quote:Europese hitterecords werden gebroken en het aantal bosbranden was nog nooit zo groot. Afgelopen zomer was de warmste ooit. Kunnen we de hitte zelf nog tegenhouden of moeten we gaan wennen aan deze hoge temperaturen? Gerrit Hiemstra, Maaike Schoon en Robbert Dijkgraaf praten ons bij.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hoeveel zou hij gehad hebben voor dat optreden bij Eva?quote:Op woensdag 2 september 2026 08:17 schreef Kottnauer het volgende:
Voor Hiemstra c.s. is de klimaatverandering een verdienmodel. Als een moderne profeet waarschuwt hij ons voor het onheil en laat zich daar goed voor betalen.
Natuurlijk moeten wij, zoals in elke religie, offers betalen aan de Klimaatgod van Hiemstra.
Hiemstra is de best betaalde klimaathoer van Nederland.quote:Op woensdag 2 september 2026 08:26 schreef Bocaj het volgende:
[..]
Hoeveel zou hij gehad hebben voor dat optreden bij Eva?
Ik denk 5K euro. (Ik geloof niet dat hij het gratis gedaan heeft!)
Wat schuift zoiets dan? Wat is zijn prijslijst?quote:Op woensdag 2 september 2026 08:29 schreef Kottnauer het volgende:
[..]
Hiemstra is de best betaalde klimaathoer van Nederland.
En natuurlijk is het voor jou geen enkel probleem om een tweede hypotheek af te sluiten als je over een paar jaar een kilootje aardappels wilt kopen.quote:Op woensdag 2 september 2026 08:17 schreef Kottnauer het volgende:
Voor Hiemstra c.s. is de klimaatverandering een verdienmodel. Als een moderne profeet waarschuwt hij ons voor het onheil en laat zich daar goed voor betalen.
Natuurlijk moeten wij, zoals in elke religie, offers betalen aan de Klimaatgod van Hiemstra.
Laten we het vooral niet over de inhoud hebben.quote:Op woensdag 2 september 2026 08:29 schreef Kottnauer het volgende:
[..]
Hiemstra is de best betaalde klimaathoer van Nederland.
Wil. Iedereen wil teveel.quote:Op woensdag 2 september 2026 09:02 schreef Captain_Ghost het volgende:
Het is niet schuld aan dieren, boeren, natuur enzo. Maar aan de mens. Wij zijn gewoon met te veel... Iedereen wilt ook te veel. Daardoor Eccentrica Gallumbits er veel vraag naar. Dus iedereen aan produceren... gevolg de natuur wordt te veel belast.
Simpel redering dat klimaatverandering toch veroorzaakt door de mens.
Heb het AI gevraagd.quote:Op woensdag 2 september 2026 08:47 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Wat schuift zoiets dan? Wat is zijn prijslijst?
Als je de invloed van de mens als feit presenteert snap ik niet dat je de potentie van de mens om iets te doen wat de mate van klimaatverandering beperkt afdoet als fantasie.quote:Op woensdag 2 september 2026 11:25 schreef Kottnauer het volgende:
Klimaatverandering is een feit.
Dat dit door mensen veroorzaakt / verergerd wordt is ook een feit.
Tot hier de feiten.
Maar dan begint de fantasie:
We kunnen de klimaatverandering tegen gaan door beter klimaatbeleid.
Als de hele wereld stopt met fossiele brandstoffen zal het klimaat weer afkoelen.
Het helpt als wij stoppen met vlees eten.
Windturbines zijn nuttig en rendabel.
Zonnevelden idem.
Onbewezen onzin om het geld uit uw zak te kloppen.
Het voelt alsof je een belangrijk inzicht mist.quote:Op woensdag 2 september 2026 11:25 schreef Kottnauer het volgende:
Klimaatverandering is een feit.
Dat dit door mensen veroorzaakt / verergerd wordt is ook een feit.
Tot hier de feiten.
Maar dan begint de fantasie:
We kunnen de klimaatverandering tegen gaan door beter klimaatbeleid.
Als de hele wereld stopt met fossiele brandstoffen zal het klimaat weer afkoelen.
Het helpt als wij stoppen met vlees eten.
Windturbines zijn nuttig en rendabel.
Zonnevelden idem.
Onbewezen onzin om het geld uit uw zak te kloppen.
Ik snap dat wel. Het is puur egoïsme. De overbekende 'na mij de zondvloed' houding.quote:Op woensdag 2 september 2026 11:32 schreef Scuidward het volgende:
[..]
Als je de invloed van de mens als feit presenteert snap ik niet dat je de potentie van de mens om iets te doen wat de mate van klimaatverandering beperkt afdoet als fantasie.
Omdat “de mens” helemaal niet bestaat. Er is in de hele historie van de mensheid als biologische soort nog nooit iets gezamenlijks bereikt. De mens is daartoe niet in staat.quote:Op woensdag 2 september 2026 11:32 schreef Scuidward het volgende:
[..]
Als je de invloed van de mens als feit presenteert snap ik niet dat je de potentie van de mens om iets te doen wat de mate van klimaatverandering beperkt afdoet als fantasie.
Wat de vorige spreker “de mens” noemde, noem jij “we”.quote:Op woensdag 2 september 2026 12:04 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Het voelt alsof je een belangrijk inzicht mist.
Je hebt helemaal gelijk dat als we morgen stoppen met al onze CO2 uitstoot dat de schade al gedaan is. De extra CO2 zit als in de atmosfeer en de verwarming blijft daarmee nog door gaan tot het nieuwe temperatuur equilibrium wordt bereikt.
Maar dat feit betekent niet dat het reduceren van CO2 uitstoot niet al kan helpen. Dit probleem wordt niet opgelost met de technologie die we nu hebben dus waar we op in zullen moeten zetten is op een toekomst met veel en CO2-vrije energie. Alleen het duurt even voor we daar komen. Kernfusie is lastig om op gang te krijgen, nucleair heeft een imagoprobleem waardoor er een achterstand is opgelopen op dat gebied en zonne-energie oplossingen lijken de goede kant op te gaan qua meer energie uit dan in over de gehele levensduur.
Dus CO2 reductie vandaag is en blijft belangrijk voor 2 redenen
1. Elke kilogram CO2 die je vandaag niet de lucht in spuugt hoeven jouw kleinkinderen niet nog eens extra (met ongeveer dezelfde kwh's (aldus de wetten der thermodynamica)) uit de atmosfeer te schrobben
2. Bepaalde temperatuur mijlpalen (zoals +2 graden) wil je niet halen omdat dat je dan over een drempel heen struikelt die nog weer veel veel duurder zal worden in de toekomst om te repareren. Dus het vertragen van het bereiken van die mijlpalen is kritiek zodat de technologie om (energie zo goedkoop en schoon te maken om) CO2 te schrobben uit de atmosfeer meer tijd krijgt om zich te ontwikkelen.
Nee. Het is een beter inzicht in hoe de mens als biologische soort functioneert. Er is geen “we” en er is ook geen “de mens”.quote:Op woensdag 2 september 2026 13:12 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Ik snap dat wel. Het is puur egoïsme. De overbekende 'na mij de zondvloed' houding.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |