abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Frontpage dinsdag 4 augustus 2026 @ 11:18:31 #1
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_221498242
Bekijk deze YouTube-video

Bosbeetle:
quote:
Ik ben nogal van de projectjes zie: http://forum.fok.nl/topic/2100984

Dus wordt het tijd voor een nieuw projectje, dit keer ga ik mijn platen eens beluisteren. (ik hou het eerst bij vinyl alleen) Ik zal elke plaat hier melden en er een klein tekstje bij plaatsten. Dit kan even duren :P (heb ooit al mijn mp3s achter elkaar geluisterd en daar was ik meer dan een jaar mee bezig dus wie weet hoe lang dit gaat duren heb ook wat minder tijd dus het zal niet elke dag geupdate worden)

Maar zonder verder getreuzel mijn platenkast:
BB:

Dagoducks' ouders:

En dagoduck zelf:

Gehenna:

Glad_Janus:

Pipster:

bazbo's cd's (pop/rock/jazz)

Ben je ook van plan je gehele platenkast te draaien, post hier!

(hahaha platenkast gedraaid)

Het liefst alleen reageren op en over de gedraaide platen en algemene discussies over vinyl in het vinyl-topic voeren

En weer verder...

[ Bericht 0% gewijzigd door bazbo op 05-08-2026 06:49:56 ]
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage dinsdag 4 augustus 2026 @ 12:28:33 #2
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_221498730
bazbo cd3023: Frank Zappa - Zappa In New York

