederlandse zorgverzekeraars een maatschappelijke onderneming opgericht. Die organisatie betaalt mee aan onderzoek, faciliteert internationale samenwerking en beheert medische patenten. 'De komende jaren werken we aan een product dat ook echt naar de markt moet komen,' vertelt Boomker over de draagbare kunstnier. Die wordt op dit moment getest bij patiënten en zou eind 2027 beschikbaar moeten komen.

Europese regels
De markt is niet de enige rem. Europese nierartsen waarschuwden dit voorjaar in het vakblad Nephrology Dialysis Transplantation dat de Europese regels voor medische hulpmiddelen innovatie in dialyse afknijpen. Fabrikanten zijn volgens hen minstens twee keer zoveel onderzoeksgeld kwijt aan het opnieuw certificeren van bestaande apparaten als onder de oude regels, in sommige gevallen meer dan de helft van hun hele researchbudget.

Lobby
Inmiddels lijkt er toch wat te veranderen. Patiënten in de Verenigde Staten en Europa zijn gaan lobbyen voor meer onderzoek naar nierfunctievervangende behandelingen, samen met bedrijven, wetenschappers en toezichthouders, zegt Gerritsen. 'We merken juist dat ziekenhuizen steeds enthousiaster worden.' Het team van Gerritsen werkt aan meerdere innovaties tegelijk: verbeterde dialyse, een implanteerbaar bloedfilter en een draagbare kunstnier.

Of er uiteindelijk ook een implanteerbare kunstnier ontwikkeld kan worden, is nog onzeker volgens Gerritsen. 'We denken dat het kan. We zetten er nu alles op in om tot dat uiteindelijke doel te komen. Of het gaat lukken, dat weten we nog niet zeker.'

https://www.bnr.nl/nieuws(...)t-radicale-innovatie
Dus, vandaag een artikel over het medische vakgebied nefrologie van onze vrienden bij BNR. De strekking: er wordt al tientallen jaren maar weinig geïnnoveerd binnen de nefrologie omdat het huidige dialysemodel zeer winstgevend is voor een kleine aantal farmagiganten. De prikkels om te vernieuwen zijn beperkt. Want waarom zouden ze proberen nierpatiënten van dialyse te verlossen als ze daarmee hun melkkoeien verliezen? Nefrologie is niet sexy. Het spreekt niet tot de verbeelding dus ik was verbaast dat BNR hier een lange artikel aan besteedde. En zo zullen er hoogstwaarschijnlijk nog veel meer terreinen zijn waar commerciële belangen innovatie in de weg staan.

De radicale innovatie zal volgens internist-nefroloog Karin Gerritsen van het Universitair Medisch Centrum in Utrecht niet van de farmagiganten komen, maar moet juist bottom-up worden aangejaagd. Het probleem: wetenschappelijk onderzoek is langdurig en vraagt om financiering. En het meeste geld zit nu eenmaal bij de farmagiganten. Daarom zoekt ze de media-aandacht, in de hoop op meer maatschappelijke betrokkenheid en daarmee meer potentiële financiering om het vakgebied verder te helpen.

Een begrijpelijke strategie, maar het zegt ook iets over hoe afhankelijk wetenschappelijke innovatie kan zijn van commerciële belangen.

[ Bericht 4% gewijzigd door Peppert op 18-09-2026 13:33:19 ]
  vrijdag 18 september 2026 @ 13:17:12 #2
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_221813760
Marktwerking veroorzaakt problemen

Dan lees je zo het artikel:

"ja.. door... zware wetgevingen mbt medische industrie vanuit de overheid wordt innovatie tegengewerkt"

Ja dat is dus niet marktwerking wat het probleem veroorzaakt. Dat is dus een overheid die een hoge drempel opwerpt waar nieuwe spelers niet overheen kunnen klimmen.

