abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221537544
Zag dit topicje nog niet, en dacht toch wel een leuke aanwinst in deze tijd want met AI kun je echt heel veel leuke tools, programma's, spelletjes maken zonder (al te veel) programeer kennis.

Afgelopen week had ik zomaar een idee, laat ik eens kijken of je met ESP32 een energie monitor kan maken die met Victron producten kan werken, nou dat kan. Dus heb ik samen met Claude een Energie monitor gemaakt voor mijn Victron Laadregelaar, en aangezien het kon gelijk ook maar een battery shunt van 300A gekocht (deze kan hij ook uitlezen) waardoor ik nu middels een simpele ESP32, PIR, LCD, KLOK MODULE en drukknopje nu een leuk werkende product heb!

:@

Impressie

Ik ga komende week nog spelen met de instellingen en het finetunen van de code, maar de eerste test was al veel belovend. Externe meters vs deze scheelde maar 0.5% dus dat was best netjes voor een eerste run. De code wil ik zeker gaan delen, dit omdat het voor 99% toch door AI geschreven is en ik het leuk vind als anderen ditzelfde zouden gaan maken of iets in die trend.

En natuurlijk ben ik erg benieuwd wat voor tools jullie gemaakt hebben met AI, dat kunnen natuurlijk ook software matige tools zijn of whatever. Zolang AI je maar goed heeft geholpen! :+

Ik ben trouwens met meer tools bezig, waar ik ook hulp van copilot/claude bij gebruik.
- Meterkast op basis van ESP32 met relays, schuifregisters, multiplexers, ledjes, pushbuttons, automatische zekeringen, etc.
- Voermachine voor m'n nieuwe vijver ook weer op basis van ESP.
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
  maandag 10 augustus 2026 @ 10:55:55 #2
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_221540892
Ik ben bezig met een app om mijn eigen itch te scratchen. Ik lees aardig wat, veel ook in het engels, en regelmatig kom ik een woord tegen waar ik nog niet bekend mee ben. Dan zoek ik dat woord op, en lees ik verder. Waar ik echter tegenaan liep is dat ik vaker dezelfde woorden opzocht, en doordat sommige woorden zo weinig voorkomen ik deze weer vergat. Daar ben ik nu met Claude een app voor aan het maken, redelijk gevibe coded, ik review de meeste code wel, en de infra heb ik zelf opgezet.

De flow werkt zo: tijdens het lezen zoek je een woord op, en lees je verder. Later krijg je adhv een spaced repetition algoritme notificaties om de woorden te herhalen. Op die manier zouden de woorden beter in je lange termijn geheugen moeten komen.

SPOILER: even in spoiler want veel screenshots
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_221543164
quote:
16s.gif Op maandag 10 augustus 2026 10:55 schreef FlippingCoin het volgende:
Ik ben bezig met een app om mijn eigen itch te scratchen. Ik lees aardig wat, veel ook in het engels, en regelmatig kom ik een woord tegen waar ik nog niet bekend mee ben. Dan zoek ik dat woord op, en lees ik verder. Waar ik echter tegenaan liep is dat ik vaker dezelfde woorden opzocht, en doordat sommige woorden zo weinig voorkomen ik deze weer vergat. Daar ben ik nu met Claude een app voor aan het maken, redelijk gevibe coded, ik review de meeste code wel, en de infra heb ik zelf opgezet.

De flow werkt zo: tijdens het lezen zoek je een woord op, en lees je verder. Later krijg je adhv een spaced repetition algoritme notificaties om de woorden te herhalen. Op die manier zouden de woorden beter in je lange termijn geheugen moeten komen.

SPOILER: even in spoiler want veel screenshots
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Leuk man! Nuttige toevoeging!

En waar wordt de app precies in gemaakt?

Zelf review ik zo'n 80% van de code denk ik, ga niet uitgebreid alles analyseren maar zeker de uitkomst/uitvoering wel. Maar het blijft mij verbazen.
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
  maandag 10 augustus 2026 @ 17:23:12 #4
459912 FlippingCoin
pi_221543333
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 16:41 schreef Chandler het volgende:

[..]
Leuk man! Nuttige toevoeging!

En waar wordt de app precies in gemaakt?

