abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221708155
Er is de laatste jaren een nogal bizarre ontwikkeling gaande rondom zaadoliën. Zonnebloemolie, koolzaadolie, sojaolie, maïsolie en andere plantaardige oliën worden op internet steeds vaker neergezet alsof het soort moderne gifstoffen zijn die je koste wat kost moet vermijden.

Het probleem: wetenschappelijke onderbouwing is er niet en de overtuiging lijkt volledig gebaseerd te zijn op pseudo-wetenschap en drogredenen.

Toch kom je het inmiddels overal tegen. Zaadoliën zouden "ontstekingen veroorzaken", je hormonen verpesten, testosteron verlagen, oxidatieve stress veroorzaken, je metabolisme ontregelen en zelfs verantwoordelijk zijn voor de moderne epidemie van obesitas en chronische ziekten. Ik las deze week zelfs dat je huid er sneller van zou verbranden :') .

Een groot deel van deze BS lijkt afkomstig uit een ecosysteem van podcasts, influencers en gezondheids-"goeroes" waarin wetenschappelijke bevindingen nogal creatief worden geïnterpreteerd. Denk aan de werelden rond Joe Rogan, Robert F. Kennedy Jr. en Paul Saladino. En vooral in bepaalde krochten van de manosphere is "seed oils bad" inmiddels bijna een geloofsartikel geworden.

Daar wordt een combinatie gemaakt van anti-industrieel sentiment, "eat like a man"-retoriek, testosteronfixatie, carnivore-diëten en wantrouwen tegenover voedingswetenschap. Het resultaat is een buitengewoon aantrekkelijk maar wetenschappelijk nogal simplistisch verhaal:

vlees = natuurlijk = goed
zaadolie = industrieel = slecht

Vervolgens worden studies over muizen, geïsoleerde cellen, extreme verhitting, oxidatie of theoretische biochemische mechanismen aangehaald alsof daarmee is aangetoond dat het eten van een normale hoeveelheid zonnebloem- of koolzaadolie daadwerkelijk schadelijk is voor mensen.

Als zaadoliën daadwerkelijk een belangrijke oorzaak zijn van ontsteking, metabole problemen, hormonale verstoring of hart- en vaatziekten, dan zou je dat toch ergens overtuigend moeten terugzien in onderzoek bij mensen.

Echter...

Het vervangen van verzadigde vetten door meervoudig onverzadigde vetten wordt juist over het algemeen geassocieerd met een gunstiger cardiovasculair risicoprofiel. Linolzuur blijkt in humane studies niet simpelweg de "pro-inflammatoire omega-6" te zijn die er op sociale media van wordt gemaakt. En het idee dat zaadoliën de primaire oorzaak zijn van obesitas of de moderne metabole problematiek wordt al helemaal niet gedragen door het beschikbare bewijs.

Oneens? Debate me bro :')

