abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221607867
Ik heb een (onverwarmde) garage van ongeveer 15 m² waarin een auto staat. De auto rijdt regelmatig in en uit.

Aan de voorkant zit een rolluik waarin een paar ventilatieopeningen zitten.

Aan de achterkant zit momenteel een grote opening van ongeveer 3 meter breed en 50 cm hoog. Voor deze opening zitten lamellen. Dit zou orgineel bij het complex horen.
De vorige bewoner heeft iets van schuim hiervoor geplaatst.
Achter de 2 vierkanten op de foto zie je de lamellen zitten. Deze gaan over de gehele breedte van de open ruimte achter het schuim.

Als de wind verkeerd staat komt hier nog regen door heen, dus dit wil ik graag beter dichtmaken.

Ik wil osb3 platen (niet afkitten o.i.d.) plaatsen d.m.v. een houtenframe.

Dus eerst heb je lamellen, het schuim laat ik zitten en daarvoor osb3 platen.

Ik weet alleen niet zo goed hoe ik de ventilatie moet gaan doen.
Naast de auto zal ik er dingen willen neerzetten die je in een iets vochtige ruimte ("schuur") kan bewaren.

Ik dacht zelf aan een stuk of 3 ventilatieroosters van 20x20 cm in het osb3 te zetten, zou dat voldoende moeten zijn?

Heeft iemand tips? Wel of geen roosters? Zo ja, hoeveel?

pi_221608120
Drie ventilatieroosters van 20x20 cm voor een garage waar een natte auto in- en uitrijdt? Dat is echt een fantastisch plan als je binnen een paar maanden een actieve champignonkwekerij op je autobanden wil starten.
pi_221608914
quote:
3s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 17:08 schreef Socios het volgende:
Drie ventilatieroosters van 20x20 cm voor een garage waar een natte auto in- en uitrijdt? Dat is echt een fantastisch plan als je binnen een paar maanden een actieve champignonkwekerij op je autobanden wil starten.
hoeveel ventilatie zou je dan aanraden?
pi_221608955
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 19:04 schreef fespo het volgende:

[..]
hoeveel ventilatie zou je dan aanraden?
Als inregenen het probleem is: kan je een "wheather hood" over de ventilatieopeningen maken?

Dichtmaken lijkt me niet al te best voor je auto op den duur.

[ Bericht 4% gewijzigd door blomke op 19-08-2026 19:32:32 ]
Mijn hobby is glas-in-lood maken en herstellen. Ook voor u
pi_221608959
quote:
3s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 17:08 schreef Socios het volgende:
Daarom vraagt TS het ook.

Ik denk dat je circulatie wil verhogen TS, door ook een rooster laag bij de grond te plaatsen. Miss 2 hoog en 2 laag plaatsen? Je kan ook een vochtmeter plaatsen dan kun je kijken wat het effect is.
Op dinsdag 25 februari 2020 12:55 schreef Pumpalov het volgende:
een beetje zo'n lichtgetinte inteeltkop als dat filosoofert heeft.
pi_221609058
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 16:41 schreef fespo het volgende:
Ik heb een (onverwarmde) garage van ongeveer 15 m² waarin een auto staat. De auto rijdt regelmatig in en uit.

Aan de voorkant zit een rolluik waarin een paar ventilatieopeningen zitten.

Foto's?
pi_221609097
Optie.
Dichtmaken een afzuigbox met vochtsensor in de ruimte hangen op 1 afblaaskap in de wand.
Zorgen voor een aanzuigopening (in de deur?)
Dan heb je een gecontroleerde ventilatie.
Altijd aan op minimale stand (instelbaar) en naar 100% bij een vochtpercentage >60% RV of vocht en CO2 gecombineerd.
Dan zit je op 350m3/h max en 75m3/h minimaal en dat is altijd beter dan natuurlijke ventilatie die erg afhankelijk is van winddruk.
Vakman pur sang
pi_221609104
quote:
1s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 19:37 schreef Lospedrosa het volgende:
Optie.
Dichtmaken een afzuigbox met vochtsensor in de ruimte hangen op 1 afblaaskap in de wand.
Welke wand?
pi_221609112
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 19:37 schreef blomke het volgende:

[..]
Welke wand?
Zie foto OP
Vakman pur sang
pi_221657784
Ligt eraan wat voor lab je gaat neerzetten.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  woensdag 26 augustus 2026 @ 11:59:42 #11
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_221657925
Wat is precies het probleem dat je wilt oplossen?

Ik snap dat er wat druppels water naar binnen komen bij regen en verkeerde windrichting maar waarom is dat erg? En als het inderdaad erg is, is dichtzetten dan de oplossing?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_221664210
Drie roosters 20x20 is te weinig als er een natte auto in rijdt. Liever hoge én lage opening tegenover elkaar voor through-draft, of kleine afzuigkast met vochtsensor. OSB dicht zonder ventilatie = condens op auto. Regen: weatherhood over lamellen, niet alles dicht timmeren.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')