[TLDR] Gezocht: ervaring met het aftakken van de richtingaanwijzer op een standaard Aspöck verlichtingsysteem, en tips/tricks/do's/dont's voor het boren in de polyester kap van een paardentrailer [/TLDR]
Mijn vrouw moest een paard, en paard moest in paardentrailer. Dus ik heb een trailer voor haar gekocht. Anderhalfpaards, dus ze mag zelf gewoon op de passagiersstoel
Een skoone, net een jaar oud, het nie veul geleeje. Maar gebruikt, dus garantie is

want niet overdraagbaar.
Nu vind ik op eigenlijk alle paardentrailers de verlichting maar

En daarom wil ik dat dus pimpen.
Wat er nu op zit is een standaard setje van Aspöck, de Earpoint 3 om precies te zijn. Daarbij hoort ook een standaard kabelset, maar die is buiten de contourverlichting niet voorzien van mogelijkheden om extra verlichting op aan te sluiten.
Nu is het zo dat je via een (origineel Aspöck) adapterkabeltje tussen de standaard kabelset en het achterlicht wel een aftakking kan realiseren voor extra achteruitrijverlichting, dus die kan ik sowieso aansluiten. Voor de montage zijn er loze gaten in de liggers van de achterklep die prima geschikt zouden zijn
Ik wil echter ook toplichten installeren, zoals ze bij vrachtwagens ook vaak hebben, met achterlicht, rem en richtingaanwijzer. En daar wordt het lastig, want:
- Er is geen origineel Aspöck kabeltje om de richtingaanwijzer mee af te takken

De opties zijn óf het omwisselen van de contacten in dat standaard kabeltje voor de achteruitrijverlichting als die demontabel is, óf het zelf in elkaar knutselen van zo'n kabeltje met de losse connectors die Aspöck ook gewoon levert. De benodigde krimptang heb ik. Rem kan ik van het al aanwezige derde remlicht aftakken en achterlicht van de contourmarkering, of als ik toch bezig ben maak ik er één gecombineerde kabel van. Heeft iemand ervaring met het realiseren van een tweede richtingaanwijzer op zo'n systeem?
- Er is geen ruimte voorzien om dergelijke verlichting aan te brengen, dus ik zou in de polyester kap moeten gaan boren. Daar heb ik geen ervaring mee, dus ik ben bang voor scheurvorming als ik het verkeerd doe

Heeft iemand daar ervaring mee?
Het moet kunnen, want de bereden politie heeft ook blauwe flitsers in de kap op die plekken, en die boys maken serieus kilometers met hun trailers

Wij gaan maar een tiental keer per jaar op stap.
Het laatste punt is het laten meeknipperen van de zijmarkeringslichten met de richtingaanwijzer. Daar levert Dasteri een mooie module voor, als het lukt om de richtingaanwijzer af te takken is het aansluiten daarvan geen probleem meer.
Theoretisch is het een optie om de Jaeger stekker van de standaard kabelboom af te knippen, en met een nieuwe stekker/kabel via een lasdoos te gaan. Maar dat wordt ook wel een hele operatie, dus dat zou mijn laatste keuze zijn. Niet in de laatste plaats omdat ik met de kabels van alle extra verlichting dan ook nog helemaal naar de voorkant van de trailer zou moeten, en dat zou betekenen dat ik die ook halverwege nog zou moeten gaan verlengen. Door met een aftakkabeltje te werken kan ik met een klein lasdoosje toe voor alleen de toplichten en de meeknippermodule.
Aspöck Earpoint 3:
![1899955023.jpg]()
Standaard Aspöck adapterkabel:
![2057099877.jpg]()
Flitsers in de kap van de politietrailers:
![IMG_1484-768x1024.jpg]()
Onze trailer, Atec Thensa 1600:
![DSC01408-640-x-480-600x450.jpg]()