Wat een rare frame
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_221813822
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2026 13:17 schreef SpecialK het volgende:
Je zag het ook in de auto-industrie. Jarenlang werd er nauwelijks serieus werk gemaakt van elektrische auto's door zeer gevestigde Europese spelers, totdat de laatste paar jaar de omslag kwam, onder meer bij Volkswagen. Hun hele hebben en houden zat immers in de traditionele brandstofauto. De auto-industrie krijgt natuurlijk veel meer aandacht, want die is sexy en zijn veel meer mensen bij betrokken. Dat in tegenstelling tot het relatief kleine vakgebied van de nefrologie. Maar iets soortgelijks lijkt ook daar te spelen: er wordt veel geld verdiend aan dialyse. En wie zijn uiteindelijk de dupe? De nierpatiënten, die nog altijd afhankelijk zijn van een prehistorische concept die in de basis al zo'n 80 jaar oud is: dialyse.
pi_221814815
Deze innovatie van een draagbare en mobiele dialyse-apparaat/kunstnier (13 kg) kwam niet van de farmagiganten, maar werd in 2014 geïnitieerd door de Nierstichting! Klaarblijkelijk gebeurde dit na aansporing en bemoedigende woorden van de stokoude Willem Kolff (1911 - 2009) enkele jaren eerder. Hiermee krijgen nierpatiënten over een paar jaar mogelijk meer vrijheid, omdat zij ook thuis of op vakantielocaties kunnen dialyseren. Ze zijn daardoor niet langer gebonden aan het strakke regime van drie keer per week vier uur naar het ziekenhuis waar ze gebruik moeten maken van grote en logge dialyseapparaten. Sinds begin 2026 bevindt de Neokidney (mobiele kunstnier van 13 kg die men kan verplaatsen met een koffer en kan aansluiten op een normale stopcontact) zich in de klinische testfase. In deze fase wordt de technologie bij mensen getest. Daarna moet zij nog worden goedgekeurd door de Europese autoriteiten voordat het product op de markt mag worden gebracht.

quote:
De ‘mobiele nier’ is in aantocht en dat is een baanbrekende ontwikkeling: ‘Patiënten krijgen veel meer vrijheid’
15 januari 2026, 12:35

Mariela Coster ligt vier uur aan de ‘traditionele’ kunstnier voor dialyse. Marlies Wessels

Een hoopgevende ontwikkeling voor nierpatiënten die afhankelijk zijn van hemodialyse: er komt een draagbare kunstnier op de markt. De ‘Neokidney’ moet over twee jaar thuis of onderweg – hij past in een koffer – te gebruiken zijn.

Een grote groep patiënten met falende nieren ligt zo’n twaalf uur per week, verdeeld over drie dagen, aan een machine op de dialyse-afdeling van het ziekenhuis. Via slangetjes zijn ze verbonden aan een ‘hemodialyse-apparaat’, dat de functie van hun nieren even overneemt zodat ze er weer pakweg 48 uur tegenaan kunnen. En dan begint het opnieuw en moeten ze wéér naar het ziekenhuis.

In het UMC Utrecht geeft Mariela Coster (58) het grote, logge apparaat naast haar een bemoedigend klopje. Ze is ’m maar wat dankbaar, zegt ze. “Ik vind het niet erg om hier te zijn, want dit is mijn nier. Zonder dit apparaat zou ik er niet meer zijn.” Zo’n vier jaar geleden kwam ze erachter dat ze een afwijking aan haar nieren had. Na een jaar functioneerden haar nieren zo slecht dat de Utrechtse aan de dialyse moest.

Haar leven veranderde volledig. “Alles staat in het teken hiervan. En zo benader ik het ook. Ik kan niet zeggen: ik voel me niet lekker, ik kom niet. Even op vakantie of naar mijn thuisland Curaçao? Dat gaat dus niet, want ik moet hier gewoon naartoe. Ik zie het als een baan.”

