abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221630358
Stel je hebt een conflict met iemand. Die persoon heeft om een bepaalde reden problemen met jou en confronteert jou daarmee. Jij hebt andersom geen kwade bedoelingen; je realiseert je wel dat bij sociale contacten miscommunicatie ontstaat. Je bent de kwaadste niet. Je wilt niet dat iemand zich door jou gekwetst voelt. Dus je besluit om die persoon aan te horen wat hem/haar dwars zit, zodat het eerst constructief uitgepraat kan worden. Onnodig ruzie maken is nergens goed voor, toch?

Het gaat helaas niet zo makkelijk als je gehoopt had. Ondanks dat jij jouw best doet om die persoon te begrijpen, blijft hij/zij ervan overtuigd dat jij jouw verantwoordelijkheden wilt ontlopen door je eronderuit te lullen.

Uiteindelijk krijg je in de gaten dat die persoon zijn/haar eigen issues op jou projecteert.

Hoe reageer jij daarop?

Specifieker gevraagd:
- Hoe zou jij erop willen reageren?
- Hoe hoog kunnen bij zo'n situatie jouw emoties oplopen?
- Lopen bij jou weleens de emoties te hoog op? Of ben je emotioneel stabiel genoeg dat zoiets jou niet van jouw stuk brengt?
- Als je in het heden emotioneel voldoende stabiel bent, heb je dat in het verleden moeten leren of ben je altijd zo geweest?
- Lukt het jou bij hoog opgelopen emoties om je toch te beheersen?
- Als jij de grip verliest op jouw emoties, welke primaire emotie krijgt dan de overhand? Word je dan bijvoorbeeld kwaad of ben je dan juist geneigd om te huilen? Of klap je dicht?
- Hoe lukt het jou om je daarna te kunnen herpakken?
- Wil je eventueel zelf iets toevoegen?

Ik ga hier zelf uiteraard ook antwoord op geven. Ik wil dat alleen niet in de OP doen.

Alvast bedankt aan degenen die serieus willen reageren met een antwoord. Ik hoop er zelf van te kunnen leren hoe ik zelf het beste kan omgaan met dit soort situaties. :)
pi_221630433
Niet, ik laat mij door niemand beflikkeren
Ga je proberen te manipuleren dan is daar het gat van de timmerman
pi_221630580
Hoe zou jij erop willen reageren?
Bij voorkeur reageer ik helemaal niet meer. Ik weet dat bij dat soort situaties die persoon juist een reactie bij mij wilt uitlokken. Uitpraten heeft echt geen zin, want alles wat ik zeg en doe wordt hoe dan ook verdraaid. Elke reactie kan tegen mij gebruikt worden, bijvoorbeeld om andere mensen tegen mij op te stoken. Ik wil het vooral mezelf niet aandoen om mij met dit soort negativiteit in te laten. Het leven is zonder dit soort issues al lastig genoeg. Ik wil graag ook de positieve dingen van het leven kunnen ervaren, wat mij het beste zal lukken als ik mij afsluit voor onnodige negativiteit

Hoe hoog kunnen bij zo'n situatie jouw emoties oplopen?
Veel hoger dan ik zou willen. Ik groeide vroeger op met een vader die nogal een handje had van dit soort taferelen en nog steeds. Ik zou het verleden liever willen laten voor wat het is, echter ik merk dat de trauma's die ik eraan heb overgehouden mij in het heden blijven beperken. Ik merk gelukkig wel dat ik er steeds beter mee kan omgaan. Voor mijn moeder die vorig jaar overleed, is dat helaas minder goed afgelopen.
- Lopen bij jou weleens de emoties te hoog op? Of ben je emotioneel stabiel genoeg dat zoiets jou niet van jouw stuk brengt?
- Als je in het heden emotioneel voldoende stabiel bent, heb je dat in het verleden moeten leren of ben je altijd zo geweest?
- Als jij de grip verliest op jouw emoties, welke primaire emotie krijgt dan de overhand? Word je dan bijvoorbeeld kwaad of ben je dan juist geneigd om te huilen? Of klap je dicht?
- Wil je eventueel zelf iets toevoegen?
  zaterdag 22 augustus 2026 @ 19:59:45 #4
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_221631775
Ik was als klein kind al fel. En door mijn levensloop ben ik nog feller en ad remmer geworden. Moet ook zeggen dat mijn kookpunt wat verschoven is met de jaren. Wat voor mij nu aanvoelt als een pittig gesprek is voor anderen soms een enorm conflict. Ik haal zelfs voldoening uit conflicten. Dan leer je de mensen namelijk echt kennen imo. Harmonie is voor mij slechts een tijdelijke stilte voor de storm. Best fijn, maar belangen botsen nu eenmaal. Mijn primaire reactie is vals en vilein zijn |:) . Afkoelen gaat gelukkig steeds vlotter met de jaren.

[ Bericht 35% gewijzigd door Koekoekmakto op 22-08-2026 20:15:27 ]
"Doe maar gek, want er zijn al genoeg gewone mensen" - Ted Langenbach
pi_221632214
Specifieker gevraagd:
- Hoe zou jij erop willen reageren?

Gewoon lacorniek, maar de realiteit is:

Met heel veel twijfels over mezelf. Met schuldgevoelens en alles wat ik maar kan verzinnen om de situatie te redden. Dit heb ik wel eens meegemaakt, en ik verlies mezelf in het redden ervan. En ondanks (denk aan een specifiek persoon nu) ben ik ervan overtuigd slecht te zijn, ondanks dat ik nu doorzie wat er gebeurde

- Hoe hoog kunnen bij zo'n situatie jouw emoties oplopen?

De paniek is in zo'n situatie skyhigh

Iedereen die mij kent weet dat ik heel snel en heel vaak hoog in de emotie zet
negatief, maar zeker ook positief

Nee ik heb hulp van anderen nodig om uit de emoties te komen. Ben erg slecht in emotieregulatie. Is mij niet geleerd en ben onveilig gehecht

Uh... geen flauw idee om eerlijk te zijn. Ben dan niet echt bewust van mijn doen en laten. Soms klap ik dicht, soms huilen, soms hyperventileren, soms mezelf pijn doen etc

Naja... wachten tot ik rustig word. Proberen niet teveel uiten, want dan schrikken mensen. Als ik mezelf pijn heb gedaan voor mezelf zorgen. Hulpverlening inschakelen et cetera
pi_221632232
Vakman pur sang
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')