abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221546625
quote:
Wooncrisis in de Bollenstreek: 'Huizen en bollen zijn elkaars vijanden'

BOLLENSTREEK - Eén grote bollenstad. Het is hét schrikbeeld van telers in de Bollenstreek. Net als in de rest van onze regio zijn ook hier steeds meer woningen nodig. Hier hebben ondernemers alle begrip voor. Maar er is wel een voorwaarde: het mag niet ten koste gaan van de bollengrond. 'Een valse tegenstelling', vindt Onno Zwart van de Greenport Ontwikkelingsmaatschappij. 'Er zijn veel meer keuzes te maken.'

De bollengrond is heilig in deze streek. Maar al in de jaren 90 kwam woningbouw steeds dichterbij. Om te voorkomen dat de Bollenstreek haar karakter zou verliezen, hebben alle partijen een afspraak gemaakt. Er is 2625 hectare bollengrond beschikbaar en dat moet altijd zo blijven. Volgens bollenkweker Simon Pennings is dat noodzakelijk. 'Dit is ultieme grond om bollen te telen. Daar zijn we altijd heel trots op.'

Pennings laat een veld van ongeveer een halve hectare zien. Hij gebruikt deze grond om nieuwe dingen uit te proberen. Hij kan zo dicht bij zijn bedrijf kleinere en nieuwe soorten testen. Hij laat het zand door zijn handen gaan. 'Alles wat je hier plant, slaat gelijk aan.'

Het is een steeds terugkerende discussie in de regio. Moeten we deze bollengrond wel behouden of moeten er meer woningen komen? Eén van de woningzoekenden in onze regio is Mary-Lou. De 41-jarige vrouw woont met haar dochter in een stacaravan van ongeveer 25 vierkante meter.

Na een scheiding is ze al jaren noodgedwongen op zoek naar een woning. 'We hebben alles wat we nodig hebben, een dak boven ons hoofd, alleen willen we heel graag een huis. Een echt huis met stenen muren.'

Voor een paar weken is de stacaravan prima, maar ze woont er nu al maanden. In de winter is het er te koud en moet ze opnieuw op zoek naar tijdelijk onderdak. 'Dit is nu al vier jaar aan de gang. We hebben tijdelijk al een aantal huizen gehad. Maar het geeft zoveel stress dat ik er inmiddels ook ziek van ben geworden.'

Hoe dringend de woningnood ook is, volgens Pennings is de oplossing in elk geval niet elk beschikbaar bollenveld volbouwen. 'Hier gaan er dan eigenlijk maar een stuk of drie op', verwijst hij naar zijn halve hectare grond. 'Dat zet ook geen zoden aan de dijk.'

'Pijn in ons hart'
Door de druk op de woningmarkt is het behoud van bollengrond ook in de politiek steeds vaker een belangrijk thema. Pennings begrijpt dat gemeentes in de streek extra ruimte zoeken. 'Er is natuurlijk heel veel aandacht voor de ruimte in de Bollenstreek. Om te bouwen en wegen te maken en industrieterreinen, wat we ook wel begrijpen.'

Maar bouwen op oude bollengrond die beeldbepalend in het landschap ligt, gaat hem te ver. 'Dat doet pijn in ons hart.'

Pennings wil benadrukken dat kwekers niet overal 'nee' tegen zeggen. Samen met de gemeenten is er 45 hectare aan plekken aangewezen waar volgens de sector wel woningen kunnen komen. 'We zeggen niet botweg: nee, je mag niet bouwen. Maar we hebben gewoon gezegd: nou, dit is beschikbaar, ga dan daar bouwen.'

Als er nu ruimte wordt gemaakt voor woningen, dan betekent dit dat er elders in de Bollenstreek nieuwe bollengrond gevonden moet worden. Hier is de Greenport Ontwikkelingsmaatschappij (GOM) verantwoordelijk voor, legt Onno Zwart uit. 'Een meter eraf is een meter erbij', legt hij uit.

Oude kassen weghalen
Dat gebeurt bijvoorbeeld door oude kassen, schuren en andere bedrijfsgebouwen weg te halen. De grond die daaronder ligt, kan vervolgens weer geschikt worden gemaakt voor de teelt. Op die manier moet de totale hoeveelheid bollengrond op peil blijven.

Dit is niet alleen nodig om grond voor woningen te kunnen gebruiken, maar ook om de bollenteelt toekomstbestendig te maken. 'Een paar decennia geleden hadden we wel meer dan 450 teeltondernemingen. De toekomstverwachting is dat dat naar minder dan honderd gaat.' Het betekent volgens hem niet dat de bollenteelt uit de streek verdwijnt. 'Minder bedrijven, maar grotere oppervlaktes.'

