quote:
Op zondag 20 september 2026 11:09 schreef saparmurat_niyazov het volgende:[..]
Bij mijn broer was er een tijdje geleden een van het plaatselijke ROC die z'n stage ook niet met goed gevolg wist af te ronden wegens het ontbreken van algehele fatsoennormen en gezond verstand. Die was tijdens de middagpauze naar huis gegaan (vlakbij, en op zich is dat ook geen probleem) maar was de rest van de dag niet meer terug gekomen, zonder iets te laten weten of nog bereikbaar te zijn. Blijkbaar was er een vriend bij hem langs gekomen en toen waren ze ergens "gaan chillen" zonder eraan te denken dat hij eigenlijk gewoon op z'n stage zou moeten zijn enzo. Was ook iemand die totaal niet begreep waarom dit nou zo problematisch was. Overigens had deze school eerder een bevestigende rol in dit gedrag (die kwamen bij het bedrijf nog bedelen of kwetsbare Wesley* niet toch nog mocht terugkomen) dan een ontmoedigende.
Triest soms he? Je hoopt dan dat zo'n gesjeesde stage het signaal is om het beter te gaan doen. Gelukkig passen de meeste stagiairs zich snel aan maar soms vroeg ik me echt af waar zo'n joch/meis vandaan kwam qua omgeving om zo zonder enige bagage of manieren de wereld in te stappen.
Ooit had ik een intercedente waar ik meteen mee klikte omdat zij net als ik een tokkienaam had. Zij kwam dus uit een ronduit asociaal
nest en beschreef wat ze allemaal had moeten leren en ondernemen om überhaupt de middelbare school door te komen. Dat was echt tranentrekkend. Haar ouders dachten dat er iets mis met haar was omdat ze op haar 19e nog niet zwanger was en omdat ze wilde en kon leren. Haar familiegeschiedenis was echt totale droefenis inclusief deportatie naar Drenthe destijds wegens verregaande onaangepastheid.
Dat is dan vrij extreem qua achtergrond, maar we kregen dus vergelijkbare gevallen van wereldvreemdheid of ronduit vijandigheid naar de rest van de wereld inclusief verwachting dat die zich ging voegen naar hen uit een hoop hoeken van de samenleving, van Roderik-Jan op slippers tot Rashid die geen wijven duldde als stagebegeleider.
Dus ja, als je dan als school een heel klein zetje geeft door te communiceren dat je op de meeste werkplekken niet aan kunt komen in trainingsbroek: prima. Trouwens, zoals iemand hierboven ook zei: geef beter aan wat je wél kan of moet doen. Dus draag schone jeans of een pantalon ("kijk jongens, dit is een pantalon"), je zegt even hallo als je binnenkomt, je vraagt netjes waarom als je iets niet snapt, je komt op tijd, je blijft tot je eindtijd, dat soort dingen.