Zappa. Eind 1976 raakt Zappa verstrikt in een ingewikkelde rechtszaak met zijn platenmaatschappij Warner. Hij is dan net op tournee met een band die bestaat uit Terry Bozzio (drums), Patrick O'Hearn (bas), Eddie Jobson (toetsen/viool) en Ray White (gitaar/zang). In het begin van de tour doet ook Bianca Odin aka Lady Bianca (toetsen/sax/zang) mee, maar zij haakt na een paar weken af, moe van het publiek dat voortdurend schreeuwt dat ze haar tieten moet laten zien. (Ze is overigens te horen op de concertregistratie Philly '76 die postuum verschijnt in 2009.) Tussen kerst en nieuwjaar 1976 staat de band vier avonden (26/27/28/29 december) in The Palladium in New York en Zappa besluit om er een bijzondere gelegenheid van te maken: hij breidt de band uit met de blazerssectie van Saturday Night Live (Lou Marini, Tom Malone en Randy en Michael Brecker) en percussionisten David Samuels en Ruth Underwood. (Zappa was eerder in december te gast in Saturday Night Live.) Voor enkele aankondigingen nodigt hij Don Pardo uit, een dan zeer bekende radio- en televisiepresentator. Van de opnamen die Zappa alle avonden maakt, stelt hij een dubbelelpee samen. Ondertussen is het dispuut met Warner zo opgelopen, dat hij besluit om in één keer van zijn contractuele verplichtingen af te komen: in maart 1977 levert hij vier elpees tegelijkertijd (waaronder Zappa In New York), maar Warner weigert. Zeer boos mixt Zappa alle materiaal van de vier elpees opnieuw en door elkaar en stelt er de vierdubbelelpee Läther van samen, maar ook die accepteert Warner niet. Op een avond zit Zappa in oktober 1977 bij WIOQ in de radiostudio en laat hij het publiek de gehele Läther horen. 'Zet de cassetterecorders maar aan,' zegt hij erbij. Warner brengt de vier losse elpees wél uit tussen maart 1978 en mei 1979, maar niet naar tevredenheid van Zappa. Een groot euvel is het hoesontwerp van drie van de vier platen, maar erger nog vindt Zappa dat Warner Zappa In New York in een gecensureerde versie uitbrengt: het stuk Punky's Whips ontbreekt. Een dubbelcd-versie komt in 1991 en die bevat alle materiaal, plus vier extra nummers. Die koop ik op 25 juli 1992. In opener Titties And Beer speelt drummer Bozzio de duivel, die de hoofdrolspeler probeert te verleiden zijn ziel te geven in ruil voor de vrijheid van zijn vriendin. Daarna klinkt Cruising For Burgers, een bonusnummer, en de gitaarsolo hierin is er eentje die in mijn oren een van de beste van Zappa ooit is. I Promise Not To Come In Your Mouth is een kort jazzy instrumentaaltje met een prachtige Minimoogsolo van Eddie Jobson. De titel is een tekstregel uit het daaropvolgende Punky's Whips, een complex stuk waarin Zappa de draak steekt met Bozzio, die eens had laten vallen dat hij Punky Meadows, de gitarist van de rockgroep Angel, dusdanig bewonderde dat hij er wel eens opgewonden van werd. Don Pardo doet de hilarische introductie, Bozzio drumt en zingt tegelijkertijd, de blazerssectie is retestrak en Zappa's gitaarsolo verbijsterend. Honey Don't You Want A Man Like Me? is een korte liefdesgeschiedenis tussen twee mensen. In The illinois Enema Bandit vertelt Zappa het ware verhaal over Michael Kenyon, de man die vrouwen beroofde en hen vastbond en een klysma gaf; hij werd veroordeeld voor beroving maar niet voor het toedienen van een klysma, want daar was geen wet tegen. Pardo doet de introductie weer, Ray White zingt de sterren van de hemel en Zappa speelt wederom een grandioze gitaarsolo. De tweede cd start met twee stukken die niet op de oorspronkelijke elpee staan. I'm The Slime kent een fantastisch blazersarrangement, terwijl Don Pardo een deel van de tekst op zich neemt; het daarop volgende Pound For A Brown sluit hier schitterend op aan. Manx Needs Women is een gecomponeerd stuk voor percussie en daarna volgt The Black Page Drum Solo/The Black Page #1. Dit is een legendarische drumsolo die Zappa schreef voor Bozzio; de titel is een weergave van hoe de bladmuziek eruit ziet. (Zappa heeft hier overigens veel overdubs aan toegevoegd.) Het stuk gaat abrupt over in de pakkende rock 'n roll song Big Leg Emma, oorspronkelijk van Absolutely Free (uit 1967), maar hier met een heerlijk blazersarrangement. The Black Page #2 is opnieuw de drumsolo, maar nu met een gecomponeerde melodie eroverheen. Een uitvoering van Sofa No. 1 (de instrumentale versie) krijgt niet alleen een blazersarrangement, maar ook een venijnige gitaarpartij erbij. The Torture Never Stops is het vierde bonusnummer, hier subtiel gespeeld, bijna een easy-listeningversie en met een mooie gitaarsolo. Het laatste stuk is The Purple Lagoon/Approximate, dat de hele vierde elpeekant beslaat. Approximate is oorspronkelijk een atonaal stuk zonder toonhoogte en met alleen ritme dat op verschillende manieren uitgevoerd kan (op instrumenten, met stampvoeten, als dans) en dat vooral in 1972/1973 is gespeeld. Hier is het te horen in combinatie met The Purple Lagoon, dat hij tijdens zijn gastoptreden in Saturday Night Live (naast Peaches En Regalia) ten gehore bracht, toen met John Belushi als samuraivechter. Na het thema volgen verschillende solo's, waaronder een meesterlijke trompetsolo van Randy Brecker. Omdat Zappa een percussiesolo wat saai vond, heeft hij er in de studio een gitaarsolo overheen gespeeld. In 2019 komt er postuum een mooie heruitgave, met daarop niet alleen het oorspronkelijk bedoelde album, maar ook vier cd's aan extra materiaal van de vier concertavonden. Dit is een van mijn (vele) favoriete Zappaplaten.

:Y

[ Bericht 0% gewijzigd door bazbo op 05-08-2026 06:51:40 ]
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
  Redactie Frontpage donderdag 6 augustus 2026 @ 08:25:43 #3
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_221510574
bazbo cd3024: Frank Zappa - Studio Tan

Zappa. Van de vier albums die Zappa in 1977 in bulk bij Warner inleverde en die Warner weigerde, is dit de tweede. Warner brengt het alsnog uit eind 1978, maar Zappa is ontevreden over de manier waarop. Warner heeft op eigen houtje een hoesontwerper ingehuurd en Gary Panter maakt bij drie van de vier albums naar eigen inzicht een hoes. Op Studio Tan staat studiomateriaal dat is opgenomen tussen december 1974 en de zomer van 1976 én in de zomer van 1969. Op de hoes staat nauwelijks vermeld wie er allemaal meespelen, maar als we goed luisteren en weten wie er in die tijd betrokken zijn bij de opnamen in de studio is de lijst van muzikanten lang. Belangrijkste bijdragers zijn George Duke, Tom Fowler en Chester Thompson. De elpee opent met het plaatkantlange The Adventures Of Greggary Peccary, een grotesk soort rockopera waarin Zappa allerlei muzikale en maatschappelijke thema's met elkaar verbindt en ridiculiseert. Het verhaal is dan ook te dom voor woorden: een peccari die de kalender uitvindt en te maken krijgt met buitenissige figuren, waaronder Billy The Mountain die zijn rentree maakt. Muzikaal gezien klinkt het als de Grand Wazoo band; er zitten melodieën en fragmenten in van Brown Clouds en andere stukken die Zappa met zijn Grand Wazoo in 1972 op het podium speelde. Het is - net als het stuk Billy The Mountain - een razend knap geconstrueerd werk, maar zal voor velen te onnavolgbaar zijn. De tweede plaatkant van de elpee opent met Let Me Take You To The Beach, een retedomme meegiller. Revised Music For Guitar & Low-Budget Orchestra is een bewerking van het lange stuk dat Zappa schreef voor Jean-Luc Ponty voor diens elpee King Kong uit 1970 die Zappa produceerde en waarop Ponty allerlei werk van Zappa speelt. Ook hier horen we het geluid van The Grand Wazoo band. De elpee eindigt met RDNZL, een complexe monstercompositie met duizelingwekkende melodieën en fraaie solo's van Zappa en Duke. Een cd-versie komt in 1991 en die koop ik op 23 april 1994. Voor de cd heeft Zappa gemeend wat titels te moeten aanpassen én de volgorde van stukken op de tweede plaatkant. Revised Music komt nu eerst en Beach daarna. Ik vind dat laatste wel oké, Beach is nu een passende en luchtige onderbreking van de 'zware' kost van de andere twee stukken; anderzijds is dit de volgorde die ik als eerste hoor en voor mij vertrouwd is (geraakt). Hoewel Studio Tan commercieel weinig deed, is het een uitstekende plaat en is het achteraf fijn dat Zappa ons wat niet eerder materiaal geeft.

Redactie Frontpage donderdag 6 augustus 2026 @ 09:29:27 #4
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_221510973
bazbo cd3025: Frank Zappa - Sleep Dirt

