abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221486275
Ik wil airco's laten plaatsen en na wat ingelezen te hebben en ervaringen te hebben uitsgewisseld, neig ik naar een systeem van Mitsubishi (Heavy Industries).

Er moeten 5 binnenunits geplaatst worden, en waarschijnlijk komt het uit op 2 buitenunits.

Iemand ervaring met een dergelijk systeem? En wellicht een bedrijf (regio R'dam) kan aanbevelen ?
pi_221486602
Ik heb ook een mitsubishi heavy laten installeren. 5 kw. Ding bevalt mij helemaal prima! Buitenunit is redelijk stil.
pi_221490339
MHI bevalt ons ook, redelijk stil buiten. Zelf geplaatst dit jaar, vacuum trekken en leidingen netjes ingetapet. Voor 5 units zou ik wel iemand met F-gas voor het gas-gedeelte erbij halen.
pi_221490983
Heb altijd MHI's in al mijn huizen en kantoor gehad en nog nooit problemen mee gehad. Zijn zat bedrijven die dit doen maar gaat je wel geld kosten. Ik zou ff wachten tot de herfst/winter als ze het wat rustiger hebben.

Mitsubishi Heavy SCM60ZS-W, 6 kW > woonkamer 5,0 kW + kamer 2,5 kW
Mitsubishi Heavy SCM60ZS-W, 6 kW > 2,5 kW + 2,5 kW + 3,5 kW

Grof geschat zonder de situatie te weten: ¤ 7500 voor bovenstaand, ¤ 1500 voor extra materiaal, ¤ 3500 arbeid, totaal ¤ 12.500.
Facts don't care about your feelings
pi_221494668
Bedankt voor deze info, zeer nuttig!
Ik lees inderdaad e.e.a. over F-gas, wat voor 'grotere' installaties wordt gebruikt. Als het even kan dan zou ik het zonder F-gas doen, maar weet niet of dat kan.

Ook bedankt voor de types en een grove kostenberekening. erg nuttig.

Is het type airco bepalend of je F-gas moet gebruiken, of staat dat er los van?
Met oog op de toekomst zou ik liever zonder F-gas willen, maar als dat nog niet genoeg is doorontwikkeld, kan dat F-gas eventueel later vervangen worden door een ander middel, bij hetzelfde type airco?
pi_221494965
quote:
0s.gif Op maandag 3 augustus 2026 07:48 schreef spellie38 het volgende:
MHI bevalt ons ook, redelijk stil buiten. Zelf geplaatst dit jaar, vacuum trekken en leidingen netjes ingetapet. Voor 5 units zou ik wel iemand met F-gas voor het gas-gedeelte erbij halen.
Die slangen van naar de verdamper resp. condensor, kan je die makkelijk buigen?
Mijn hobby is glas-in-lood maken en herstellen. Ook voor u
pi_221577847
quote:
0s.gif Op maandag 3 augustus 2026 20:08 schreef Jeroen68 het volgende:
Bedankt voor deze info, zeer nuttig!
Ik lees inderdaad e.e.a. over F-gas, wat voor 'grotere' installaties wordt gebruikt. Als het even kan dan zou ik het zonder F-gas doen, maar weet niet of dat kan.

Ook bedankt voor de types en een grove kostenberekening. erg nuttig.

Is het type airco bepalend of je F-gas moet gebruiken, of staat dat er los van?
Met oog op de toekomst zou ik liever zonder F-gas willen, maar als dat nog niet genoeg is doorontwikkeld, kan dat F-gas eventueel later vervangen worden door een ander middel, bij hetzelfde type airco?
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2026 13:52 schreef Jeroen68 het volgende:
Ik wil airco's laten plaatsen en na wat ingelezen te hebben en ervaringen te hebben uitsgewisseld, neig ik naar een systeem van Mitsubishi (Heavy Industries).

Er moeten 5 binnenunits geplaatst worden, en waarschijnlijk komt het uit op 2 buitenunits.

Iemand ervaring met een dergelijk systeem? En wellicht een bedrijf (regio R'dam) kan aanbevelen ?
ik pak deze 2 even samen;

even over de F-gassen, daar komen steeds meer restricties op.. alhoewel europa europa niet zou zijn als daar ook weer genoeg uitzonderingen op zijn.. wat in nederland vrijwel niet meer te krijgen is zonder stek en certificaten e.d. is in italie bijv. simpel te bestellen en naar NL op te sturen voor een prima prijs (net nog 5kg bijvulling voor mijn aircos gekocht). tja..

F-gas heeft niet veel met de grote van de isntallatie te maken, is gewoon de categorie gas. ook grote installaties kunnen op bijv. propaan (r290) draaien.

het gas is wel het gas. je kunt niet een R32 of R410a installatie hebben (f-gassen) en die dan later omeztten naar een R290 installatie. maargoed, na 2050 wordt t pas echt een probleem...

mitsubishi heavy is wat ik ook heb draaien, 9 stuks in totaal en een warmtepomp ervan. de aircos zijn fantastisch, de warmtepomp zou ik achteraf liever van een ander merk hebben...

gewoon super betrouwbaar, prima prijs, lange levensduur.
mijn tips;
als je de ruimte hebt, iedere unit een eigen buitenunit. maakt qua prijs weinig uit (vaak goedkoper) maar je hebt het grote voordeel dat je niet gebonden bent aan groepsinstellingen. als je 3 binnenunits op 1 buitenunit hebt kunnen ze niet alle 3 vol gas.. ook moet je met alle 3 hetzelfde doen. dus alle 3 koelen of alle 3 verwarmen. en met het rare weer wat we steeds meer hebben in herfst en lente kan best een gedeelte van je huis te warm zijn en een gedeelte te koud.. ik heb het gehad in een vorig huis, nooit meer. altijd losse units met eigen buitenunits..
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
pi_221579586
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 augustus 2026 14:02 schreef freak1 het volgende:

[..]
[..]

even over de F-gassen, daar komen steeds meer restricties op.. alhoewel europa europa niet zou zijn als daar ook weer genoeg uitzonderingen op zijn.. wat in nederland vrijwel niet meer te krijgen is zonder stek en certificaten e.d. is in italie bijv. simpel te bestellen en naar NL op te sturen voor een prima prijs (net nog 5kg bijvulling voor mijn aircos gekocht). tja..

F-gas heeft niet veel met de grote van de isntallatie te maken, is gewoon de categorie gas. ook grote installaties kunnen op bijv. propaan (r290) draaien.

het gas is wel het gas. je kunt niet een R32 of R410a installatie hebben (f-gassen) en die dan later omeztten naar een R290 installatie. maargoed, na 2050 wordt t pas echt een probleem...

mitsubishi heavy is wat ik ook heb draaien, 9 stuks in totaal en een warmtepomp ervan. de aircos zijn fantastisch, de warmtepomp zou ik achteraf liever van een ander merk hebben...

mijn tips;
als je de ruimte hebt, iedere unit een eigen buitenunit. maakt qua prijs weinig uit (vaak goedkoper) maar je hebt het grote voordeel dat je niet gebonden bent aan groepsinstellingen. als je 3 binnenunits op 1 buitenunit hebt kunnen ze niet alle 3 vol gas.. ook moet je met alle 3 hetzelfde doen. dus alle 3 koelen of alle 3 verwarmen. en met het rare weer wat we steeds meer hebben in herfst en lente kan best een gedeelte van je huis te warm zijn en een gedeelte te koud.. ik heb het gehad in een vorig huis, nooit meer. altijd losse units met eigen buitenunits..
Mij altijd over verbaasd dat dat goedkoper is. Is daar een reden voor? Zelfs alleen het kopen is goedkoper.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_221582071
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 augustus 2026 17:55 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Mij altijd over verbaasd dat dat goedkoper is. Is daar een reden voor? Zelfs alleen het kopen is goedkoper.
goede vraag. ik weet het ook niet.
en dank u meneer Dood,
pi_221586589
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 augustus 2026 14:02 schreef freak1 het volgende:

[..]
[..]

mijn tips;
Helder verhaal. bedankt voor je toelichting!
Ik moet me nog even verdiepen in de verschillende installaties (R32/R410a), want die zeggen mij niet zoveel. En als ik dan een aankoop doe, wil ik graag een toekomstvaste installatie kopen.
pi_221587168
quote:
0s.gif Op zondag 16 augustus 2026 15:47 schreef Jeroen68 het volgende:

[..]
Helder verhaal. bedankt voor je toelichting!
Ik moet me nog even verdiepen in de verschillende installaties (R32/R410a), want die zeggen mij niet zoveel. En als ik dan een aankoop doe, wil ik graag een toekomstvaste installatie kopen.
tja, wat is toekomstvast?
F-gassen zullen in 2050 verboden zijn zoals het er naar uit ziet. dat is 24 jaar weg.. dan woon jij ofwel niet meer daar of is die airco al hoog en breed vervangen.
en dank u meneer Dood,
pi_221591541
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 augustus 2026 17:55 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Een single-split is gewoon een massa product waarbij de binnen en buitenunit relatief eenvoudig met elkaar zijn verbonden. Bij een multi-split moet 1 buitenunit communiceren met meerdere binnenunits waardoor je veel meer factoren hebt zoals meerdere elektronische expansieventielen, complexere koelmiddelverdeling, meer sensoren en uitgebreidere besturing. Ook qua montage moet je daarmee rekening houden, bijv. verschillende lengtes in de leidingen en hoogteverschillen en is het dus veel technischer om te plaatsen (vaak ook meer materiaal kosten omdat alles naar 1 punt gaat).

Daarnaast is de reden voor een multi-split vaak ook dat je maar 1 lelijke buitenunit wil (of er niet meer ruimte is) dus je betaalt daarvoor, niet omdat het efficienter is. Sterker nog het is eigenlijk inefficienter want als je een grote buitenunit hebt en 1 slaapkamer is aan het koelen dan moet die grote unit op laag vermogen draaien terwijl een losse kleine single split dit efficienter had kunnen doen. En als je wel de airco's in iedere ruimte aan hebt staan is dat meestal ook niet efficienter want dan draait de buitenunit misschien wel op max, terwijl de meeste airco's juist efficient zijn bij 30-50% van het vermogen.
Facts don't care about your feelings
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')