De rechtbank in Middelburg heeft de 37-jarige Kevin de N. uit het Zeeuwse Breskens veroordeeld tot vier jaar cel, waarvan een jaar voorwaardelijk, voor verkrachting van zijn vriendin. De straf valt fors lager uit dan de negen jaar die het Openbaar Ministerie had geëist. De N. werd er ook van verdacht dat hij het slachtoffer heeft laten verkrachten door vijf vrienden, maar die krijgen geen straf.
N. werd ervan beschuldigd dat hij zijn vriendin tussen 2021 en 2023 zeven keer zou hebben verkracht. De rechtbank zag voor een groot deel van de verdenkingen onvoldoende bewijs voor een veroordeling.
De verdachte en het slachtoffer hadden een relatie. De vrouw was aan het begin van de relatie zeventien jaar oud, De N. is vijftien jaar ouder. Justitie meende dat hij haar aanbood voor seks. Zelf zegt hij haar nooit te hebben gedwongen tot seks met hem of met anderen.
De ouders van het slachtoffer deden kort nadat hun dochter en De N. een relatie kregen een melding bij Veilig Thuis, omdat zij bang waren dat hij haar onder druk zette en dat hij haar drugs gaf. Veilig Thuis concludeerde dat het een 'zorgelijke relatie' was, maar dat zij niets konden doen omdat het meisje destijds bijna meerderjarig was.
Vijf vrienden
De N. werd er ook van verdacht dat hij het slachtoffer heeft laten verkrachten door vijf vrienden. Twee daarvan zijn niet vervolgd, drie anderen werden vandaag vrijgesproken omdat er onvoldoende bewijs was.
De rechtbank schrijft in de vonnissen dat ze niet twijfelt aan de verklaringen van het slachtoffer. "Aangeefster heeft consistent en gedetailleerd verklaard over de aard van de seksuele handelingen en de omstandigheden waaronder deze hebben plaatsgevonden", volgens de rechtbank. Maar dat er onvoldoende ander bewijs is dat haar verklaringen ondersteunt.
In haar spreekrecht tijdens de zitting twee weken geleden vertelde de vrouw nog altijd bang te zijn om de mannen tegen te komen en dat zij zich oncomfortabel voelt bij mannen die ze niet kent. "Wat me is aangedaan, zal me altijd bijblijven, het is iets wat ik nooit helemaal kwijt zal raken."
Vertrouwen in mensen beschadigd
Ze vertelde nog altijd bang te zijn om de mannen tegen te komen en dat zij zich oncomfortabel voelt bij mannen die ze niet kent. "Het doet me veel pijn dat ze alleen aan hun seksuele behoeften dachten, er is geen rekening gehouden met mijn grenzen. Door wat er is gebeurd is mijn vertrouwen in mensen ernstig beschadigd."
Twee van de vrienden van De N. die de vrouw zouden hebben verkracht, Joey de V. en Wouter K., stellen ervan overtuigd te zijn geweest dat het slachtoffer de seks wilde. De laatste verdachte, Jeffrey R., ontkende ooit seksueel contact met het slachtoffer te hebben gehad.
Heftig. De zoveelste verkrachter die er met een lage straf vanaf komt.
https://www.rtl.nl/nieuws(...)achten-lager-dan-eis