abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221750105
De afgelopen jaren leek het de ultieme financiële hack: het dynamische energiecontract. Honderdduizenden huishoudens (volgens schattingen zelfs 1.1 miljoen) stapten over en rekenden zich rijk met dagprijzen die op zonnige en winderige dagen soms zelfs negatief waren. Wie de wasmachine slim aanzette of de elektrische auto op het juiste moment inplugde, zag de maandlasten flink dalen, waarbij traditionele vaste contracten ineens onnodig duur en hopeloos ouderwets leken.

Maar met de winter in aantocht slaat die euforische stemming razendsnel om in onrust. De voorspellingen op de energiemarkt liegen er niet om: de gasprijzen dreigen deze winter door het dak te gaan. Waar een dynamisch tarief in de zomer een absolute zegen is, toont het in de koude, donkere maanden zijn meedogenloze keerzijde. De marktprijzen schieten omhoog op exact het moment dat de zonnepanelen niets opleveren en de kachel thuis simpelweg weer aan moet.

Voor veel mensen die dachten het systeem te slim af te zijn, betekent dit dat ze nu alsnog fors in de buidel mogen tasten. Zonder het vertrouwde vangnet van een vast tarief zijn zij direct overgeleverd aan de grillen van de groothandelsmarkt en geopolitieke spanningen. De opgebouwde besparingen van de lente en zomer dreigen straks in een paar ijskoude winterweken volledig in rook op te gaan. Het risico is reëel dat veel van deze huishoudens onderaan de streep uiteindelijk duizenden euro's duurder uit zijn.

Ik hoor het steeds mee om mij heen, op het werk, op de sportclub, tijdens een onderonsje met de vrienden dat ze toch niet zo heel blij zijn met hun keuze.

Dus tijd voor de grote fok poll
POLL
pi_221750117
Als je slim bent heb je net voor Jettens intreden iets vast afgesloten
Iemand die haat heeft tegen Elon Musk gunt succesvolle Afrikanen het licht niet in de ogen en is een racist bigot.
pi_221750131
De enige periode waarin ik dynamisch had, was toen je geen vast meer af kon sluiten en vastzat aan de hoge variabele tarieven. Toen de jaarcontracten met jaarlijkse korting van enkele honderden euro's weer werden aangeboden heb ik die weer afgesloten. En wissel ik iedere jaar weer vanwege die korting. Dat is ook meteen de grootste besparing, voor de rest boeien die tarieven onderling niet zo, zeker niet als je weinig verbruikt.
pindazakje
pi_221750139
Als je slim bent snap je dat als grote bedrijven ineens met iets nieuws komen, dat dat niet is om de klant financieel te matsen, maar vooral om hun eigen winsten veilig te stellen en te maximaliseren.

Geen medelijden met de dynamische mensen. :6
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam, met dubbel s welteverstaan.
pi_221750187
Ik heb de stroom maar vastgezet voor 3 jaar voor 23 cent oid. Ik verbruik, in tegenstelling tot vroeger, toch alleen maar op de piekmomenten. En een stuiver erbij interesseert me niet zoveel, een eventuele euro wel.
Wait for the ricochet.
Ein Besonderes unter den Besten.
pi_221750242
Ik mis de optie: Dynamisch en ik baal als een stekker -O-
  FOK!Fotograaf dinsdag 8 september 2026 @ 10:32:48 #7
842 Zorro
Z
pi_221750310
Dus de mensen die eerst zo waren van "haha ik heb lekker dynamisch, baggergoedkoop, domme mensen die dat niet hebben en veel meer betalen voor hun vaste contract _O_", die mensen klagen nu als het duurder wordt?

Heb ik dat zo een beetje goed?
Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
  dinsdag 8 september 2026 @ 10:42:18 #8
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221750357
Normaal stap ik iedere zomer over of verleng ik. Nu heb ik maar verlengd (3 jaar) bij energie direct. Komt wel 35 eu per maand bij. Maar ben dat gezoek elk jaar zat, en nu wil het vast hebben. Ze zijn (tenminste op moment van afsluiten) wel de goedkoopste.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
pi_221751021
quote:
6s.gif Op dinsdag 8 september 2026 10:32 schreef Zorro het volgende:
Dus de mensen die eerst zo waren van "haha ik heb lekker dynamisch, baggergoedkoop, domme mensen die dat niet hebben en veel meer betalen voor hun vaste contract _O_", die mensen klagen nu als het duurder wordt?

