abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 18 augustus 2026 @ 11:37:52 #1
335476 oppiedoppie
My mind is my small universe..
pi_221599587
Zijn hier meer mensen die zelf tincturen maken?

Ik ben er onlangs mee begonnen. Omdat ik veel kruiden in de tuin heb staan voor in de keuken, leek het me leuk om eens te experimenteren met tincturen. Dus 40% biologische wodka gehaald en een stuk of vijf flessen opgezet:

- een tinctuur voor de spijsvertering met hysop en vijgenblad;
- een rustgevende mix met valeriaanwortel, lievevrouwebedstro, lavendel en meloen-salie;
- een kruidenmengsel voor de luchtwegen met tijm, salie, gevlekt longkruid en bonenkruid;
- een ontspannende tinctuur van bijvoet, zoethoutgras en marjolein;
- en een mengsel met meidoorn, guldenroede, wijnruit en dragon (deze gebruik ik wel met mate)

Alles staat nu ongeveer twee weken te trekken. Elke dag even schudden. Nog twee weken laten trekken en daarna zeef ik het en gaat het in bruine pipetflesjes.

Ik vind het vooral leuk om te ontdekken welke kruiden traditioneel waarvoor werden gebruikt en wat je allemaal uit je eigen tuin kunt halen.

Ben benieuwd of er hier meer hobbyisten zijn die hiermee bezig zijn. Tips, favoriete recepten of ervaringen?
To BG or not to BG!
pi_221605936
Leuk! Ik ben er niet mee bezig, maar ik heb al jaren een fascinatie voor geneeskrachtige planten O+

Moet het per se met zoveel alcohol? Ik mag geen alcohol -O-

Maakte vroeger wel jaarlijks St. Janskruidolie om mee te masseren
En ik gebruik kruiden voor thee en om te eten
  woensdag 19 augustus 2026 @ 12:07:56 #3
335476 oppiedoppie
pi_221606020
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 11:55 schreef Kanaroe het volgende:
Leuk! Ik ben er niet mee bezig, maar ik heb al jaren een fascinatie voor geneeskrachtige planten O+

Moet het per se met zoveel alcohol? Ik mag geen alcohol -O-

Maakte vroeger wel jaarlijks St. Janskruidolie om mee te masseren
En ik gebruik kruiden voor thee en om te eten
Die alcohol trekt juist de werkzame stoffen uit de kruiden. Zelf lust ik geen alcohol maar de dosering gaat per drupje van 0.05 ml want het is erg sterk, zo onder je tong. Van die onderste gebruik ik straks 3 drupjes per dag voor max 2 weken.

St.Jansolie heb ik toevallig dit jaar voor het eerst gemaakt en die is supergoed gelukt. Heb het op biologische olijfolie gezet. Heb nog meer kruiden in de olijfolie gezet zoals oregano, marjolein, bonenkruid en zelfs takje duizendblad. Voor straks over de salade, dit schijnt wel minder geneeskrachtig te zijn dan tincturen maar maak ik vooral voor de lekker.

Ik drink momenteel thee van naalden van de grove den, heerlijk, maar ook drink ik thee van chaga, de berkenweerschijnzwam, die ik zelf heb geoogst. Maar meloen- en ananas salie heb ik ook staan voor de thee maar die bleken ook een lekker smaakje aan de tincturen te kunnen geven.
To BG or not to BG!
pi_221606205
Interessant zeg! Dennennaaldenthee, daar heb ik nou nog nooit aan gedacht.

En, als ik zo vrij mag zijn, waarvoor (of -tegen) gebruik jij de onderste tinctuur?

Ja, St. Jansolie is gaaf hè! Mooie rode gloed heeft het.

Ik gebruik kruiden ook voornamelijk voor de lekker, maar bijvoorbeeld citroenverbena/verveinethee drink ik naast de smaak ook voor het rustgevende en de spijsvetering. Werkt goed
  woensdag 19 augustus 2026 @ 12:59:51 #5
335476 oppiedoppie
pi_221606328
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 12:39 schreef Kanaroe het volgende:
Interessant zeg! Dennennaaldenthee, daar heb ik nou nog nooit aan gedacht.

En, als ik zo vrij mag zijn, waarvoor (of -tegen) gebruik jij de onderste tinctuur?

Ja, St. Jansolie is gaaf hè! Mooie rode gloed heeft het.

Ik gebruik kruiden ook voornamelijk voor de lekker, maar bijvoorbeeld citroenverbena/verveinethee drink ik naast de smaak ook voor het rustgevende en de spijsvetering. Werkt goed
Die onderste versterkt de bloedvaten en reguleert de bloeddruk. Mijn bloeddruk is aan de lage kant, ook daar is het goed voor. Maar wijnruit daar zit er maar 1 blaadje van in want dat is gevaarlijk als je daar teveel van neemt.

Nou, de St.Jansolie was binnen 3 dagen knalrood toen ik het buiten in de zon (die eind juni behoorlijk fel scheen) had gelegd. Die zijn we nu net aan het testen en volgens mij is die ook heel sterk.

Ik ga de specifieke kruiden die ik wil ook aanleggen in perken. Zo maak ik 10m2 valeriaan voor de slaaptinctuur. Daar heb ik trouwens 2 testers voor gevonden die het willen proberen. Wil graag weten of het ook echt werkt. Mijn man wil het ook wel testen maar hem gaat het meer om de alcohol ben ik bang.....
To BG or not to BG!
pi_221607612
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 12:59 schreef oppiedoppie het volgende:

[..]
Die onderste versterkt de bloedvaten en reguleert de bloeddruk. Mijn bloeddruk is aan de lage kant, ook daar is het goed voor. Maar wijnruit daar zit er maar 1 blaadje van in want dat is gevaarlijk als je daar teveel van neemt.

Nou, de St.Jansolie was binnen 3 dagen knalrood toen ik het buiten in de zon (die eind juni behoorlijk fel scheen) had gelegd. Die zijn we nu net aan het testen en volgens mij is die ook heel sterk.

Ik ga de specifieke kruiden die ik wil ook aanleggen in perken. Zo maak ik 10m2 valeriaan voor de slaaptinctuur. Daar heb ik trouwens 2 testers voor gevonden die het willen proberen. Wil graag weten of het ook echt werkt. Mijn man wil het ook wel testen maar hem gaat het meer om de alcohol ben ik bang.....
Haha, die man van jou :D

Valeriaanwortel trok ik vroeger wel thee van, werkt gewoon.
Mijn katten waren er ook dol op O+

Ja, wijnruit schijnt wel heftig te zijn. Ik heb het op diverse plekjes in en rond het huis tegen buurtkatten.

Ben benieuwd naar de resultaten.

Fijn topic zo!
  woensdag 19 augustus 2026 @ 16:21:41 #7
335476 oppiedoppie
pi_221607697
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 16:10 schreef Kanaroe het volgende:

[..]

Ja, wijnruit schijnt wel heftig te zijn. Ik heb het op diverse plekjes in en rond het huis tegen buurtkatten.

Fijn topic zo!
Ja, die man van mij doet het op z'n eigen manier, die heeft afgelopen weekend minstens 20 kilo pruimen geplukt/geraapt om drank van te maken. Heeft hij ook al eens met druiven gedaan en dat schijnt best goed gelukt te zijn. Dus ben benieuwd of het weer goed lukt.

En inderdaad, toen ik die valeriaan had opgegraven kwam mijn kat die er als een gek aan ging likken. Gelukkig moest ik het nog schoonspoelen maar die kat werd bijna extatisch ervan.

Blij dat er iemand reageerde op dit topic die geen trol is *O*
To BG or not to BG!
  maandag 31 augustus 2026 @ 14:39:21 #8
335476 oppiedoppie
pi_221699813
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 16:10 schreef Kanaroe het volgende:

[..]

Fijn topic zo!
Heb dus 1 flesje staan waar ook vijgeblad in zit en deze ruikt nu naar kokos! Schijnt dat door dat vijgeblad te komen. Ruikt erg lekker vind ik. Komend weekend kan ik de wodka gaan zeven en dan beginnen met testen.

De olie werkt goed maar na de massage ruikt je rug naar een frituurpan, door de olijfolie, dus volgend jaar maak ik dit ook anders.
To BG or not to BG!
pi_221701597
quote:
0s.gif Op maandag 31 augustus 2026 14:39 schreef oppiedoppie het volgende:

[..]
Heb dus 1 flesje staan waar ook vijgeblad in zit en deze ruikt nu naar kokos! Schijnt dat door dat vijgeblad te komen. Ruikt erg lekker vind ik. Komend weekend kan ik de wodka gaan zeven en dan beginnen met testen.

De olie werkt goed maar na de massage ruikt je rug naar een frituurpan, door de olijfolie, dus volgend jaar maak ik dit ook anders.
Vijgenblad, en hout ook, ruikt lekker vind ik. Apart zeg die kokosgeur! Dit gaat over de valeriaantinctuur?

Volgens mij maakte ik de massageolie ook met olijfolie....

Btw. Ik zat eraan te denken om Hoptinctuur, of iets anders met hopbellen te gaan maken. De Hopbellen hier in de tuin zijn bijna oogstrijp
Goed voor vrouwen in de menopauze, zoals ik O-)

Had een leuke site gevonden met zeer exacte beschrijvingen van verschillende hoptincturen :!
Hopblog.nl

[ Bericht 12% gewijzigd door Kanaroe op 31-08-2026 19:30:57 ]
pi_221704444
Foutje! Niet hopblog, maar www.kruidenwonder.be moet het zijn
Leuke informatieve website, met o.a. hoptinctuur-recepten
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')