Al veertig jaar patiënt
Haar ziekenhuisbuurvrouw is de 73-jarige Sjaan Jares uit Maarssen, die al ruim veertig jaar nierpatiënt is. ‘Cystenieren’ noemt ze haar aandoening. Ze heeft een erfelijke ziekte waarbij vochtblaasjes (cysten) in de nieren groeien, het gezonde nierweefsel verdringen en de nierfunctie aantasten. Haar klachten? Ze is heel erg moe. “Ik heb een niertransplantatie gehad, die nier heeft me dertig jaar geholpen. Helemaal goed deed-ie het niet, maar ik hoefde niet drie keer in de week naar het ziekenhuis.” Sinds 2024 werkt de nier niet meer naar behoren. Ze komt niet in aanmerking voor een nieuwe donornier vanwege problemen met haar hart. “Dus ik maak er het beste van hier, dat lukt goed. Natuurlijk vind ik het weleens jammer dat ik niet kan zwemmen, vanwege de slangen, of lang kan wandelen, wat ik graag deed. Vooral na het weekend ben ik erg moe, dan kijk ik uit naar de maandag, dat ik weer aan het apparaat ga.”

Zoals Coster en Jares zijn er in Nederland zo’n vijfduizend nierpatiënten die afhankelijk zijn van hemodialyse. Wereldwijd zijn dat er zo’n 2,8 miljoen. Een donornier is voor hen de beste oplossing, maar dat is een lang en intensief traject waar niet iedereen voor in aanmerking komt.

Zo groot als een printer
Een paar ruimtes verderop bevindt zich de mogelijke oplossing, de Neokidney. De ‘mobiele kunstnier’ lijkt in niets op een nier: de machine heeft nog het meest weg van een printer. Dezelfde afmetingen, hetzelfde uiterlijk. Dat is bewust gedaan, vertelt internist-nefroloog Karin Gerritsen van het UMC Utrecht. “Dit apparaat is zo groot als een rolkoffer en weegt 13 kilo; een enorme verbetering vergeleken met de dialyseapparaten in ziekenhuizen die bijna 100 kilo wegen. Het kan mee naar huis, maar bijvoorbeeld ook in het vliegtuig. Het zorgt dus voor veel meer vrijheid voor patiënten.”

Karin Gerritsen (internist-nefroloog bij het UMC Utrecht) en Tom Oostrom (directeur van de Nierstichting) met de draagbare kunstnier.

Daarnaast verbruikt het apparaat fors minder water (een standaard dialysemachine verbruikt 30 tot 145 liter water, dit apparaat maar 4,5 liter) wat hem duurzaam maakt én draagbaar. Zou je een standaard dialyseapparaat mee naar huis nemen, dan heb je daar aanpassingen aan je huis voor nodig, zoals een aparte stroomgroep en leidingwerk.

In het basispakket
Ook duurt dialyseren straks korter: geen vier, maar gemiddeld zo’n twee uur. Daar staat wel tegenover dat een patiënt er vaker aan moet. Nog een voordeel: de patiënt kan het makkelijker zelf doen, omdat het apparaat eenvoudig in gebruik is.

De Nierstichting startte in 2014 al met het ontwikkelen van de draagbare kunstnier. Dat duurde een poos, deels door de coronapandemie, en deels omdat er maar weinig innovatieve bedrijven zijn die dit kunnen, vertelt Tom Oostrom, directeur van de Nierstichting. Daarom besloot de stichting het zelf maar te doen. “In de huidige dialysemarkt is de afgelopen decennia weinig geïnnoveerd. Maar er moest iets komen, daarvoor hebben we speciaal een maatschappelijke onderneming opgericht.”

Het nieuwe apparaat wordt nu getest in het UMC Utrecht. De verwachting is dat de mobiele nier eind 2027 op de markt komt. “In het basispakket. Wensen voor daarna blijven er. Dialyseren zonder naalden, bijvoorbeeld, of ’s nachts dialyseren met een draagbaar apparaat, zodat patiënten nóg meer vrijheid krijgen.”
https://www.parool.nl/ned(...)r-vrijheid~b5b060b2/

[ Bericht 2% gewijzigd door Peppert op 18-09-2026 16:51:12 ]
pi_221814961
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2026 13:17 schreef SpecialK het volgende:

Dan lees je zo het artikel:

"ja.. door... zware wetgevingen mbt medische industrie vanuit de overheid wordt innovatie tegengewerkt"

Ja dat is dus niet marktwerking wat het probleem veroorzaakt. Dat is dus een overheid die een hoge drempel opwerpt waar nieuwe spelers niet overheen kunnen klimmen.

