abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221717366
VN slaat alarm om ‘gigantische’ El Niño: wereld zit tot februari 2027 in ‘gevarenzone van extreem weer’

De wereld zit in een ‘gevarenzone van extreem weer’. De gevolgen van klimaatfenomeen El Niño, die overal al voelbaar zijn, zullen de komende maanden ‘enorme proporties’ aannemen en temperatuurrecords breken. Daarvoor waarschuwen de Verenigde Naties donderdag.

Het risico op overstromingen, droogte en extreme hitte zal wereldwijd toenemen, blijkt uit een nieuwe update van het weerinstituut van de VN, de Wereld Meteorologische Organisatie (WMO). Die weersextremen kunnen tot februari 2027 gaan duren.

Volgens wetenschappers is het de eerste keer dat El Niño zich zo duidelijk zal laten gelden. Aangewakkerd door uitzonderlijk warme oceaanomstandigheden in de tropische Stille Oceaan zal El Niño de komende maanden naar verwachting verder in kracht toenemen en tegen het einde van het jaar zijn hoogtepunt bereiken.

Het klimaatfenomeen El Niño neemt ‘voor onze ogen enorme proporties aan’, aldus de VN. Volgens de laatste voorspellingen zal het fenomeen vrijwel zeker temperatuurrecords breken.

Wat is El Nino?

El Niño is een natuurlijke klimaatcyclus die zich ontwikkelt boven de Stille Oceaan. Veranderingen in windpatronen daar zorgen voor stijging van de oceaantemperaturen. Warm water verplaatst zich oostwaarts en zorgt voor grote hoeveelheden warmte in de atmosfeer.

De temperatuur van de zeeën in het centrale en oostelijke tropische deel van de Stille Oceaan is de afgelopen maanden sterk gestegen. De afgelopen maanden lag de temperatuur van het oppervlaktewater 2 graden Celsius boven het gemiddelde. Dat is een duidelijk signaal dat El Niño in kracht toeneemt naar ‘zeer sterk’.

Volgens de WMO-modellen kunnen de maandelijkse zeewatertemperaturen wel 4 graden Celsius boven het gemiddelde uitkomen. Dat zou kunnen leiden tot de sterkste El Niño sinds 1950.
Ruim 8 graden boven gemiddelde

Onder het oceaanoppervlak is de warmte nog uitzonderlijker: in sommige gebieden lagen de temperaturen onder het oceaanoppervlak in juli en begin augustus meer dan 8 graden Celsius boven het gemiddelde.

„El Niño wordt steeds heviger”, zegt VN-secretaris-generaal António Guterres. „De wetenschap laat geen ruimte voor twijfel: de planeet bevindt zich in onbekende wateren, en die wateren worden steeds warmer.’’

„De temperatuur van het zeeoppervlak stijgt, de temperaturen blijven stijgen en de wereld bevindt zich in de gevarenzone van extreem weer. Het is nu een race tussen de toenemende risico’s en onze vastberadenheid om klimaatmaatregelen te nemen en mensen te beschermen. Die race moeten we winnen.’’
Enorme klap aan gemeenschappen

De WMO zet daarom een grote informatiecampagne op. „Deze uitzonderlijke El Niño vraagt om een uitzonderlijke voorbereiding en respons”, aldus secretaris-generaal Celeste Saulo.

Ze waarschuwt dat El Niño ‘een enorme klap’ kan uitdelen aan gemeenschappen en economieën over de hele wereld. „We zien nu al verstoringen en verwoestingen door droogte en overstromingen en we verwachten dat deze gevolgen zullen toenemen naarmate El Niño intensiever wordt’’, aldus Saulo.

„Nog nooit in de 50-jarige geschiedenis van de WMO hebben we zo’n grootschalige mobilisatie op touw gezet met nationale meteorologische en hydrologische diensten, die in de frontlinie staan ​​bij het leveren van voorspellingen en diensten om levens en bestaansmiddelen te redden. We hebben geen tijd te verliezen.’’

Bron: https://www.ad.nl/buitenl(...)treem-weer~a51e561b/
pi_221717367
Het wachten is op de eerste klimaatprobleemontkenners.
pi_221717521
Kortom: geen koude winter.
pi_221717537
Warme winter... betekent meer insectenoverlast straks.

Of we krijgen natte winter en overstroming is feit in Nederland.

Of we hoeven dit keer geen dure gas kopen om huis mee te opwarmen, maar moeten wel lekkage dichten van vele regen...

Ik zou het niet weten wat dit voor ons betekenen. Maar het klinkt niet mooi.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_221717542
Gasvoorraad is dus genoeg gevuld momenteel *O*
  donderdag 3 september 2026 @ 11:56:11 #6
307622 Perox
(niet de echte)
pi_221717566
Dat wereldwijd is ook wat overdreven hoor. Dit heeft nauwelijks directe invloed in Europa.
Zo'n beetje alles rond de Grote Oceaan heeft wel een probleem.
  FOK!Fotograaf donderdag 3 september 2026 @ 11:59:24 #7
842 Zorro
Z
pi_221717584
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 11:47 schreef theunderdog het volgende:
Dat maakte ik er ook direct van.