Zappa. De derde plaat die Zappa in 1977 in bulk afleverde bij Warner en de tweede met een Panterhoesontwerp. Net als op Studio Tan krijgen we op Sleep Dirt een mix van ouder materiaal te horen, opgenomen in verschillende periodes in december 1974 en in 1976 en met verschillende bands. Terry Bozzio, Chester Thompson, Ruth Underwood, Patrick O'Hearn en George Duke dragen het meeste bij. Zappa's oorspronkelijke idee voor de titel was Hot Rats III. Dit keer ligt de nadruk op instrumentaal en wat jazzier materiaal. Sleep Dirt verschijn in 1979, met weinig tot niets aan informatie over wie erop speelt vermeld op de hoes. Drie van de zeven stukken zijn gelinkt aan Hunchentoot, een bizar soort sprookje dat Zappa schreef toen hij begin 1972 aan bed en rolstoel was gekluisterd. Het album opent met Filthy Habits, met een intrigerend thema en een gitaarsolo; bijzonder is dat Zappa hier ook alle toetsenpartijen speelt. Flambay en Spider Of Destiny zijn kortere jazzrockachtige stukken en zijn afkomstig uit de Hunchentoot-musical (die in zijn geheel nooit het levenslicht zou zien). Regyptian Strut is een majestueus bigbandnummer waarin Bruce Fowler alle blazerspartijen voor zijn rekening neemt. De tweede plaakant begint met Time Is Money, eveneens uit Hunchentoot en vervolgens klinkt het titelnummer Sleep Dirt. Het is een duet tussen Zappa en James 'Bird Legs' Youman, beiden op akoestische gitaar, niet alleen een zeer fraai stukje muziek, maar ook in meerdere opzichten een unicum in het Zappaoeuvre. Aan het eind horen we Youman stilvallen, waarop Zappa vraagt: 'Gettin' tired?' en Youman antwoordt: 'No, my fingers got stuck'. De elpee eindigt met het indrukwekkende The Ocean Is The Ultimate Solution, een lang jazzrockwerk waarin Bozzio en O'Hearn de ritmesectie zijn en Zappa toetsen en gitaar speelt en uitgebreid soleert. Zappa heeft het stuk samengesteld uit een langere jam; het schijnt dat er ergens in de kelder een complete versie van bijna een half uur ligt. In 1982 vraagt Zappa aan zangeres Thana Harris (echtgenote van Bob die in 1980/1981 onderdeel van de band is) om de drie Hunchentootstukken van zang te voorzien. Ten tijde van de opnamen kan Zappa geen goede zangeres vinden en de stukken zijn oorspronkelijk bedoeld als lied in plaats van instrumentaal. Bovendien laat hij Chad Wackerman de drumpartijen van deze drie nummers opnieuw inspelen. Als in 1991 de cdversie van Sleep Dirt verschijnt, zet Zappa de vocale versies van de drie nummers erop. Fans reageren weer furieus. Ik koop de cdversie op 8 september 1993 en ik ken dan de oorspronkelijke elpee (nog) niet, dus voor mij zijn de vocale versies de enige en ik weet dus niet beter.

Redactie Frontpage donderdag 6 augustus 2026 @ 09:40:15 #5
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_221511016
bazbo cd3026: Frank Zappa - Sleep Dirt

Zappa. Tijdens de grote rereleasereeks in 2012 komt ook Sleep Dirt opnieuw uit en dit keer heeft het familiebedrijf ZFT ervoor gekozen om de oorspronkelijke elpeemix te gebruiken, dus zonder de vocale en drumoverdubs. Ik koop die versie op 28 augustus 2012 en hoor de drie instrumentale Hunchentoot-songs in volle glorie voor het eerst. Instrumentaal zijn ze net zo boeiend als de versies met zang; ik vind dat beide versies goed naast elkaar kunnen bestaan: enerzijds de versies zoals ze Zappa aanvankelijk voor ogen/oren stonden, anderzijds hoe hij ze destijds op de elpee heeft gezet. Sleep Dirt is een sterke jazzrockplaat.

Redactie Frontpage vrijdag 7 augustus 2026 @ 11:23:00 #6
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_221517531
bazbo cd3027: Frank Zappa - Sheik Yerbouti