Wat een rare frame
Dit
Marktwerking kan nooit innovatie tegenhouden, het zijn juist monopolies, overheidsregels, kartelvorming en corruptie die nieuwe ontwikkelingen tegenhouden.
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_221817400
Ik werk in deze sector en beaam dat er geen marktwerking is (did you see what I just did there?). Want de arts is de klant. Niet de patient.

Voorbeeldje. Wij bouwen een apparaat dat nauwkeuriger, veiliger of goedkoper is dan de oude techniek. Maar de arts heeft een oud apparaat staan dat minder goed werkt, en krijgt per procedure een vast bedrag van de verzekeraar. Die arts heeft dus geen financiële prikkel om ons veel betere apparaat te kopen. Dat oude apparaat laten verstoffen? Dief van de eigen portemonnee!

Verder is de praktijk enorm weerbarstig en zijn artsen vreselijk conservatief.

Ik bouw een apparaat voor $50k dat het prima doet in een onderzoeksomgeving. Met toestemming van een institutional review board mogen we het apparaat gebruiken voor patiënten. De geschatte kosten per procedure is $10. Daar krijgt een arts $40 van de verzekering voor terug. Binnen een jaar is dat apparaat terugverdiend. Appeltje-eitje, niet? Investeerders staan vast in de rij om te investeren in onze technologie.

Nope.

Om zo’n onderzoeksapparaat arts-bestendig te maken en goedkeuring van de FDA te krijgen, ben je al snel $50 miljoen kwijt. De onderdelen per apparaat kosten maar $40k, maar om die investering van $50M terug te verdienen kost dat apparaat al snel $240k, waardoor het nu vijf jaar duurt voordat die investering wordt terugverdiend. En als die arts al iets soortgelijks heeft staan, dan gaat dit nooit gebeuren, want je krijgt die apparaten niet verkocht.

De oplossing is om de bureaucratie (FDA etc.) te standaardiseren of terug te dringen, en op de koop te nemen dat dit tot meer slachtoffers gaat leiden. Want die dure bureaucratie is er niet voor niets: het houdt malafide bedrijven die snake oil proberen te verkopen buiten de deur.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_221827846
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2026 04:40 schreef Lyrebird het volgende:
Ik werk in deze sector en beaam dat er geen marktwerking is (did you see what I just did there?). Want de arts is de klant. Niet de patient.

Voorbeeldje. Wij bouwen een apparaat dat nauwkeuriger, veiliger of goedkoper is dan de oude techniek. Maar de arts heeft een oud apparaat staan dat minder goed werkt, en krijgt per procedure een vast bedrag van de verzekeraar. Die arts heeft dus geen financiële prikkel om ons veel betere apparaat te kopen. Dat oude apparaat laten verstoffen? Dief van de eigen portemonnee!

Verder is de praktijk enorm weerbarstig en zijn artsen vreselijk conservatief.

Ik bouw een apparaat voor $50k dat het prima doet in een onderzoeksomgeving. Met toestemming van een institutional review board mogen we het apparaat gebruiken voor patiënten. De geschatte kosten per procedure is $10. Daar krijgt een arts $40 van de verzekering voor terug. Binnen een jaar is dat apparaat terugverdiend. Appeltje-eitje, niet? Investeerders staan vast in de rij om te investeren in onze technologie.

Nope.

Om zo’n onderzoeksapparaat arts-bestendig te maken en goedkeuring van de FDA te krijgen, ben je al snel $50 miljoen kwijt. De onderdelen per apparaat kosten maar $40k, maar om die investering van $50M terug te verdienen kost dat apparaat al snel $240k, waardoor het nu vijf jaar duurt voordat die investering wordt terugverdiend. En als die arts al iets soortgelijks heeft staan, dan gaat dit nooit gebeuren, want je krijgt die apparaten niet verkocht.

