abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221741810
Iemand heeft bij mij concert tickets gekocht, eerst 50% overgemaakt om het te reserveren en daarna zou ze de overige 50% persoonlijk overmaken wanneer ze bij mij thuis zou langskomen om de tickets op te halen. Ze vond het totale bedrag te groot om in één keer over te maken.

Nu zei ze op het allerlaatste moment, de dag van het concert zelf, dat ze de tickets toch niet meer wou. Ik kon de tickets toen niet meer verkopen aan iemand anders vanwege de tijd.
En nu wilt ze haar geld van de 50% terug.
Nu weet ik dat markplaats geen kopersbescherming levert bij tickets en ze heeft betaald via bankrekening.
Maar heeft ze legaal wel recht op haar geld terug? En zo ja, hoe zal dat dan te werking gaan? Moet ze ervoor naar de rechter? Ik ben mijn tickets in ieder geval kwijt. Dus zou het helemaal vervelend zijn voor mij, als ik dan ook nog het geld moet terug geven, want de 50% is veel minder dan wat ik er realistisch voor had kunnen krijgen.

Alvast hartelijk bedankt voor de tijd en informatie. Het wordt gewaardeerd.

[ Bericht 0% gewijzigd door noobie123 op 07-09-2026 21:49:05 ]
pi_221741851
Heeft ze je adres?

Zou haar sowieso zeggen op te zouten: zij is haar afspraak immers niet nagekomen waardoor jij gedupeerd bent.
OH NOES!!1*&@^!!*@!!@$*^!!!!!!!!
pi_221741859
Ik denk zelfs dat jij recht hebt op die overige 50%
Op dinsdag 25 februari 2020 12:55 schreef Pumpalov het volgende:
een beetje zo'n lichtgetinte inteeltkop als dat filosoofert heeft.
pi_221741912
quote:
1s.gif Op zondag 6 september 2026 19:02 schreef Filosoofert het volgende:
Dat ook nog ja.
OH NOES!!1*&@^!!*@!!@$*^!!!!!!!!
pi_221741955
Nee, koper heeft geen recht op geld terug. Sterker nog, ze pleegt wanprestatie en jij hebt nog recht op de rest van het geld.
Koper is op jouw aanbod ingegaan. Het feit dat koper al 50% heeft betaald als "reservering" maakt dat er bewijs ligt van de schriftelijke overeenkomst.
Doordat koper er ineens van afziet, wat ook niet zomaar kan tenzij jij akkoord ging,kun jij het niet op zn korte termijn nog opnieuw aanbieden aan een andere koper.
Kortom, door de wanprestatie heb jij schade geleden, namelijk die andere 50%.

Niks terugbetalen in iedergeval. Gaat het om veel geld, dan zou je een dagvaarding kunnen laten opstellen (kan heel goedkoop via een incasso-kantoor die deze service aanbieden, kosten hiervoor verhaal je op de koper)
Maar gaat het om een paar tientjes, jammer en neem je verlies.

Dreigt koper met juridische stappen? Lekker laten gaan. Koper maakt geen schijn van kans. Maak van eerdere gesprekken via markplaatschat, printscreens en van het gestorte bedrag.
  zondag 6 september 2026 @ 19:14:39 #6
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_221741957
Volgende keer kiezen voor Ticketswap.
The love you take is equal to the love you make.
pi_221741990
wat een naaistreek van de koper.
pi_221741995
De grootste fout maak je toch echt zelf, door akkoord te gaan met 50%. Je had het in 1 keer moeten verkopen.