Zelf review ik zo'n 80% van de code denk ik, ga niet uitgebreid alles analyseren maar zeker de uitkomst/uitvoering wel. Maar het blijft mij verbazen.
Het is gemaakt in Go aan de achterkant, html en typescript aan de voorkant, geen framework of gekkigheid. Infra is terraform.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
pi_221553527
Ik heb een minimale video edtor gemaakt, ik zocht een tool waarbij ik gewoon een timeframe can selecteren, een crop box kan draggen, en vervolgens een export van dat stuk, daarnaast ook een time preset van 81 frames, waarom is dat handig? Omdat dat voor training van het Ai model supernauwkeurig luistert, als je hele tijd 81 frames moet selecteren is dat een pokkenwerk, maar nu drag ik gewoon naar de start en is het einde precies goed.

Mocht iemand interesse hebben, dan kan ik wel link sturen, het is gemaakt in Python.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_221623504
quote:
0s.gif Op woensdag 12 augustus 2026 08:34 schreef raptorix het volgende:
Ik heb een minimale video edtor gemaakt, ik zocht een tool waarbij ik gewoon een timeframe can selecteren, een crop box kan draggen, en vervolgens een export van dat stuk, daarnaast ook een time preset van 81 frames, waarom is dat handig? Omdat dat voor training van het Ai model supernauwkeurig luistert, als je hele tijd 81 frames moet selecteren is dat een pokkenwerk, maar nu drag ik gewoon naar de start en is het einde precies goed.

Mocht iemand interesse hebben, dan kan ik wel link sturen, het is gemaakt in Python.
Dat vraagt om foto's.

Ik ben momenteel bezig met Claude een script te ontwikkelen die aangezichtsherkenning doet in video's, zodat ik kan achterhalen wie er in welke video voorkomt. Das ook best een werkje, vraagt heel wat van mijn CPU. 1 frame om de 10 minuten film kost mij nu al 21 uur verwerken. Dus als ik per frame wil gaan werken denk ik dat ik wel maanden bezig ben :+

Maar leuk speelgoed!
Like trump...
pi_221623884
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2026 19:51 schreef Chandler het volgende:

[..]
Dat vraagt om foto's.

Ik ben momenteel bezig met Claude een script te ontwikkelen die aangezichtsherkenning doet in video's, zodat ik kan achterhalen wie er in welke video voorkomt. Das ook best een werkje, vraagt heel wat van mijn CPU. 1 frame om de 10 minuten film kost mij nu al 21 uur verwerken. Dus als ik per frame wil gaan werken denk ik dat ik wel maanden bezig ben :+

Maar leuk speelgoed!
Afhankelijk van de library die je gebruikt voor gezichtsherkenning kan het schelen om het het frame te downscalen naar een kleiner formaat, en eventueel naar zwartwit, ik heb deze strategie al een jaar of 15 toegepast op beeldherkenning, maar ik weet niet of het ook voor gezichten gaat werken.
  vrijdag 21 augustus 2026 @ 20:53:04 #8
459912 FlippingCoin
pi_221623998
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2026 19:51 schreef Chandler het volgende:

[..]
Dat vraagt om foto's.

Maar leuk speelgoed!
Heb je dan een database met foto’s van acteurs oid?
pi_221624015
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2026 20:34 schreef raptorix het volgende:
Afhankelijk van de library die je gebruikt voor gezichtsherkenning kan het schelen om het het frame te downscalen naar een kleiner formaat, en eventueel naar zwartwit, ik heb deze strategie al een jaar of 15 toegepast op beeldherkenning, maar ik weet niet of het ook voor gezichten gaat werken.
Klopt, nu 1280 met gezichtsherkenning van min 40px

Maar een aantal films checken kost gewoon heel veel tijd.

quote:
16s.gif Op vrijdag 21 augustus 2026 20:53 schreef FlippingCoin het volgende:
Heb je dan een database met foto’s van acteurs oid?
Dat is inderdaad het doel ja, maar eerst ben ik aan het kijken of het halen van gezichten werkt, en die moet ik groeperen. Want ik heb veel dezelfde personen in een film maar wil uiteindelijk maar 1 naam zien ipv vele :+ plus als ze op elkaar lijken moet ik ze wel uit elkaar kunnen houden!

