Blijkbaar was de reden van de coupe/muiterij die vanuit het leger kwam, de onvrede van troepen aan de frontlinie. Ze houden het amper uit tegen constante aanvallen van IS-Sahel en krijgen te weinig steun van de overheid (en het Russische afrika korps)quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 21:34 schreef Perrin het volgende:
Lijkt er op dat de junta het heeft overleefd.
[ x ]
Er zijn weinig partijen om voor te juichen in de Sahel. Ik heb alleen een klein zwak voor de FLA (Tuareg), maar die werken weer samen met JNIM (al-Qaeda in sahel).quote:
Klopt, deze hele zone is een conflictzone sinds jaar en dag. In de noordelijker staten onderdrukt een islamitische elite de zuidelijke niet-islamitische volkeren, in de zuidelijker landen is het andersom en worden islamitische volkeren in het noorden achtergesteld door de christenen in het zuiden. Dat is het patroon van Mauritanië tot Soedan.quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 16:46 schreef skysherrif het volgende:
Het leek me wel interessant/tijd voor een topic over de enorme onrusten en gevechten in de gehele Sahel regio.
Een goede aanleiding hiervoor om te starten lijkt me de coupe die op dit moment aan de gang is in Niger door bepaalde officieren binnen het leger.
Maar alles in de regio houd verband met elkaar, waar verschillende groeperingen in meerdere landen. Met name Mali, Niger en Burkina Faso tegen elkaar strijden. Met als grootste partijen de troepen van de verschillende regeringen en Juntas, het Russische Afrika Korps, IS-Sahel en JNIM.
Die zullen, volkomen terecht, niet willen dat de islam hen gaat overheersen. Dus niets mis mee.quote:Op zondag 30 augustus 2026 11:20 schreef Qarrad het volgende:
en worden islamitische volkeren in het noorden achtergesteld door de christenen in het zuiden
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |