abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221494516
quote:
Niet alleen de briefpost, ook de bezorging van pakketjes zit bij PostNL in een dip. Het aantal afgeleverde pakjes aan de voordeur daalde in het eerste halfjaar met 4,2 procent (binnenlands) tot 15 procent (internationaal). Het concern zet in op een forse uitbreiding van het aantal pakketmuren.

Die pakketmuren, waarvan PostNL er 1800 in Nederland heeft, moeten binnen een aantal jaren voor iedere Nederlander vlak om de hoek bereikbaar zijn, ook op het platteland.
PostNL wil in 2031 ongeveer 7500 eigen pakketmuren hebben. „Voor elke Nederlander op maximaal 7 minuten afstand, dat is ons doel’’, zegt woordvoerder Stijn Wesselink.
Bij pakketmuren kunnen klanten met een code op ieder moment van de dag hun pakketje uit een kluisje halen. Dat moet de bezorging eenvoudiger maken: het scheelt gedoe met tijdslots, thuisblijven voor een pakje of de buren inschakelen.

Het postbedrijf presenteerde maandag tegenvallende halfjaarcijfers. De totale opbrengsten bleven stabiel op zo’n 1,6 miljard euro, maar dat was onder meer te danken aan een kleine plus voor de postdivisie.

PostNL bezorgde veel verkiezingspost voor de gemeenteraadsverkiezingen eerder dit jaar. Uitgezonderd die klus werden er 8 procent minder brieven bezorgd.

Aziatische webshops wijken uit
Bij de afdeling pakketjes zakte het internationale volume, vooral van Aziatische webshops, met bijna 15 procent. Volgens PostNL wijken Aziatische webshops uit naar andere bezorgers.
Bovendien had het concern al last van de 3 euro extra invoerrechten die per 1 juli gelden voor verkopers van buiten de Europese Unie. Analist Peter van Heerde van Rabobank noemt de teruggang in pakketpost ‘wel veel’. „Het klinkt erg fors.”
Aziatische webshops gaan hun pakketjes voor verzending meer clusteren, daar merken meer bezorgbedrijven iets van. Van Heerde: „Maar er is ook een concurrent in de markt, DHL is een heel goede tweede.”
Het concern geeft zelf in een toelichting aan ‘waarde boven volume’ te verkiezen. Dat kan ook de reden zijn voor de afname, denkt Van Heerde. „Inzetten op Aziatische webshops is niet echt hun strategie.”

De forse uitbreiding van pakketmuren noemt hij een logische stap. „Je ziet dit in heel Europa toenemen. De flexibiliteit in het ophalen slaat aan bij de consument.”

Drie werkdagen voor een brief
PostNL mocht onlangs overstappen naar standaard postbezorging binnen twee dagen. Het bedrijf wil er volgend jaar drie werkdagen over kunnen doen om een brief te bezorgen, zei topman Pim Berendsen.
Dat moet nog wettelijk geregeld worden. Het bedrijf is verder in een juridische procedure verwikkeld voor extra vergoeding van de overheid voor de postdienst.
PostNL kondigde verder zo’n 75 miljoen euro aan nieuwe kostenbesparingen aan. Berendsen denkt op tal van manieren efficiėnter te kunnen werken. Of dat banenverlies oplevert, wilde hij niet zeggen.

Bron: https://www.tubantia.nl/e(...)%2Fl.facebook.com%2F
Goede ontwikking die muren?
Als er genoeg zijn en iedereen, ook mensen zonder auto, makkelijk bij zo'n muur kunnen komen denk ik dat het een goede ontwikkeling is. Maar hoe het zich uitwijst in de praktijk voor mensen zonder auto en grote pakketten die je niet zomaar op de fiets mee kan nemen vraag ik me ook af.
pi_221494535
Probeer het eigenlijk altijd te laten bezorgen in zo’n pakketmuur als ik niet thuis ben. Waar ik dan wel de tyfus van krijg is dat ze niet van tevoren kunnen berekenen of zo’n muur vol zit of niet en je dus soms ook je pakketje kan ophalen bij een punt aan de andere kant van de stad

Bij grote pakketten hoor je er gewoon rekening mee te houden dat je thuis moet zijn imo
VBL SC influencer
Left, right, behind
  maandag 3 augustus 2026 @ 19:56:06 #3
203089 Scuidward
Vleugje cynisme, vol verstand
pi_221494567
Als het niet in de pakketmuur past kan PostNL wellicht de verzendkosten gaan verhogen om ook die bezorging rendabel te krijgen. Ik weet niet wat in pakketland een groot pakket is. Ik denk dat ik laatst iets had wat qua afmeting ongeveer formaat 8 schoenendozen was (heb ik een afhaalpunt voor gekozen).
  maandag 3 augustus 2026 @ 19:57:25 #4
194233 Friday12
Originele kloon
pi_221494574
Ook ff label printers toevoegen dan
pi_221494576
Ons pakketje staat al 2 dagen in de wacht vanwege drukte.

Altijd leuk om dan zo'n bericht te lezen. :P
pi_221494660
Ik kan op dit moment door medische omstandigheden niet autorijden.
Hier in de buurt is zo'n pakketpunt en kan ik prima mijn pakketjes ophalen (in de fietstas).
Maar precies wat @Caland schrijft: mijn pakketje ligt nu 8 km verderop omdat de pakketmuur om de hoek vol was. Dat krijg ik niet geregeld op de fiets
pi_221494756
quote:
0s.gif Op maandag 3 augustus 2026 19:57 schreef Gizmogirl28 het volgende:
Ons pakketje staat al 2 dagen in de wacht vanwege drukte.

Altijd leuk om dan zo'n bericht te lezen. :P
je maakt deel uit van de drukte ;)
pi_221494836
quote:
0s.gif Op maandag 3 augustus 2026 20:17 schreef Prego het volgende:

[..]
je maakt deel uit van de drukte ;)
:D
pi_221494842
Die muren zijn leuk, maar tegelijkertijd compleet nutteloos omdat je totaal niet kunt voorspellen of je pakket bij zo'n muur terecht komt of alsnog bij een normaal pakketpunt.
No amount of money ever bought a second of time.
pi_221494996
Postnl ziet kans om nog minder mensen in te hoeven zetten.
Vast en zeker hebben ze nog 2439 functies nodig om hier een zegje over te moeten doen.

Tof bedrijf dat...
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')