Maar ik heb nog een lange weg te gaan.
Like trump...
  vrijdag 21 augustus 2026 @ 20:58:19 #10
459912 FlippingCoin
pi_221624026
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2026 20:55 schreef Chandler het volgende:

[..]
Dat is inderdaad het doel ja, maar eerst ben ik aan het kijken of het halen van gezichten werkt, en die moet ik groeperen. Want ik heb veel dezelfde personen in een film maar wil uiteindelijk maar 1 naam zien ipv vele :+ plus als ze op elkaar lijken moet ik ze wel uit elkaar kunnen houden!

Maar ik heb nog een lange weg te gaan.
Ah dus voor nu het doel om gezichten te herkennen en ze te onderscheiden van elkaar zonder nog te weten wie het zijn?
pi_221624042
quote:
16s.gif Op vrijdag 21 augustus 2026 20:58 schreef FlippingCoin het volgende:
Ah dus voor nu het doel om gezichten te herkennen en ze te onderscheiden van elkaar zonder nog te weten wie het zijn?
Yup, want dat is een eitje als je al een bestaande database hebt. Die kan ik zo van IMDB trekken.

Maar dat is de lol niet, wel het detecteren van al die gezichten, ze goed groeperen.

Maar kost zoveel GPU/CPU :@ en zoveel heb ik (nog) niet.
Like trump...
pi_221624062
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2026 21:00 schreef Chandler het volgende:

[..]
Yup, want dat is een eitje als je al een bestaande database hebt. Die kan ik zo van IMDB trekken.

Maar dat is de lol niet, wel het detecteren van al die gezichten, ze goed groeperen.

Maar kost zoveel GPU/CPU :@ en zoveel heb ik (nog) niet.
Ik denk dat dit niet gaat werken, je krijgt afhankelijk van je "database" namelijk een explosief aantal mogelijkheden, dus met 10 gezichten met 1 frame moet je 10 checks doen, maar heb je 1000 in je database dan worden het er al 1000 per frame, ik zou eerder kijken of er specifieke AI models zijn waar die gezichten al in opgeslagen zijn, ik heb net even getest, maar qwen 3.6 herkent best wel veel, ik schat zo in dat de top 5000 acteurs wel herkent zouden worden.
pi_221624080
Overigens in algemeen heb ik een tijdje terug zoiets gedaan op 10.000 fotos van een vermist meisje, daar heb ik eerst een heel snel/grof model gebruikt dat een ruwe schifting maakte en daarna nog eens met de stofkam er door heen ging om tot een goed resultaat te komen, het werkte best goed, en kon 30 herkenbare fotos van haar vinden in de 10.000 stuks.
pi_221624094
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2026 21:03 schreef raptorix het volgende:
1 frame moet je 10 checks doen, maar heb je 1000 in je database dan worden het er al 1000 per frame, ik zou eerder kijken of er specifieke AI models zijn waar die gezichten al in opgeslagen zijn, ik heb net even getest, maar qwen 3.6 herkent best wel veel, ik schat zo in dat de top 5000 acteurs wel herkent zouden worden.
Klopt, maar op die manier kan ik wel leren hoe gezichten er uit zien, als m'n database is opgebouwd wordt het in de toekomst een stuk gemakkelijker (hoop ik dan).

Ik heb reeds 288k aan gezichtsfotos :+ dus ja dat duurt wel fftjes.

Maar niet proberen is sowieso failen.. dus gewoon proberen.
Like trump...
pi_221624327
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2026 21:06 schreef Chandler het volgende:

[..]
Klopt, maar op die manier kan ik wel leren hoe gezichten er uit zien, als m'n database is opgebouwd wordt het in de toekomst een stuk gemakkelijker (hoop ik dan).

Ik heb reeds 288k aan gezichtsfotos :+ dus ja dat duurt wel fftjes.

Maar niet proberen is sowieso failen.. dus gewoon proberen.
Ik zou dan sowieso eens kijken of je zelf een custom AI model kan maken waar je tegen kan vergelijken, als ik me niet vergis had Microsoft hier in verleden een trainingstool voor die je via GUI kunt gebruiken
pi_221624338
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2026 21:49 schreef raptorix het volgende:

[..]
Ik zou dan sowieso eens kijken of je zelf een custom AI model kan maken waar je tegen kan vergelijken, als ik me niet vergis had Microsoft hier in verleden een trainingstool voor die je via GUI kunt gebruiken
Dank voor de tip, wie weet neem ik het later nog eens mee.

