abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221757033
In mijn nieuwe keuken wil ik een stoomoven. Nooit meer groente koken maar altijd stomen lijkt me ideaal. Maar wat zijn nou nog meer fantastische dingen aan de stoomoven die ik me nog niet realiseer dat ik straks kan? Ik zoek praktijkvoorbeelden, recepten en vooral advertorials kan ik zelf ook wel vinden. Gebruik je het bijvoorbeeld bij broodbakken, en op wat voor manier dan?
  Moderator woensdag 9 september 2026 @ 21:53:06 #2
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_221761718
M'n ouders hebben een stoomoven, als ze dat ding twintig keer hebben gebruikt om aardappels en/of groente te stomen is het veel. En ik denk dat ik in meer dan de helft van de keren dat ding heb gedroogd en zo.

Spareribs heb ik er ook wel aantal keren in gemaakt, flink wat uren, lage temperatuur boven/onder warmte en lage stoomtoevoer.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_221762270
In mijn nieuwe keuken komt een stoomlade, apart apparaat onder de oven. Ik heb er dus nog niet mee gekookt, maar ik denk dat ik dat fijner vindt dan een stoomoven. Bovendien wilden wij een oven die bakoven/magnetron/airfryer in een is, en dan was er geloof ik niet ook een stoom optie.

Je kunt er dus mee stomen, regenereren, warm houden, en nog wat dingen zoals deeg rijzen en iets opwarmen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_221765291
Regenereren is wat mijn vader er voornamelijk mee doet. Eerder had hij een andere variant van Miele die een soort snelkookpan/stoomoven was, toen waren aardappelen en groentes binnen no time klaar.
Een bekende gebruikt ‘m als ontsapper voor z’n enorme druivenoogst.
Op mijn werk hadden we op locaties een regenereeroven staan om de koelverse maaltijden voor de cliënten op te warmen, ideaal.
pi_221766346
Regeneren is wat ik nu doe met de magnetron maar dan dat het eten lekkerder blijft?
  Moderator donderdag 10 september 2026 @ 19:37:26 #6
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_221766395
quote:
7s.gif Op donderdag 10 september 2026 00:11 schreef miss_sly het volgende:
Bovendien wilden wij een oven die bakoven/magnetron/airfryer in een is
Droste effect en slimme marketing, een airfryer is een kleine heteluchtoven _O-
  Moderator donderdag 10 september 2026 @ 19:39:16 #7
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_221766421
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2026 19:34 schreef Tuindier het volgende:
Regeneren is wat ik nu doe met de magnetron maar dan dat het eten lekkerder blijft?
Ja, dat is de theorie. Ik heb het nog nooit geprobeerd eigenlijk.
pi_221766476
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2026 19:34 schreef Tuindier het volgende:
Regeneren duurt langer dan oppiepen n de magnetron en je gebruikt er ook vocht bij, wat in een magnetron niet gebeurt.

Ik vind het soms wel echt lekkerder, bijvoorbeeld bij lasagne of als je een stokbrood van gisteren een boost geeft zodat het weer verder smaakt.
pi_221766507
quote:
11s.gif Op donderdag 10 september 2026 19:37 schreef derLudolf het volgende:

[..]
Droste effect en slimme marketing, een airfryer is een kleine heteluchtoven _O-
Klopt. Maar nu zit het in één apparaat en een airfryer is kennelijk nog net wat heter dan gewone heteluchtoven en heeft in de oven ook net een andere accessoire zodat de lucht beter overal kan komen.

We gaan het zien. Ik heb nu geen airfryer en vind het wel fijn dat er op deze manier geen apart apparaat nodig is.
pi_221766648
Iemand die ik ken heeft wel een oven met daarbij een 'airfryerplaat' maar die vond het toch niet hetzelfde.
pi_221766680
Nou ja, ik heb geen vergelijkingsmateriaal :+ En zo vaak zullen we het niet gebruiken, doen we nu ook niet. Maar leek me wel handig.
pi_221766743
Dan is het sowieso geen achteruitgang natuurlijk.

@miss_sly heb je ook ervaring dat het bij bakken iets toevoegt?
pi_221766936
Dingen gaan er ook veel sneller in, dat is ook wel belangrijk om te weten. Een quiche bakken met 60% luchtvochtigheid, dan is ie twee keer zo snel gaar dan bij een hetelucht.
-nee-
  Moderator donderdag 10 september 2026 @ 20:18:58 #14
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_221766995
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2026 19:53 schreef Tuindier het volgende:
Iemand die ik ken heeft wel een oven met daarbij een 'airfryerplaat' maar die vond het toch niet hetzelfde.
Oh, daarvoor is die bakplaat met al die gaatjes dus _O- Blijkbaar heb ik dat dus ook :+
pi_221767000
quote:
14s.gif Op donderdag 10 september 2026 20:13 schreef Marsenal het volgende:
Dingen gaan er ook veel sneller in, dat is ook wel belangrijk om te weten. Een quiche bakken met 60% luchtvochtigheid, dan is ie twee keer zo snel gaar dan bij een hetelucht.
Kijk dit soort tips zoek ik!
pi_221767125
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2026 20:19 schreef Tuindier het volgende:

[..]
Kijk dit soort tips zoek ik!
Ik heb in mn keuken een traditionele hete lucht oven en een combi-stoom, en de tweede geniet toch altijd wel de voorkeur, zeker als ik in turbomodus een croissantje wil. Maar als je een feestmaal of een of ander groots etentje verzorgt, is het hebben van beide geen overbodige luxe!

Oh, en als je iets echt knapperig wil hebben (zoals iets met bladerdeeg) dan moet je overwegen om het laatste deel van de bereiding zonder stoom te doen.
-nee-
  vrijdag 11 september 2026 @ 23:41:54 #17
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_221774404
Ik heb geen stoomoven, geen airfryer, geen magnetron, geen thermomix, geen designerpannen, geen cooker, geen sous vide stick, geen green egg. Ik heb een friteuse met ossenwit, een gasgrill, een fornuis, een oven. Veel belangrijker dan apparatuur is technieken beheersen.
pi_221775188
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2026 23:41 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Ik heb geen stoomoven, geen airfryer, geen magnetron, geen thermomix, geen designerpannen, geen cooker, geen sous vide stick, geen green egg. Ik heb een friteuse met ossenwit, een gasgrill, een fornuis, een oven. Veel belangrijker dan apparatuur is technieken beheersen.
Vast wel.

En voor al die huis-tuin-en-keuken-koks die niet zo bedreven zijn als jij, is het fijn dat er wel apparaten en tools zijn die het voor hen ook gemakkelijker en leuker maken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')