abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  FrontpagER /Mod / Grootste Vredestichter zaterdag 22 augustus 2026 @ 12:14:50 #1
485843 crew  Jippie
pi_221627552
Releases Taylor Swift, Drake en Styles gelinkt aan stijging verkeersdoden

Het aantal dodelijke verkeersongevallen in de Verenigde Staten stijgt met ruim 15 procent op de dag dat een populair album uitkomt. Dat blijkt uit onderzoek van Harvard Medical School, gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift JAMA Network Open. De onderzoekers analyseerden de releasedagen van de tien meest gestreamde albums op Spotify tussen 2017 en 2022, waaronder Midnights van Taylor Swift, Scorpion van Drake en Harry's House van Harry Styles.

Op die releasedagen lag het totale stream aantal van de tweehonderd populairste nummers 43 procent hoger dan normaal. Gemiddeld vielen er op zo'n dag 139 verkeersdoden, tegenover 121 op vergelijkbare dagen ervoor en erna. Dat komt neer op ruim 18 extra dodelijke slachtoffers per releasedag, oftewel circa 182 extra sterfgevallen over de tien onderzochte albums samen.

Onderzoeker reed zelf van de rijstrook af

Onderzoeker Vishal Patel, verbonden aan Harvard Medical School en Mass General Brigham, kreeg het idee voor het onderzoek nadat hij zelf van zijn rijstrook afweek terwijl hij op zijn telefoon een nieuw album van Taylor Swift zocht. Volgens Patel is de handmatige handeling achter het stuur de grootste boosdoener: automobilisten ontgrendelen hun telefoon, openen de app, scrollen door de tracklist en selecteren het juiste album, waardoor ze hun ogen van de weg en hun handen van het stuur houden.

Daarnaast speelt een mentale factor mee. Onbekende, energieke muziek vraagt meer van de hersenen dan nummers die iemand al vaak heeft gehoord, wat de rijprestatie meetbaar verslechtert.

Vooral jonge, mannelijke bestuurders alleen in de auto

De stijging van het aantal verkeersdoden deed zich vooral voor bij bestuurders die alleen in de auto zaten, bij nuchtere bestuurders, overdag en bij helder weer. Volgens Patel past dat patroon bij afgeleid rijden: bij ongelukken door alcohol of nachtelijk uitgaan zie je doorgaans het tegenovergestelde beeld.

Onder jonge en mannelijke bestuurders was de grootste stijging te zien. Alleen al onder mannen vielen op de releasedag 13,5 extra doden. De toename was groter in auto's met een ingebouwd infotainmentsysteem zoals CarPlay. Dat wijst er volgens de onderzoekers op dat gemakkelijker toegankelijke streamingdiensten bestuurders vaker aanzetten tot interactie met hun telefoon of scherm.

De onderzoekers benadrukken dat de studie geen rechtstreeks oorzakelijk verband aantoont: uit de gegevens is niet af te leiden of de betrokken bestuurders op het moment van het ongeval daadwerkelijk muziek streamden.

Oproep aan techbedrijven en autofabrikanten

Met de resultaten hopen de onderzoekers dat techbedrijven en autofabrikanten hun verantwoordelijkheid nemen. Volgens hen zou een eenvoudige waarschuwing om voorzichtig te rijden, getoond in apps als Spotify of Apple Music bij een grote albumrelease, al effect kunnen hebben.

De wetenschappers benadrukken dat het niet de bedoeling is dat mensen stoppen met muziek luisteren in de auto. Het advies is om het album te kiezen en op afspelen te drukken voordat de auto in de versnelling gaat, en om een eventuele passagier de muziek te laten bedienen.

Bron

138f7e85cb0fe97d42c2cdccade38cb9c5d62daf.jpg?1787393678
pi_221627568
quote:
Onderzoeker Vishal Patel, verbonden aan Harvard Medical School en Mass General Brigham, kreeg het idee voor het onderzoek nadat hij zelf van zijn rijstrook afweek terwijl hij op zijn telefoon een nieuw album van Taylor Swift zocht.
Het rijbewijs van Vishal Patel moet nodig afgepakt worden.
pi_221627576
Reden de slachtoffers toevallig ook nog in een Swift?
Zonder wrijving geen glans
pi_221627593
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2026 12:16 schreef Haags het volgende:
Reden de slachtoffers toevallig ook nog in een Swift?
Er was wel een Swift die aardig wat slachoffers maakte...
"Common sense is not so common" --Voltaire
  Spellchecker zaterdag 22 augustus 2026 @ 12:23:18 #5
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_221627639
Al die ongelukken als mensen op hun telefoon gaan klooien voor nieuwe muziek.
pi_221627914
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 augustus 2026 12:23 schreef maily het volgende:
Al die ongelukken als mensen op hun telefoon gaan klooien voor nieuwe muziek.
Soberso, dat geklooi met telefoons in het verkeer -O-
"Common sense is not so common" --Voltaire
  zaterdag 22 augustus 2026 @ 13:07:51 #7
512523 SimonB.
Nog steeds hoogst.
pi_221627946
Ik zou me ook doodschrikken van die nieuwe muziek.
Voorheen Bargehassus.
  zaterdag 22 augustus 2026 @ 13:25:17 #8
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_221628032
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2026 13:07 schreef SimonB. het volgende:
Ik moet daar toch wel stevig op terugkomen. Dat liedje over die zomer of faith of ophelia vind ik best leuke nummertjes. Aanzienlijk beter dan dat uitsloverslied, of over hoe superlekker iemand is, gooi dat maar door de shredder.
That's the drugs talking and truth be told, I like what they're saying.
pi_221628045
Ze moeten naast vliegtuigmodus ook een automodus voor telefoons invoeren.
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
  zaterdag 22 augustus 2026 @ 14:11:25 #10
512523 SimonB.
Nog steeds hoogst.
pi_221628546
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 augustus 2026 13:25 schreef SebbeSwensje het volgende:

[..]
Ik moet daar toch wel stevig op terugkomen. Dat liedje over die zomer of faith of ophelia vind ik best leuke nummertjes. Aanzienlijk beter dan dat uitsloverslied, of over hoe superlekker iemand is, gooi dat maar door de shredder.
Was ook een beetje overdreven ja. ;) Zitten af en toe best aardige nummers tussen. Zou er niet op stemmen voor een lijstje maar niet onprettig om voorbij te horen komen op de radio.
Voorheen Bargehassus.
  Spellchecker zaterdag 22 augustus 2026 @ 14:22:44 #11
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_221628734
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2026 13:07 schreef SimonB. het volgende:
Ik hoor die muziek gelukkig niet.
  zaterdag 22 augustus 2026 @ 14:43:41 #12
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_221629109
A swift way to die.
pi_221629162
Gewoon de auto rustig met de knipperlichten aan op de vluchtstrook zetten en daar het nieuwe album van Taylor Swift of Roxy Dekker luisteren. Wel zo veilig.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')