Ben nu al clusters aan het maken per video, dat scheelt al heel veel vergelijkingen. :@

Maar wat ik al zei; met mijn beperkte rekenkracht kost een test draaien vaak al een paar uurtjes, maar gelukkig heb ik alle tijd en totaal geen haast! :) plus ben ook nog aan het spelen met andere projectjes maar als deze draait is mijn systeem wel een stukje minder snel......
Like trump...
pi_221624819
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2026 21:51 schreef Chandler het volgende:

[..]
Dank voor de tip, wie weet neem ik het later nog eens mee.

Ben nu al clusters aan het maken per video, dat scheelt al heel veel vergelijkingen. :@

Maar wat ik al zei; met mijn beperkte rekenkracht kost een test draaien vaak al een paar uurtjes, maar gelukkig heb ik alle tijd en totaal geen haast! :) plus ben ook nog aan het spelen met andere projectjes maar als deze draait is mijn systeem wel een stukje minder snel......
Zelfs met goede rekenkracht gaat dit lastig worden, ik heb ooit een vergelijkbare test gedaan met 4 statische fotos op 10K fotos en dan duurt het ook vele uren, de bottelneck zit hem echt in de vergelijkingsfots...``
pi_221624922
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2026 23:22 schreef raptorix het volgende:
goede rekenkracht gaat dit lastig worden, ik heb ooit een vergelijkbare test gedaan met 4 statische fotos op 10K fotos en dan duurt het ook vele uren, de bottelneck zit hem echt in de vergelijkingsfots...``
Nou, dat valt mee. Ik heb eerst een database aangemaakt met thumbnails (om de 10 seconden) van iedere film (400GB). Dat waren er zo'n 280k, die heb ik in een database gezet met een vergelijkingsmodel. Daarna clusters gemaakt per film van maximaal 100 beelden per 'persoon'. Daarna deze 100 beelden per persoon per video vergeleken met al die andere. Dat scheelt al een shitload, als ik 100 naar 25 zet is het een kwestie van een uurtje of 2. Dan heb ik best goede resultaten. (net gemerkt)
Like trump...
pi_221625251
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2026 23:47 schreef Chandler het volgende:

[..]
Nou, dat valt mee. Ik heb eerst een database aangemaakt met thumbnails (om de 10 seconden) van iedere film (400GB). Dat waren er zo'n 280k, die heb ik in een database gezet met een vergelijkingsmodel. Daarna clusters gemaakt per film van maximaal 100 beelden per 'persoon'. Daarna deze 100 beelden per persoon per video vergeleken met al die andere. Dat scheelt al een shitload, als ik 100 naar 25 zet is het een kwestie van een uurtje of 2. Dan heb ik best goede resultaten. (net gemerkt)
Ik weet niet of je zelf een beetje software development achtergrond hebt, maar wat belangrijk is dat je hierbij goed gebruikt maakt van eventuele parallel processing of dat je bijvoorbeeld niet elke keer een model opnieuwe load/unload. Daarnaast denk ik dat ik de strategie zou aanpassen om per film eerst alle unique faces te extracten, en dan per face te laten matchen op je database, ik denk dat dat al een stuk in combinaties gaat schelen.
pi_221625286
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2026 05:32 schreef raptorix het volgende:
Ik weet niet of je zelf een beetje software development achtergrond hebt, maar wat belangrijk is dat je hierbij goed gebruikt maakt van eventuele parallel processing of dat je bijvoorbeeld niet elke keer een model opnieuwe load/unload. Daarnaast denk ik dat ik de strategie zou aanpassen om per film eerst alle unique faces te extracten, en dan per face te laten matchen op je database, ik denk dat dat al een stuk in combinaties gaat schelen.
Ja ik heb een beetje ervaring ;) dus dat scheelt en ik doe idd aan threading, maar te veel threads werkt weer averechts.

En yes dat ben ik reeds aan het doen.
Like trump...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')