Zappa. Terwijl de juridische strijd met de platenmaatschappij loopt, heeft Zappa vanaf half 1977 een nieuwe band om zich heen. Van de vorige tourband zijn alleen drummer Terry Bozzio en bassist Patrick O'Hearn overgebleven. Nieuw zijn percussionist Ed Mann, de toetsenisten Tommy Mars en Peter Wolf en gitarist Adrian Belew. De groep speelt een enorme tournee in de tweede helft van 1977 en de eerste helft van 1978. Eind oktober 1977 speelt het gezelschap zes shows in The Palladium in New York ter gelegenheid van Halloween en beeld- en geluidsopnamen daarvan verschijnen jaren later pas op de video en plaat Baby Snakes. Zappa laat ook opnamen maken van het concert in Hammersmith Odeon in Londen eind januari en eind februari 1978. Met die tapes gaat hij de studio in en monteert hij een dubbelelpee die zijn gelijke niet kent. Er liggen wagonladingen overdubs overheen en toch heeft alles nog een krachtige uitstraling of je bij het concert aanwezig bent. Het is een meesterwerk in techniek van editing en overdubbing. Sheik Yerbouti verschijnt in maart 1979 en er is een single Dancin' Fool. Ik zie de song op televisie in het programma Toppop. Ik heb nog nooit gehoord van ene Frank Zappa en wat voor soort muziek hij maakt, maar als veertienjarige begrijp ik dat dit lied een parodie is op de discorage die de wereld verovert. Onthouden!, denk ik. Pas in 1987 koop ik de dubbelelpee, een digitaal geremasterde heruitgave. Het is de tweede of derde Zappaplaat die ik koop en ken en hij blaast me volledig omver. Alle stukken lopen in elkaar over en de enige pauze tussen de nummers is als ik de plaat moet omdraaien. De eerste plaatkant opent met I Have Been In You en ik heb dan nog geen benul dat het de spot drijft met Peter Frampton (die in 1977 een elpee en hitsingle uitbrengt met de titel I'm In You). In Flakes gaat het over de beroerde kwaliteit die sommige middenstanders leveren en Belew mag zijn imitatie van Bob Dylan ten beste geven. Broken Hearts Are For Assholes is een typisch Zappanummer en in I'm So Cute mag drummer Bozzio de spot drijven met punk. Op plaatkant twee bezingt Belew seksavonturen in Jones Crusher, waarna Rat Tomago een gitaarsolo is uit een uitvoering van The Torture Never Stops. Tussendoor horen we musique concrète die Zappa ook op Läther heeft gebruikt om stukken aan elkaar te linken. Bobby Brown is een ander zeer bekend en typisch Zappanummer, waarin hij de op geld en glamour beluste homoscene te kakken zet. Rubber Shirt is een intrigerend stuk: Zappa heeft de baspartij van een nummer gepulkt en die over de drumtrack van een totaal ander nummer van een totaal ander concert in een totaal andere maatsoort geplakt; het kan niet, maar het resultaat is gestoord goed. Deze techniek die Zappa 'xenochrony' noemt, heeft hij voor het eerst gebruikt in Friendly Little Finger van Zoot Allures en zal hij later prominent gebruiken bij de gitaarsolo's op Joe's Garage. The Sheik Yerbouti Tango is de gitaarsolo uit Little House I Used To Live In, ergens opgenomen in Duitsland begin 1978. De derde plaatkant is een sterke reeks sterke stukken: Baby Snakes, Tryin' To Grow A Chin, City Of Tiny Lights, Dancin' Fool en Jewish Princess. Zappa drijft de spot met techneuten, rocksterren (The Eagles!), drugsgebruikers, discogangers en Joodse princessen. Om de laatste krijgt hij een aanklacht aan zijn broek, maar Zappa negeert de kritiek. De vierde plaatkant begint met Wild Love, een mini-opera in krap vier minuten, waarna het gigantische Yo Mama start: na het vrij simpele songgedeelte krijgen we een van Zappa's beste gitaarsolo's te horen. De basis van de song is afkomstig uit Londen eind februari 1978; de solo komt van drie (!) verschillende andere concerten en drie verschillende nummers en in de studio is het Tommy Mars die met zijn kamerbrede synthpartijen de boel bij elkaar moet houden. Sheik Yerbouti zal voor Zappa een commercieel succes blijken. De titel is overigens een verbastering van 'Shake your body', een verwijzing naar de hitsingles van discogroep KC & The Sunshine Band. Een cdversie komt in 1990 en die koop ik op 30 augustus 1993. Tot op de dag van vandaag behoort Sheik Yerbouti tot mijn top tien van favoriete Zappaplaten.

Redactie Frontpage vrijdag 7 augustus 2026 @ 11:26:28 #7
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_221517548
bazbo cd3028: Frank Zappa - Sheik Yerbouti

Zappa. In de reissuereeks van 2012 zit een mooi opgepoetste versie en die koop ik op 15 oktober 2012. Het geluid was al goed, maar nu is het allemaal nog wat ruimtelijker.

Redactie Frontpage zaterdag 8 augustus 2026 @ 08:31:23 #8
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_221523319
bazbo cd3029: Frank Zappa - Orchestral Favorites

Zappa. De vierde plaat die Zappa in 1977 in bulk bij Warner inlevert is Orchestral Favorites. Al van jongs af aan droomt Frank ervan om zijn muziek door een orkest te laten uitvoeren. Eind jaren vijftig en begin jaren zestig krijgt hij het via zijn oude muziekleraar voor elkaar dat een lokaal orkest zijn vreemde composities uitvoert, maar dat is nog voor een zeer klein publiek. Het lukt hem beter in 1970 en 1971 met de stukken die onderdeel zijn van 200 Motels en ook daarna blijft Zappa orkestmuziek schrijven. Op 17 en 18 september 1975 dirigeert hij een speciaal samengesteld orkest (The Abnuceals Emuukha Electric Symphony Orchestra) tijdens een concert in de Royce Hall in de UCLA campus. Die twee concerten neemt hij ook op. Een dag later, 19 september, neemt hij opnieuw op in de Royce Hall, maar nu zonder publiek. In het orkest zitten enkele bekende namen (muzikanten van zijn Grand en Petit Wazoo orkesten) en ook Ian Underwood, Dave Parlato en Terry Bozzio zijn erbij. Zappa betaalt de hele onderneming zelf, de kosten lopen op tot 200.000 dollar, een fiks bedrag in die tijd. Van de opnamen van 19 september stelt Zappa een elpee samen, die hij begin 1977 bij Warner inlevert (die het dus weigert) en pas in mei 1979 uitkomt, zonder Zappa's instemming. Gary Panter maakt de hoes en dit is de derde (en laatste) van de Panteralbums. Op de plaat slechts vijf stukken. Het album opent met Strictly Genteel, de imposante finale uit 200 Motels en daarna volgt Pedro's Dowry, een complex, abstract en bijna atonaal werkstuk. Naval Aviation In Art? is een korte maar ingetogen en wonderschone compositie. De tweede plaatkant begint met een arrangement van Duke Of Prunes (oorspronkelijk van Absolutely Free uit 1967), een beetje vreemde eend in de bijt vanwege de rockfeel door drums en Zappa's gitaarsolo. Bogus Pomp is dan de indrukwekkende afsluiter. Het bestaat uit delen uit de muziek voor 200 Motels en kent fragmenten die allerlei sferen oproepen. Als de plaat verschijnt zijn de kritieken wisselend en uiteindelijk verkoopt het niet zo goed. Een cdversie komt in 1991 en die koop ik op 23 april 1994. In 2019 komt er een speciale uitgave ter ere van de veertigjarige verjaardag van de plaat; op die editie is het complete concert van 18 september 1975 toegevoegd, maar daarover (veel) later meer. Orchestral Favorites vind ik een belangrijk album; het laat een wat onderbelichte kant horen van Zappa's multitalent.

Redactie Frontpage maandag 10 augustus 2026 @ 09:14:59 #9
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_221539611
bazbo cd3030: Frank Zappa - Joe's Garage Acts I, II & III