Heb ik dat zo een beetje goed?
Daar komt het wel een beetje op neer ja.
pi_221751047
Nog vast contract tot juni volgend jaar, tegen die tijd maar zien hoe het er in de wereld voor staat. :{
  dinsdag 8 september 2026 @ 11:51:08 #11
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_221751110
Ik zie het probleem niet. Met een dynamisch contract kun je toch elk moment alsnog overgaan op een vast contract?
The love you take is equal to the love you make.
pi_221751130
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 september 2026 11:51 schreef Lienekien het volgende:
Ik zie het probleem niet. Met een dynamisch contract kun je toch elk moment alsnog overgaan op een vast contract?
Vast contract kost nu 30 cent voor stroom en 1,64 voor gas

dat willen ze ook niet :')
  dinsdag 8 september 2026 @ 12:02:55 #13
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_221751156
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 september 2026 11:56 schreef Moonversion het volgende:

[..]
Vast contract kost nu 30 cent voor stroom en 1,64 voor gas

dat willen ze ook niet :')
Het is dan denk ik ook een soort sport geworden om steeds zo goedkoop mogelijk uit te zijn. Een vast contract is dan maar saai. Ja, dan is de keerzijde dat je ook veel duurder uit kunt zijn. Maar je hebt wel gespreksstof.
The love you take is equal to the love you make.
pi_221751175
ik heb paar jaar geleden m'n CV-ketel afgekoppeld, paar boilertjes geinstalleerd voor warm water en een airco geinstalleerd voor verwarming.. bevalt me prima, gasmeter is inmiddels weggehaald en krijg nu nog maar 1 rekening voor alleen elektra, die ergens tussen 100 en 200 euro per maand schommelt.. Zit nog wel te kijken naar een echte warmtepomp maar het is allemaal onbetaalbaar.. dus voorlopig red ik me hier mee.
pi_221751339
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 september 2026 12:07 schreef BufferOverflow het volgende:
ik heb paar jaar geleden m'n CV-ketel afgekoppeld, paar boilertjes geinstalleerd voor warm water en een airco geinstalleerd voor verwarming.. bevalt me prima, gasmeter is inmiddels weggehaald en krijg nu nog maar 1 rekening voor alleen elektra, die ergens tussen 100 en 200 euro per maand schommelt.. Zit nog wel te kijken naar een echte warmtepomp maar het is allemaal onbetaalbaar.. dus voorlopig red ik me hier mee.
Ik heb gewoon een CV en geen zonnepanelen of airco en betaal ook rond de 100 euro per maand.
pindazakje
pi_221751344
Met een aantal panelen en een EV (waarbij ik zelf kan verzinnen wanneer te laden) is dynamisch nog altijd ruim voordeliger dan vast, zeker met ook nog een niet al te grote huisbatterij.

Ja, er zullen windloze dagen zijn waarop het pijn doet om de kachel aan te zetten maar nog veel meer dagen dat er een paar uur zijn om de huisbatterij en de auto op te laden en die dagen lach ik iedereen weer uit.

Ik denk dat bij dynamisch een batterij bijna een vereiste is en omgekeerd een batterij zonder dynamisch een niet handige investering is. Daarnaast inderdaad het laden van een auto of andere grote verbruikers wel blijven sturen op goedkope uren. In de winter kunnen daar wel eens een paar dagen tussen zitten dat het helemaal duur blijft maar ook dagen dat het vrijwel gratis energie is.

edit: Met panelen krijg je voor dynamisch met name in de ochtend en avonduren redelijk terug tegen ongeveer nulkommanix met een vast contract.
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
pi_221751614
ik weet niet eens wat ik heb kijk daar nooit naar betaal gewoon elke maand aan eneco
Disclaimer: Ik heb PDD-NOS (officiële diagnose) en kan emotioneel reageren. Ik ben niet verantwoordelijk voor de inhoud van mijn berichten. Het verwijderen/wijzigen zonder toestemming van mijn berichten is niet toegestaan. Alle rechten voorbehouden.
pi_221752403
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 september 2026 13:01 schreef incel het volgende:
ik weet niet eens wat ik heb kijk daar nooit naar betaal gewoon elke maand aan eneco
Daar hoef jij je bij begeleid wonen toch niet druk om te maken?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')