Er moet ruimte blijven voor nieuwe ontwikkelingen in de Bollenstreek, meent Zwart. Bedrijven moeten kunnen uitbreiden, er zijn wegen en fietspaden nodig en ook woningen kunnen niet volledig buiten de deur worden gehouden. 'Je kunt wel zeggen: handjes af, we veranderen niks meer. Maar de tijd gaat verder', zegt Zwart.

Wel benadrukt de GOM-directeur dat er steeds een tegenstelling wordt gecreëerd tussen wonen en bollengrond. Volgens hem hoeft dit niet. 'De tegenstelling tussen huizen en bollen bepaalt altijd het debat. Ik snap dat die ooit ontstaan is, want de bollenstad zou ten koste gaan van bollen. Dus huizen en bollen zijn elkaars vijanden.'

Genoeg mogelijkheden
'Maar de ruimtelijke ordening en de streek zijn natuurlijk veel groter en diverser', vervolgt hij. 'Het is een veel rijker ruimtelijk palet, maar ook een keuzepalet.'

Zwart ziet daarom genoeg mogelijkheden. 'Is er toekomst voor woningbouw in de Bollenstreek? Zeker. Is er toekomst voor bollen in de Bollenstreek? Zeker. Is er toekomst voor landgoederen in de Bollenstreek? Zeker. Is er toekomst voor duinen? Zeker. Het is allemaal én, én, én.'

Hij geeft al enkele voorbeelden van mogelijkheden om meer woningen te bouwen die niet ten koste gaan van de bollengrond. 'Je kunt in de bestaande kernen ook verdichten door hier extra woningen te bouwen, of toch de hoogte in te gaan. Het hoeft niet altijd ten koste van bollengrond te gaan.'

Voor kweker Simon Pennings is het in ieder geval duidelijk. Hij zal zich blijven verzetten tegen plannen die ten koste gaan van de afgesproken hoeveelheid hoogwaardige bollengrond. 'Dat doe ik niet voor mezelf, maar dat doe ik echt voor de jongere generatie, om die ook toekomstperspectief te laten hebben.'

Welke grond moet behouden blijven?
Ondanks dat er minder bedrijven zijn, is de bollenteelt volgens hem nog springlevend. Daarom moet er goed nagedacht worden over welke grond behouden moet blijven en waar woningbouw wel mogelijk is.

Mary-Lou snapt dat de bollentelers hun grond niet graag opgeven. 'Ik ben zelf ook inwoner van de Bollenstreek en geniet er zelf ook erg van. En ik begrijp als ondernemer ook heel goed wat de inkomsten van de toeristen doen. Dus dat is dubbel.'

'Hoop op stabiliteit'
'Wat ik wel vind, is dat gemeenten kritischer mogen kijken dat als er plek is om te bouwen, wat er dan neergezet wordt. Bouw je dan een villa of een appartementencomplex? Dat ze naar oplossingen kijken voor de vele woningzoekenden en dus niet naar de mensen die ze het liefst bedienen.'

Voor haar kunnen die huizen er in elk geval niet snel genoeg staan. 'Als permanente woonplek is dit een verschrikking', zegt ze over haar stacaravan. 'Daarom hoop ik op stabiliteit. Een leuk appartementje zou echt fantastisch zijn.'
Ja zo rollen we in het dichtstbevolkte land van Europa. Laten we doorgroeien naar 21 miljoen mensen zodat dit soort problemen nog vaker gaan spelen. Dat lijk mij een goed idee.
  Spellchecker dinsdag 11 augustus 2026 @ 11:04:53 #2
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_221546690
Ik woon in de Bollenstreek. Komt toch wel dichtbij zo.
pi_221546941
Een groot deel van mn familie was bollenboer ... die zijn nu allemaal miljonair, nadat ze hun land verkocht hebben om er huizen te laten bouwen.
Waarom zou je dan nog je gezondheid laten verdampen en parkinson krijgen door het gif en de chemicalieen, als je ook gewoon je land kunt verkopen en rijk worden daarvan?

voor de mooie Instagram-fotos van buitenlandse toeristen in het voorjaar?
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_221547191
Grappig zulke afspraken over een niet essentieel product.
  dinsdag 11 augustus 2026 @ 12:21:50 #6
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_221547462
quote:
Er is 2625 hectare bollengrond beschikbaar en dat moet altijd zo blijven. Volgens bollenkweker Simon Pennings is dat noodzakelijk. 'Dit is ultieme grond om bollen te telen. Daar zijn we altijd heel trots op.'
Voor wie is dat noodzakelijk? Voor jouw portomennee? Flikker op Simon Pennings. Mensen moeten ergens wonen. Dan gaat jouw sentiment en jouw bollenexport naar Australië of waar je die troep verkoopt maar wijken.

20% eraf, niet versnipperd door het hele gebied heen en je behoudt genoeg karakter.
  dinsdag 11 augustus 2026 @ 12:55:47 #7
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_221547808
Je zult toch keuzes moeten maken. Aan de rand van Den Haag zal hoogbouw moeten verrijzen om al die arbeidsmigranten te huisvesten. De huidige situatie is koren op de molen van huisjesmelkers met alle overlast naar de buren van dien.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  dinsdag 11 augustus 2026 @ 13:53:13 #8
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_221548380
Al die telers bolletjes laten slikken in Peru, en voila, de grond is vrij *O*

[ Bericht 0% gewijzigd door StateOfMind op 11-08-2026 14:24:03 ]
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_221548450
Nou, dan mogen de bollentelers dat toch leuk lekker zelf uit gaan zoeken met hun lokale gemeenschap waar jongeren geen woning kunnen vinden, mensen van buitenaf er niet willen wonen, en er niet genoeg ruimte is voor de benodigde arbeidsmigranten.

Veel succes, en niet gaan huilen dat het allemaal niet past.
"Pools are perfect for holding water"
  dinsdag 11 augustus 2026 @ 14:15:08 #10
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_221548468
En anders kunnen ze van de bollen huizen bouwen :7

Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_221548479
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 augustus 2026 14:15 schreef StateOfMind het volgende:
En anders kunnen ze van de bollen huizen bouwen :7

[ link | afbeelding ]
Waardevolle AI toevoeging
  dinsdag 11 augustus 2026 @ 14:27:33 #12
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_221548520
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 augustus 2026 11:04 schreef maily het volgende:
FF bollen :!
verschrikkelijk deze reclame, slaat nergens op, is niet clever, niet grappig, ik vind hem niet leuk.

Maar ik heb dan ook een hekel aan alle soorten reclame.
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
pi_221548649
quote:
14s.gif Op dinsdag 11 augustus 2026 14:11 schreef probeer het volgende:
Nou, dan mogen de bollentelers dat toch leuk lekker zelf uit gaan zoeken met hun lokale gemeenschap waar jongeren geen woning kunnen vinden, mensen van buitenaf er niet willen wonen, en er niet genoeg ruimte is voor de benodigde arbeidsmigranten.

Veel succes, en niet gaan huilen dat het allemaal niet past.
Ja want dat is helemaal een schertsvertoning. Ik stel voor dat we daar de woonruimte/grond maar eens gaan inzetten voor reguliere woningen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  Moderator dinsdag 11 augustus 2026 @ 14:57:34 #14
500105 crew  vul_maar_in
Doe je toch wel...
pi_221548659
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2026 14:52 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Ja want dat is helemaal een schertsvertoning. Ik stel voor dat we daar de woonruimte/grond maar eens gaan inzetten voor reguliere woningen.
Bij "meest efficiënte inzet van grond in Nederland" denk ik niet direct aan bloembollen nee.
- vmi voor intimi -
pi_221548701
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2026 14:52 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Voordeel is wel dat wanneer er minder vierkante meters aan bollen staan, er ook weer minder arbeidsmigranten nodig zijn.

Goh, het is bijna alsof die sector amper iets oplevert voor de lokale gemeenschap, behalve dan het flink vullen van de zakken van de telers.

Amper lokale werkverschaffing (want de boel rust op arbeidsmigranten), met internationale werknemers zonder lokale sociale binding. Neemt kostbare ruimte in, dus minder ruimte voor woningen en dorpsgroei. Al dat landbouwgif, schijnt ook nogal een gezondheidsdingetje te zijn. Levert ook niets op qua nuttige producten (voor de regio).

En als je de boel dan breder trekt .. de hele landbouwsector staat onder vuur vanwege klimaat en stikstof, en sommigen vragen zich hardop af of (en welke delen van) die sector niet kleiner moet. En daaruit ontstaan dan zeer legitieme discussies over of we dat deel van die sector wel nodig hebben in deze grootte. En dan is het toch volkomen bizar dat we niet al lange tijd geleden vrijwel eensgezind besloten hebben dat een sector die als letterlijk énigste bestaansreden "want dat staat mooi op tafel" heeft, de ruimte, arbeid, voorzieningen en vervuiling die het inneemt ab-so-luut niet waard is.

En we krijgen er verdomme sinds een paar jaar ook geen "beedennkt vuur die bluuuumen" meer voor terug van de huidige seniele lul in Rome.

En Karin Bloemen is ook niet grappig.

FUCK DIE DINGEN.
  Moderator dinsdag 11 augustus 2026 @ 15:13:55 #16
500105 crew  vul_maar_in
Doe je toch wel...
pi_221548703
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2026 15:13 schreef probeer het volgende:

[..]
Voordeel is wel dat wanneer er minder vierkante meters aan bollen staan, er ook weer minder arbeidsmigranten nodig zijn.

Goh, het is bijna alsof die sector amper iets oplevert voor de lokale gemeenschap, behalve dan het flink vullen van de zakken van de telers.

Amper lokale werkverschaffing (want de boel rust op arbeidsmigranten), met internationale werknemers zonder lokale sociale binding. Neemt kostbare ruimte in, dus minder ruimte voor woningen en dorpsgroei. Al dat landbouwgif, schijnt ook nogal een gezondheidsdingetje te zijn. Levert ook niets op qua nuttige producten (voor de regio).

En als je de boel dan breder trekt .. de hele landbouwsector staat onder vuur vanwege klimaat en stikstof, en sommigen vragen zich hardop af of (en welke delen van) die sector niet kleiner moet. En daaruit ontstaan dan zeer legitieme discussies over of we dat deel van die sector wel nodig hebben in deze grootte.

Maar het is toch eigenlijk bizar dat we niet al lange tijd geleden vrijwel eensgezind besloten hebben dat een sector die als letterlijk énigste bestaansreden "want dat staat mooi op tafel" heeft, de ruimte, arbeid, voorzieningen en vervuiling die het inneemt ab-so-luut niet waard is.

En we krijgen er verdomme sinds een paar jaar ook geen "beedennkt vuur die bluuuumen" meer voor terug van de huidige seniele lul in Rome.

En Karin Bloemen is ook niet grappig.

FUCK DIE DINGEN.
EN we hebben de foto's nog.
- vmi voor intimi -
pi_221548716
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2026 15:13 schreef vul_maar_in het volgende:

[..]
EN we hebben de foto's nog.
Fuck de foto's. Ik kijk er nooit naar.
  Moderator dinsdag 11 augustus 2026 @ 15:17:17 #18
500105 crew  vul_maar_in
Doe je toch wel...
pi_221548721
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2026 15:16 schreef probeer het volgende:

[..]
Fuck de foto's. Ik kijk er nooit naar.
hahah ik bedoel, we hebben het wel gezien en die duitsers komen toch wel.
- vmi voor intimi -
pi_221548731
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2026 15:17 schreef vul_maar_in het volgende:

[..]
hahah ik bedoel, we hebben het wel gezien en die duitsers komen toch wel.
Fuck de lekkere Duitsers. En de rest hoeft uberhaupt niet te komen.
pi_221548745
quote:
Vanaf nu gaat dit topic over goede ideeën wat we met dat stuk land allemaal kunnen doen.

Omdat we het er allemaal over eens zijn dat die telers de tering kunnen krijgen.

Bonuspunten voor creativiteit

[ Bericht 5% gewijzigd door probeer op 11-08-2026 15:27:10 ]
  Moderator dinsdag 11 augustus 2026 @ 15:22:59 #21
500105 crew  vul_maar_in
Doe je toch wel...
pi_221548756
quote:
2s.gif Op dinsdag 11 augustus 2026 15:21 schreef probeer het volgende:

[..]

:D hoho wie weet hebben we een bollenmiljonair in onze gelederen.
- vmi voor intimi -
pi_221548761
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2026 15:22 schreef vul_maar_in het volgende:

[..]
:D hoho wie weet hebben we een bollenmiljonair in onze gelederen.
Die verdient dan een ban, voor het niet financieel redden van onze geliefde puinhoop (fok)
pi_221548796
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2026 12:21 schreef Richestorags het volgende:

Mensen moeten ergens wonen.
De meesten niet in Nederland hoor. Het is bouwen voor buitenlanders wat we doen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_221548859
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2026 15:33 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
De meesten niet in Nederland hoor. Het is bouwen voor buitenlanders wat we doen.
Bouwend Nederland hoeft toch niet thuis te zitten en zich daar vervelen? Geef bouwend Nederland maar flink veel te bouwen.
  Moderator dinsdag 11 augustus 2026 @ 15:55:34 #25
500105 crew  vul_maar_in
Doe je toch wel...
pi_221548872
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2026 15:48 schreef torentje het volgende:

[..]
Bouwend Nederland hoeft toch niet thuis te zitten en zich daar vervelen? Geef bouwend Nederland maar flink veel te bouwen.
iets met stikstof...
- vmi voor intimi -
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')