abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221688284
https://nos.nl/artikel/26(...)imus-prime-overleden

Stemacteur Peter Cullen is op 85-jarige leeftijd overleden. Decennialang leende hij zijn stem aan tientallen tekenfilmkarakters, met als meest succesvolle schepping Optimus Prime uit Transformers.

Hoewel zijn moeder hem ooit waarschuwde dat zijn stem wel eens vreemd zou kunnen blijven klinken als hij al die stemmetjes bleef doen, rolde Cullen via een rol als aankondiger en acteerwerk voor The Sonny and Cher Comedy Hour het tekenfilmvak in. In de jaren tachtig nam hij de Amerikaanse stemmen van Smurfen, Gummiberen, My Little Pony's, G.I. Joe's en Snorkels voor zijn rekening.

Toen hij in 1984 auditie deed voor een alien-robot die kon veranderen in een auto, verwonderde hem dat niets. "Bij animatie ben je eraan gewend dat het altijd anders is dan normaal."

Voor leider Optimus Prime van de goedaardige Autobots van planeet Cybertron, die de wereld beschermen tegen de verraderlijke Decepticons, koos Cullen een sonore stem die voor hem integriteit, waardigheid, compassie en autoriteit uitstraalde. Hij baseerde zich daarvoor op het gezaghebbende charisma van zijn oudere broer, een marinier die in de Vietnamoorlog had gediend.

"Hij was mijn held, hij was absoluut een belangrijke invloed op het karakter", vertelde Cullen ooit. "Ik deed hem gewoon na en daardoor leeft hij ook na zijn dood voort voor mij: elke keer als ik Prime doe, is daar ook mijn broer Larry."

De animatie sloeg aan, eerst als een langlopende tv-serie en speelgoedlijn, daarna enkele lange tekenfilms en ten slotte als lucratieve serie bioscoopfilms van Michael Bay. Telkens weer kroop Cullen in de huid van de held..

Bekijk deze YouTube-video

Ts.

We gaan hem missen ...

Was mijn held in de jaren 80 als kind.
En er is geen een die deze man kan vervangen.

Tijd voor rodimus prime om het te gaan over nemen.
pi_221688499
Transformers is altijd al een slap aftreksel van Mobile Suit Gundam geweest. En van de hedendaagse Amerikaanse transformers moet ik al helemaal niks hebben.
pi_221688571
quote:
4s.gif Op zaterdag 29 augustus 2026 23:54 schreef Cruzinats het volgende:
Transformers is altijd al een slap aftreksel van Mobile Suit Gundam geweest. En van de hedendaagse Amerikaanse transformers moet ik al helemaal niks hebben.
Lol.
Je bedoelt robotech was de Amerikaanse slappe zooi van gundam geweest .
pi_221689365
Rip

Tijd voor een fragiel genderneutraal piepstemmetje voor optimus prime
Zonder het woord van God is er alleen duisternis.
Als je niet kan relativeren, heb je weinig aan kennis.
  zondag 30 augustus 2026 @ 10:42:58 #5
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_221689716
Optimus PrimeGod @Netsplitter

RIP Peter Cullen
  zondag 30 augustus 2026 @ 11:16:36 #6
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_221689834
Optimus Prime, Smurfen, Gummiberen, My Little Pony's, G.I. Joe's en Snorkels.

Oftewel: het sonische behang van mijn jeugd is dood ;(
  zondag 30 augustus 2026 @ 16:05:35 #7
480574 Smegma.
Ettert lekker onder je toompje
pi_221693848
Hoewel Cullen terecht is geprezen voor met name Optimus Prime en enkele andere meer bekende rollen, vond ik zijn werk als de schurk Venger in Dungeons & Dragons het beste:
pi_221695200
quote:
Hoe komt het dan dat ik van die hele Gundamshit nooit wat gehoord heb en de Transformers wereldwijd legend zijn geworden?
pi_221695205
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2026 16:05 schreef Smegma. het volgende:
Hoewel Cullen terecht is geprezen voor met name Optimus Prime en enkele andere meer bekende rollen, vond ik zijn werk als de schurk Venger in Dungeons & Dragons het beste:
Klopt.
Man had een gouden stem .

Helaas vele nieuwe generatie ken hem alleen van de films Transformers

Er is wel klein beetje goed nieuws.
De beste man heeft zijn stem vrij gegeven voor elke dialoog dat hij heeft ingesproken mag her gebruikt worden.

Alleen mag zijn stem niet via AI gebruikt worden.
Zelfs na zijn dood dacht hij aan zijn fans.
pi_221695209
R.I.P.

Peter Cullen.
pi_221695223
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2026 00:06 schreef suijkerbuijk het volgende:

[..]
Lol.
Je bedoelt robotech was de Amerikaanse slappe zooi van gundam geweest .
En dan had je nog Gobots ...

Moderator zondag 30 augustus 2026 @ 21:37:50 #12
500105 crew  vul_maar_in
Doe je toch wel...
pi_221695947
Autobots...

ROLL OUT!

Rip Held.
Rustaaagh...
  Moderator zondag 30 augustus 2026 @ 21:38:36 #13
500105 crew  vul_maar_in
Doe je toch wel...
pi_221695956
quote:
Hoor deze man eens raaskallen.
Rustaaagh...
pi_221696656
Cliffjumper heeft helaas dit keer wel Prime en Ironhide te pakken gekregen ;(

´ Just remember, there's a thin line between being a hero and being a memory´
pi_221697144
Ik heb trouwens ook niks met de stekelvarkens die tegenwoordig Transformers moet voorstellen.
Het begint en eindigt bij mij met de oorspronkelijke G1 afleveringen.
pi_221697253
RIP.

Tof beroep.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')