Op marktplaats neem ik verkochte spullen nooit terug, dat is gewoon het risico wat je als koper draagt.
Zonder het woord van God is er alleen duisternis.
Als je niet kan relativeren, heb je weinig aan kennis.
pi_221742003
quote:
1s.gif Op zondag 6 september 2026 19:02 schreef Filosoofert het volgende:
Daar kan hij helaas naar fluiten
pi_221743954
Indien zij akkoord heeft gegaan met de aanbetaling van 50% moet zij alsnog ook nog de resterende 50% naar jou overmaken tenzij ze kan aantonen dat het om overmacht ging. Dus de bal ligt nu bij haar.
Disclaimer: Ik heb PDD-NOS (officiële diagnose) en kan emotioneel reageren. Ik ben niet verantwoordelijk voor de inhoud van mijn berichten. Het verwijderen/wijzigen zonder toestemming van mijn berichten is niet toegestaan. Alle rechten voorbehouden.
pi_221745024
quote:
0s.gif Op maandag 7 september 2026 08:04 schreef incel het volgende:
Indien zij akkoord heeft gegaan met de aanbetaling van 50% moet zij alsnog ook nog de resterende 50% naar jou overmaken tenzij ze kan aantonen dat het om overmacht ging. Dus de bal ligt nu bij haar.
Onzin.
Colleziono francobolli di bambini
pi_221745071
quote:
0s.gif Op zondag 6 september 2026 19:14 schreef Bloem75 het volgende:
Het feit dat koper al 50% heeft betaald als "reservering" maakt dat er bewijs ligt van de schriftelijke overeenkomst.
Deze mag je effe uitleggen .... de overeenkomst is al schriftelijk (=bewijs) he ;)
pi_221745741
Het is een interessante kwestie. De wettelijke bedenktijd geldt sowieso niet voor tweedehands producten dus daar hoef je je geen zorgen over te maken.

Jouw overeenkomst is strikt gezien rechtsgeldig, waarbij de koper jou verplicht nog die 50% moet betalen.
Aangezien je de ticket niet meer kon verkopen moet je haar afdwingen de resterende 50% te betalen.

Hier heb ik wat tips voor je.

1. Wees vriendelij, zakelijk en direct, probeer een dialoog/discussie zoveel mogelijk te vermijden.

2. Zeg heel kort maar krachtig dat je verwacht dat ze deze week het resterende bedrag van ... Euro overmaakt op jouw bankrekening. Er is namelijk een rechtsgeldende overeenkomst tot stand gekomen. Als ze dit niet doet moet je de druk verhogen en zeggen dat je het recht hebt om naw gegevens op te vragen die gekoppeld zijn aan haar bankrekening (pnbf- procedure) en dan juridische stappen gaat ondernemen.

3. Stop de communicatie tot volgende week..
pi_221745758
quote:
0s.gif Op maandag 7 september 2026 11:40 schreef FrancoBolli het volgende:

[..]
Deze mag je effe uitleggen .... de overeenkomst is al schriftelijk (=bewijs) he ;)
Als er een aanbod en aanvaarding heeft plaatsgevonden en dat is er. Ga ik ervanuit dat ze via de marktplaats-chat hierover gesproken hebben. Al helemaal over de 50% 'reservering"
Je kan het ook uitleggen als, er is een overeenkomst tot standgekomen en dit is vast te stellen door de conversatie in de marktplaatsapp.

Ook een mondelinge overeenkomst is juridisch gelding maar moeilijk aannemelijk te maken (bewijs). Al kun je twisten of het echt mondeling is want ik ga ervan uit dat koper de "biedknop" heeft gebruikt op marktplaats en dat de verkoper dit heeft bevestigd door een chat aan te maken. Een schriftelijke overeenkomst is vormvrij en kan dus ook digitaal ontstaan. Door het gesprek op de chat kun je ook bewijzen dat er een overeenkomst is gesloten.

Iemand schreef nog iets over als de koper kan bewijzen dat er overmacht was, dit is echt kolder. Het is geen bedrijf die coulance kan bieden of een verzekeraar die hier regels voor heeft.

Vraag blijft, is het restantbedrag hoog genoeg om energie in te steken in een officiële vordering in gang te zetten of laat je het erbij zitten.
In geen geval die 50% aanbetaling terugstorten.
  maandag 7 september 2026 @ 12:41:48 #15
328189 ArnieAlberts
Zit me niet te jennen, man
pi_221745773
Eens met wat hierboven geschreven werd over vriendelijk blijven (echt, tip!) en gewoon aangeven van oh, joh, jammer, maar je hebt toegezegd, dus ik ga er wel van uit dat je alsnog de andere helft overmaakt.