De oplossing is om de bureaucratie (FDA etc.) te standaardiseren of terug te dringen, en op de koop te nemen dat dit tot meer slachtoffers gaat leiden. Want die dure bureaucratie is er niet voor niets: het houdt malafide bedrijven die snake oil proberen te verkopen buiten de deur.
Waardevolle aanvulling op dit topic. 50 miljoen voor accreditatie. Jezus allemachtig.
pi_221827888
daarom moet R&D niet enkel van bedrijven komen maar ook vanuit de publieke hoek. maar we besteden helaas nog altijd niet genoeg belastinggeld aan innovatie, maar wel aan allerlei andere onzin
  zondag 20 september 2026 @ 19:57:50 #9
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_221828109
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2026 16:32 schreef Peppert het volgende:
Deze innovatie van een draagbare en mobiele dialyse-apparaat/kunstnier (13 kg) kwam niet van de farmagiganten, maar werd in 2014 geïnitieerd door de Nierstichting! Klaarblijkelijk gebeurde dit na aansporing en bemoedigende woorden van de stokoude Willem Kolff (1911 - 2009) enkele jaren eerder. Hiermee krijgen nierpatiënten over een paar jaar mogelijk meer vrijheid, omdat zij ook thuis of op vakantielocaties kunnen dialyseren. Ze zijn daardoor niet langer gebonden aan het strakke regime van drie keer per week vier uur naar het ziekenhuis waar ze gebruik moeten maken van grote en logge dialyseapparaten. Sinds begin 2026 bevindt de Neokidney (mobiele kunstnier van 13 kg die men kan verplaatsen met een koffer en kan aansluiten op een normale stopcontact) zich in de klinische testfase. In deze fase wordt de technologie bij mensen getest. Daarna moet zij nog worden goedgekeurd door de Europese autoriteiten voordat het product op de markt mag worden gebracht.
[..]
https://www.parool.nl/ned(...)r-vrijheid~b5b060b2/
Ik wou ook zoiets posten! Het UMC is ook bezig met een hybride kunstnier die op den (lange) duur zelfs een implantaat moet gaan worden:"

https://www.umcutrecht.nl(...)ialyse-kan-vervangen
pi_221829677
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2026 19:06 schreef Peppert het volgende:

[..]
Waardevolle aanvulling op dit topic. 50 miljoen voor accreditatie. Jezus allemachtig.
Accreditatie en artsbestendjg maken (gebruiksgemak, veilige uitwisseling van patiëntendata). Het hangt een beetje van de technologie af, maar voor onze tak van sport kan het variëren van 10 tot 100 miljoen.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_221829711
Bij medicijnen kun je dezelfde truuk uithalen als hierboven beschreven: er zijn voorbeelden van ziekenhuizen die zelf een medicijn maken en daarbij een patent omzeilen. Met toestemming van een institutional review board mag dat medicijn dan gebruikt worden op patiënten. Dit kan miljoenen schelen.

https://www.parool.nl/nie(...)3A%2F%2Fwww.ad.nl%2F

https://www.ad.nl/amsterd(...)ermedicijn~a8f9693e/

Het is het overwegen waard om meer technologie dus zelf, zonder FDA te gebruiken voor patiënten. Wel voorzichtig zijn met de data van patiënten.. Als ziekenhuizen elkaar’s IRB protocollen erkennen, dan minimaliseer je de bureaucratie.

Je huurt mij dan in om zo’n apparaat te bouwen voor $100k, en je bespaart $150k. Als verzekeraars ook meedoen dan kan zo’n apparaat binnen twee jaar terugverdiend worden.