Topnieuws dus.
Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
pi_221717593
Scheelt dat de gasvoorraden niet vol zitten, is niet nodig
pi_221717708
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 11:47 schreef theunderdog het volgende:
De Noordzee is daar ook veel te warm voor. Je ziet nu al met westelijke aanvoer dat het eenvoudig boven de 20 graden blijft.
  Redactie Frontpage donderdag 3 september 2026 @ 12:29:23 #10
510587 crew  Watmoetjenou
pi_221717717
Maar toch gooien we de gasprijs even omhoog, gewoon
pi_221717756
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 11:32 schreef CarbonC het volgende:
Na de zoveelste cry wolf?
Schreeuw nog harder.

Gaat er niet om dat mensen het niet geloven, het gaat er om dat politici nog harder mensen laten betalen voor onzin wat uiteindelijk toch niet terecht komt waar het zou moeten. Of met maatregelen komen die wel de oorzaken aanpakken bij de bron.

Daar zijn mensen klaar mee. Doe anders even namen en rugnummers van ontkenners van de situatie.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_221717816
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 11:50 schreef Captain_Ghost het volgende:
Warme winter... betekent meer insectenoverlast straks.

Of we krijgen natte winter en overstroming is feit in Nederland.

Of we hoeven dit keer geen dure gas kopen om huis mee te opwarmen, maar moeten wel lekkage dichten van vele regen...

Ik zou het niet weten wat dit voor ons betekenen. Maar het klinkt niet mooi.
ik zou een opblaaskano kopen
Lachen joh.
pi_221717831
quote:
6s.gif Op donderdag 3 september 2026 11:59 schreef Zorro het volgende:

[..]
Dat maakte ik er ook direct van.

Topnieuws dus.
Eigenlijk zeg je, misschien 100.000 doden in een ver land oor overstromongen, orkanen en hongersnood maar mijn energierekening is belangrijker want dan kan ik mijn pakjes peuken blijven kopen.
Wie dit leest is gek
  FOK!Fotograaf donderdag 3 september 2026 @ 13:01:07 #14
842 Zorro
Z
pi_221717878
quote:
99s.gif Op donderdag 3 september 2026 12:51 schreef Nieuwschierig het volgende:

[..]
Eigenlijk zeg je, misschien 100.000 doden in een ver land oor overstromongen, orkanen en hongersnood maar mijn energierekening is belangrijker want dan kan ik mijn pakjes peuken blijven kopen.
roken :r
Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
pi_221717909
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 11:32 schreef CarbonC het volgende:
Daar gaat het niet om.

Het gaat om miljarden in de bodemloze put te gooien .
Terwijl iedereen in Nederland een gratis electrische wagen had kunnen hebben .(Dacia Spring)
Gelijk alle brandstof wagens waren dan van de weg geweest .

Wat blijkt nu.
Geld verspilt en we voldoen niet paris afspraak omdat het niet gehaald kan worden.

Daar gaat het om
pi_221717919
quote:
99s.gif Op donderdag 3 september 2026 12:51 schreef Nieuwschierig het volgende:

[..]
Hadden ze maar dijken moeten bouwen net als ons.
pi_221717970
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 12:47 schreef Pajanus het volgende:

[..]
ik zou een opblaaskano kopen
Hmm niet handig wanneer de boom met takken onder water zitten en overheen varen. Dat wordt heleboel gaatjes plakken. Dus zou een glasvezel kano nemen. Kan je nog jaren mee wegkomen.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_221718087
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 13:21 schreef Captain_Ghost het volgende:

[..]
Hmm niet handig wanneer de boom met takken onder water zitten en overheen varen. Dat wordt heleboel gaatjes plakken. Dus zou een glasvezel kano nemen. Kan je nog jaren mee wegkomen.
een opblaaskano is makkelijker op te bergen dan een gigantische glasvezel kano bij iemand thuis.
Lachen joh.
pi_221718125
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 13:43 schreef Pajanus het volgende:

[..]
een opblaaskano is makkelijker op te bergen dan een gigantische glasvezel kano bij iemand thuis.
Heb je een tuin.. Of schuur. Dan is geen probleem. Voor de rest, heb je een probleem.
  vrijdag 4 september 2026 @ 09:50:56 #20
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_221722955
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 12:28 schreef C64 het volgende:

[..]
De Noordzee is daar ook veel te warm voor. Je ziet nu al met westelijke aanvoer dat het eenvoudig boven de 20 graden blijft.
Wel kans op flinke sneeuwval in west nederland door lake-effect.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')