Van haar helft teruggeven is geen sprake. Nooit niet. Laat haar er maar werk van maken als ze zo nodig gelijk denkt te hebben, succes ermee.
Nee, het leven spaart je niet. Geloof me.
pi_221746170
Ben wel benieuwd naar het bedrag van de ticket
pi_221748895
quote:
1s.gif Op zondag 6 september 2026 19:20 schreef Viesdik het volgende:
De grootste fout maak je toch echt zelf, door akkoord te gaan met 50%. Je had het in 1 keer moeten verkopen.

Op marktplaats neem ik verkochte spullen nooit terug, dat is gewoon het risico wat je als koper draagt.
Ja daar heb je helemaal gelijk in. Het probleem was dat veel mensen op marktplaats niet een ''groot'' geld bedrag wouden overmaken. Dus ik dacht, als iemand eerst de helft stuurt, dan zal die persoon ook serieus genoeg zijn om de rest te betalen, maar dat was inderdaad mijn fout. Les geleerd.
Dankjewel iedereen voor de nuttige informatie!

quote:
0s.gif Op maandag 7 september 2026 13:43 schreef Viesdik het volgende:
Ben wel benieuwd naar het bedrag van de ticket
Totaal bedrag was 700 euro. Maar uiteraard heb ik slechts 350 ontvangen. Want het ging om meerdere tickets.
pi_221749146
quote:
1s.gif Op maandag 7 september 2026 12:36 schreef Viesdik het volgende:
Het is een interessante kwestie. De wettelijke bedenktijd geldt sowieso niet voor tweedehands producten dus daar hoef je je geen zorgen over te maken.
Of het nieuw of tweedehands is, is geen criterium voor het wettelijke herroepingsrecht :N
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_221749461
quote:
1s.gif Op maandag 7 september 2026 12:39 schreef Bloem75 het volgende:

[..]
Als er een aanbod en aanvaarding heeft plaatsgevonden en dat is er. Ga ik ervanuit dat ze via de marktplaats-chat hierover gesproken hebben. Al helemaal over de 50% 'reservering"
Je kan het ook uitleggen als, er is een overeenkomst tot standgekomen en dit is vast te stellen door de conversatie in de marktplaatsapp.
Nou, precies, dát.
quote:
Ook een mondelinge overeenkomst is juridisch gelding maar moeilijk aannemelijk te maken (bewijs). Al kun je twisten of het echt mondeling is want ik ga ervan uit dat koper de "biedknop" heeft gebruikt op marktplaats en dat de verkoper dit heeft bevestigd door een chat aan te maken. Een schriftelijke overeenkomst is vormvrij en kan dus ook digitaal ontstaan. Door het gesprek op de chat kun je ook bewijzen dat er een overeenkomst is gesloten.
Een schriftelijke overeenkomst is vormvrij, 'schriftelijk' is geen vereiste (tenzij onroerend goed)
pi_221751366
quote:
0s.gif Op maandag 7 september 2026 11:33 schreef FrancoBolli het volgende:

[..]
Onzin.
Goed argument.
Disclaimer: Ik heb PDD-NOS (officiële diagnose) en kan emotioneel reageren. Ik ben niet verantwoordelijk voor de inhoud van mijn berichten. Het verwijderen/wijzigen zonder toestemming van mijn berichten is niet toegestaan. Alle rechten voorbehouden.
  dinsdag 8 september 2026 @ 13:18:45 #21
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_221751751
dat mensen dan ook nog het fucking lef hebben om dan de aanbetaling terug te vragen :r
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
pi_221752075
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 september 2026 12:35 schreef incel het volgende:

[..]
Goed argument.
Er valt weinig aan te beargumenteren.
pi_221756178
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 september 2026 13:51 schreef FrancoBolli het volgende:

[..]
Er valt weinig aan te beargumenteren.
Afspraak is afspraak.
pi_221756595
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2026 08:11 schreef incel het volgende:

[..]
Afspraak is afspraak.
De lucht is blauw.
pi_221786338
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2026 08:11 schreef incel het volgende:

[..]
Afspraak is afspraak.
Ja maar jij zei dat dat vervalt als de koper kan aantonen dat er overmacht is.
Das onzin.
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')