[ Bericht 3% gewijzigd door Intint op 01-09-2026 21:25:50 ]
pi_221708781
Ik geloof het allemaal wel hoor. Gewoon doen wat je zelf het beste lijkt.
Eten en drinken wat je lekker vindt, zolang je maar niet teveel van het ene neemt en te weinig van het andere.
Regelmaat en evenwicht in je eetgewoontes. Dat lijkt mij het beste.
  dinsdag 1 september 2026 @ 23:01:05 #3
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221708792
Ik lees dat ook vaak op mijn tijdlijn. Snap niet waarom daar zo actief tegen gepropageerd wordt. Wie heeft er voordeel bij?
The End Times are wild
  Spellchecker dinsdag 1 september 2026 @ 23:05:56 #4
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_221708826
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2026 23:01 schreef LXIV het volgende:
Ik lees dat ook vaak op mijn tijdlijn. Snap niet waarom daar zo actief tegen gepropageerd wordt. Wie heeft er voordeel bij?
Onrust zaaien.
pi_221709131
Ik maak zelf wel uit wat ik eet of niet eet.
Google is your friend, abuse your friends
pi_221713318
quote:
14s.gif Op woensdag 2 september 2026 00:47 schreef Metalfrost het volgende:
Ik maak zelf wel uit wat ik eet of niet eet.
Wie ontneemt je dat dan?
pi_221713421
Olijfolie gaat onstekingen juist tegen, is rijk aan enkelvoudig onverzadigde vetzuren en bevat antioxidanten die lichaamscellen beschermen tegen veroudering.
"Common sense is not so common" --Voltaire
  woensdag 2 september 2026 @ 19:24:07 #8
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_221713726
quote:
7s.gif Op woensdag 2 september 2026 18:39 schreef nelaeryn het volgende:
Olijfolie gaat onstekingen juist tegen, is rijk aan enkelvoudig onverzadigde vetzuren en bevat antioxidanten die lichaamscellen beschermen tegen veroudering.
Maar olijfolie is geen zaadolie.
The love you take is equal to the love you make.
pi_221713744
quote:
7s.gif Op woensdag 2 september 2026 18:39 schreef nelaeryn het volgende:
Klopt (wanneer het EVOO is). Maar olijfolie wordt niet gezien als een zaadolie.
pi_221713799
quote:
1s.gif Op woensdag 2 september 2026 19:24 schreef Lienekien het volgende:
Maar olijfolie is geen zaadolie.
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 19:26 schreef Intint het volgende:
Klopt (wanneer het EVOO is). Maar olijfolie wordt niet gezien als een zaadolie.
Dat klopt, maar in de OP staat ook andere plantaardige oliën... en aangezien olijfolie wél plantaardig is ;)
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2026 21:20 schreef Intint het volgende:
Er is de laatste jaren een nogal bizarre ontwikkeling gaande rondom zaadoliën. Zonnebloemolie, koolzaadolie, sojaolie, maïsolie en andere plantaardige oliën
Dus dan moet je de OP even wat verduidelijken.
"Common sense is not so common" --Voltaire
pi_221713912
Dacht dat lijnzaadolie gezond was.
  woensdag 2 september 2026 @ 20:11:40 #12
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_221714123
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 19:44 schreef Housemus het volgende:
Dacht dat lijnzaadolie gezond was.
OP beter lezen. Dit is zo’n onderwerp waar bepaalde influencers op de socials een hoop misbaar over maken. Hun gezondheidsclaims moet je eigenlijk altijd met een schep zout nemen.
pi_221714189
quote:
1s.gif Op woensdag 2 september 2026 20:11 schreef Lienekien het volgende:

[..]
OP beter lezen. Dit is zo’n onderwerp waar bepaalde influencers op de socials een hoop misbaar over maken. Hun gezondheidsclaims moet je eigenlijk altijd met een schep zout nemen.
Waarom ga jij er vanuit dat ik de OP niet goed heb gelezen? Alsof ik ook die influencers 100% geloof.
  woensdag 2 september 2026 @ 20:20:05 #14
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_221714202
quote:
1s.gif Op woensdag 2 september 2026 20:18 schreef Housemus het volgende:

[..]
Waarom ga jij er vanuit dat ik de OP niet goed heb gelezen? Alsof ik ook die influencers 100% geloof.
Door hoe je het verwoordt en wat dat impliceert: ‘dacht dat lijnzaadolie gezond was’. (Maar nu twijfel ik eraan.)
pi_221714278
Ook genoeg gezien, mensen zijn er echt van overtuigd, zonder enig bewijs. Valt geen discussie mee te voeren. Het lijkt op een offensief dat georganiseerd is.
pi_221729644
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 18:20 schreef Intint het volgende:

[..]
Wie ontneemt je dat dan?
Ik dacht even ik doe zo'n quasi Facebook input ertussen om te zien hoe er gereageerd wordt.
Google is your friend, abuse your friends
  dinsdag 8 september 2026 @ 19:43:48 #17
445736 The-BFG
Putin is een klootzak
pi_221754113
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 20:28 schreef Managarm het volgende:
Ook genoeg gezien, mensen zijn er echt van overtuigd, zonder enig bewijs. Valt geen discussie mee te voeren. Het lijkt op een offensief dat georganiseerd is.
Sjamadriaan heeft er een dag taak aan:
https://www.instagram.com/reels/DWA98LxjZ_M/
The name is Putler, Vladimir Putler
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')