Zappa. In het najaar van 1978 is Zappa weer op tournee met een nieuwe band. Van de vorige zijn percussionist Ed Mann, toetsenisten Tommy Mars en Peter Wolf overgebleven; nieuw zijn drummer Vinnie Colaiuta, bassist Arthur Barrow en zanger Ike Willis. In de studio begint Zappa nieuwe nummers op te nemen en in de loop van de tijd ziet hij een bepaalde samenhang en zo ontstaat het verhaal Joe's Garage. In september 1979 verschijnt de elpee met daarop Act I en twee maanden later de dubbelelpee Act II & III. Het verhaal lijkt bizar: de muzikant Joe start een garagerockband die geen succes heeft, hij stort zich in relaties die hem niet bevredigen, sluit zich aan bij een (door de overheid geïnitieerde) religieuze sekte en nadat hij een robot seksueel heeft misbruikt, belandt hij in de gevangenis. Als hij na jaren weer vrij komt, blijkt de wereld te zijn veranderd in een dystopische nachtmerrie en kan hij alleen nog maar dromen van de gitaarnoten die hij ooit wilde spelen. Met de op dat moment actuele ontwikkelingen in de Amerikaanse samenleving en met de wetenschap dat in landen als Iran op dat moment muziek verboden is in gedachten, ontvouwt zich een scherp en onthutsend satirisch verhaal over censuur, hypocrisie van de kerken en de dubbele moraal van de Amerikaanse samenleving. Dat verhaal wordt verteld door The Central Scrutinizer, een robot die via een Big Brotherachtig systeem alles en iedereen in de gaten kan houden. Joe krijgt te maken met groupie Mary, L. Ron Hoover van The First Church Of Appliantology (een parodie op L. Ron Hubbard van de scientologykerk), Sy Borg (de robot op wie hij verliefd wordt) en Bald-Headed John (de 'king of the plookers'). Muzikaal gezien is er van alles te beleven: van rock en reggae en doowop tot pop en artrock en jazz en natuurlijk wagonladingen gitaarwerk. Op de eerste elpee staan de klassiekers; het titelnummer, Catholic Girls, Wet T-Shirt Night, Lucille Has Messed My Mind Up (medegecomponeerd door Jeff Simmons die het stuk in 1970 al opnam voor zijn door Zappa geproduceerde gelijknamige soloalbum) en natuurlijk Why Does It Hurt When I Pee?. Op Acts II & III staan bekende werken als Stick It Out (dat Zappa met Flo & Eddie al in 1971 speelde als onderdeel van de Sofa-suite), Sy Borg (met de hemelse Moogsolo), Keep It Greasy en Outside Now. Op Joe's Garage maakt Zappa veelvuldig gebruik van de xenochrony-techniek: de gitaarsolo's heeft hij geplukt van liveopnamen en over de basistracks van de studionummers gelegd. Soms klinkt het of de gitaarsolo echt zo in het nummer gespeeld is, maar het is dus echt allemaal toeval. Later zegt Zappa dat xenochrony veel tijd kost, want het duurt even voordat hij een gitaarsolo vindt die past bij het nummer. Het enige stuk met een live in de studio gespeelde gitaarsolo is Watermelon In Easter Hay, een ware klassieker onder de Zappainstrumentaaltjes. Act I blijkt uiteindelijk een commercieel succes, Acts II & III wat minder, waarschijnlijk vanwege het ondoorgrondelijke gitaarwerk dat hierop sterk vertegenwoordigd is. De drie elpees krijgen een remaster in 1989 en verschijnen in 1990 op een dubbelcd. Die koop ik op 29 oktober 1992. Joe's Garage behoort tot de klassieke Zappaplaten en Zappa zal tot aan het eind van zijn carrière stukken van het project spelen.

Redactie Frontpage maandag 10 augustus 2026 @ 09:44:17 #10
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_221540010
bazbo cd3031: Frank Zappa - Tinsel Town Rebellion

Zappa. Opnamen van de vele tournees die Zappa doet van het najaar van 1978 tot december 1980 wil hij oorspronkelijk uitbrengen op twee elpees onder de titels Warts And All en Crush All Boxes. Echter, begin 1981 verandert hij van gedachten en in mei 1981 verschijnt Tinsel Town Rebellion, met daarop materiaal voor de twee geplande platen, aangevuld met wat studio-opnamen en andere livestukken. De bands waarmee Zappa toert veranderen nogal eens van samenstelling en op Tinsel Town Rebellion horen we werk van drie tourbands met daarin drummers David Logeman en Vinnie Colaiuta, percussionist Ed Mann, bassisten Patrick O'Hearn en Arthur Barrow, toetsenisten Tommy Mars en Peter Wolf, gitaristen Denny Walley, Steve Vai en Warren Cuccurullo en zangers Ike Willis en Ray White. Vai meldt zich als knul van achttien eind jaren zeventig bij Zappa om in zijn band te komen spelen, maar Zappa vindt hem nog te jong. Wel mag hij Zappa's gitaarsolo's op papier uitwerken en in 1981 is de tijd rijp en mag de twintigjarige gitarist toetreden tot de band en de 'stuntgitaar'-partijen vertolken. De plaat gaat wederom over allerlei seksueel getinte zaken en opent met het studioliedje Fine Girl, een meebrulreggae over de seksistische ideeën die Amerikanen erop nahouden. Easy Meat kent soortgelijke thematiek; in deze song zit een majestueus orkestraal middenstuk met koffers vol toetsenoverdubs én een waanzinnige gitaarsolo. Het titelnummer is een satire op de punkrockscene en beschrijft een band die in punkstijl gaat spelen om zo een platencontract te krijgen. Bamboozled By Love is het verhaal over de man van wie de vriendin niet wil doen wat hij wil en het gedoe met haar uiteindelijk zo zat is dat hij haar om zeep helpt. Ook leuk. Naast nieuw werk dat nooit eerder op plaat is verschenen, krijgen we ook uitvoeringen van oudere Zappastukken te horen, al dan niet in een moderner arrangement: Love Of My Life, Ain't Got No Heart, Tell Me You Love Me, King Kong (althans de gitaarsolo uit een uitvoering daarvan in Now You See It - Now You Don't), het machtige Brown Shoes Don't Make It en een robotachtige Peaches En Regalia. Aan het eind daarvan kondigt Zappa een concert af door allerlei Italiaanse gitaristen op de noemen. De plaat krijgt een remaster in 1989 en een cdversie in 1990 en die koop ik op 13 augustus 1992. Door de fijne mix van allerlei stijlen, werk uit verschillende periodes en oud en nieuw materiaal is dit een afwisselend album geworden.

