abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221669280
quote:
De voormalige Bosnisch-Servische opperbevelhebber Ratko Mladic is overleden in de gevangenis in Scheveningen, bevestigt zijn advocaat aan persbureau Reuters na berichtgeving van Servische staatsmedia. Mladic was 84 jaar en kampte al maanden met gezondheidsproblemen.

Belangrijk nieuws
Mladic zat in Scheveningen een levenslange straf uit. De VN heeft daar een aparte afdeling onder eigen leiding. In mei deden advocaten van de generaal nog een verzoek om vrijlating. Ze stelden dat de veroordeelde oorlogsmisdadiger met ernstige gezondheidsproblemen kampte en dat "het einde van zijn leven naderde".

Volgens de advocaten was de oud-generaal aan bed gekluisterd en afhankelijk van een rolstoel om zich te verplaatsen. Ook zou hij nauwelijks nog in staat zijn geweest om te praten, waarschijnlijk als gevolg van beroertes. Het Internationaal Restmechanisme voor Straftribunalen (IRMCT) vraagt om een onderzoek naar de omstandigheden rond zijn dood.

Mladic werd in 2017 veroordeeld tot levenslang voor genocide en misdaden tegen de menselijkheid tijdens de oorlog in Bosnië van 1992 tot 1995. Hij was verantwoordelijk voor onder meer de dood van ruim achtduizend moslims in Srebrenica. Zijn bijnaam was de 'Slager van Bosnië'.

In 1995 werd Mladic al gezocht door het Joegoslaviëtribunaal, maar wist tot 2011 uit handen van justitie te blijven. Hij werd uiteindelijk in het noorden van Servië gearresteerd en had toen al gezondheidsproblemen. In 2021 werd zijn levenslange gevangenisstraf in hoger beroep definitief.
Blijkbaar had Ratko Mladic al langere tijd een minder goede gezondheid, maar hij is toch nog 84 jaar oud geworden. Ik neem aan dat hij in gevangenschap ook veel betere medische verzorging heeft gekregen dan hij ooit op de vlucht zou hebben kunnen krijgen.

https://www.nu.nl/buitenl(...)ic-84-overleden.html
Article 1 Universal Declaration of Human Rights
'All human beings are born free and equal in dignity and rights. They are endowed with reason and conscience and should act towards one another in a spirit of brotherhood.'
pi_221669293
Ik heb niet opgelet zie ik. Mijn topic mag dicht uiteraard.

NWS / Mladic is dood
Article 1 Universal Declaration of Human Rights
'All human beings are born free and equal in dignity and rights. They are endowed with reason and conscience and should act towards one another in a spirit of brotherhood.'
  Moderator donderdag 27 augustus 2026 @ 19:18:09 #3
500105 crew  vul_maar_in
Doe je toch wel...
pi_221669307
dubbel
- vmi voor intimi -
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')