[ Bericht 6% gewijzigd door Lyrebird op 21-09-2026 08:05:10 ]
pi_221831799
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2026 19:14 schreef gwn_een_user het volgende:
daarom moet R&D niet enkel van bedrijven komen maar ook vanuit de publieke hoek. maar we besteden helaas nog altijd niet genoeg belastinggeld aan innovatie, maar wel aan allerlei andere onzin
Fantastisch idee wat ook historisch gezien veel beter werkt dan commercieel dingen innoveren /s.

een enorme klap aan belastingsgeld gaan investeren aan iets wat bedrijven veel en veel beter zelf kunnen doen.
Lachen joh.
pi_221831951
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2026 13:01 schreef Pajanus het volgende:

[..]
Fantastisch idee wat ook historisch gezien veel beter werkt dan commercieel dingen innoveren /s.

een enorme klap aan belastingsgeld gaan investeren aan iets wat bedrijven veel en veel beter zelf kunnen doen.
veel van de meest bepalende radicale technologische doorbraken van de afgelopen eeuw, van het internet en GPS tot touchscreens, lithium-ion batterijen en mRNA-vaccins, zijn gefinancierd met publiek geld. ASML zou ook niet bestaan zonder steun van de overheid in de vroege stadia.

bedrijven zijn fantastisch in incrementele verbeteringen, efficiëntie en massaproductie. maar vaak heeft een gevestigde commerciële partij er, rationeel gezien, weinig belang bij om zichzelf overbodig te maken met een eenmalige genezing of radicale disruptieve uitvinding tenzij het de concurrentie totaal uitschakelt

het is geen 'of de overheid, of de markt'-kwestie. het ideale model is complementair. zie nu in eindhoven meerdere fotonische chipbedrijven eindelijk aan de slag gaan na ruim 30 jaar academisch en publiek gefinancierd onderzoek naar lichtgeleiding en optische integratie op halfgeleiders obv indiumfosfide.

zonder publieke R&D ontbreken de wetenschappelijke fundamenten, en zonder private bedrijven komt de opschaling, productie, en logistiek niet van de grond.
pi_221832068
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2026 13:15 schreef gwn_een_user het volgende:
zijn gefinancierd met publiek geld
Daar sla je de spijker op zijn kop.
investeren in bedrijven en ideeen is een fantastisch idee.

Zelf de innovatie opzetten lijkt mij geen goed plan.
Lachen joh.
pi_221832126
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2026 13:39 schreef Pajanus het volgende:

[..]
Daar sla je de spijker op zijn kop.
investeren in bedrijven en ideeen is een fantastisch idee.

Zelf de innovatie opzetten lijkt mij geen goed plan.
Hier in Australie krijgen investeerders in R&D geld terug van de belasting. Dat zet zoden aan de dijk.
pi_221832164
quote:
in de V.S. mogen bedrijven versneld afschrijven, dat zet enorme zoden aan de dijk voor innovaties. daarnaast mogen ze machines, apparatuur en software in 1 jaar (!) afschrijven als ze willen.

er is ook voordeel voor R&D in het binnenland t.o.v. het buitenland.

Al met al hele slimme incentives die ogenschijnlijk saai lijken maar innovatie enorm aanjagen.
Lachen joh.
pi_221835260
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2026 19:57 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Ik wou ook zoiets posten! Het UMC is ook bezig met een hybride kunstnier die op den (lange) duur zelfs een implantaat moet gaan worden:"

https://www.umcutrecht.nl(...)ialyse-kan-vervangen
Dat is nog verre toekomstmuziek. Ik las dat er nog de nodige wetenschappelijke doorbraken nodig zijn om dit werkelijkheid te maken. Ik zou er totaal niet op rekenen dat dit nog in de resterende jaren 20 of in de jaren 30 werkelijkheid wordt. Ook de eerste versie van zo'n implanteerbare nier 1.0 zal waarschijnlijk nog veel tekortkomingen hebben, de functies van een natuurlijke nier niet volledig kunnen overnemen en gedurende vele jaren verdere verbeteringen nodig hebben. De financiering werkt natuurlijk ook niet mee. Hoe meer financiering beschikbaar is hoe meer slimme koppen en onderzoekers eraan kunnen werken. Nefrologie is allerminst een sexy vakgebied en krijgt daardoor veel minder financiering dan populairdere onderzoeksgebieden.

[ Bericht 6% gewijzigd door Peppert op 21-09-2026 22:56:22 ]
pi_221835557
Wij waren twintig jaar geleden betrokken bij een microfluidics project, waarbij de kern van een kunstnier werd geprint. Wij zouden dat dan in 3D in beeld brengen. Blijkbaar is dat ondanks veel investeringen op niets uitgelopen.

Van biologie op het VWO kan ik me nog herinneren dat de techniek om het bloed te zuiveren door nieren erg elegant is. Desondanks is het wel verbazingwekkend dat we dat nog steeds niet in het klein kunnen nadoen. Dit zie je trouwens op wel meer vlakken: zo hebben netvliesimplantaten een belabberde resolutie en dynamisch bereik en daar zijn ondertussen miljarden ingestoken.
pi_221835566
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 september 2026 03:07 schreef Lyrebird het volgende:
Wij waren twintig jaar geleden betrokken bij een microfluidics project, waarbij de kern van een kunstnier werd geprint. Wij zouden dat dan in 3D in beeld brengen. Blijkbaar is dat ondanks veel investeringen op niets uitgelopen.

Van biologie op het VWO kan ik me nog herinneren dat de techniek om het bloed te zuiveren door nieren erg elegant is. Desondanks is het wel verbazingwekkend dat we dat nog steeds niet in het klein kunnen nadoen. Dit zie je trouwens op wel meer vlakken: zo hebben netvliesimplantaten een belabberde resolutie en dynamisch bereik en daar zijn ondertussen miljarden ingestoken.
Als de wetenschap AI gaat omarmen is het redelijk snel gefixed, ik zie het nu in mijn eigen werk, waar ik een halfjaar nog sceptisch was of AI development goed werk levert en je vooral heel goed moet reviewen, vertrouw ik AI nu beter dan een extra paar ogen van mijn collegas, uiteraard blijft het belangrijk om de AI wel goede instructies te geven, maar daar kun je natuurlijk ook weer AI voor gebruiken ;)
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_221835580
Het is wel grappig om te zien dat juist wetenschappers terughoudend zijn als het om AI gaat. 90% is links en heeft niets met AI.

Ik associeer AI met impact: onze nieuwste projecten zijn vijf tot tien keer zo ambitieus als pre-AI, en die kunnen we in veel kortere tijd realiseren dan voorheen, mede dankzij LLMs. We gaan onvoostelbaar gigantische sprongen maken in technologie.
  dinsdag 22 september 2026 @ 08:12:15 #21
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_221835846
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2026 22:49 schreef Peppert het volgende:

[..]
Dat is nog verre toekomstmuziek. Ik las dat er nog de nodige wetenschappelijke doorbraken nodig zijn om dit werkelijkheid te maken. Ik zou er totaal niet op rekenen dat dit nog in de resterende jaren 20 of in de jaren 30 werkelijkheid wordt. ...
Je begrijpt de betekenis van de woorden "lange duur"?
pi_221836131
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2026 03:37 schreef raptorix het volgende:

[..]
Als de wetenschap AI gaat omarmen is het redelijk snel gefixed, ik zie het nu in mijn eigen werk, waar ik een halfjaar nog sceptisch was of AI development goed werk levert en je vooral heel goed moet reviewen, vertrouw ik AI nu beter dan een extra paar ogen van mijn collegas, uiteraard blijft het belangrijk om de AI wel goede instructies te geven, maar daar kun je natuurlijk ook weer AI voor gebruiken ;)
Serieus. Ik heb juist het idee dat het achteruit gaat.

Iets simpels als een formulier invullen op basis van 4 brondocumenten weten ze helemaal te verkloten.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_221837024
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2026 07:26 schreef Lyrebird het volgende:

[..]
Accreditatie en artsbestendjg maken (gebruiksgemak, veilige uitwisseling van patiëntendata). Het hangt een beetje van de technologie af, maar voor onze tak van sport kan het variëren van 10 tot 100 miljoen.
Ik vind dit wel een leuke term voor foolproof
pi_221837595
quote:
10s.gif Op dinsdag 22 september 2026 11:00 schreef tjoptjop het volgende:

[..]
Ik vind dit wel een leuke term voor foolproof
Zo hebben wij verpleegsterproof. Die weten ook alles te slopen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')