Redactie Frontpage dinsdag 11 augustus 2026 @ 08:46:57 #11
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_221546205
bazbo cd3032: Frank Zappa - Shut Up 'N Play Yer Guitar

Zappa. In 1981 heeft hij ook nog zijn eigen postorderbedrijf en als eerste komen daar drie afzonderlijke elpee's met gitaarsolo's beschikbaar. In 1982 verschijnt er een reguliere uitgave: een box met de drie platen erin. De drie afzonderlijke elpees hebben ieder een eigen titel: Shut Up 'N Play Yer Guitar, Shut Up 'N Play Yer Guitar Some More en Return Of The Son Of Shut Up 'N Play Yer Guitar Voor Shut Up 'N Play Yer Guitar heeft hij de gitaarsolo's uit verschillende stukken van verschillende nummers uit concerten uit 1979 en 1980 geknipt. Je hoort de song dus niet, maar alleen de gitaarsolo. Op sommige momenten horen we tussen de stukken wat musique concrète (die Zappa ook gebruikte op Läther en Sheik Yerbouti). De drie titelnummers op de elpee zijn de solo's geknipt uit een uitvoering van Inca Roads, maar er zijn ook solo's uit songs als Conehead, City Of Tiny Lites, Easy Meat, The Illinois Enema Bandit, The Torture Never Stops en Chunga's Revenge te horen. Zappa geeft de gitaarsolo's wel allemaal een andere (vaak opmerkelijke) titel. Hoewel het dus vooral om de gitaar gaat, moeten we niet uit het oog verliezen wat een uitmuntende band(s) Zappa achter zich heeft. Hij moet er blind op kunnen vertrouwen dat zijn band hem volgt en de grote prijs gaat ongetwijfeld naar drummer Vinnie Colaiuta die soms helemaal buiten de beat kan spelen maar altijd weer terug komt bij de basis. Er komen bijzondere stukken voorbij. Zo is Ship Ahoy de coda van Zoot Allures, gespeeld met gitaareffect. Pink Napkins is een uitvoering van Black Napkins, maar hier in geheel andere en subtiele stijl gespeeld. Op de laatste plaatkant staan de enige twee studio-opnamen. Stucco Homes is een jam tussen Warren Cucurullo (rhythm guitar), Colaiuta en Zappa. Afsluiter Canard Du Jour is een duet tussen Jean-Luc Ponty op viool en Zappa die bouzouki speelt. De eerste cdversie van dit monsterproject komt in 1990 op dubbelcd en die koop ik op 27 juli 1993. Shut Up is een waanzinnige gitaarplaat. Niet iets wat ik op een feestje gezellig opzet want Zappa's gitaarstijl is niet naar ieders smaak, maar wel iets waarin ik me urenlang in kan verliezen. Voor wie het vele gitaarwerk op de reguliere platen nog niet genoeg is, is er Shut Up 'N Play Yer Guitar.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')